ویزای تحصیلی

تحصیل مهندسی در نروژ

تحصیل مهندسی در نروژ

تحصیل مهندسی در نروژ از موضوعاتی است که به دلایل مختلف از جمله رایگان بودن نظام تحصیلیِ این کشور همواره مورد نظر بسیاری از افراد بوده است. از این رو در مقاله ای که پیش روی شما عزیزان قرار دارد، تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص این موضوع یعنی تحصیل مهندسی در نروژ پرداخته اند. در این مقاله ابتدائا اطلاعاتی در خصوص خود کشور نروژ ارائه می شود و در نهایت به موضوع اصلی یعنی تحصیل مهندسی در نروژ پرداخته خواهد شد.

ابتدا به ذکر نکاتی در خصوص کشور نروژ می پردازیم:

  • نروژ یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی است و حدود 385.000 کیلومتر مربع مساحت دارد.
  • پایتخت کشور نروژ شهر اسلو می باشد.
  • نروژ بیش از 5 میلیون نفر جمعیت دارد.
  • واحد پول نروژ کرون نروژ است.
  • آمار بیکاری نروژ چندین سال متوالی است که زیر 4% است، اگر کسی تخصص لازم را دارا باشد پیدا کردن کار به راحتی اتفاق می افتد.
  • نروژ به لحاظ تولید ناخالص داخلی با 443 میلیارد دلار، بیست و دومین کشور دنیا است.
  • فقر در کشور نروژ وجود ندارد.
  • به دلیل موقعیت جغرافیایی نروژ تعداد مهاجرین در این کشور کم است.

نظام تحصیلی در نروژ

حال که اطلاعات مقدماتی و در عین حال ضروری را در مورد کشور نروژ به دست آوردید، در ادامه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توجه شما را به مطالعه توضیحاتی در خصوص تحصیل مهندسی در نروژ جلب می نماید. وقتی صحبت از نظام تحصیلی در اروپا می شود این نکته را باید مد نظر داشته باشید که کشورها نظام تحصیلیشان به 2 دسته تقسیم می گردد:

  1. کشورهایی که نظام تحصیلیشان رایگان است مثل آلمان و نروژ
  2. کشورهایی که نظام تحصیلیشان پولی و مشمول هزینه است مثل هلند و دانمارک

تحصیل در کشور نروژ درسال 2023

طبق آمار منتشر شده نروژ دومین کشور شاد دنیاست. این کشور به ماهیگیری، صنعت نفت و گاز، وایکینگ ها، کوه ها و دره ها و در نهایت کیفیت و نظام آموزشی رایگان  بسیار مشهور است. تقریباً 39٪ از نروژی ها دارای مدرک دانشگاهی هستند که بالاتر از میانگین 32% OECD است. در نروژ 16 کالج خصوصی و 39 موسسه آموزش عالی دولتی در مقطع کارشناسی و مقطع فوق لیسانس و دکترا دانشجو میپذیرند. موسسات دولتی حتی برای دانش آموزان بین المللی نیز رایگان هستند. با این حال، هزینه های زندگی در این کشور بسیار بالاست و میبایست مورد توجه قرار گیرد. دانشجو ها می توانند پس از درخواست کمک های مالی که توسط دولت کشور، Nordplus، Erasmus و سایر سازمان ها ارائه می شود، بورسیه دریافت کنند که عمداتا به مقاطع ارشد به بالا تعلق میگیرد. درصد دانشجویان بین المللی در این کشور در سال 2023 1.5 تخمین زده شده است.

پذیرش و تحصیل مهندسی در نروژ 2023

با بیش از 15.000 نفر دانشجوی بین المللی که در دانشگاه های نروژ مشغول به تحصیل هستند، می توان گفت که سیستم آموزشی نروژ در میان دانشجویان سراسر دنیا بسیار محبوب است. هر ساله متقاضیان زیادی جهت تحصیل در این کشور درخواست می نمایند. در نروژ ترم دانشگاه از ماه آگوست شروع می شود. ددلاین دانشگاه ها نیز معمولا از دسامبر سال قبل تا 15 ماه مارس همان سال است. از آن جایی که 99% دانشگاه های نروژ تنها یک بار در سال پذیرش دارند، تحقیقات خود را خیلی زودتر شروع کنید تا زمان اپلایتان نگذرد. این که به چه مدارکی برای اخذ پذیرش از دانشگاه نیاز دارید، در هر دانشگاهی متفاوت است. اما کلیاتی که معمولا برای تمام دانشگاه ها صادق است را عنوان می کنیم.

تحصیل مهندسی در نروژ در کارشناسی

برای تحصیل مهندسی در نروژ در مقطع کارشناسی به حداقل مدرک دیپلم و مدرک B1 و در بعضی رشته ها B2 زبان نروژی نیاز است. توجه داشته باشید که امتحان بین المللی زبان نروژی در ایران برگزار نمی شود و با توجه به این که 99% دانشگاه ها در مقطع لیسانس دروسشان تنها به زبان نروژی ارائه می شود، داشتن مدرک آیلتس برای لیسانس نروژ کمکی به شما نمی کند. بازه سنی فرد برای اخذ پذیرش در این مقطع باید 18 تا 22 سال باشد.

تحصیل مهندسی در نروژ در کارشناسی

تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی در نروژ

برای تحصیل مهندسی در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد به حداقل مدرک کارشناسی در رشته مرتبط با رشته ای که تقاضای اخذ پذیرش از آن را دارید نیاز دارید یعنی می بایست نشان دهید مقطع قبلی تحصیلتان حداقل 1 سال و 6 ماه مرتبط با رشته مورد نظرتان در نروژ بوده است. همچنین علاوه بر مدرک تحصیلی به مدرک زبان (آیلتس 6 یا 6.5 آکادمیک که منقضی نشده باشد. یعنی بیش از 2 سال از اخذ آن نگذشته باشد) نیاز است.

دقت نمایید بازه سنی فرد می بایست زیر 35 باشد. برای تحصیل مهندسی در نروژ در مقطع دکتری باید دقت نمایید که رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد شما با رشته مورد نظرتان در مقطع دکتری مرتبط باشد و آیلتس آکادمیک 7، 7.5 به بالا ارائه دهید. شما باید با اساتید نروژی مکاتبه داشته و سوپروایزر پیدا کنید. همچنین نباید فراموش کرد که شرایط سنی شما نیز باید زیر 45 سال باشد.

هزینه تحصیل مهندسی در نروژ در 2023

دانشگاه های دولتی در کشور نروژ در سال 2023 به طور معمولا هیچ شهریه ای از دانشجویان دریافت نمی کنند و در واقع رایگان هستند. تنها هزینه ترمی 60€ (یورو) را بابت عضویت در انجمن دانشجویی می پردازید که مزایای زیادی را برای شما به همراه دارد و از آن جمله می توان به موراد ذیل اشاره داشت:

  • بیمه دانشجویی یعنی دریافت خدماتی درمانی رایگان
  • مشاوره تحصیلی – روان شناسانه رایگان
  • دسترسی به امکانات ورزشی رفاهی
  • دریافت تخفیف برای بهره برداری از خدمات حمل و نقل عمومی

شهریه دانشگاه های خصوصی نروژ برای رشته مهندسی

دانشگاه های خصوصی در کشور نروژ از سمت دولت نروژ حمایت و بودجه ای دریافت نمی کنند. در نتیجه همانند سایر دانشگاه های قاره اروپا مبالغی را بابت شهریه از دانشجویان دریافت می دارند. با توجه به مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) شهریه هر کدام از گرایش های مهندسی در دانشگاه های خصوصی نروژ متفاوت خواهد بود. اما معمولا سالانه بین 12000€ تا 22000€ (یورو) می باشد.

منتهی نکته جالب و البته مثبت در این راستا این است که شهریه ای که دانشجویان بین المللی به دانشگاه های خصوص نروژ می پردازند به همان میزانی است که تابعین کشور نروژ هزینه پرداخت می نمایند. این در صورتی است که در اتحادیه اروپا تابعین هر کشور به علاوه تابعین سایر کشورهای عضو اتحادیه همیشه شهریه کمتری را نسب به دانشجویان بین المللی پرداخت می نمایند.

شرایط تحصیل مهندسی در نروژ

کشور نروژ یک کشور صنعتی و فوق مدرن به حساب می آید که شرایط کاری خیلی خوب و ایده آلی خصوصا برای دانشجویان رشته های مهندسی دارد. در واقع با توجه به این که نروژ همانند آلمان و اتریش ویزایی تحت عنوان جستجوی کار برای ایرانی ها ندارد، تنها راه رسیدن به اقامت این کشور اقدام از طریق تحصیل است. خوشبختانه با انتخاب نروژ برای تحصیل مهندسی، خیالتان بابت چند مورد راحت است:

  • آمار بیکاری نروژ زیر 4% است در نتیجه بعد از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های این کشور، به راحتی کار پیدا می کنید.
  • کشور نروژ ویزای همراه هم دارد در نتیجه اگر دانشجو متاهل و حتی صاحب فرزند باشد می تواند برای آن ها درخواست ویزا دهد (dependant visa).
  • خارجیانی که در رشته های مهندسی تحصیل کرده اند برای ورود به بازار کار رقبای زیادی ندارند.

هزینه زندگی در نروژ

اگرچه نروژ نظام تحصیلی رایگان دارد، به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، هزینه های زندگی اش نسبتا بالاتر از سایر نقاط اروپا است. در واقع می بایست ماهیانه بین 1800€ تا 2000€ (یورو) بابت هزینه های زندگی خود در این کشور کنار گذاشته باشید. اگر چه راه هایی برای تقلیل آن وجود دارد که در خصوص آن می توانید با وکیل مهاجرتی خود مشورت نمایید.

در مقاله ای که از نظر گذراندید اطلاعاتی در خصوص یکی از جذاب ترین روش های مهاجرتی یعنی تحصیل مهندسی در نروژ ارائه شد یکی از طرق مهاجرت به نروژ بوده که در گروه بهترین و پرطرفدارترین روش ها قرار می گیرد. شما عزیزان و همراهان همیشگی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید جهت مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع یعنی تحصیل مهندسی در نروژ یا سایر روش های مهاجرتی با بخش مشاوره ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *