ویزای تحصیلی

تحصیل رشته های مهندسی در چین

تحصیل رشته های مهندسی در چین

تحصیل رشته های مهندسی در چین می تواند در نهایت گامی باشد که علاقه مندان به مهاجرت را به تحصیل یا کار در کشورهای اروپایی برساند. در واقع از آن جایی که کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، اتریش، هلند و غیره در پی جذب نیروی متخصص هستند افراد می توانند امیدوار باشند با اتمام تحصیلات خود در رشته های مهندسی یا مدیریتی چین، بتوانند در اروپا کار پیدا کنند. چرا که چین اگرچه کشور توسعه یافته ای است اما نه تنها بیش از 1 میلیارد جمعیت دارد و نیازی به جذب نیروی متخصص خارجی احساس نمی کند، بلکه به دلیل پایین بودن سطح آزادی های اجتماعی در این کشور، جزو مهاجرفرست ترین کشورهای دنیا است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل رشته های مهندسی در چین اطلاعاتی ارائه شده است که امید است مفید باشد.

  • بهترین دانشگاه های چین برای تحصیل در رشته های مهندسی کدامند؟
  • هزینه تحصیل در چین چقدر است؟
  • مزایای تحصیل رشته مهندسی در چین چیست؟
  • فرآیند دریافت پذیرش از دانشگاه های چین چگونه است؟
  • آیا می توان با تحصیل در چین، اقامت این کشور را دریافت کرد؟

تحصیل در چین در سال 2022

مهاجرت به چین با توجه به قوانین حال حاضر این کشور عملا میسر نیست اما تحصیل در چین با توجه به وجود دانشگاه های مطرح بین المللی این کشور، طرفدارانی دارد. لازم به ذکر است برای اخذ قبولی از مقطع کارشناسی دانشگاه های چین برای غالب رشته ها ضروری است فرد علاوه بر تسلط به زبان چینی، در آزمون ورودی نیز پذیرفته شود. نتیجتا تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در چین، با توجه به وجود دوره های متعددی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، کمی ساده تر خواهد بود.

اپلای برای تحصیل رشته های مهندسی در چین

بهترین راه برای اخذ پذیرش از دانشگاه های چین به صورت آنلاین است؛ به این منظور دانشجو باید از یکی از طرق ذیل اقدام نماید:

  • اپلای از طریق CUCAS: یک وبسایت است که این امکان را فراهم می کند دانشجویان برای تحصیل در چین اقدام نمایند؛ در واقع رابطی بین دانشجویان بین المللی و دانشگاه های چین است.
  • اپلای از طریق CUAC: مرکز درخواست پذیرش از دانشگاه های چین که مخفف China University Application Center می باشد. این وبسایت اساسا کمک می کند دانشجویان اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های چین کنند؛ به علاوه در خصوص انتخاب رشته مناسب با توجه به رزومه افراد نیز متقاضیان را راهنمایی خواهد کرد.

هزینه تحصیل رشته های مهندسی در چین

هزینه تحصیل رشته های مهندسی در چین

متوسط شهریه دانشگاه های دولتی چین سالیانه بین 5000$ تا 7000$ (دلار آمریکا) می باشد هرچند دانشگاه های خصوصی چین سالیانه حدود 30000$ (دلار آمریکا) برای رشته های مهندسی شهریه دریافت می کنند. این در حالی است که در رشته های مدیریتی شهریه برخی از دانشگاه های چین به سالیانه 40000$ (دلار آمریکا) نیز خواهد رسید. البته دانشگاه خصوصی آمریکایی که شعبه ای در چین دارند حتی از دانشگاه های خصوصی چین نیز بیشتر شهریه دریافت می کنند به طوری که ممکن است در برخی رشته های مهندسی مثل مهندسی معماری شهریه سالیانه به 50000$ (دلار آمریکا) نیز برسد. در جدول ذیل برخی از ارزان ترین دانشگاه های چین معرفی شده اند:

نام دانشگاهشهریه سالیانه
Ningbo University2600$ تا 4700$ (دلار آمریکا)
Northwestern Polytechnical University2900$ تا 4350$ (دلار آمریکا)
Liaoning University of Technology2200$ تا 3760$ (دلار آمریکا)
Beijing Normal University3470$ تا 4670$ (دلار آمریکا)

برخی از بهترین دانشگاه های چین در رشته های مهندسی عبارت هستند از:

نام دانشگاهشهریه سالیانه
Peking University3760$ تا 27200$ (دلار آمریکا)
Tsinghua University3470$ تا 34400$ (دلار آمریکا)
Fudan University3325$ تا 10850$ (دلار آمریکا)
Shanghai Jiao Tong University3600$ تا 23600$ (دلار آمریکا)

مدارک زبان برای تحصیل رشته های مهندسی در چین

با توجه به این که دوره ای که دانشجو قصد دارد برای آن پذیرش اخذ نماید به زبان انگلیسی ارائه می شود یا چینی، مدرک زبان متفاوتی مورد نیاز است. برای تحصیل در دوره های انگلیسی زبان در دانشگاه های چین اگرچه آشنایی به زبان چینی در کنار زبان انگلیسی منجر می شود دانشجو راحت تر بتواند در این کشور زندگی کند، اما تنها نیازمند داشتن یکی از مدارک ذیل است:

  • تافل
  • آیلتس

منتهی دوره هایی که به زبان چینی ارائه می شوند ارزان تر هستند و نتیجتا ممکن است برخی از دانشجویان بین المللی که قصد دارند پس از پایان تحصیلات خود در یکی از شرکت های چینی مشغول به کار شوند به منظور سهولت در پیدا کردن کار، بخواهند به زبان چینی تحصیل کنند. این گروه از افراد باید در آزمون بین المللی زبان چینی یعنی HSK شرکت کنند و متناسب با رشته تحصیلی خود یکی از سطوح ذیل را کسب نمایند:

  • سطح ابتدایی HSK: برای رشته های علوم، مهندسی و پزشکی
  • سطح متوسط HSK: برای سایر رشته های دانشگاهی یعنی هنر، اقتصاد، مدیریت و غیره

هزینه زندگی در چین

کشور چین برخلاف باور برخی افراد اصلا ارزان قیمت نیست علی الخصوص شهرهای بزرگ که هزینه ماهیانه زندگی در آن ها به 1200$ (دلار آمریکا) نیز می رسد. البته دانشجویان می توانند در صورتی که موفق شوند خوابگاه دانشجویی تهیه کنند یا در صورت اجاره اشتراکی آپارتمان با دانشجویان دیگر، هزینه های زندگی خود در این کشور را به ماهیانه 1000$ (دلار آمریکا) در شهرهای بزرگ و ماهیانه 850$ (دلار آمریکا) در شهرهای کوچک تر برسانند. در نمودار زیر متوسط هزینه ماهیانه زندگی در برخی از شهرهای چین نشان داده شده است:

نمودار متوسط هزینه ماهیانه برای زندگی در برخی از شهرهای چین

مقایسه تحصیل رشته های مهندسی در چین و هلند

چین سیاست های مهاجرپذیری ندارد و به دلیل نبود آزادی های اجتماعی، نداشتن اینترنت آزاد و… هم خود چین یکی از مهاجرفرست ترین کشورهای دنیا است و هم سایر ملل غالبا تمایل به مهاجرت به چین را ندارند. به همین دلیل یکی از انتخاب های پرطرفدار برای چینی ها و مردم سایر کشورهای دنیا که قصد مهاجرت به اروپا را دارند تحصیل در هلند است. در واقع برای تحصیل در کشور هلند سالیانه بین 5000€ تا 14000€ (یورو) باید پرداخت شود و هزینه های زندگی نیز با توجه به شهر محل زندگی ماهیانه بین 800€ تا 1300€ (یورو) می باشد. البته عمده ترین بخش هزینه های زندگی هم در چین و هم در هلند، اجاره مسکن است که در جدول ذیل بررسی شده است:

نوع مسکناجاره ماهیانه در هلنداجاره ماهیانه در چین
آپارتمان یک خوابه در شهرهای بزرگ1089.16€ (یورو)482.73€ (یورو)
آپارتمان یک خوابه در شهرهای کوچک873.79€ (یورو)266.24€ (یورو)
آپارتمان سه خوابه در شهرهای بزرگ1747.35€ (یورو)982.03€ (یورو)
آپارتمان سه خوابه در شهرهای کوچک1327.40€ (یورو)564.69€ (یورو)

لازم به ذکر است از آن جایی که نرخ بیکاری در هلند طی سال 2022 تنها 2.9% است، شانس بسیار بالایی وجود دارد که دانشجویان بین المللی بتوانند با پیدا کردن کار ویزای خود در هلند را پس از فارغ التحصیلی تمدید نمایند. به علاوه هلند تنها کشور اروپایی است که بیش از 90% مردم آن به زبان انگلیسی تسلط دارند و تسلط به زبان انگلیسی هم می تواند برای استخدام شدن در غالب مشاغل مهندسی کافی باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شده است راجع به تحصیل رشته های مهندسی در چین طی سال 2022 اطلاعاتی ارائه شد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *