ویزای تحصیلی

تحصیل فرزندان در نروژ

تحصیل فرزندان در نروژ

خوشبختانه تحصیل فرزندان در نروژ رایگان بوده و فرزندان هیچ دغدغه ای به جز تحصیل ندارند. اما این نباید متقاضیان را از شرایط هزینه زندگی بالا در نروژ غافل کند. در زمینه تامین هزینه های زندگی در سال 2023 نیز دانشجویان ایرانی می توانند از طریق درخواست بورسیه تحصیلی یا از طریق انجام کار نیمه وقت اقدام کنند. چراکه هر دو امکان برای دانشجویان بین المللی حاضر در نروژ فراهم است.

  • آیا تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ رایگان است؟
  • کشورهای اروپایی رایگان برای تحصیل فرزندان کدامند؟
  • آیا نروژ کشوری گران است؟
  • بهترین دانشگاه برای تحصیل فرزندان در نروژ چیست؟
  • وضعیت کار دانشجویان ایرانی در نروژ چگونه است؟
  • دانشجویان ایرانی تا چند ساعت حق کار در نروژ را دارند؟
  • سیستم مدارس نروژ به چه صورتی است؟
  • انواع مدارس نروژی کدامند؟
  • برترین مدارس نروژ برای تحصیل فرزندان چیست؟
  • شرایط و مدارک تحصیل فرزندان در کشور نروژ چیست؟
  • هزینه تحصیل فرزندان در مدارس بین المللی نروژ چقدر است؟

اگر به دنبال تحصیل رایگان در برترین دانشگاه های اروپایی هستید مطمئنا نروژ یکی از اولویت های تحصیلی می باشد. در نروژ دانشجویان علاوه بر دسترسی به کیفیت آموزشی بالا همچنین می توانند به انجام کار نیمه وقت با بهترین درآمد ممکن بپردازند. بر همین اساس، ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حاضریم شما را تا مرحله دست یابی به ویزای تحصیلی نروژ راهنمائی کنیم.

شرایط تحصیل فرزندان خردسال در نروژ

تحصیل در نروژ برای کلیه کودکان سنین 6 تا 16 سال اجباری می باشد. ضمنا تحصیل توسط دولت نروژ تضمین شده و بنابراین در مدارس عمومی نیز رایگان است. معمولا سال تحصیلی در نروژ از اواخر آگوست شروع شده و تا اواسط جون سال بعد ادامه می یابد. و این سال تحصیلی در مدارس نروژی به دو ترم تقسیم می شود. معمولا دانش آموزان در نروژ در طی مدت تحصیلشان 3 تا دوره تعطیلی شامل تعطیلات کریسمس، تعطیلات استر و تعطیلات زمستانی دارند. پس مدارس در نروژ به 3 دسته مدارس دولتی، خصوصی و مدارس بین المللی تقسیم می شود.

شرایط تحصیل فرزندان در نروژ

در مجموع سیستم مدارس نروژی شامل:

سیستم مدارس نروژی

مشخصا تحصیل فرزندان شهروندان نروژی و نیز افراد مقیم نروژ در مدارس دولتی کاملا رایگان است. ولی از نظر هزینه یا شهریه تحصیلی نیز تحصیل در مدارس بین المللی نروژ به مراتب گرانتر از مدارس دولتی و حتی مدارس خصوصی است. اینگونه مدارس در نروژ معمولا با توجه به برنامه های درسی آلمانی، فرانسوی و یا انگلیسی فعالیت می کنند.

نکته آخر در اینباره اینکه پذیرش و ثبت نام دانش آموزان در مدارس نروژی منوط به ارائه شرایط و مدارک زیر می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • کارنامه تحصیلی دوره قبلی
  • مهارت در زبان انگلیسی و ریاضیات
  • نتایج آزمون استاندارد سازی شده
  • نمونه کار/ پورتفولیو دانش آموزی

برترین مدارس بین المللی در نروژ

مدارس بین المللی می تواند بهترین گزینه برای تحصیل فرزندان در نروژ 2023 باشد چرا که اولا در این مدارس دروس غالبا به سه زبان رایج اروپایی (انگلیسی، فرانسه و آلمانی) ارائه شده و ثانیا کیفیت آموزشی در این مدارس در سطح جهانی است. از این دسته مدارس در کشور نروژ در هر 3 مقطع ابتدائی، راهنمائی و متوسطه وجود دارد. مدارسی که دانش آموزان را برای اخذ مدرک دیپلم و ورود به دانشگاه های نرروژ مهیا می کنند.

در حل حاضر نیز در نروژ بیش از 40 مدرسه بین المللی وجود دارد که از برترین و معروفترین آنها می توان به مدارس زیر اشاره نمود:

عنوان مدارس بین المللیشهرزبان آموزشیامکانات/شرایط تحصیل
مدرسه بین المللی آلسوندآلسونددروس نروژی به زبان انگلیسیدارای انجمن دانش آموزی و فعالیت های پسا مدرسه ای
مدرسه بین الملی آرندالآرندال و آسکرزبان انگلیسیدوره های ابتدایی و متوسطه
مدرسه بین المللی برگنبرگنبه زبان انگلیسیدوره های مهدکودک تا متوسطه
مدرسه بین المللی کودکانفردریک استاددروس به زبان انگلیسیابتدایی تا متوسطه
مدرسه بین المللی گجوویکGjøvikبه زبان انگلیسیتمام مقاطع
مدرسه بین المللی بریتانیایی استاوانگراستاوانگربه زبان انگلیسیدروس مبتنی بر برنامه بریتانیایی
Lycée Français René Cassin d’Osloاوسلوبه زبان فرانسویمهدکودک تا متوسطه تحت نظارت و حمایت French l’Agence pour l’Enseignement Français à l’Entranger
Lycée Français de Stavangerاستاوانگربه زبان فرانسویمهدکودک تا متوسطه تحت نظارت و حمایت French l’Agence pour l’Enseignement Français à l’Entranger
Deutsche Schule Oslo—Max Tau (DSO)اوسلوبه زبان آلمانیمهد کودک تا متوسطه

هزینه تحصیل فرزندان در مدارس بین المللی نروژ

اکنون به بحث اساسی در زمینه تحصیل فرزندان در نروژ می رسیم و آن هم میزان شهریه دانش آموزی در اینگونه مدارس است. واقعیت این است که شهریه ها در مدارس بین المللی نروژ بالا است ولی از طرف دیگر نمی توان از امکان بهتر، کیفیت آموزشی برتر، زبان آموزی، تجربه اندوزی و نیز اندازه کلاسی کوچکتر در اینگونه مدارس چشم پوشی کرد.

به هر حال متوسط شهریه در این مدارس بسته به فاکتورهای مختلفی متفاوت بوده و در برخی مدارس از قرار ذیل می باشد:

مقایسه شهریه سالانه در مدارس بین المللی نروژ

مدارس زبان برای تحصیل فرزندان در نروژ

یکی دیگر از گزینه های ایده آل بمنظور تحصیل فرزندان در نروژ 2023، تحصیل آنها در مدارس زبان Language Schools می باشد. در این مدارس اساتید و مربیان برتر و نیز امکانات مدرن و پیشرفته ای برای آموزش زبان نروژی و سایر زبان های اروپایی فراهم است.

در کشور نروژ مدارس زبان شامل موسسات زیر می باشد:

منطقه/ شهرمدارس زبان
اوسلو و استاوانگرLingu
اوسلو و دارمنAlfaskolen
اوسلوBerlitz Language Services
اوسلوLanguage Power International A / S
اوسلوLanguage Champ

اما هزینه مدارس زبان بسته به نوع و نیز طول برنامه آموزشی متفاوت است. مثل سطح شهریه ماهیانه برخی از این مدارس عبارتند از:

  • برنامه Lingu Online: ماهیانه $1790 (دلار)
  • برنامه 195 Lingu Fast-track daytime: ماهیانه $2290 (دلار)
  • برنامه  250 Lingu Fast-track flexi: ماهیانه $2690 (دلار)
  • برنامه 290 Language Champ For beginners: ماهیانه $3290 (36 ساعت)
  • برنامه آموزش فشرده Alfaskolen Daytime: $18320 (دلار) برای 192 ساعت

ویزا برای تحصیل فرزندان در نروژ

معمولا دانشجویانی که قصد تحصیل در نروژ برای مدت بیش از 3 ماه را دارند نیازمند اخذ مجوز اقامت دانشجوئی هستند. ویزاهای اخذ شده از سفارتخانه ها تنها برای مدت 90 روز در نروژ معتبر بوده و کل دوره تحصیلی را پوشش نمی دهد. به همین دلیل دانشجویان پس از ورود به نروژ با ویزا نیازمند اخذ اقامت نروژی برای خود می باشند. اما شرایط اخذ ویزای تحصیلی نروژ برای فرزندان عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه نروژی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسائی
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی با پس زمینه سفید
  • بیمه شخصی یا کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC)
  • مدرک تمکن مالی به میزان NOK 121220 (کرون) در سال
  • رسید پرداخت هزینه کنسولی به میزان NOK 4900 (کرون)

هزینه تحصیل فرزندان در نروژ

با وجود اینکه موسسات آموزش عالی خصوصی در نروژ شهریه های بالایی از دانشجویان اخذ می کنند ولی خوشبختانه دانشگاه های دولتی در کشور نروژ هم برای دانشجویان داخلی و هم بین المللی رایگان است. دلیل این امر نیز واضح است چراکه دانشجویان خارجی همانند دانشجویان نروژی درنظر گرفته می شوند. در نروژ، وزارت آموزش و پژوهش مسئول هزینه های تحصیلی می باشد. جالب است بدانید که کل هزینه تحصیلی شما در نروژ ممکن است که حدود NOK 300-600 (کرون نروژ) معادل 35-71$ (دلار) بابت هزینه ترمی (semester fee) باشد.

والدین محترم بایستی این نکته را نیز مدنظر قرار دهند که در کل اروپا دو کشوری که تحصیل در آنجا رایگان است، کشورهای آلمان و نروژ می باشند. درست است که تحصیل فرزندان در نروژ و آلمان رایگان است. اما با یک تفاوت جزئی و آن اینکه در آلمان هزینه ترمی دانشجویان کمی بالاتر از هزینه ترمی دانشجویان بین المللی می باشد. این هزینه در آلمان حدود 247$ (دلار) اما در نروژ ماکسیمم حدود 71$ (دلار) می باشد. نمودار زیر نیز نشانگر تفاوت قیمت مذکور می باشد:

مقایسه هزینه ترم در آلمان و نروژ

هزینه زندگی دانشجوئی فرزندان در نروژ

با وجود شهریه های پایین، نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که کشور نروژ کشوری با هزینه های بالا بوده و مخارج زندگی فرزندان در نروژ بسیار بالا است. به طوری که در حال حاضر شاخص هزینه زندگی در نروژ حدود 135.49% بالاتر از ایران می باشد. طبق نتایج این تحقیق، هزینه زندگی در نروژ برای هر دانشجوی بین المللی ماهیانه حدود NOK 12122 (کرون نروژ) معادل 1223$ (دلار) می باشد که جزئیات این هزینه ها از قرار ذیل می باشد:

آیتم هاهزینه ها
مسکن دانشجویی (تک اتاق)از NOK 3000 (کرون)
کارت حمل و نقل عمومی برای دانشجویان (یک ماهه)NOK 460 (کرون)
کتاب های آموزشی (یک ترمی)بین 1600 الی NOK 3500 (کرون)
شام (کافه تریای دانشجوئی)55 تا NOK 100 (کرون)
شام (رستوران ارزان)تقریبا 120 الی NOK 160 (کرون)
هزینه ترمیبین 300 تا NOK 600 (کرون)
عضویت دانشجو در سازمان رفاه دانشجوئی یا Sammenدر حدود NOK 1100 (کرون)

همانطوری که در جدول فوق نیز قابل استنباط است، بیشترین هزینه های زندگی دانشجوئی در نروژ مربوط به هزینه های بازار می باشد. اما نکته آخری که بایستی به حضور والدین علاقه مند تحصیل فرزندان در نروژ رسانده شود اینکه محل اقامت از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی هزینه زندگی دانشجوئی در نروژ است. بر این اساس جالب است بدانید که در نروژ، شهر اوسلو (پایتخت) در مقایسه با شهرهای دیگر مثل تروندهایم شهر زیاد گرانی نمی باشد. نمودار زیر بهتر این واقعیت را نشان می دهد:

مقایسه شاخص هزینه زندگی در شهرهای نروژ

راه های تامین هزینه های تحصیل در نروژ

برای تامین خرج و مخارج تحصیلی در نروژ، دانشجویان دو راه پیش رو دارند. آنها می توانند از طریق درخواست بورس تحصیلی به این هدف خود برسند و یا از طریق انجام کار نیمه وقت می توانند از عهده مخارج خود در نروژ برآیند. دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی در نروژ حق کار دانشجوئی تا 20 ساعت در هفته را دارند. نکته جالب اینکه دانشجویان از قبل انجام کار نیمه وقت در نروژ مثل کار در فروشگاه ها، کافه تریاها، کتابخانه ها و … می توانند تا 6556$ (دلار) کسب کنند. جالبتر اینکه از نظر درآمد بالای دانشجوئی، نروژ بعد از سوئیس دومین کشور دنیا محسوب می شود.

رتبه بندی درآمد دانشجویی در جهان

اما علاوه بر کار دانشجوئی، ممکن است دانشجویان با توجه به شرایط خود حائز صلاحیت برای درخواست بورسیه تحصیلی در نروژ نیز باشند. معمولا مبنای اعطای بورسیه در دانشگاه های نروژ مبتنی بر اثبات برتری تحصیلی دانشجویان می باشد.

از مهمترین برنامه های بورسیه تحصیلی نروژ 2022-2023 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه های دانشگاه اوسلو
  • بورسیه های NORAM
  • بورسیه های دانشگاه استاونجر
  • بورسیه های دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU)
  • برنامه بورسیه های روسی- نروژی
  • بورسیه های کالج دانشگاهی اوست فولد
  • بورسیه دانشگاه علوم کاربردی نروژ
  • بورسیه های دانشگاه برگن
  • بورسیه دانشگاه ترومسو آرکتیک

امیدواریم مطالب ارائه شده درباره تحصیل فرزندان در نروژ بتواند مفید واقع شده و اطلاعات خوبی به هموطنان رسانده باشد. به دانشجویان محترم علاقه مند تحصیل در نروژ توصیه می شود که برای ارزیابی شرایط خود و تشکیل پرونده اعزام به نروژ با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

سوالات درباب شرایط تحصیل فرزندان در نروژ

از جمله سوالات مکرر در این باب عبارتند از:

  • تحصیل فرزندان در نروژ 2023 در چه دوره هایی امکان پذیر است؟ هم در مقاطع مدارس و هم در دوره های دانشگاهی
  • شرایط تحصیل فرزندان در مدارس نروژ چیست؟ تحصیل در نروژ برای کلیه کودکان سنین 6 تا 16 سال اجباری می باشد و در ضمن پیش دبستانی در این کشور اختیاری است.
  • انواع مدارس نروژی برای تحصیل فرزندان کدامند؟ مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی
  • بهترین گزینه برای تحصیل فرزندان در مدارس نروژی چیست؟ مدارس بین المللی در این مورد بهترین گزینه می باشد.
  • آیا تحصیل فرزندان در دانشگاه های نروژی رایگان است؟ بله، فقط دانشجویان موظف به واریز حدود NOK 300-600 (کرون نروژ) معادل 35-71$ (دلار) بابت هزینه ترمی (semester fee) به دانشگاه های دولتی نروژ هستند.
  • برترین دانشگاه نروژ برای تحصیل فرزندان چیست؟ دانشگاه اوسلو به عنوان برترین دانشگاه در کشور نروژ شناخته می شود.
  • آیا دانشجویان خارجی در کشور نروژ از حق کار برخوردارند؟ بله، دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی در نروژ حق کار دانشجوئی تا 20 ساعت در هفته را دارند.
5/5 - (26 امتیاز)

یک دیدگاه برای “تحصیل فرزندان در نروژ

  1. آزیتا گفت:

    من خوشم اومد از شرایط این کشور . یکم بیشتر باید تحقیق کنم ولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *