ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در اسپانیا

تحصیل رشته معماری در اسپانیا

تحصیل رشته معماری در اسپانیا پرطرفدار است؛ چرا که اسپانیا در کنار کشورهایی از جمله آلمان و آمریکا جزو بهترین مقاصد تحصیلی می باشد. از جمله دلایل آن می توان به دانشگاه های خوب، بناهای تاریخی، امکان کار ضمن تحصیل مرتبط با رشته معماری و غیره اشاره نمود. البته در مورد اسپانیا نباید فراموش کرد که متاسفانه این کشور در حال حاضر سختگیری های زیادی برای صدور ویزای دانشجویان ایرانی اعمال می کند به طوری که شانس اخذ ویزا بسیار پایین آمده است. با این حال برخی افراد از جمله کسانی که قبلا سابقه سفر به حوزه شنگن را داشته اند یا شرایط رزومه ای خیلی ممتاز و تمکن مالی خوبی دارند، شانس بیشتری در اخذ ویزای تحصیلی کشور اسپانیا دارند.

از جمله مواردی که کمی شانس اخذ ویزای اسپانیا را بالا می برد می توان به اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح این کشور اشاره نمود. البته علاوه بر پایین بودن شانس ویزای تحصیلی اسپانیا، ایرانی ها دلایل دیگری هم برای انتخاب نکردن این کشور دارند. از جمله مهم ترین آن ها می توان به فرصت های شغلی کم و نرخ بیکاری بسیار بالا در کشور اسپانیا اشاره نمود. البته علاوه بر یافتن شغل، از راه های دیگر هم می توان اجازه اقامت در اسپانیا را تمدید نمود. این راه ها عبارت هستند از: خرید ملکی به ارزش حداقل 350000€ (یورو) با شرایط تعیین شده از سوی دولت اسپانیا و ازدواج با شهروند اسپانیایی. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته معماری در اسپانیا طی سال 2021 به سوالات ذیل پاسخ می دهد:

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در اسپانیا کدام اند؟
  • آیا امکان کار ضمن تحصیل رشته معماری برای غیر اروپایی ها وجود دارد یا خیر؟

هزینه های تحصیل رشته معماری در اسپانیا

اسپانیا چه به لحاظ هزینه های زندگی و چه از نظر شهریه دانشگاه کشور ارزان قیمتی است؛ حتی برای دانشجویان رشته نسبتا گرانی مثل معماری. همین مسئله هم سبب شده علیرغم نرخ بیکاری بالا و سختگیری سفارت این کشور در صدور ویزا، همچنان برخی از ایرانی ها علاقمند به تحصیل در اسپانیا باشند. در سال 2021 معمولا دانشگاه های دولتی اسپانیا شهریه ای به شرح ذیل از دانشجویان رشته معماری اخذ می نمایند:

  • حدود 3500€ (یورو) در مقطع کارشناسی
  • حدود 4500€ (یورو) در مقطع کارشناسی ارشد

علاوه بر این هزینه ها، زندگی در اسپانیا نیز به شرح ذیل هزینه دربردارد:

حداقل و حداکثر هزینه های زندگی در اسپانیا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در اسپانیا

یکی از 5 کشور برتر برای تحصیل رشته معماری اسپانیا است. منتهی با وجود دانشکده های خیلی خوب اسپانیا در رشته معماری و همچنین علیرغم وجود موقعیت های کاری زیاد برای فارغ التحصیلان این رشته خصوصا در شهرهای مادرید، بارسلونا و والنسیا، نباید فراموش کرد که نرخ بیکاری در اسپانیا در سال 2021 بالای 18% است. علاوه بر تسلط به زبان اسپانیایی که لازمه کاریابی در این کشور است، تحصیل در دانشگاه های مطرح اسپانیا هم کمک می کند فرد چه ضمن تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی بتواند بهتر و راحت تر در اسپانیا کار پیدا کند. در حال حاضر مطرح ترین دانشگاه های اسپانیا برای رشته معماری عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های اسپانیا برای دانشجویان رشته معماریTHE Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News Ranking 2021
Pompeu Fabra University152301287175
Autonomous University of Barcelona182201213161
University of Barcelona19815118398
University of Navarra251501252444
Autonomous University of Madrid30301200183
University of Valencia401201591237
Universidad Complutense de Madrid501201206355
Jaume I University608601778
Polytechnic University of Catalonia60701314497

اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در رشته معماری که نیازمند داشتن پورتفولیوی قوی است، باید برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمود. مهم ترین مدارک به این منظور عبارت هستند از:

  • 2 فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی اسپانیا
  • پاسپورتی که تا آخرین روز اقامت در اسپانیا معتبر باشد.
  • کارت شناسایی و ترجمه رسمی آن
  • کارت دانشجویی
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در اسپانیا
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید برای هر کدام از فرم های گفته شده
  • تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی در اسپانیا برای سال اول و ترجیحا پرداخت شهریه سال اول دانشگاه مورد نظر در اسپانیا
  • تهیه محل اقامتی در اسپانیا و ارائه مدارکی مثل اجاره نامه آپارتمان، هاستل و غیره جهت اثبات این موضوع
  • ترجمه رسمی گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • پرداخت هزینه سفارت اسپانیا که برای ویزای تحصیلی 60€ (یورو) است.

کار ضمن تحصیل رشته معماری در اسپانیا

کار ضمن تحصیل رشته معماری در اسپانیا

مجوز کار ضمن تحصیل در اسپانیا تنها تا زمانی است که فرد هنوز ویزای تحصیلی اش منقضی نشده باشد. در بازه زمانی ای که فردی در اسپانیا مشغول تحصیل در رشته معماری است، با توجه به ملیت خود شرایط کاری متفاوتی دارد. یعنی در حالی که دانشجویان اسپانیایی و سایر ملل اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا و سوئیس، برای کار ضمن تحصیل در اسپانیا محدودیتی ندارند، دانشجویان بین المللی شرایط کمی پیچیده تری دارند. به عنوان مثال دانشجویان ایرانی، ترکیه ای و غیره اگر بخواهند ضمن تحصیل رشته معماری در اسپانیا مشغول به کار شوند باید اولا ابتدائا مجوز کار (work permit) بگیرند و در ثانی تنها تا سقف 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت.

کار پس از تحصیل رشته معماری در اسپانیا

دانشجویان رشته معماری که از دانشگاه های گفته شده در این مقاله فارغ التحصیل شده باشند و حداقل به 2 زبان انگلیسی و اسپانیایی مسلط باشند، برای کاریابی در اسپانیا مشکلی نخواهند داشت. چرا که معماری جزو لیست مشاغل مورد نیاز اسپانیا در سال 2021 است. در ضمن سطح درآمد حاصل از کار تمام وقت برای معمارها نیز خوب است. در حالی که میانگین درآمد ماهانه جامعه اسپانیا به طور کلی 2710€ (یورو) است، معمارها در این کشور به طور متوسط ماهانه 3380€ (یورو) درآمد دارند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته معماری در اسپانیا، هزینه های تحصیل و زندگی و غیره توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *