ویزای تحصیلی

تحصیل رشته عمران در سوئیس

تحصیل رشته عمران در سوئیس

نکاتی در خصوص تحصیل رشته عمران در سوئیس وجود دارد که باعث می شود علی رغم فوق العاده توسعه یافته بودن این کشور، همه آن را انتخاب نکنند. در واقع تنها نکته منفی مهم راجع به تحصیل در کشور سوئیس، پرهزینه بودن آن است؛ در واقع سوئیس بالاترین میزان هزینه های زندگی در دنیا را دارد و کشورهای گرانی مثل استرالیا، دانمارک و آمریکا، پس از سوئیس قرار می گیرند. از طرف دیگر نظام تحصیلی سوئیس هم رایگان نیست؛ پس علاوه بر هزینه های سرسام آور زندگی، دانشجویان در سوئیس باید شهریه دانشگاه را نیز بپردازند. این مسئله خصوصا برای علاقمندان به رشته های فنی-مهندسی مثل رشته عمران اهمیت پیدا می کند، چرا که شهریه دانشگاه های سوئیس برای این قبیل رشته ها معمولا بالاتر است.

البته راه هایی برای کاهش هزینه های تحصیل در سوئیس، حتی برای دانشجویان رشته عمران، وجود دارد؛ از آن جمله می توان به استفاده از بورسیه های تحصیلی که از سوی اساتید، دانشگاه، دولت سوئیس یا موسسات موختلف اعطا می شود اشاره نمود. همچنین دانشجویان در سوئیس برخلاف بعضی از کشورهای دنیا مثل آذربایجان و ژاپن، اجازه کار ضمن تحصیل دارند و به این ترتیب می توانند بخشی از هزینه های خود را تامین نمایند. البته اگرچه اجازه کار دانشجویی در اکثر کشورها از جمله آمریکا، دانمارک، کانادا و غیره، تا سقف 20 ساعت در هفته است، در سوئیس دانشجویان غیر اروپایی نهایتا می توانند تا 15 ساعت در هفته مشغول به تحصیل شوند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته عمران در سوئیس طی سال 2021 به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • هزینه های تحصیل رشته عمران در سوئیس چگونه است؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته عمران در سوئیس کدام اند؟

هزینه تحصیل رشته عمران در سوئیس

هزینه های تحصیل رشته عمران در سوئیس به 2 دسته عمده تقسیم می شوند:

  • شهریه دانشگاه
  • هزینه زندگی

برخلاف اکثر کشورها که معمولا شهریه دانشگاه ها مهم ترین بخش هزینه های دانشجویان را تشکیل می دهد، در سوئیس اگر دانشجو موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی در رشته عمران شود، شهریه کمی پرداخت می کند. البته به طور کلی در خصوص اخذ شهریه، دانشگاه های دولتی سوئیس 2 رویه دارند:

  • برخی از دانشگاه های دولتی سوئیس صرفا از دانشجویان غیر اروپایی (non-EU/EEA students) شهریه بیشتری می گیرند.
  • برخی از دانشگاه های دولتی سوئیس از هر دانشجویی که غیر سوئیسی باشد شهریه بالاتری اخذ می نمایند.

هزینه تحصیل رشته عمران در سوئیس

در دانشگاه های دولتی سوئیس معمولا رشته های علوم انسانی مثل ادبیات زبان انگلیسی شهریه ای حدود 400€ (یورو) در سال دارند. اما شهریه رشته های مهندسی از جمله رشته عمران در دانشگاه های دولتی سوئیس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا سالانه حدود 3700€ (یورو) است و در مقطع دکتری حدودا سالی 900€ (یورو) می باشد. این در حالی است که کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی سوئیس نشوند، در برخی از دانشگاه های خصوصی سالانه حدودا 43000€ (یورو) شهریه پرداخت می کنند. از جمله دانشگاه های دولتی و ارزان قیمت سوئیس برای رشته عمران می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دانشگاه ژنو
  • دانشگاه برن
  • دانشگاه لوزان

هزینه زندگی در سوئیس

همان طور که اشاره شد، بخش مهم دیگر هزینه های دانشجویان رشته عمران در سوئیس هزینه های زندگی است. هزینه زندگی در سوئیس معمولا برای زندگی دانشجویی ماهانه بین 1300€ تا 1700€ (یورو) می باشد. اما کسانی که در شهرهایی مثل ژنو و زوریخ زندگی می کنند باید تمکن مالی خیلی بیشتری داشته باشند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، حداقل و حداکثر هزینه های زندگی در گران ترین شهرهای دنیا، یعنی زوریخ و ژنو، طی سال 2021 نشان داده شده است:

مقایسه هزینه های زندگی در زوریخ و ژنو

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته عمران در سوئیس

نرخ بیکاری در سوئیس به قدری پایین است که تقریبا کافی است فرد به یکی از زبان های رسمی این کشور (آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش) مسلط باشد تا بتواند شغل خوبی در سوئیس پیدا کند. نرخ بیکاری در این کشور به شرح جدول ذیل است:

سالنرخ بیکاری در سوئیس
2021%1.7
2022%1.6

با این وجود دانشجویان بین المللی برای بالاتر بردن شانس کاریابی حین و پس از تحصیل در سوئیس بهتر است به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر این کشور باشند. البته رشته عمران جزو رشته های مورد نیاز اکثر کشورهای توسعه یافته از جمله سوئیس می باشد و همین مسئله کاریابی را برای این افراد کمی ساده تر می کند. بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل در رشته عمران طی سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل در رشته سوئیسTHE Ranking 2021Shanghai Jiao Tong Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology1420625
Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne43831445
University of Zurich73566958
University of Basel9288149128
University of Bern109101114112
University of Geneva1495910694
University of Lausanne191101169183

مدارک لازم برای تحصیل رشته عمران در سوئیس

برای اپلای در دانشگاه های سوئیس سیستم واحدی وجود ندارد و علاقمندان به رشته عمران با توجه به دانشگاه مورد نظر خود مدارک متفاوتی را باید تهیه و ارائه نمایند. منتهی پس از اخذ پذیرش نکته ای که در مورد تمامی دانشجویان ایرانی صادق است، لزوم اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می باشد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس در سال 2021 لازم است عبارت هستند از:

3 فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی سوئیس که امضا شده باشد، 4 قطعه عکس پاسپورتی، پاسپورتی که تا 3 ماه پس از اتمام دوره تحصیلی فرد هم معتبر باشد، نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در سوئیس در رشته عمران، مدرک زبان معتبر با توجه به زبان آموزش دوره مورد نظر (انگلیسی، آلمانی و غیره)، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و غیره. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل رشته عمران در سوئیس طی سال 2021، بهترین مشاغل دانشجویی در سوئیس و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *