ویزای تحصیلی

تحصیل فرزندان در پرتغال

تحصیل فرزندان در پرتغال

تحصیل فرزندان در پرتغال 2022 در انواع مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی این کشور با شرایط آموزشی و سطح شهریه متفاوت امکان پذیر است. معمولا تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی کشور پرتغال تا سن 18 سالگی یعنی تا هنگام اخذ مدرک دیپلم رایگان و اجباری است. زبان آموزشی در مدارس پرتغال نیز مشخصا زبان پرتغالی است و به همین دلیل والدین خارجی ترجیح می دهند که فرزندان خود را در مدارس بین المللی مثل مدارس بریتانیایی، فرانسوی یا انگلیسی ثبت نام کنند که از برنامه های درسی پرتغالی تبعیت می کنند تا در ادامه فرزندانشان برای تحصیل به زبان پرتغالی نیز آماده شوند. اما قبل از هر چیزی بایستی والدین با هزینه تحصیل فرزندان در انواع مختلف مدارس پرتغالی آشنا شوند که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت زمینه این آشنایی را در مقاله حاضر فراهم می کنند.

  • آیا تحصیل در مدارس ملی پرتغال رایگان است؟
  • آیا برای تحصیل فرزندان در کشور پرتغال ارائه مدرک زبان پرتغالی الزامی است؟
  • هزینه تحصیل و زندگی یک دانش آموز ایرانی در پرتغال چقدر است؟
  • بهترین مدارس پرتغال برای تحصیل فرزندان کدام است؟

نظام آموزشی در پرتغال

تحصیل در پرتغال تا سن 18 سالگی رایگان و اجباری است، زمانی که دیگر دانش آموزان دوره متوسطه 12 ساله خود را به اتمام می رسانند. کلا نظام آموزشی کشور پرتغال از همان پایه ابتدائی تا دانشگاه تحت نظارت دولت از طریق وزارت آموزش می باشد. در این کشور، سیستم آموزش دولتی و خصوصی دوشادوش هم در همه سطوح آموزشی وجود داشته و به تبع مدارس دولتی و خصوصی متعددی زیر نظر وزارت آموزش پرتغال به امر آموزش دانش آموزان می پردازند. جدول زیر نشانگر پایه های تحصیلی از مهدکودک تا دوره متوسطه به همراه اشاره به سن دانش آموزان در سیستم آموزشی کشور پرتغال می باشد:

پایه مدرسهسن ورودسال مدرسه
مهدکودک یا Infantário1
2
کودکستان یا Jardim de Infância3
4
5
آموزش پایه یا Ensino Básicoسیکل یکم6سال اول
7سال دوم
8سال سوم
9سال چهارم
سیکل دوم10سال پنجم
11سال ششم
سیکل سوم12سال هفتم
13سال هشتم
14سال نهم
آموزش متوسطه یا Ensino Secundário15سال دهم
16سال یازدهم
17سال دوازدهم

معمولا هم سال تحصیلی مدارس از اواسط سپتامبر شروع شده و در اواسط ماه ژوئن به اتمام می رسد. کلا در طول سال هم سه تعطیلی کریسمس (2 هفته)، کارنیوال (3 روز) و استر (2 هفته) وجود دارد. در پرتغال، سال تحصیلی به 3 ترم زیر تقسیم می شود:

ترم های تحصیلی در پرتغال

پس از پایان ترم سوم، آزمون های ملی در طی ماه های ژوئن و جولای برای دانش آموزان سال های نهم، یازدهم و دوازدهم و آزمون های ارزشیابی در سال های دوم، پنجم و هشتم برگزار میشود.

مدارس مناسب برای تحصیل فرزندان در پرتغال

همان طوری که در مطالب فوق هم بیان شد، مدارس پرتغال ترکیبی از مدارس دولتی و خصوصی هستند. اما سوال اینجاست که تفاوت این دو نوع مدرسه در چیست و اینکه کدام مدارس برای تحصیل فرزندان در پرتغال مناسب است؟ در وهله اول، والدین محترم بایستی در جریان باشند که مدارس دولتی پرتغال از سوبسید دولتی بهره مند هستند. این بدان معنا است که تحصیل در اینگونه مدارس برای کلیه فرزندان پرتغالی و فرزندان مقیم خارجی این کشور رایگان است. از طرف دیگر، در طی سالیان مختلف کیفیت آموزشی مدارس دولتی پرتغال هم ارتقاء یافته است. با این حال مدارس دولتی این کشور هنوز هم با مسائلی مثل دبیران سالخورده و نرخ های فارغ التحصیلی پایین دست و پنجه نرم می کنند.

نکته مهم اینکه برنامه درسی مدارس دولتی معمولا به زبان پرتغالی تدریس می شود. پس اگر فرزند شما به این زبان مسلط نیست، ایده خوب این است که آنها در مدارس بین المللی ثبت نام شوند. مدارسی که از برنامه های درسی به زبان پرتغالی تبعیت کرده تا روند ورود بعدی این دانش آموزان به مدارس دولتی پرتغال آسان گردد اما مدارس خصوصی پرتغال معمولا در بین والدین با کیفیت بهتر آموزشی نسبت به مدارس دولتی شناخته می شوند. این مدارس درباره کلیه قوانین و مقررات آموزشی دقیق تر و سخت گیرانه تر عمل می کنند. برای همین والدین دوست دارند تا فرزندشان در این مدارس منضبط و با کیفیت تحصیل کنند.

نحوه ثبت نام فرزندان در مدارس پرتغال

معمولا ثبت نام دانش آموزان سال اولی در مدارس پرتغال بین ماه های آوریل و ژوئن انجام می شود. اما دانش آموزان در سایر پایه های تحصیلی بایستی پس از اتمام دوره تحصیلی خود و در طی 3 روز کاری اقدام به ثبت نام در مدارس پرتغال نمایند. برای انجام فرآیند ثبت نام در مدارس دولتی پرتغال 2 روش پیش روی والدین محترم قرار دارد:

نحوه ثبت نام فرزندان در مدارس پرتغال

در پرتغال، احتمالا موقع ثبت نام شاید هر مدرسه ای از دانش آموزان یکسری مدارک درخواست کند. اما در کل، استاندارد مدارک مورد نیاز برای پذیرش از اکثر مدارس موجود در کشور پرتغال عبارتند از:

  • شناسنامه یا کارت شناسائی فرزندان
  • یک قطعه عکس از فرزندان
  • کارت اقامتی معتبر
  • فرم ثبت نام تکمیلی
  • گواهی واکسیناسیون کودک

علاوه بر این مدارک، ممکن است یکی از شروط ثلت نام مدارس خصوصی حضور در جلسه مصاحبه باشد. پس توصیه می شود که متقاضیان خود را برای مصاحبه احتمالی نیز آماده کنند.

بهترین مدارس برای تحصیل فرزندان در پرتغال

بهترین مدارس برای تحصیل فرزندان در پرتغال

برای یافتن مناسب ترین مدرسه جهت تحصیل فرزندان در پرتغال می توان به چند طریق عمل کرد. روش اول تماس با یک یک مدارس ناحیه ای است که افراد در آن ناحیه زندگی می کنند. در روش دوم استعلام از طریق مدیر آموزش منطقه ای یا به زبان پرتغالی Direcção Regional de Educação می باشد. روش سوم نیز توجه به لیست رتبه بندی ملی انجام شده توسط وزارت آموزش پرتغال 2022 از قرار ذیل می باشد:

مدارس برتر آموزش پایهشهر
Colégio Nossa Senhora do Rosárioپورتو
Colégio D. Diogo de Sousaبراگا
Colégio Nossa Senhora da Conceiçãoگویماراس
Colégio dos Plátanosلیسبون
Grande Colégio Universalپورتو
مدارس متوسطه برتر در پرتغالشهر
Colégio Nossa Senhora do Rosárioپورتو
Colégio da Rainha Santa Isabelکویمبرا
Grande Colégio Universalپورتو
Colégio D. Diogo de Sousaبراگا
Colégio Luso-Francêsپورتو

علاوه بر این مدارس، مدارس بین المللی مختلفی در شهرهای بزرگی مثل پورتو و لیسبون پرتغال نیز وجود دارد که شامل مدارس بریتانیایی، مدارس فرانسوی و مدارس آلمانی می باشد. معمولا ثبت نام فرزندان در این مدارس نیز مشروط به ارائه مدرک زبان می باشد. در اینگونه مدارس حداقل، متوسط و حداکثر شهریه اخذ شده از دانش آموزان از قرار نمودار ذیل می باشد:

سطح شهریه ها در مدارس بین المللی پرتغال

هزینه تحصیل فرزندان در پرتغال

یکی از دغدغه های اصلی والدین مربوط به هزینه های تحصیلی فرزندانشان می باشد. کلا هزینه های تحصیل در پرتغال به دو دسته شهریه ها و هزینه های زندگی تقسیم میشود. در مورد شهریه ها، تکلیف مدارس دولتی پرتغال معلوم است. چرا که تحصیل در اینگونه مدارس برای فرزندان اتباع پرتغالی و مقیم های خارجی این کشور رایگان است اما هزینه تحصیل در مدارس خصوصی پرتغال بین انواع مختلف مدارس متفاوت است. معمولا متوسط شهریه های اخذ شده از دانش آموزان در مدارس پرتغالی از جدول زیر پیروی میکند:

آیتم هاهزینه ها به یورو
شهریه سالانه€400 تا 500€
هزینه ثبت نام300€
هزینه کتب300€
هزینه کل تحصیل1000€ تا 1500€

دانش آموزان در پرتغال هزینه های جانبی دیگری نیز دارند که شامل هزینه خورد و خوراک، هزینه اجاره خانه، هزینه تفریحی، هزینه رستوران، هزینه حمل و نقل و غیره میباشد. هزینه زندگی در پرتغال اصلا بالا نیست و معمولا پیش بینی میشود که کل مخارج ماهیانه دانش آموزان در پرتغال بین 500€ تا 800€ (یورو) باشد. در جدول زیر میتوانید با برخی از این هزینه ها آشنا شوید:

آیتم هاهزینه به یورو
شیر 1 لیتر0.65€
یک قرص نان سفید 500 گرمی1.09€
یک کیلو برنج سفید0.90€
یک کیلو فیله مرغ5.07€
یک کیلو گوشت گاو9.40€
یک عدد بلیط یک مسیره1.60€
خوابگاه دانش آموزی150€ الی 250€
آپارتمان تک اتاقه200€ الی 800€
آپارتمان مشترک100€ الی 550€

همانطوری که در نمودار زیر هم مشخص شده، بیشترین هزینه از مجموع هزینه های زندگی دانشجویان و دانش آموزان در پرتغال مربوط به هزینه اجاره خانه با 28.6% می باشد:

توزیع هزینه های زندگی در پرتغال

جهت کسب هر گونه اطلاعات و داده های مهاجرتی به روز درباب اعزام دانشجو به پرتغال یا کاریابی در این کشور نیز حتما به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمائید.

سوالات مهم درباب تحصیل فرزندان در پرتغال

اکنون به سوالات کلیدی و مهم والدین متقاضی تحصیل فرزندان در پرتغال 2022 می رسیم:

  • آیا تحصیل فرزندان در پرتغال رایگان است؟ بله، تحصیل در پرتغال تا سن 18 سالگی رایگان و اجباری است، زمانی که دیگر دانش آموزان دوره متوسطه 12 ساله خود را به اتمام می رسانند.
  • تحصیل در مدارس پرتغال چند ترمی است؟ تحصیل دانش آموزان در پرتغال 3 ترمی است. پس از پایان ترم سوم، آزمون های ملی در طی ماه های ژوئن و جولای برای دانش آموزان سال های نهم، یازدهم و دوازدهم و آزمون های ارزشیابی در سال های دوم، پنجم و هشتم برگزار میشود.
  • مهلت ثبت نام دانش آموزی در مدارس پرتغال چه زمانی است؟ معمولا ثبت نام دانش آموزان سال اولی در مدارس پرتغال بین ماه های آوریل و ژوئن انجام می شود.
  • شهریه مدارس خصوصی پرتغال چقدر می باشد؟ متوسط شهریه سالانه این مدارس حدود 400€ الی 500€ (یورو) می باشد.
  • شهریه مدارس بین المللی پرتغال چقدر می باشد؟ متوسط شهریه سالانه این مدارس حدود 800€ (یورو) می باشد.
  • هزینه ماهانه زندگی دانش آموزان در پرتغال چقدر است؟ خرج و مخارج ماهیانه دانش آموزان در پرتغال بین 500€ تا 800€ (یورو) می باشد.
3.3/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل فرزندان در پرتغال

  1. Shahab گفت:

    سلام من از سایت های دیگه خواندم مدارس بین المللی بین ۳۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو هست شهریش کدام درسته؟؟برای پایه دهم

    1. داوری گفت:

      سلام
      کشور پرتغال احتمال اخذ ویزا در این مقطع کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *