ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به اسپانیا

اعزام دانشجو به اسپانیا

دانشجویان ایرانی بسیاری وجود دارند که علاقه مند به اطلاع درباره شرایط اعزام دانشجو به اسپانیا 2024 می باشند. در همین راستا نیز این مقاله به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است تا راهنمای این عزیزان در این مسیر مهاجرتی باشد. دانشجویان متقاضی در این مسیر مهاجرتی با سوالات مهمی روبه رو هستند که در همین مقاله نیز به پاسخ سوالات و ابهامات خود می رسند.

اما به راستی؛

  • آیا تحصیل در اسپانیا رایگان است؟
  • برای تحصیل در دانشگاه های اسپانیا چه مدارکی لازم است؟
  • شرایط تحصیل پزشکی در اسپانیا چیست؟
  • شهریه تحصیل رشته های پزشکی و غیر پزشکی در اسپانیا چقدر است؟
  • آیا امکان کار نیمه وقت دانشجوئی برای دانشجویان خارجی در اسپانیا فراهم است؟
  • بورسیه تحصیلی برای اعزام چگونه است؟

اسپانیا از یک نظام آموزش عالی مدرن و با کیفیت اروپایی برخوردار است و در این زمینه نیز از سابقه طولانی نیز برخوردار است. همه ساله دانشجویانی از سراسر جهان برای ادامه تحصیلات عالی خود درخواست پذیرش داده و به دانشگاه های اسپانیایی ورود پیدا می کنند. از جمله امتیازات تحصیل در دانشگاه های اسپانیا 2024 تحصیل در دانشگاه های برتر، برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی، امکان دریافت بورس، کار دانشجوئی، اقامت پس از تحصیل و سایر می باشد.

اعزام دانشجو به اسپانیا با سفیران سروش سعادت

کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با رزومه ای درخشان در باب طرق مختلف مهاجرت می توانند به شما در باب تمامی مراحل مهاجرت راهنمای شما باشند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به متقاضیان اعزام دانشجو به اسپانیا در باب اقدامات لازم پس از مهاجرت نیز کمک شایانی کنند.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به اسپانیا

شرایط اعزام دانشجو به اسپانیا

اسپانیا دارای سابقه بسیار طولانی در امر آموزش عالی است و یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در اروپا یعنی دانشگاه سالامانکا متعلق به کشور اسپانیا است. قدمت این دانشگاه به سال 1218 میلادی بر می گردد. در مورد کیفیت آموزش عالی در اسپانیا شک نکنید. چرا که نظام آموزش عالی اسپانیا از سال 2007 برای تضمین انطباق با استانداردهای ناحیه آموزش عالی اروپا (EHEA) سیستم 3 سیکلی فرآیند بولونیا (Bologna Process) را انتخاب کرد.

از آن زمان به بعد محتوای دوره های آموزشی بر طبق استاندارد واحد اروپایی تنظیم شده و مدارک معتبر بر این اساس به فارغ التحصیلان اعطاء می گردد. کلا در اسپانیا 76 دانشگاه یا universidades وجود دارد که از این تعداد دانشگاه 45 دانشگاه به شیوه دولتی و 31 دانشگاه دیگر نیز به شیوه خصوصی مدیریت می شوند.

اما برترین دانشگاه های اسپانیا از دیدگاه نظام رتبه بندی تایمز در سال 2024 عبارتند از:

رتبه ملیرتبه در رنکینگ WURدانشگاهشهر
1182دانشگاه بارسلونابارسلونا
2183دانشگاه اتونوموس بارسلونابارسلونا
3186دانشگاه پومپئو فابرابارسلونا
4251 تا 300دانشگاه ناواراپامپلونا
5301 تا 350دانشگاه اتونوموس مادریدمادرید

شرایط اخذ پذیرش اسپانیا

در کشور اسپانیا، هیچ گونه سیستم و نظام متمرکز درخواست پذیرش دانشگاهی وجود ندارد و هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی شرایط پذیرش ویژه خود را در این زمینه به کار می برد. همچنین مهلت درخواست و یا هزینه ثبت نظام در اسپانیا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. از شرایط اخذ پذیرش از این دانشگاه ها نیز علاوه بر ارائه مدرک دیپلم متوسطه همچنین قبولی در آزمون ورودی است. همچنین از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه های اسپانیایی ارائه مدرک زبان انگلیسی برای متقاضیان تحصیل در برنامه های انگلیسی زبان و مدرک زبان اسپانیایی برای متقاضیان تحصیل در برنامه های اسپانیایی زبان می باشد که به شکل زیر می باشد:

شرایط زبان برای اعزام دانشجو به اسپانیا

مهلت اعزام دانشجو به اسپانیا

ددلاین اعزام دانشجو به اسپانیا به شرح زیر است:

تاریخ شروع تاریخ پایانترم دانشگاه
15 سپتامبر15 ژوئنشروع سال تحصیلی در مدارس
10 سپتامبر21 دسامبرترم اول دانشگاه در اول سال تحصیلی
28 ژانویه15 میترم دوم دانشگاه در نیمه سال تحصیلی

اعزام دانشجو به اسپانیا و بررسی زندگی دانشجویی

یکی از اصلی ترین مطالبی که کشورهای خارجی قبل از اعزام دانشجو به اسپانیا باید به خوبی به متقاضیان آموزش دهند، بررسی زندگی دانشجویی در این کشور می باشد. در غیر این صورت، دانشجویان اعزامی با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف تحصیلی و آموزشی در این کشور مواجه خواهند شد. به طور کلی، سبک زندگی دانشجویی در اسپانیا به نسبت اغلب کشروهای اروپایی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر، یکی از اصلی ترین مزیت های اعزام دانشجو به اسپانیا، سبک زندگی شاد دانشجویی در این کشر می باشد.

اطلاعات بیشتر: هزینه های زندگی در اسپانیا

مهمترین تفریحات دانشجویان اعزامی در اسپانیا در حین تحصیل و در طول تعطیلات تابستانی در این کشور عبارت اند از:

مهمترین تفریحات دانشجویان اعزامی در اسپانیا در حین تحصیل

علاوه بر این سرگرمی های ذکر شده در قسنت بالا، یادگیری زبان اسپانیایی نیز به یکی از تفریحات دانشجویان اعزامی در این کشور تبدیل شده است. در حالی که می توانید از بین تعداد زیادی برنامه برای تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی انتخاب کنید، ممکن است قصد داشته باشید تا مهارت های زبانی خود را در طول تحصیل در این کشور افزایش دهید. به طور کلی این کار تعامل با مردم محلی را در این کشور بسیار آسان می کند و دانشجویان اعزامی را به چهارمین زبان رایج در جهان مجهز می کند. در نهایت اینکه، زندگی دانشجویی در اسپانیا تجربه ای است که هیچ تجربه دیگری در دیگر نقاط جهان ندارد. زیرا دانشجویان اعزامی در اسپانیا، دوستان زیادی را در جامعه دانشجویی پر جنب و جوش و متنوع این کشور خواهند یافت.

اعزام دانشجو کارشناسی به اسپانیا

تحصیل در این مقطع هم به صورت تمام وقت و هم نیمه وقت برای دانشجویان فراهم می باشد. بر این اساس دانشجویان بین المللی می توانند برنامه تحصیلی خود را از بین برنامه های متنوع تحصیلی انتخاب و درخواست پذیرش دهند. معمولا دوره کارشناسی یا سیکل اول تحصیلات عالی در اسپانیا یا 180 واحد (ECTS) برای برنامه فول تایم 3 ساله و یا 240 واحد (ECTS) برای برنامه فول تایم 4 ساله می باشد. معمولا هم هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا در دانشگاه ها حدود 150€ الی 3500€ (یورو) می باشد که بسته به نوع برنامه و دانشگاه نیز ممکن است تغییر بکند.

اعزام دانشجو کارشناسی ارشد به اسپانیا

در این مقطع تحصیلی که معادل سیکل دوم تحصیلات عالی اروپایی در اسپانیا است دانشجویان در عرض 2 سال می توانند مدرک تحصیلی خود را اخذ کنند. هزینه تحصیل سالیانه در این مقطع نیز از 300€ تا 3500€ (یورو) متفاوت می باشد. اما پس از اخذ مدرک تحصیلی آنها دو مسیر متفاوت پیش روی خود دارند که یا باید در مقطع دکتری ادامه تحصیل داده و یا برای کاریابی و ورود به بازار کار آماده شوند. لازم به ذکر است که تعداد واحدهای تحصیلی این دوره نیز معمولا 120 واحد ECTS می باشد. اما شرط پذیرش در این دوره از دانشگاه های اسپانیایی داشتن مدرک کارشناسی معتبر و نیز قبولی در آزمون های تحصیلات تکمیلی (GRE یا GMAT) می باشد.

شرایط اعزام دانشجوی پزشکی به اسپانیا

مطمئنا دسته ای از متقاضیان تحصیل در اسپانیا به عشق تحصیل پزشکی خواهان اپلای از دانشگاه های این کشور هستند. این دسته از متقاضیان بایستی بدانند که در اسپانیای فعلی حدود 19 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که هر یک نیز در زمره برترین دانشگاه های این رشته در جهان محسوب می شوند. ضمنا تحصیل این رشته بیشتر بدان سبب مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد که شهریه آن پایین تر از دیگر کشورهای اروپایی است. در مجموع برنامه های پزشکی در اسپانیا 6 سال طول کشیده و امکان تحصیل آن به زبان انگلیسی و اسپانیایی وجود دارد.

از همین رو از شرایط پذیرش در پزشکی اسپانیا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شرایط پذیرش در پزشکی اسپانیا

در جدول زیر می توان هم با انواع رشته های پزشکی در اسپانیا و هم دانشگاه های ارائه دهنده این برنامه ها به زبان انگلیسی آشنا شد:

نام دانشگاهبرنامه پیشنهادیمقطع تحصیلی
UCAM Catholic University of Murciaدندانپزشکیکارشناسی
UCAM Catholic University of Murciaداروسازیکارشناسی
UCAM Catholic University of Murciaعلوم ورزشی و فعالیت بدنیکارشناسی ارشد
Pompeu Fabra Universityتحقیقات بیومدیکالکارشناسی ارشد
European University of Valenciaفیزیوتراپی ورزشیکارشناسی ارشد
United International Business Schools, Barcelonaمدیریت سلامتیکارشناسی ارشد
University of Vigoعلوم عصبی (نورو ساینس)کارشناسی ارشد
Catholic University of Valencia San Vicente Martirدندانپزشکیکارشناسی
Catholic University of Valencia San Vicente Martirفیزیوتراپیکارشناسی

همان طوری که گفته شد هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی اسپانیا پایین است. بر این اساس متوسط شهریه سالانه در دانشگاه های دولتی اسپانیا از €1800 تا €3300 (یورو) و در دانشگاه های خصوصی نیز از €6000 تا €20000 (یورو) متغیر است. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، ارزانترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در اسپانیا دانشگاه گرنادا می باشد:

مقایسه شهریه سالانه در دانشگاه های پزشکی اسپانیا

اعزام دانشجو دکتری به اسپانیا

در کشور اسپانیا، تحصیلات PhD تمام وقت نهایتا 3 سال طول کشیده اما امکان تمدید تحصیل تا 2 سال دیگر البته با تایید کمیسیون آکادمیک دانشگاه وجود دارد. غالبا، مقطع دکتری اسپانیا از دو مرحله یا ciclos تشکیل می شود. مرحله اول (طی سال اول) تمرکز دانشجویان بر روی دوره های آموزشی با ارزش 60 واحد ECTS می باشد. اما تمرکز دانشجویان در مرحله دوم بر روی تحقیق و نگارش تز می باشد. مطابق آمارهای موجود، میانگین شهریه دانشجویان دکتری در اسپانیا در حدود 1500€ تا 2500€ (یورو) می باشد.

اعزام دانشجو دکتری به اسپانیا

بورس تحصیلی یا کار دانشجویی در اسپانیا؟

معمولا دانشجویان بین المللی در اسپانیا علاوه بر امکان انجام کار دانشجوئی، همچنین تحت پوشش انواع حمایت های دولتی و موسسات خصوصی قرار داشته و می توانند برای اخذ بورس تحصیلی درخواست دهند. نکته مهم در اینباره نیز این است که اکثر برنامه های بورس تحصیلی در اسپانیا نیز با محوریت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به آنها اعطاء می شود. در این زمینه می توان به انواع برنامه های بورسیه زیر در اسپانیا اشاره کرد:

  • برنامه گرانت و کمک هزینه تحصیلی آژانس همکاری توسعه بین المللی اسپانیا (AECID)
  • Fundacion Carolina
  • برنامه بورس تحصیلی وزارت آموزش اسپانیا
  • گرانت اعطائی بانک سانتاندر اسپانیا و سایر

اطلاعات بیشتر: کار دانشجویی در اسپانیا

شرایط کار ضمن تحصیل در اسپانیا

علاوه بر امکان اخذ بورس تحصیلی دانشجویان بین المللی شاغل در تحصیل در کشور اسپانیا می توانند در این کشور به کار نیمه وقت دانشجویی نیز بپردازند. و از این طریق نیز مخارج تحصیلی اشان را تامین کنند. بر طبق قوانین کشور اسپانیا این دانشجویان با داشتن ویزای تحصیلی می توانند تا 20 ساعت در هفته به کار پاره وقت بپردازند. به عبارت دیگر آنها می توانند روزانه تا 4 ساعت کار بکنند. جالب است بدانید که آنها از این طریق بطور متوسط می توانند تا €450 (یورو) دریافت کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اسپانیا

یکی از مزایای مهم اعزام دانشجو به اسپانیا و ادامه تحصیل در این کشور کاریابی پس از فارغ التحصیلی و امکان اخذ ویزای کاری اسپانیا می باشد. برای تحقق این امر نیز دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط زیر بایستی ویزای کار پسا تحصیل اسپانیا را درخواست دهند:

شرایط ویزای کار پسا تحصیل اسپانیا

پس با اخذ ویزای کار پسا تحصیل اسپانیا می توان ویزای دانشجویی را به ویزای کاری اسپانیا تبدیل کرد منتها بشرطی که در مدت یکسال بتوان پیشنهاد کاری از اسپانیا دریافت کرد. اما برای اخذ ویزای مذکور نیز بایستی درخواست ها به اداره مهاجرت اسپانیا (Oficina de Extranjería) تحویل داده شود. در ضمن همراه با این درخواست نیز ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک دانشگاهی از موسسات آموزش عالی اسپانیا
  • گواهی تمکن مالی مناسب برای ساپورت مالی در طی اقامت در اسپانیا
  • بیمه سلامت معتبر
  • رسید پرداخت هزینه درخواست

چالش های اساسی اعزام دانشجو به اسپانیا

مهمترین موردی که کشورهای خارجی قبل از شروع فرآیند اعزام دانشجو به اسپانیا باید مورد بررسی قرار دهند، چالش های موجود در این کشور می باشد. به عبارت دیگر، اعزام دانشچو به اسپانیا در کنار مزیت های قابل تعملی که برای دانشجویان خارجی به همراه دارد، دارای چالش های متعددی نیز در حوزه های مختلف می باشد. بنابراین، به شدت توصیه می شود که قبل از شروع فرآیند اعزام دانشجو به اسپانیا با چالش های اساسی این کشور در زمینه های مختلف آشنا شوید. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول تحصیل در اسپانیا مواجه خواهید شد.

دیگر چالش های موجود در فرآیند اعزام دانشجو به اسپانیا عبارت اند از:

چالش های اساسی اعزام دانشجو به اسپانیا

ویزا برای اعزام دانشجو به اسپانیا

مطابق قوانین کشور اسپانیا به غیر از دانشجویان اروپائی مابقی دانشجویان خارجی برای تحصیل در اسپانیا و دانشگاه های برتر اسپانیایی نیازمند اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا یا ویزای نوع D اسپانیا هستند. این ویزا به متقاضیان فقط حق اقامت 3 ماهه در کشور اسپانیا را داده و دانشجویان بایستی پس از ورود به این کشور و مراجعه به شهرداری یا پلیس محلی ضمن ثبت نام برای اخذ مجوز اقامت خود اقدام نمایند. اما برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا متقاضیان بایستی با داشتن مدارک زیر به سفارت اسپانیا مراجعه نموده و برای درخواست خود اقدام نمایند:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای نوع D اسپانیا
  • عکس های پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک ثبت نام دانشگاهی در اسپانیا
  • بیمه مسافرتی
  • مدرک تمکن مالی به اعتبار 685€ (یورو) در هر ماه از سال تحصیلی
  • آدرس مسکونی در اسپانیا
  • هزینه کنسولی 60€ (یورو) واریزی به حساب سفارت

سایت سفارت آمریکا: exteriores.gob.es

با اطمینان کامل از مشاوره های دقیق و حرفه ای کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خود را آماده تحصیل در برترین دانشگاه های اروپا کرده و به آرزوهای خود جامعه عمل بپوشانید.

سوالات مهم درباره اعزام دانشجو به اسپانیا

در مطالب بالا توضیحات زیادی در خصوص شرایط تحصیل در اسپانیا 2024 ارائه شد و حالا ما در این بخش به بررسی سوالات شما در اینباره می پردازیم:

  • برای اعزام دانشجو به اسپانیا چه مدارکی لازم است؟ ارائه مدرک دیپلم متوسطه، مدرک مهارت زبان اسپانیایی یا انگلیسی و نیز قبولی در آزمون ورودی از جمله این مدارک است.
  • بهترین دانشگاه اسپانیا برای اعزام دانشجو به این کشور چیست؟ دانشگاه بارسلونا با رتبه 1 ملی و 182 جهانی در سال 2024 بهترین دانشگاه اسپانیاست.
  • تحصیل پزشکی در اسپانیا چه شرایطی دارد؟ برای اپلای و پذیرش از دانشگاه های پزشکی ارائه مدرک دیپلم، مدرک زبان اسپانیولی/ انگلیسی در سطح B2 و نیز قبولی در آزمون ورودی موسوم به آزمون EBAU ضروری است.
  • آیا به دانشجویان خارجی در حال تحصیل در کشور اسپانیا بورس تحصیلی تعلق می گیرد؟ بله، علاوه بر بورس تحصیلی آنها می توانند حین تحصیل به کار دانشجویی نیز بپردازند.
  • ویزای تحصیلی اسپانیا چه نوع ویزایی است؟ ویزای تحصیلی اسپانیا ویزای نوع D یا ویزای بلند مدت می باشد که برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در برنامه های فول- تایم این کشور ارائه می شود.
  • هزینه ویزای تحصیلی اسپانیا چقدر است؟ هزینه درخواست این ویزا در حدود €60 (یورو) می باشد.
4.7/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به اسپانیا

  1. Man گفت:

    شما چرا در لیست خودتون دانشگاه کمپلوتنس رو به عنوان دانشگاه اول اسپانیا ذکر نکرده اید؟
    رنکینگ دوسه سال اخیرش بر اساس QS پایینتر از صد بوده.

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز داخل جدول اسامی دانشگاه هایی مطرح شده که در هر دو رنکینگ qs و تایمز رتبه بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *