ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در بلژیک

تحصیل رشته معماری در بلژیک

تحصیل رشته معماری در بلژیک در مقایسه با دانمارک، استرالیا و برخی کشورهای دیگر، ارزان قیمت تر است و طرفداران خاص خود را دارد. بلژیک کشوری در اروپای غربی است که از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ و از جنوب غربی با فرانسه همسایه است و دریای شمال نیز در شمال غربی بلژیک واقع شده است. بلژیک کشوری نسبتا کوچک است که 11.5 میلیون نفر جمعیت دارد؛ به همین دلیل به عنوان ششمین کشور اروپایی به لحاظ تراکم جمعیت شناخته می شود. پایتخت و بزرگ ترین شهر بلژیک بروکسل است و غالبا علاقمندان به معماری همین شهر را برای تحصیل و کار انتخاب می کنند. چرا که بروکسل در مقایسه با سایر شهرهای بلژیک هم سطح درآمد بالاتر و هم موقعیت های شغلی بیشتری برای معماران دارد.

البته علاقمندان به تحصیل معماری در بلژیک اگرچه این امکان را دارند که در دوره های تدریس شده به زبان انگلیسی شرکت نمایند اما اگر قصد کار در این کشور را داشته باشند باید به زبان رسمی آن نیز مسلط باشند. زبان های رسمی بلژیک عبارت هستند از: هلندی، آلمانی و فرانسوی که هر کدام در نواحی همسایه با کشورهای مزبور رواج بیشتری دارند. علاقمندان به مهاجرت به بلژیک توجه داشته باشند بلژیک کشوری فوق العاده توسعه یافته و با درآمد بالا است که استانداردهای بالایی نیز از جهات مختلف از جمله سطح زندگی، بهداشت و درمان، آموزش و غیره دارد. همچنین لازم به یادآوری است که در سال 2021 به عنوان یکی از 10 کشور امن دنیا شناخته شده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته معماری در بلژیک چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل رشته معماری کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته معماری در بلژیک

5 کشور برتر دنیا برای تحصیل رشته معماری عبارت هستند از:

  1. چین
  2. انگلستان
  3. فرانسه
  4. آلمان
  5. اسپانیا

همان طور که مشاهده می شود، بلژیک جزو 5 کشور برتر برای رشته معماری نیست؛ اما با این وجود نمی توان منکر شد که دانشگاه های خوبی برای دانشجویان این رشته دارد. منتهی این دانشگاه ها معمولا شهریه ای که از دانشجویان غیر اروپایی یا به عبارتی non-EU/EEA students اخذ می نمایند، بیشتر از دانشجویان اروپایی و بلژیکی ها است. منتهی قوانینی هم در این رابطه وجود دارد به عنوان مثال در منطقه Wallon یا همان Wallonia، دانشگاه های دولتی اگرچه شهریه بیشتری از غیر اروپایی ها اخذ می کنند اما قانون آن ها را از اخذ شهریه ای بیش از 5 برابر شهریه اروپایی ها منع کرده است. البته معماری جزو رشته های نسبتا پرهزینه است که تحصیل آن در دانشگاه های بلژیک با توجه به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه سالانه بین 4000€ تا 9000€ (یورو) شهریه دربرخواهد داشت.

علاوه بر شهریه دانشگاه، موضوع دیگری که دانشجویان تمامی رشته ها در بلژیک باید به آن توجه نمایند، هزینه های زندگی در بلژیک است. در جدول ذیل نشان داده شده است که در معروف ترین شهرهای دانشجویی بلژیک، هزینه های زندگی حدودا در چه سطحی قرار دارد:

معروف ترین شهرهای دانشجویی بلژیکحدود هزینه های زندگی به صورت ماهانه (یورو)
Antwerpاز 780€ تا 1230€
Brusselsاز 890€ تا 1300€
Gentاز 750€ تا 1200€
Leuvenاز 800€ تا 1300€
Liegeاز 700€ تا 1100€

هزینه های تحصیل رشته معماری در بلژیک

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در بلژیک

هر کدام از طبقه بندی های بین المللی برای رتبه دادن به دانشگاه های مختلف در بلژیک و سایر کشورهای دنیا، معیارهای متفاوتی دارند؛ از جمله تعداد مقالات و پایان نامه ها، سطح آموزش، تعداد اساتید، امکانات دانشگاه و غیره. در جدول ذیل نشان داده شده است در سال 2021 رتبه بهترین دانشگاه های کشور بلژیک از دید طبقه بندی های بین المللی به چه صورت است:

بهترین دانشگاه های بلژیک برای دانشجویان رشته معماریTimes Higher Education Ranking 2021Shanghai Jiao Tong University Ranking 2021QS Ranking 2021U.S. News & World Report Ranking 2021
KU Leuven45978456
Ghent University1036613587
UCLouvain164151189139
University of Antwerp170301238214
Institute for European Studies – Universite Libre de Bruxelles201101250190
Vrije Universiteit Brussel251301200259
Hasselt University351601456789
University of Liège351201451358

کار ضمن تحصیل رشته معماری در بلژیک

کار ضمن تحصیل رشته معماری و سایر رشته ها در بلژیک مجاز است حتی برای غیر اروپایی ها. تنها شروطی که در این خصوص وجود دارد این است که فرد در یکی از دانشگاه های واقع در بروکسل والونیا ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل باشد و مجوز اقامت معتبری بر این مبنا اخذ نموده باشد. همچنین لازم به ذکر است کار دانشجویی در بلژیک تا بیش از 475 ساعت در سال هم مجاز می باشد.

اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه نوبت به ویزای تحصیلی بلژیک می رسد که به مدارک متعددی از جمله موارد ذیل نیازمند است:

  • بیش از یک فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی که امضا هم شده باشد.
  • پاسپورت معتبر که برای بیش از 12 ماه بعد از درخواست فرد هم اعتبار داشته باشد.
  • تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک
  • نامه پذیرش از دانشگاهی در کشور بلژیک

کار پس از تحصیل معماری در بلژیک

موقعیت های کاریابی زیادی در بلژیک برای معمارها وجود دارد چرا که معماری جزو مشاغل مورد نیاز بلژیک است و مطابق نمودار ذیل نرخ بیکاری این کشور پایین می باشد:

نرخ بیکاری در بلژیک

خصوصا دانشجویانی که از دانشگاه های معرفی شده در این مقاله فارغ التحصیل شده باشند و حداقل به یکی از زبان های رسمی بلژیک در کنار زبان انگلیسی مسلط باشند، برای کاریابی در این کشور مشکلی نخواهند داشت. در جدول ذیل متوسط درآمد ماهانه معمارها با متوسط درآمد جامعه بلژیک به طور کلی مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهانه معمارها در بلژیک به یورومتوسط درآمد جامعه بلژیک به طور کلی به یورو
€7120€6150

در بلژیک 25% مردم کم تر از 3510€ (یورو) درآمد دارند و همانطور که مشاهده می شود، معمارها اگرچه جزو پردرآمدترین مشاغل بلژیک نیستند اما سطح درآمد خوبی دارند. البته در میزان دقیق درآمد معمارها عوامل مختلفی از جمله شهر محل اقامت، دانشگاه محل تحصیل، سابقه کار، جنسیت و غیره تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال متاسفانه زن ها در بلژیک به طور میانگین 6% کم تر از مردان حقوق دریافت می کنند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته معماری در بلژیک، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و غیره توضیحاتی ارائه شد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *