ویزای تحصیلی

تحصیل مهندسی در آذربایجان

تحصیل مهندسی در آذربایجان

یکی از رشته های پر مخاطب در دنیا رشته های تحصیلی فنی و مهندسی می باشد، تحصیل مهندسی در آذربایجان هم برای متقاضیان بین المللی امکان پذیر است. در طول چند سال اخیر و با توجه به پیشرفت دانشگاه های کشور آذربایجان دانشجویان ایرانی بسیاری برای ادامه تحصیل دانشگاه های این کشور را انتخاب می کنند.

برای تحصیل در کشور آذربایجان شرایط سخت و پیچیده ای در نظر گرفته نشده است، به عنوان مثال لازم نیست که دانشجویان ایرانی از دانشگاه های معتبر ایران فارغ التحصیل شده باشند. مقاله پیش رو توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و در رابطه با شرایط تحصیل مهندسی در آذربایجان به نگارش درآمده است امید است که با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را به دست آورید.

شرایط تحصیل مهندسی در آذربایجان

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل مهندسی در آذربایجان را دارند باید در اولین قدم پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را کسب نمایند. شما می توانید طی تماس با کارشناسان ما اطلاعات دقیقی در رابطه با شرایط پذیرش و امکانات دانشگاه را بدست آورید. متقاضیان خارجی و بین المللی می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل دهند، طول مدت تحصیل در مقطع لیسانس 4 ساله، فوق لیسانس بین 1 تا 2 سال و دکتری بین 3 تا 4 سال می باشد. در دروس دانشگاهی در کشور آذربایجان به زبان های ترکی آذربایجانی، انگلیسی و روسی تدریس می شود و دانشجو باید با توجه به مقطع و رشته تحصیلی زبان تحصیل خود را انتخاب نماید.

مدارک لازم برای تحصیل مهندسی در آذربایجان

برای اخذ پذیرش از دانشگاه مهندسی در آذربایجان لازم است که مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات، انگیزه نامه، فتوکپی از پاسپورت معتبر و مدرک معتبر زبان را به دانشگاه ارسال نمایید. دانشجویانی که به زبان تدریس دروس تسلط کامل ندارند باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره های آموزشی 6 ماهه یا 12 ماهه شرکت نمایند و با پرداخت 600 الی 1000$ (دلار آمریکا) دوره های زبان را بگذرانند و پس از آن وارد دانشگاه شوند.

از جمله معروفترین برنامه های مهندسی مقاطع تحصیلی مختلف در آذربایجان شامل:

  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی کشاورزی

معرفی دانشگاه فنی آذربایجان

Azərbaycan Texniki Universiteti یکی از دانشگاه های تخصصی در زمینه فنی و مهندسی در این کشور می باشد که متقاضیان می توانند برای ادامه تحصیل مهندسی در آذربایجان این دانشگاه را انتخاب کنند. دانشگاه فنی آذربایجان جزء دانشگاه های دولتی این کشور می باشد و در سال 1950 میلادی تاسیس شده است. دانشگاه فنی آذربایجان دارای 884 عضوء هیئت علمی و بیشتر از 6500 دانشجو می باشد. این دانشگاه دارای 9 دانشکده می باشد، که این دانشکده ها عبارتند از:

  • دانشکده دانشجویان خارجی ( مخصوص دانشجویان خارجی و بین المللی)
  • دانشکده مهندسی مدیریت کسب و کار
  • دانشکده اتوماسیون و سخت افزار کامپیوتر
  • دانشکده رادیو و ارتباطات
  • دانشکده برق و انرژی
  • دانشکده ماشین سازی
  • دانشکده حمل و نقل
  • دانشکده فناوری تکنولوژی ماشین آلات

سایر دانشگاه های معتبر تحصیل مهندسی در آذربایجان

دانشگاه فنی آذربایجان اصلی ترین دانشگاه برای تحصیل مهندسی در آذربایجان می باشد، برخی دیگر از دانشگاه ها در این کشور دارای دانشکده فنی و مهندسی می باشند، که این دانشگاه ها به شرح ذیل می باشند.

  • دانشگاه دولتی سومقاییت
  • دانشگاه پلی تکنیک مینگه چویر
  • دانشگاه خزر
  • آکادمی دولتی نفت آذربایجان

سایر دانشگاه های معتبر تحصیل مهندسی در آذربایجان

هزینه های تحصیل مهندسی در آذربایجان

یکی از سوالات متداول متقاضیانی که قصد تحصیل مهندسی در آذربایجان را دارند در رابطه با هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. هزینه های تحصیل با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد. به طور میانگین هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی بین 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا)، حدود 1000 الی $4000 (دلار) در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 1500 تا $4000 (دلار) در مقطع دکتری می باشد. یکی از مزایای تحصیل در آذربایجان امکان اخذ بورسیه تحصیلی و کار ضمن تحصیل در این کشور می باشد.

مقایسه تحصیل مهندسی در آذربایجان و ترکیه

در نگاه اول آذربایجان شاید گزینه مطلوب ترین در مقایسه با ترکیه باشد چرا که نرخ بیکاری آن حدودا ثلث ترکیه می باشد و در جدول ذیل بیان گردیده است:

نام کشورنرخ بیکاری
ترکیه%10.14
آذربایجان%5.8

منتهی باید توجه نمود که در ترکیه افرادی که از دانشگاه های با رنکینگ خوب فارغ التحصیل شده اند و خصوصا رشته تحصیلی آن ها هم یکی از گرایش های مهندسی یا پزشکی بوده است، به راحتی می توانند شغلی پیدا کنند. از جمله مزایای ترکیه به آذربایجان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • شهریه دانشگاه های ترکیه کم تر از آذربایجان است. به طوری که دانشجویان در دانشگاه های دولتی ترکیه در دوره هایی که زبان تدریس آن ها ترکی استانبولی است سالانه بین 340$ تا 750$ (دلار آمریکا) شهریه می دهند. همچنین دانشجویان در دوره های انگلیسی زبان 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) در سال پرداخت می نمایند.
  • آذربایجان و ترکیه هر دو جزو کشورهای در حال توسعه هستند اما سطح توسعه یافتگی ترکیه بسیار بیشتر است.
  • خانواده ها برای دیدار با دانشجویان در ترکیه نیازی به اخذ ویزای توریستی ندارند و می توانند 3 ماه در این کشور اقامت داشته باشند. در حالی که ایرانی ها اگر ویزای توریستی آذربایجان را اخذ نکنند تنها می توانند وارد منطقه نخجوان شوند و فقط 15 روز اجازه اقامت خواهند داشت.
  • ترکیه تابعیت دوگانه را می پذیرد و افراد وقتی پس از 5 سال اقامت قانونی بخواهند پاسپورت این کشور را بگیرند نیازی به ترک تابعیت قبلی خود ندارند در حالی که جمهوری آذربایجان اینگونه نیست.

شرایط کار مهندسان در آذربایجان

مهندسان پس از اخذ مدرک آکادمیک از دانشگاه های فنی آذربایجان می توانند مهیای ورود به بازار کار این کشور شوند. آنها می توانند در صنایع و کارخانجات مختلف و یا شرکت های فنی و مهندسی آذربایجان در بخش های صنعتی، معدن، تولید و خدمات مشغول به کار شوند. به واقع مهندسان فراخور رشته تخصصی و نیز سابقه کاری و همچنین شرکت یا سازمان استخدامی اشان درآمد نسبتا خوبی در آذربایجان دریافت می کنند. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در رابطه با تحصیل مهندسی در آذربایجان بدست آوردید. شما می توانید به مراجعه به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقالات بیشتری در رابطه با مهاجرت به کشور آذربایجان مطالعه نمایید یا با موسسه تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره تحصیل مهندسی در آذربایجان

در بخش موخره مقاله پیشرو به مهم ترین سوالات شما پاسخ داده خواهد شد:

  • هزینه های تحصیل مهندسی در آذربایجان چگونه است؟ یکی از سوالات متداول متقاضیانی که قصد تحصیل مهندسی در آذربایجان را دارند در رابطه با هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. هزینه های تحصیل با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد. به طور میانگین هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی بین 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا)، حدود 1000 الی $4000 (دلار) در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 1500 تا $4000 (دلار) در مقطع دکتری می باشد. یکی از مزایای تحصیل در آذربایجان امکان اخذ بورسیه تحصیلی و کار ضمن تحصیل در این کشور می باشد.
  • معرفی دانشگاه فنی آذربایجان چگونه است؟ Azərbaycan Texniki Universiteti یکی از دانشگاه های تخصصی در زمینه فنی و مهندسی در این کشور می باشد که متقاضیان می توانند برای ادامه تحصیل مهندسی در آذربایجان این دانشگاه را انتخاب کنند. دانشگاه فنی آذربایجان جزء دانشگاه های دولتی این کشور می باشد و در سال 1950 میلادی تاسیس شده است. دانشگاه فنی آذربایجان دارای 884 عضوء هیئت علمی و بیشتر از 6500 دانشجو می باشد
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *