ویزای تحصیلی

تحصیل رشته عمران در یونان

تحصیل رشته عمران در یونان

تحصیل رشته عمران در یونان پرطرفدار است؛ چرا که با وجود نرخ بیکاری بالا و بحران اقتصادی که آنرا به تمامی پشت سر نگذاشته، اما نقاط قوتی هم دارد. از جمله نقاط قوت تحصیل رشته عمران در یونان می توان به وجود دانشگاه های نسبتا خوب و هزینه های پایین این کشور اشاره نمود. در واقع نه تنها شهریه ای که دانشگاه های یونان حتی از دانشجویان رشته عمران که جزو رشته های پرهزینه است، اخذ می نماید پایین است، بلکه هزینه های زندگی در این کشور نیز کم است. البته با این حال یونان در مقایسه با کشورهایی مثل رومانی، مجارستان، اوکراین، ترکیه، گرجستان و غیره گران تر به حساب می آید. نکته ای هم که راجع به فارغ التحصیلان رشته عمران در یونان وجود دارد قابل توجه است.

آن نکته این است که با توجه به بازار کار این کشور، اگر از دانشگاه خوبی فارغ التحصیل شده باشند و علاوه بر زبان انگلیسی به زبان یونانی هم تسلط کامل داشته باشند، شانس خوبی برای کاریابی در یونان دارند. در واقع در یونان که فرصت های شغلی خیلی زیادی وجود ندارد، کارفرما ترجیحش به استخدام فردی یونانی یا در نهایت اروپایی است. پس وقتی شخصی غیر اروپایی در یونان تحصیل کرده و حین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی در این کشور دنبال کار می گردد تا بتواند اقامتش را تمدید کند، باید مهارت های بیشتری از سایر متقاضیان بومی داشته باشد. البته راه های دیگر تمدید اقامت برای همه دانشجویان در یونان خرید ملکی به ارزش 250000€ (یورو) یا ازدواج با شهروند یونانی است. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته عمران در یونان کدام اند؟
  • کار پس از تحصیل فارغ التحصیلان رشته عمران در یونان طی سال 2021 چگونه است؟

هزینه تحصیل رشته عمران در یونان

هزینه های تحصیل در یونان کم است حتی با این که این کشور نظام تحصیلی رایگان ندارد. در واقع دانشجویان رشته عمران در دانشگاه های دولتی یونان معمولا سالی تنها 1500€ (یورو) بابت شهریه پرداخت می نمایند. بخش دیگر هزینه هایی که دانشجویان باید از قبل آماده کنند، هزینه زندگی در یونان است که در نمودار ذیل با چندی دیگر از کشورهای اروپایی مقایسه شده است:

متوسط هزینه زندگی در یونان

تامین هزینه تحصیل رشته عمران در یونان

دانشجویان در یونان حتی اگر غیر اروپایی باشند، یعنی عضویت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، حوزه اقتصادی اروپا (EEA) یا سوئیس (Switzerland) را نداشته باشند، باز هم تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند. به این ترتیب می توانند شغلی پیدا کنند بلکه بتوانند بخشی از هزینه های زندگی در یونان را تامین نمایند. البته شهریه دانشگاه های یونان برای بالاتر رفتن شانس ویزا بهتر است از یک سال جلوتر پرداخت گردد و رسید آن به عنوان یکی از مدارک ویزا، به سفارت این کشور تحویل داده شود. از آن جایی که کار دانشجویی در یونان درآمدی بین 5€ تا 7€ (یورو) در ساعت دارد، با مشغول شدن به آن تنها می توان بخشی از هزینه های زندگی در این کشور را تامین نمود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی یونان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در یونان، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد که به مدارکی از جمله موارد ذیل نیازمند می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از پلیس فدرال برای شهروندان استرالیا و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری ملی برای سایر کشورهای دنیا به انضمام ترجمه رسمی آن

کار پس از تحصیل رشته عمران در یونان

کار پس از تحصیل رشته عمران در یونان

نرخ بیکاری در یونان در سال های 2021 و 2022 به نقل از FocusEconomics به ترتیب 18.1% و 16.5% است. این در حالی است که در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، اتریش، مجارستان و غیره خیلی فرصت های شغلی بیشتری وجود دارد. چرا که نرخ بیکاری آن ها در سال 2021 به ترتیب 3.2%، 8.2%، 4.2% و 3.4% است. با این وجود در یونان هم می توان در صورت داشتن تخصص در حوزه عمران و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر این کشور شغل پیدا کرد. منتهی باید توجه نمود فرصت فارغ التحصیلان خارجی در یونان کم تر از بسیاری کشورهای دیگر از جمله کانادا، آلمان و دانمارک می باشد. این موضوع در جدول ذیل مقایسه شده است:

نام کشورمدت زمانی که خارجی ها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور اجازه اقامت به منظور جستجوی کار را دارند
آلمان2 سال
دانمارک6 ماه
کانادا3 سال
یونان2 ماه
مالتا1 سال

منتهی اگر کسی موفق به کاریابی رشته عمران در یونان شود، شرایط شغلی خوبی خواهد داشت. یکی از این شرایط سطح درآمد مهندسین عمران در یونان می باشد که ماهانه به طور متوسط 2120€ (یورو) می باشد. یعنی مهندسین عمران درآمدشان به طور متوسط کمی پایین تر از متوسط جامعه است؛ هرچند آن دسته که سابقه کار زیاد، سطح تحصیلات بالا و مهارت های شغلی کافی دارند، معمولا حتی درآمد بیشتری هم خواهند داشت. در جدول ذیل، صرف نظر از رشته تخصصی و سایر ملاک ها، سطح درآمد در یونان سال 2021 بررسی شده است:

بالاترین میزان درآمد ماهانه در یونان به یورومتوسط درآمد ماهانه در یونان به یوروپایین ترین میزان درآمد ماهانه در یونان به یورو
620€2430€10900€

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته عمران در یونان

همان طور که اشاره شد، دانشگاه نقش پررنگی در کاریابی دانشجویان در تمام دنیا دارد و یونان هم از این قاعده مستثنی نیست. بهترین دانشگاه های یونان از این منظر در سال جاری عبارت هستند از: University of Crete، National and Kapodistrian University of Athens، Aristotle University of Thessaloniki و National Technical University of Athens که رتبه QS آن ها در سال 2021 به ترتیب 801، 651، 571 و 477 است. از دیگر دانشگاه های مطرح برای دانشجویان عمران در یونان می توان به University of Ioannina، University of Thessaly و University of the Aegean اشاره نمود. در این مقاله راجع به تحصیل رشته عمران در یونان، هزینه های تحصیل و زندگی در یونان، سطح درآمد فارغ التحصیلان رشته عمران در یونان و غیره توضیحاتی توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *