ویزای تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در چین

تحصیل رشته روانشناسی در چین

تحصیل رشته روانشناسی در چین در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای دنیا طرفداران کم تری دارد که این موضوع به عوامل بسیاری بر میگردد. چرا که فعالیت در برخی از مشاغل از جمله پزشکی، روانشناسی، پرستاری، دندانپزشکی، وکالت و غیره مستلزم تسلط فرد به زبان رسمی آن کشور است. این در حالی است که مطابق آمارها غالب دانشجویانی که به دنبال تحصیل در کشور دیگری هستند، ترجیحشان تحصیل به زبان انگلیسی است. به خاطر همین است که غالب کسانی که به دنبال رشته هایی از جمله رشته روانشناسی هستند غالبا به سراغ کشورهای انگلیسی زبان مثل کانادا و انگلیس می روند. البته در چین هم دوره هایی از رشته روانشناسی وجود دارد که در برخی از دانشگاه ها به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند؛ منتهی کار در چین به عنوان روانشناس مستلزم تسلط داشتن به زبان چینی است.

لازم به ذکر است در چین دانشگاه های آمریکایی امکان تحصیل در تمامی رشته ها به زبان انگلیسی وجود دارند اما این دانشگاه ها خصوصی و گران هستند. در نتیجه معمولا دانشجویانی که به دلیل کم هزینه تر بودن کشوری را انتخاب می کنند بهتر است به سراغ کشورهای دیگری مثل فرانسه، نروژ، مجارستان، ترکیه، ایتالیا و غیره روند. چرا که در این کشورها هم امکان تحصیل در رشته روانشناسی با هزینه های کم تر وجود دارد و هم شرایط اخذ ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی ساده تر است. این در حالی است که چین کشور پرجمعیتی است و جزو سختگیرترین کشورهای دنیا به لحاظ تمدید مجوز اقامت دانشجویان پس از اتمام تحصیلات می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل در چین به سوالات ذیل پاسخ داده شد:

  • هزینه تحصیل روانشناسی در چین چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی چین کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته روانشناسی در چین

رشته های ارزان قیمت هم در دانشگاه های دولتی چین وجود دارند و حتی برخی دوره های تحصیلی این قبیل دانشگاه ها کاملا رایگان هستند. البته چنین دوره های رایگانی غالبا از سوی دانشگاه هایی از کشورهای دیگر مثل آلمان ارائه می شود که شعبه یا شعباتی هم در کشور چین دارند. منتهی معمولا رشته روانشناسی در دانشگاه های دولتی چین سالانه بین 8000$ تا 10000$ (دلار آمریکا) شهریه دربرخواهد داشت. تحصیل در چین در دانشگاه های خصوصی حتی از این میزان هم پرهزینه تر خواهد بود و برای رشته هایی مثل رشته روانشناسی معمولا سالانه حدود 25000$ تا 30000$ (دلار آمریکا) شهریه دربردارد. البته به این هزینه ها باید موارد دیگری از جمله بلیت هواپیما، هزینه ترجمه مدارک، هزینه های سفارت و غیره را افزود.

ولی در کنار شهریه دانشگاه، یکی از دیگر هزینه های عمده دانشجویان در چین، هزینه های زندگی است. در نمودار ذیل حدود هزینه های زندگی در کشور چین با تعدادی از مقاصد پرطرفدار مهاجرتی که گزینه های به مراتب بهتری از چین هستند، مقایسه شده است:

مقایسه هزینه های زندگی در چین و تعدادی دیگر از کشورهای دنیا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته روانشناسی در چین

چه زمانی که فردی هدفش از تحصیل در چین کار به عنوان روانشناس در این کشور است و چه می خواهد در نهایت برای کار و تحصیل در مقاطع بالاتر به کشورهای دیگری از جمله آمریکا و کانادا برود، باید تلاش کند در دانشگاهی تحصیل نماید که رنکینگ خوبی دارد. بهترین دانشگاه های چین در سال تحصیلی 2022-2021 به لحاظ سطح علمی عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های چین برای تحصیل رشته روانشناسیTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
Tsinghua University20291536
Peking University23492359
Fudan University7010034171
University of Science and Technology of China877393128
Zhejiang University945853157
Shanghai Jiao Tong University1006347136
Nanjing University111101124168
East China Normal University251401501454
Sun Yat-sen University251101263208
Beijing Normal University301201279332

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی چین

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر مهم ترین اقدام، تلاش برای اخذ ویزای تحصیلی چین است که به مدارک متعددی از جمله موارد ذیل نیازمند می باشد:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در چین به همراه اطلاعات دقیق از برنامه تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • تمکن مالی
  • تهیه محل اقامتی در چین
  • پرداخت هزینه سفارت چین
  • مدرک زبان
  • بیمه معتبر در چین
  • بلیت رفت و برگشت

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در چین

کار ضمن تحصیل رشته روانشناسی در چین

کار دانشجویی در هر کشوری علاوه بر این که کمک می کند بخشی از هزینه های زندگی فرد تامین شود، رزومه وی را نیز خیلی قوی تر می کند؛ این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا از جمله ژاپن و امارات به دانشجویان خارجی اجازه کار ضمن تحصیل نمی دهند. اما دانشجویان بین المللی در چین اجازه مشغول شدن به کار را دارند منتهی این امر با شروطی همراه است. مهم ترین این شروط عبارت هستند از:

  • داشتن پیشنهاد شغلی و قرارداد کاری قطعی
  • پاره وقت بودن شغل
  • لطمه نخوردن تحصیل
  • اخذ مجوز از دانشگاهی که فرد در آن مشغول به تحصیل است.
  • اخذ مجوز از اداره مهاجرت کشور چین

کار پس از تحصیل رشته روانشناسی در چین

همان طور که اشاره کوتاهی شد چین اصلا کشور مهاجرپذیری نیست و تمدید مجوز اقامت در این کشور پس از فارغ التحصیلی ساده نخواهد بود. خصوصا برای کسانی که می خواهند به عنوان روانشناس فعالیت کنند که باید علاوه بر فارغ التحصیلی و داشتن مدارک لازم، مجوز فعالیت به عنوان روانشناس را هم داشته باشند. همچنین با داشتن شرایط مزبور در صورتی فرد می تواند در نهایت ویزای کاری خود را اخذ کند که از کارفرمایی در چین هم پیشنهاد شغلی کاملا مرتبط با روانشناسی داشته و نمرات خود در دوران تحصیل را نیز با موفقیت بالای 80% طی کرده باشد.

در ضمن برای اخذ ویزای کاری چین یا به عبارتی به منظور تمدید اقامت پس از فارغ التحصیلی، علاوه بر شرایط مزبور ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری هم لازم است. در نهایت با همه این شرایط سطح زندگی روانشناسان در چین را می توان خوب ارزیابی کرد چرا که متوسط درآمد آن ها CNY46000 (یوآن چین) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل روانشناسی در چین، بهترین دانشگاه ها برای رشته روانشناسی و غیره توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *