ویزای تحصیلی

تحصیل رشته معماری در نروژ

تحصیل رشته معماری در نروژ

تحصیل رشته معماری در نروژ بسیار مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته و با توجه به شرایط مطلوب کار در این کشور مورد تقاضای بسیار قرار می گیرد. اگرچه دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی نروژ شوند، شهریه پرداخت نمی کنند اما با توجه به زندگی پرهزینه در این کشور به هر حال باید تمکن مالی خوبی داشته باشند.

نروژ اگرچه در قیاس با کشورهایی مثل سوئیس و ایسلند، ارزان قیمت تر است اما اسلو که پایتخت نروژ است را می توان جزو 15 شهر گران قیمت دنیا طبقه بندی نمود. البته علیرغم این مسئله، باز هم تحصیل معماری در نروژ یکی از پرطرفدارترین مقاصد است؛ زیرا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و دانشجویان چه ضمن تحصیل و چه پس از فارغ التحصیلی امکان کار در نروژ را خواهند داشت. برای کسی که شغل تمام وقت به عنوان معمار در نروژ دارد، پرداخت هزینه ها دشوار نیست.

در حال حاضر بهترین روش مهاجرت به نروژ که کشوری توسعه یافته و دارای نظام پادشاهی است، روش تحصیلی می باشد. چرا که لازمه اخذ ویزای کار نروژ به طور مستقیم، داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در این کشور است که بدون حضور در خاک نروژ با ویزای نوع D تقریبا غیر ممکن می باشد. این در حالی است که دانشجویان می توانند پیش از به اتمام رسیدن دوره تحصیلی خود در نروژ درخواست دهند و ویزایی به نام ویزای جستجوی کار اخذ کنند و با یافتن شغل اقامت خود در نروژ را به راحتی تمدید نمایند.

هزینه های تحصیل رشته معماری در نروژ

دانشگاه های دولتی نروژ از دانشجویان شهریه اخذ نمی کنند و در این خصوص عواملی مثل تابعیت دانشجویان، رشته انتخابی یا مقطع تحصیلی آن ها تاثیری ندارد. این در حالی است که رشته معماری جزو رشته های گران برخی کشورها از جمله انگلیس، دانمارک، آمریکا و غیره به حساب می آید. همچنین برخی از کشورهای اروپایی از جمله سوئد و فنلاند اگرچه تحصیلات رایگان دارند؛ اما فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا چرا که از دانشجویان بین المللی شهریه اخذ می نمایند. البته باید توجه داشت کسانی که می خواهند کارشناسی معماری را در دانشگاه های دولتی نروژ بخوانند باید الزاما مدرک زبان نروژی داشته باشند و تحصیل به زبان انگلیسی فقط در مقاطع بالاتر ممکن است.

این در حالی است که دانشگاه های خصوصی نروژ که شهریه اخذ می کنند امکان تحصیل معماری در مقطع کارشناسی را هم به زبان انگلیسی دارند. شهریه دانشگاه های خصوصی نروژ برای رشته معماری طی سال 2022-2021 عبارت است از:

  • در مقطع کارشناسی: سالانه 9000€ (یورو)
  • در مقطع کارشناسی ارشد: سالانه 15000€ تا 19000€ (یورو)

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه های زندگی در نروژ هم باید مورد توجه قرار بگیرد؛ هرچند دانشجویان رشته معماری پس از وارد شدن به بازار کار شرایط مالی خیلی خوبی خواهند داشت. در نمودار ذیل حدود هزینه زندگی در نروژ مشخص شده است:

مقایسه هزینه زندگی ماهیانه در اسلو و برگن

اخذ ویزای تحصیلی نروژ جهت تحصیل معماری

برخی کشورهای دنیا برای صدور ویزا در خصوص ایرانی ها سختیگری کم تری دارند و نروژ یکی از آن ها است. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی نروژ لازم است عبارت هستند از:

  • فرم تکمیل شده ویزای تحصیلی نروژ
  • رسید پرداخت application fee که NOK4900 (کرون نروژ) یعنی معادل حدودا 546$ (دلار آمریکا) است
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید با پس زمینه سفید
  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در نروژ
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن به زبان انگلیسی
  • گواهی تمکن مالی بانکی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه های زندگی در نروژ

کار ضمن تحصیل رشته معماری در نروژ

کار ضمن تحصیل در نروژ تنها با داشتن ویزای تحصیلی این کشور مجاز نیست و متقاضی باید مجوز تحصیل یا به عبارتی study permit هم داشته باشد. با داشتن study permit دانشجو به طور خودکار مجوز کار دانشجویی در نروژ را هم دارا خواهد شد؛ یعنی نیازی به اخذ مجوز کار جداگانه نیست. منتهی باید توجه داشت دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا یعنی non-EU/EEA students در طول سال اول تحصیل خود در نروژ اجازه کار دانشجویی محدود به سقف 20 ساعت در هفته دارند. منتهی پیشنهاد می شود دانشجویان رشته معماری در دوران تحصیل بیشتر به دنبال کار مرتبط با رشته خود باشند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند شغل بهتر و درآمد بیشتری به دست آورند.

کار ضمن تحصیل رشته معماری در نروژ

کار پس از تحصیل رشته معماری در نروژ

پس از فارغ التحصیلی در نروژ دانشجویان همچنان یک سال اجازه اقامت در این کشور را دارند البته به شرطی که خودشان درخواست دهند. پیدا کردن کار برای معمارها در نروژ سخت نیست حتی اگر به زبان نروژی مسلط نباشند. در جدول ذیل سطح درآمد جامعه نروژ به طور میانگین با متوسط درآمد معمارهای این کشور مقایسه شده است:

متوسط درآمد سالانه جامعه نروژ به طور کلی (کرون نروژ)متوسط درآمد سالانه معمارها در نروژ (کرون نروژ)
NOK612000NOK707000

نکات مهم دیگر در خصوص کار پس از تحصیل در نروژ به شرح ذیل است:

  • پس از گذشت 3 سال از کار در نروژ پس از فارغ التحصیلی فرد می تواند درخواست دهد و اقامت دائم نروژ یا همان PR (Permanent Residence) را اخذ نماید.
  • خانواده فردی که در نروژ شغل مناسب با درآمد مکفی و اقامت قانونی دارد هم می توانند درخواست دهند و اقامت نروژ را بگیرند.
  • در صورت تغییر شغل یا کارفرما فرد باید درخواست دهد و مجوز اقامت جدیدی اخذ کند.

لازم به ذکر است فارغ التحصیلان دانشگاه هایی که در آموزش رشته معماری سرآمد هستند، تاثیر خیلی خوبی در رزومه افراد خواهد گذاشت. در سال 2021 بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته معماری در نروژ عبارت هستند از: University of Oslo، University of Bergen و UIT the Arctic University of Norway که رتبه آن ها از دید U.S. News Ranking به ترتیب 91، 164 و 433 است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل رشته معماری در نروژ، چگونگی اخذ پذیرش و غیره می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *