ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه بسیار پرطرفدار است؛ چرا که نظام تحصیلی فرانسه حتی برای غیر اروپایی ها هم بسیار ارزان قیمت است. البته از رشته روانشناسی دشوارتر از رشته هایی مثل مهندسی کامپیوتر و غیره، می توان پذیرش گرفت؛ خصوصا زمانی که فرد به دنبال دانشگاهی باشد که رنکینگ ملی و بین المللی خوبی دارد. به عنوان مثال تحصیل در رشته روانشناسی در دانشگاه های فرانسه مستلزم قبولی در آزمون ورودی است و کسی که بخواهد از دانشگاهی دولتی پذیرش بگیرد که شهریه خیلی پایینی پرداخت کند، لزوما باید به زبان فرانسوی هم مسلط باشد. البته در نهایت حتی آن دسته از افرادی که در دانشگاه های خصوصی فرانسه رشته روانشناسی را به زبان انگلیسی می خوانند نیز اگر بخواهند وارد بازار کار این کشور نشوند، ناگزیر از یادگیری زبان خواهند بود.

به همین دلیل است که پیشنهاد می شود افراد ابتدائا دوره ای حداقل 1 ساله را برای یادگیری زبان فرانسوی در کالج های زبان همین کشور بگذرانند. چرا که فرانسه جزو معدود کشورهایی است که با پذیرش کالج زبان هم نه تنها به ایرانی ها ویزا می دهد بلکه ویزایی که صادر می نماید نوع D است. یعنی ویزای اقامتی است و در محیط امکان تبدیل شدن به ویزای کاری یا تمدید به عنوان ویزای تحصیلی فرانسه را دارد. دوره های کالج زبان فرانسوی شهریه متفاوتی دارند که در سال تحصیلی 2022-2021 معمولا سالانه بین 2000€ تا 6000€ (یورو) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در فرانسه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه چیست؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته روانشناسی کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

مهم ترین هزینه هایی که دانشجویان در فرانسه با آن روبه رو هستند عبارت هستند از:

  1. شهریه دانشگاه که البته اگر فرد از دانشگاه دولتی پذیرش بگیرد بسیار اندک خواهد بود
  2. هزینه های زندگی در فرانسه که با توجه به شهر محل اقامت و سبک زندگی فرد متفاوت است

شهریه دانشگاه های دولتی فرانسه معمولا برای دانشجویان فرانسوی و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا ارزان تر است و به شرح ذیل می باشد:

  • در رشته هایی مثل گرایش های مختلف مهندسی: سالانه 620€ (یورو) به طور میانگین
  • در رشته هایی مثل روانشناسی، پزشکی و غیره: سالانه 450€ (یورو) به طور میانگین

البته برای تحصیل رشته روانشناسی در اکثر دانشگاه های دولتی فرانسه، دانشجویان غیر اروپایی، از جمله ایرانی ها، شهریه ای کمی بالاتر از ارقام ذکر شده پرداخت می نمایند. اگر هم فردی تمایل به تحصیل رشته روانشناسی در دانشگاه های خصوصی فرانسه داشته باشد باید با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی خود سالانه بیش از 11000€ (یورو) به عنوان شهریه این رشته پرداخت نماید. نکته مشترک بین دانشجویان رشته روانشناسی و سایر رشته ها، پرداخت هزینه های زندگی در فرانسه است که اگرچه بیشتر از کشورهایی مثل لهستان و مجارستان می باشد، اما از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، سوئیس، دانمارک و غیره ارزان قیمت تر است. در نمودار ذیل حداقل هزینه های زندگی دانشجویی در تعدادی از بهترین و معروف ترین شهرهای فرانسه بیان شده است:

حداقل هزینه های زندگی در تعدادی از شهرهای فرانسه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

کارفرمایان فرانسوی تعصب خاصی بر استخدام فرانسوی ها دارند؛ منتهی اگر فرد جویای کار شرایط رزومه ای بهتری از متقاضیان فرانسوی و اروپایی داشته باشد، آن فرد خارجی را استخدام می نمایند. پس علاوه بر ضرورت تسلط به زبان فرانسوی که در ابتدای مقاله ذکر است، به منظور کاریابی در فرانسه لازم است فرد رزومه خوبی هم داشته باشد. یکی از مهم ترین مسائلی که رزومه فرد را به عنوان یک روانشناس قوی تر می کند، تحصیل در دانشگاه های مطرح فرانسه می باشد. بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل در رشته روانشناسیTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News & World Report Ranking 2021
PSL Research University46365282
Sorbonne University87398337
University of Paris13665
Paris-Saclay University17814305274
École Normale Supérieure de Lyon251301161
University of Montpellier301151511
Université Grenoble Alpes35199342144
University of Bordeaux401201425577

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

پس از قبولی در آزمون ورودی و اخذ پذیرش از رشته روانشناسی در فرانسه، نوبت به اخذ یا تمدید ویزای تحصیلی این کشور می رسد. به منظور اخذ ویزای تحصیلی فرانسه مهم ترین مدارکی که مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه مورد نظر در فرانسه به همراه برنامه تحصیلی و تاریخ آغاز و پایان دوره تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن
  • بلیت رفت و برگشت
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در فرانسه
  • گواهی تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی در فرانسه
  • بیمه معتبر در اتحادیه اروپا با پوشش حداقل 30000€ (یورو) یا 40150$ (دلار آمریکا)
  • پاسپورت معتبر
  • 4 قطعه عکس پاسپورتی که اخیرا گرفته شده باشد.

کار پس از تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

نرخ بیکاری فرانسه در سال 2021 حدود 8% است؛ پس یافتن شغل برای کسانی که به زبان فرانسوی تسلط دارند دشوار نخواهد بود. خصوصا این که روانشناسی جزو مشاغل مورد نیاز غالب کشورهای دنیا است و فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در ضمن روانشناسان علاوه بر داشتن موقعیت های شغلی زیاد، درآمد و قدرت خرید خوبی هم در فرانسه دارند. در واقع متوسط درآمد روانشناسان در فرانسه به مراتب بسیار بیشتر از متوسط جامعه این کشور است.

به عبارت دقیق تر در فرانسه پایین ترین میزان درآمد روانشناسان 40500€ (یورو) در سال است. اما کسانی که مهارت ها و شهرت بیشتر و سابقه کار بالاتری داشته باشند می توانند درآمد بیشتری کسب نمایند. به طوری که بالاترین میزان درآمد سالانه روانشناسان در کشور فرانسه 119000€ (یورو) و متوسط درآمدشان سالی 77900€ (یورو) است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “تحصیل رشته روانشناسی در فرانسه

  1. هانا گفت:

    سلام
    این کشور برای دانشجو هایی که حجاب دارند محدودیت داره درسته؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هر گونه سمبل دینی در دانشگاه های فرانسه و ادارات دولتی این کشور ممنوع است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *