ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در آلمان

تحصیل رشته معماری در آلمان

تحصیل رشته معماری در آلمان خیلی پرطرفدار است؛ چرا که در سال 2021 آلمان جزو معدود کشورهای دنیا است که همچنان نظام تحصیلی رایگان دارد. البته نباید فراموش کرد تحصیل رایگان تنها مزیت آلمان نیست و این کشور فوق العاده توسعه یافته و صنعتی، فرصت های شغلی زیاد و نرخ بیکاری خیلی پایینی هم دارد. در نتیجه دانشجویان بین المللی که پس از فارغ التحصیلی برای تمدید اقامت خود نیازمند کاریابی هستند، در صورتی که آلمان را انتخاب کنند برای این موضوع نگرانی نخواهند داشت. البته به شرطی که به زبان آلمانی مسلط باشند و علاوه بر مدرک آکادمیک مرتبط، مهارت های عملی خوبی هم داشته باشند. معمارها علاوه بر این که شان و جایگاه شغلی خیلی خوبی در آلمان دارند و موقعیت های کاری زیادی برایشان در این کشور موجود است، درآمد نسبتا خوبی هم دریافت می کنند.

منتهی به عنوان دانشجویی خارجی، بهتر است افراد سعی کنند حتما از دانشگاه هایی پذیرش بگیرند که رنکینگ خوبی در آلمان و دنیا دارند. هرچند حتی کسانی که در ایران هم تحصیل کرده باشند، امکان کار در آلمان به عنوان یک معمار را دارند. به این صورت که در صورت داشتن حداقل مدرک کارشناسی معماری، 3 سال سابقه کار مرتبط با معماری و سن زیر 40 سال، قادر به اخذ ویزایی به نام ویزای جستجوی کار آلمان خواهند بود. این در حالی است که کار در غالب کشورهای دنیا به عنوان معمار یا مستلزم داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در آن کشور است، یا تحصیل در دانشگاه های آن کشور. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده برای طرفداران تحصیل در آلمان اطلاعاتی ارائه شده است:

  • هزینه تحصیل رشته معماری در آلمان چقدر است؟
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان کدام اند؟
  • درآمد معمارها در آلمان به طور متوسط چقدر است؟

شهریه تحصیل رشته معماری در آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است اما علاقمندان انتخاب مقطع کارشناسی باید برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها، به زبان آلمانی مسلط باشند. در ضمن یکی از ایالت های آلمان به نام Baden-Württemberg از سال 2017 به بعد حتی در دانشگاه های دولتی خود نیز از غیر اروپایی ها یعنی non-EU/EEA students سالانه 3000€ (یورو) شهریه اخذ می کند. اما سایر دانشگاه های دولتی آلمان از دانشجویان رشته معماری و سایر رشته ها، صرف نظر از کشوری که تابعیت آن را دارند، ترمی تنها مبلغ 100€ تا 350€ (یورو) اخذ می نمایند. مگر زمانی که دانشجو در ایالت های خاصی باشد و دوره تحصیل خود را مدت زمان مشخصی تمام نکند که باید شهریه پرداخت نماید. این ایالت های آلمان که چنین قانونی دارند عبارت هستند از:

  • Bremen
  • Lower Saxony
  • Saarland
  • Saxony
  • Saxony-Anhalt
  • Thuringia

طرفداران تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان هم توجه داشته باشند رشته معماری جزو رشته های گران محسوب می شود. تحصیل در معماری در برخی دانشگاه های خصوصی در مقطع کارشناسی سالانه 26000€ (یورو) شهریه و در مقطع کارشناسی ارشد سالانه 40000€ (یورو) شهریه دربرخواهد داشت. به خاطر همین است که معمولا وقتی کسی تحصیل در آلمان را انتخاب می کند قصدش اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور است؛ چرا که دانشگاه های خصوصی آلمان بسیار گران هستند. برخی از دانشگاه های رایگان آلمان برای تحصیل معماری در سال 2021 عبارت هستند از:

  • University of Mannheim
  • University of Bremen
  • University of Cologne
  • University of Hamburg
  • University of Stuttgart

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

علاوه بر شهریه که همان طور که بررسی شد، دغدغه کسانی که از دانشگاه های دولتی آلمان پذیرش گرفته اند نمی باشد، هزینه های زندگی در این کشور هم نسبتا مناسب است. در واقع زندگی در آلمان بستگی به سبک زندگی دانشجو دارد اما معمولا ماهانه 700€ تا 1000€ (یورو) هزینه دارد. در نمودار ذیل این مسئله بهتر نشان داده شده است:

حداقل هزینه های ماهیانه در آلمان

اخذ ویزا جهت تحصیل رشته معماری در آلمان

پس از اخذ پذیرش از رشته معماری در دانشگاه مورد نظر در آلمان، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد که به مدارک متعددی نیاز دارد. البته مهم ترین نکته راجع به ویزای تحصیلی آلمان طولانی بودن وقت سفارت آن است؛ با این حال مزایایی که این کشور در پی دارد از جمله تحصیل رایگان، انتخاب آن را جذاب می کند. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در سال 2021 مورد نیاز است عبارت هستند از:

  • فرم تکمیل شده و امضا شده ویزای تحصیلی آلمان
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش دانشگاهی در آلمان در رشته معماری
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و ریز نمرات به زبان آلمانی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی با توجه به زبان تدریس دوره آموزشی مورد نظر
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی در آلمان و رسید پرداخت شهریه در صورت تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان

اخذ ویزا جهت تحصیل رشته معماری در آلمان

کار ضمن تحصیل رشته معماری در آلمان

در آلمان دانشجویان، حتی اگر اروپایی نباشند، تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و به این ترتیب می توانند ماهانه 150€ تا 550€ (یورو) از هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین نمایند. منتهی چه در آلمان و چه در سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان از جمله اتریش، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و غیره، یکی از شروط مهم کاریابی، چه ضمن تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی، تسلط داشتن به زبان رسمی آن کشور در کنار زبان انگلیسی است. در این صورت یافتن شغل در آلمان دشوار نخواهد بود چرا که نرخ بیکاری این کشور به شرح ذیل است:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2021
آلمان%5.8
اتریش%4.2
فرانسه%10.7
کانادا%10.2
اسپانیا%18.7

کار پس از تحصیل رشته معماری در آلمان

پس از فارغ التحصیلی رشته معماری در آلمان افراد تا 2 سال فرصت دارند همچنان اقامت این کشور را داشته باشند و دنبال کار بگردند. در این مدت علاوه بر تسلط به زبان آلمانی، سابقه تحصیل در دانشکده های مطرح معماری در آلمان، در کاریابی کمک زیادی به فرد می کند. از آن جمله می توان به Ludwig-Maximilians-University (LMU) Munich، Technical University of Munich و Heidelberg University اشاره کرد که رتبه QS آن ها در سال 2021 به ترتیب 63، 50 و 64 است. لازم به ذکر است معمارها در آلمان به طور متوسط ماهانه 4470€ (یورو) حقوق می گیرند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به تحصیل رشته معماری در آلمان، درآمد معمارها و غیره توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *