ویزای تحصیلی

تحصیل فرزندان در دانمارک

تحصیل فرزندان در دانمارک

از لحاظ کیفیت زندگی در 2023، دانمارک در رتبه دوم قرار دارد، به همین دلیل تحصیل فرزندان در دانمارک میتواند ایده عالی برای والدین علاقمند باشد. تحصیل در دانمارک شرایطی دارد که قبل از اقدام باید بدان توجه کرد. اینکه برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارکی چگونه عمل کرد و مدارک ضروری کدامند؟ بهترین دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی در دانمارک کدامند؟ شرایط مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک چیست؟ میزان تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی دانمارک چند یورو است؟ دانشجویان در دانمارک چند ساعت حق کار دارند؟ همه این سوالات در همین نگارش توسط تیم کارشناسان دپارتمان مهاجرت به دانمارک موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پاسخ داده می شود.

چرا تحصیل فرزندان در دانمارک مهم است؟

دانمارک یکی از بهترین مناطق اروپا و اسکاندیناوی برای تحصیل فرزندان می باشد. هر ساله شهر کپنهاگ میزبان بیش از 1500 دانشجوی بین المللی از سراسر جهان می باشد. در این بین، غالب دانشجویان بین المللی نیز از خود کشورهای اروپایی هستند که با درک مزایا و امتیازات تحصیل در دانمارک به این کشور مهاجرت می کنند. دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور بطور یکسان در ارتقای دانش نظری و عملی و مهارت های عملی دانشجویان برای شروع یک حرفه  و ورود به بازار کار سهیم هستند.


عمدتا دانشگاه ها در شهر آرهوس، کپنهاگ، فلنزبورگ، کوگه، روسکیلد یا سوندربرگ قرار دارند و طیف متنوعی از دروس را به دانشجویان ارائه می‌دهند. از دیگر دلایل جذب دانشجویان به کشور دانمارک شرایط تحصیل رایگان ویژه دانشجویان اروپایی و هزینه تحصیلی پایین برای دانشجویان بین المللی می باشد. از دیگر مزایای دانمارک می توان به اخذ پذیرش بدون نیاز به مدرک زبان و نیز پذیرش گپ تحصیلی 2 تا 5 ساله توسط دانشگاه های دانمارکی اشاره کرد.

مزایای تحصیل در دانمارک

علاوه بر اینها، فرزندان با تحصیل در دانمارک می توانند در این کشور کار دانشجوئی انجام داده و با کسب سابقه کاری برای اخذ اقامت پس از تحصیل آماده شوند. همچنین دانشجویان واجد شرایط در دانمارک از امکان درخواست بورسیه تحصیلی نیز برخوردار هستند.

شرایط تحصیل فرزندان در دانمارک

نظام آموزش عالی دانمارک متشکل از دانشگاه ها و کالج های دولتی و خصوصی مختلفی است. از بین این دانشگاه ها نیز اسامی 5 دانشگاه دانمارکی در اغلب رنکینگ های بین المللی مشاهده می شود که پرچمدار و پیشروی آنها نیز دانشگاه کپنهاگ می باشد. این دانشگاه ها شامل موارد ذیل می باشند:

دانشگاهرتبه ملیرتبه بین المللی
دانشگاه کپنهاگ179
دانشگاه فنی دانمارک299
دانشگاه آرهوس3155
دانشگاه دانمارک جنوبی4309
دانشگاه آلبورگ5326

این دانشگاه ها برنامه های مختلفی را از مدیریت گرفته تا هنرها و از علوم مهندسی گرفته تا علوم انسانی به دانشجویان ارائه می کنند. اما باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که تحصیل فرزندان در دانمارک در برخی دانشگاه ها کاملا تخصصی بوده و مربوطه به برنامه تحصیلی خاصی می باشد. این برنامه ها از قرار زیر می باشد:

  • برنامه های فنی و مهندسی: در اینگونه برنامه ها متقاضیان می توانند دانشگاه فنی دانمارک (DTU) را انتخاب کنند که به عنوان پیشگام دانشگاه های فنی در شمال اروپا شناخته می شود.
  • برنامه های بازرگانی: مدرسه بازرگانی کپنهاگ (CBS) که به عنوان دهمین مدرسه بازرگانی در جهان شناخته می شود می تواند گزینه خوبی برای متقاضیان محسوب شود.
  • برنامه های علوم اجتماعی: در مورد این برنامه ها نیز به نظر می رسد که دانشگاه کپنهاگ (KU) گزینه بهتری باشد.
  • برنامه های کاربردی و حرفه ای: در این مورد به متقاضیان آکادمی بازرگانی کپنهاگ (CBA)، کالج دانشگاهی متروپلیتن و مدرسه رسانه و ژورنالیزم دانمارک (DMJX) پیشنهاد می شود.
  • برنامه های پزشکی: از دانشگاه های معروف در این رشته می توان به دانشگاه آرهوس و آلبورگ اشاره نمود.

شرایط تحصیل فرزندان در دانمارک

سیستم آموزشی مدارس دانمارک

تمامی برنامه های آموزشی در دانمارک توسط وزارت آموزش این کشور برنامه ریزی و تدوین شده اند. تحصیل در دانمارک برای کودکان از سن 6 تا 16 سالگی اجباری و در تمامی مقاطع برای شهروندان این کشور رایگان است. اجباری در شرکت در آزمون های مدارس هم نیست اما دانش آموزان در انتهای پایه نهم می توانند انتخاب کنند که در آزمون شرکت نمایند. البته آن دسته از دانش آموزان که علاقمند به ادامه تحصیل در دانمارک هستند اجبارا باید در آزمون ذکر شده شرکت کرده و نمره قبولی اخذ کنند. علاوه بر مدارس دولتی دانمارک یکسری مدارس دیگری نیز وجود دارند که خارجی ها امکان استفاده از آن ها را خواهند داشت و برای تحصیل در آن ها باید شهریه پرداخت شود. از جمله این مدارس می توان به مدارس بین المللی و مدارس دینی مسیحیت در دانمارک اشاره نمود.

پس از اتمام دوره تحصیلات اجباری گزینه های مختلفی بین دانش آموزان در دانمارک وجود خواهد داشت که به شرح ذیل اند:

  • Higher Commercial Examination Programme: تمرکز بر اقتصاد و دروس مرتبط با آن
  • (Gymnasium (STX: ترکیبی از علوم تجربی و انسانی
  • (Higher Technical Examination Programme (HTX: تمرکز بر ریاضیات و علوم
  • (Higher Preparatory Examination (HF: مشابه دوره دبیرستان یعنی Gymnasium با این تفاوت که یکسال کوتاه تر است.

دانش آموزان علاقمند به برخی از رشته های تحصیلی در دانمارک امکان دارند به جای شرکت در مدارس بالا یعنی انواع دبیرستان ها، در مدارس کار و دانش یا فنی-حرفه ای ثبت نام کنند و پس از اتمام آن یا وارد دوره های کارآموزی و بازار کار شوند یا برای فراگیری در سطح پیشرفته تر وارد دانشگاه های دانمارک شوند. مطابق آمارهای دولت دانمارک 95% جمعیت دانمارک دوره دبیرستان، هنرستان یا کار و دانش را کاملا به اتمام می رسانند و 60% نیز دوره کارشناسی را تمام می کنند.

درخواست پذیرش جهت تحصیل کودکان در دانمارک

متقاضیان محترم (والدین و فرزندان آنها) باید توجه کنند که درخواست ها جهت تحصیل در دانمارک 2023 مستقیما به داننشگاه مورد نظر ارسال می شود. بنابراین توصیه می شود که قبل از اقدام به پذیرش با مراجعه به وب سایت دانشگاه مربوطه با شرایط پذیرش تحصیلی دانمارک آشنا شوید. اما برای اخذ پذیرش فرزندان در دانمارک ابتداء بایستی با شرایط این کار آشنا شد. از اصلی ترین شرایط تحصیل در دانمارک اثبات مهارت زبان دانمارکی یا انگلیسی از قرار زیر می باشد:

مدرک زبانشرایط تایید
زبان انگلیسی در سطح English Bنمره آزمون آیلتس حداقل 6.5، آزمون تافل برگه ای حدود 550 تا 583 و تافل اینترنتی بین 79 تا 93
زبان دانمارکی در سطح مورد تاییدStudieprøven i dansk som andetsprog یا Danskprøve 2 و یا Danskprøve 3 که غالبا به برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد

از دیگر شرایط تحصیل فرزندان در دانمارک می توان به قبولی در آزمون ورودی دانمارک قابل تطبیق با مدرک دیپلم متوسطه، مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه، آزمون یا مصاحبه پذیرش اشاره نمود. پس از مرحله اخذ پذیرش فرزندان در دانمارک نوبت درخواست ویزای تحصیلی دانمارک می رسد. دانشجویان ایرانی بایستی توجه نمایند که بهترین زمان برای درخواست این ویزا درست 3 ماه قبل از تاریخ ورود شماست. چراکه مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای تحصیلی ایرانیان در سفارت دانمارک 60 روز طول می کشد. در اکثر موارد، مدارک لازم برای درخواست این ویزا از این قرار می باشد:

  • مدرک مهارت زبان
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به میزان 310€ (یورو)
  • حداقل تمکن مالی لازم در حدود 1000€ (یورو) در ماه
  • نامه پذیرش از دانشگاه دانمارک
  • فرم درخواست تکمیلی و امضاء شده
  • پاسپورت معتبر یا دیگر مدارک مسافرتی
  • عکس پاسپورتی جدید
  • بیمه مسافرتی
  • اطلاعات مفصلی درباب برنامه تحصیلی
  • مدرک اقامت در کشور دانمارک

شهریه مدارس و دانشگاه در دانمارک

هزینه تحصیل فرزندان در دانمارک غالبا به موسسه آموزش عالی و برنامه تحصیلی آنها بستگی دارد. اما در کل سطح هزینه های تحصیلی در دانمارک حداقل در مقایسه با کشورهای اسکاندیناوی پایین است. مطابق آمارهای موجود از کشور دانمارک، شهریه سالانه دانشجویان تمام وقت در دانمارک چیزی حدود 120000 DKK الی DKK 45000 (کرون) معادل 6000€ تا 16000€ (یورو) می باشد. اما هزینه زندگی دانشجویان در کشور دانمارک شامل پوشاک، غذا، حمل و نقل و غیره بین 800€ تا 1200€ (یورو) می باشد. ریز جزئیات هزینه های مذکور در دانمارک از این قرار است:

آیتم هاهزینه های ماهیانه
هزینه مسکندر کپنهاگ حدود 800€ تا 900€ (یورو)
در دیگر شهرهای دانمارک حدود 400€ تا 670€ (یورو)
هزینه غذاحدود 200€ الی 270€ (یورو)
هزینه حمل و نقل شهری40€ الی 50€ (حمل و نقل با مترو و ترن)
هزینه اقلام آموزشی30€ الی 65€ (یورو)
فعالیت های فرهنگی و تفریحیحدودا 175€ (یورو)

اما یکی از بزرگترین هزینه های دانشجوئی در دانمارک مربوط به هزینه اجاره خانه می باشد که دغدغه اصلی برای تحصیل فرزندان در دانمارک را نیز تشکیل می دهد. دانشجویان در دانمارک برای غلبه بر این مسئله بسته به شرایط خود می توانند از یکی از گزینه های زیر بهره گیرند. همانطوری که در نمودار زیر هم مشخص است بهترین و ارزانترین اقامتگاه دانشجوئی در دانمارک خوابگاه های دانشجوئی یا Kollegier می باشند:

مقایسه انواع اقامتگاه دانشجویی دانمارک

برنامه بورسیه دانشگاهی در دانمارک

اغلب دانشگاه های کشور دانمارک برای حمایت مالی دانشجویان خارجی با شرکت ها و موسسات آموزش عالی خارجی قرارداد دو جانبه دارند. معمولا برنامه های ملی و اروپایی به دانشجویان بین المللی خواستار تحصیل در دانمارک 2023 بورسیه تحصیلی تخصیص می دهند. مبنا و اساس اصلی برای درخواست بورس تحصیلی در دانمارک مبتنی بر اثبات نیازمندی مالی دانشجو و نیز اثبات شایستگی های تحصیلی می باشد که دانشجویان بایستی از خود نشان دهند. با این توضیح، اکنون به بررسی اهم برنامه های بورس دانشگاه های دانمارک می پردازیم:

عنوان بورسیهشرایط
Nordplusاز جمله برنامه های بورسیه جهت حمایت از دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در کشورهای اسکاندیناوی هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به www.nordplusonline.org. مراجعه نمائید.
Erasmusاین برنامه بورس تحصیلی مختص دانشجویان انتقالی از اتحادیه اروپایی و سوئیس بوده و متقاضیان برای اطلاع از صلاحیت خود می تواننداز طریق سایت کمیسیون اروپایی اقدام نمایند.
برنامه بورسیه Erasmus Mundus/ دوره کارشناسی ارشد مشترکاین برنامه هم برای دانشجویان اروپایی و هم برای دانشجویان خارجی دردسترس است. معمولا دوره های تحصیلی در قالب این طرح مشترکا توسط یک دانشگاه دانمارکی و یک دانشگاه اروپائی ارائه می شود.
برنامه کمیسیون فول برایتاین برنامه بورس بر روی دانشجویان فوق لیسانس و دکتری متمرکز می باشد.
برنامه حمایت تحصیلی دولت دانمارک (SU)این برنامه برای متقاضیان بین المللی در کلیه دوره های تحصیلی از دانشگاه های دانمارک قابل دسترس است.

دانشجویان متقاضی بایستی توجه نمایند که شرایط اخذ پذیرش و درخواست ویزای تحصیلی دانمارک دارای یک پروسه طولانی بوده و از پیچیدگی های ادارای مختلفی برخوردار است. همین مسائل و دغدغه هاست که پیشنهاد می شود برای کسب موفقیت سریع درجهت اعزام دانشجو به دانمارک حتما از مشاوره های مطمئن موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *