ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در ایسلند

تحصیل رشته معماری در ایسلند

تحصیل رشته معماری در ایسلند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، دانمارک، هلند و غیره، طرفداران کمتری دارد. چرا که نه دانشگاه های برتر انگلستان، از جمله دانشگاه آکسفورد را دارد و نه همانند کشورهایی مثل آلمان و فرانسه نظام تحصیلی رایگان دارد. در واقع ایسلند نه تنها دانشگاه های رایگان ندارد بلکه از نظر هزینه های زندگی هم پس از کشور سوئیس، جزو گران ترین مقاصد دانشجویی به حساب می آید. ایسلند کشوری در اقیانوس اطلس شمالی است که بیش از 350هزار نفر جمعیت دارد و تنها 103000 کیلوتر مربع مساحت دارد که آن را تبدیل به متراکم ترین کشور اروپایی کرده است. البته تحصیل در ایلسند به دلیل شرایط جغرافیایی، طبیعت ایسلند از جمله آتش فشان های آن و غیره، طرفداران خاص خود را دارد.

منتهی معمولا علاقمندان به رشته معماری ایسلند را به عنوان مقصد خود انتخاب نمی کنند. چرا که نه تنها جزو 20 کشور برتر دنیا برای تحصیل در رشته معماری نیست بلکه در کل بسیار کم تر از کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلستان و غیره، بناهای تاریخی و زیبایی ها معماری دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته معماری در ایسلند طی سال 2021 اطلاعاتی ارائه شده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • هزینه تحصیل معماری در ایسلند چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های ایسلند برای تحصیل رشته معماری کدام اند؟
  • آیا دانشجویان امکان کار ضمن تحصیل در ایسلند را دارند یا خیر؟

هزینه تحصیل رشته معماری در ایسلند

شهریه دانشگاه های ایلسند به موارد مختلفی از جمله رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه بستگی دارد. به عنوان مثال شهریه دانشگاه ایسلند (University of Iceland) سالانه 470$ (دلار آمریکا) یعنی ISK60000 (کرون ایسلند) است؛ هرچند دانشجویان رشته معماری معمولا بالای 2000$ (دلار آمریکا) در سال شهریه پرداخت می نمایند. هزینه دیگری که در ایلسند باید به آن توجه شود هزینه های زندگی در این کشور است که همان طور که در مقدمه اشاره شد، رقم نسبتا بالایی است. در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایسلند و چند کشور اروپایی دیگر در سال 2021 مقایسه شده است:

متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایسلند

برای بررسی دقیق تر در جدول ذیل برخی از هزینه های دانشجویان در ایسلند به واحد پول رسمی این کشور یعنی کرون ایسلند بیان شده است:

هزینه های دانشجویان در ایسلندمیزان هزینه ها (کرون ایسلند)
محل اقامتبیش از 100000ISK در ماه
غذا و مخارج متفرقهبیش از 50000ISK در ماه
کتاب و وسایل تحصیلبیش از 40000ISK در ترم

در واقع زندگی در ایسلند به قدری پرهزینه است که این کشور به عنوان چهارمین کشور گران قیمت دنیا شناخته شده است. حتی در سال 2021 میزان هزینه های زندگی در ایسلند در مقایسه با گران ترین شهر آمریکا، یعنی نیویورک، بیش از 2.14% بیشتر و گران تر است. در مجموع زندگی 1 دانشجو در ایسلند بدون در نظر گرفتن اجاره ماهانه 1300$ (دلار آمریکا) یعنی ISK157665 (کرون ایسلند) است. زندگی 1 خانواده 4 نفره هم معمولا بدون اجاره بهای ماهانه بیش از 4520$ (دلار آمریکا) یعنی حدود ISK585800 (کرون ایسلند) هزینه خواهد داشت. البته ایسلند معمولا برای همراه دانشجوی ایرانی ویزا صادر نمی کند و وی می تواند پس از فارغ التحصیلی و یافتن شغلی با درآمد کافی در ایسلند، درخواست الحاق همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را داشته باشد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در ایسلند

نرخ بیکاری در ایسلند کم است اما این نرخ در مقایسه با جمعیت حدود 300 هزار نفری این کشور می باشد. در واقع موقعیت های شغلی موجود در ایلسند، خصوصا برای معمارها، بسیار کم تر از کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا، هلند، کانادا، مجارستان، ایتالیا و غیره است. پس بهتر است علاقمندان به رشته معماری در دانشگاه های ایسلند تلاش کنند از دانشگاهی پذیرش بگیرند که رنکینگ بین المللی خوبی دارد. به این ترتیب اگر در ایسلند هم شغل مناسبی پیدا نکنند، شانس کاریابی در کشورهای توسعه یافته دیگری از جمله آمریکا، اتریش، آلمان وغیره را خواهند داشت. البته در کل تعداد دانشگاه های ایسلند با توجه به مساحت و جمعیت کم این کشور بسیار کم تر از سایر کشورهای اروپایی است. بهترین دانشگاه های ایسلند برای تحصیل رشته معماری در سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ایسلند برای تحصیل رشته معماریTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021U.S. News & World Report Ranking 2021
Reykjavík University301
University of Iceland401501369

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در ایسلند

اخذ ویزای تحصیلی ایسلند

پس از انتخاب دانشگاه و اخذ پذیرش از آن، نوبت به ویزای تحصیلی ایسلند می رسد. به این منظور باید مدارک متعددی تهیه و تقدیم گردد که در سال 2021 مهم ترین آن ها به شرح ذیل می باشد:

  • پاسپورت
  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ ویزای تحصیلی ایسلند
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در ایسلند
  • اطلاعات بیمه درمانی معتبر در ایسلند مثلا با ارائه کارت بیمه
  • گواهی تمکن مالی مثلا با ارائه نامه بانکی که نشان دهنده توانایی فرد بر پرداخت ماهانه 180550ISK (کرون ایسلند) یعنی حدود 1500$ (دلار آمریکا) در ماه باشد.

کار ضمن تحصیل رشته معماری در ایسلند

ایسلند شرایط کاری نسبتا خوبی دارد که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

نرخ بیکاری در ایسلند

دانشجویان در ایسلند اجازه کار ضمن تحصیل دارند؛ هرچند اجازه غیر اروپایی ها یعنی non-EU/EEA students محدود به سقف 20 ساعت در هفته است. در ضمن چه اروپایی ها و چه دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته معماری در ایسلند باید از قبل مجوز کاری یعنی work permit را اخذ نموده باشند. منتهی نکته مهمی که وجود دارد این است که دانشجویان رشته معماری شانس کمی برای یافتن کار ضمن تحصیل مرتبط با رشته خود در ایسلند دارند.

اما در صورتی که رزومه خوبی داشته باشند می توانند پس از فارغ التحصیلی، چه در ایسلند و چه در سایر کشورهای پیشرفته، درآمد خوبی داشته باشند. درآمد معماران در ایسلند ماهانه به طور میانگین ISK752000 (کرون ایسلند) است. البته سطح درآمد معماران در ایلسند همانند سایر مشاغل به عوامل مختلفی از جمله سطح تحصیلات، سابقه کار، جنسیت و غیره بستگی دارد. به طوری که کم ترین درآمد ماهانه معمارها در ایسلند ISK346000 (کرون ایسلند) است و بیشترین میزان آن ISK1190000 (کرون ایسلند) می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد راجع به تحصیل رشته معماری در ایسلند، کار ضمن تحصیل دانشجویان معماری در ایسلند و غیره توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *