ویزای تحصیلی

تحصیل پرستاری در کانادا

تحصیل پرستاری در کانادا

طول دوره تحصیل پرستاری در کانادا در حدود 4 سال بوده و به دانشجویان فارغ التحصیل در پایان مدت تحصیلشان مدرک معتبر پرستاری BScN اعطا می شود. پرستاری اوراژانسی، پرستاری قلبی یا کاردیاک، پرستاری آنکولوژی، پرستاری مدرسه، پرستاری اطفال وپرستاری کهنسالان از جمله رشته ها و گرایشات پرستاری در کانادا می باشد که مدارک آن در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی به دانشجویان خارجی ارائه می شود.

بر اساس فهرست مشاغل ملی کانادا (NOC)، شغل پرستاری در کانادا با کد 3012، به دسته های پرستار ثبتی (RN)، پرستار ثبتی روانپزشکی (RPN)، پرستار بهداشت عمومی و پرستار بهداشت کار تقسیم می بندی می شود. بر اساس قوانین کار کشور کانادا، متقاضیان کار پرستاری در کانادا ابتدا باید مدرک لیسانس پرستاری را از یک دانشگاه معتبر کانادایی (DLI) دریافت و سپس در آزمون های اخذ مجوز و آزمون حقوقی شرکت نمائید. متقاضیان صرفا از این طریق می توانند صلاحیت مهاجرت و کار در کانادا را کسب نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده با حضور کارشناسان زبده پاسخ به سوالات شما در خصوص تحصیل رشته پرستاری در کانادا می باشد.

شرایط رشته پرستاری در کانادا

بسیاری از دانشکده های پرستاری در کانادا برنامه های پیشرفته تخصصی را ارائه می دهند که شامل پرستاری اورژانسی، پرستاری قلبی یا کاردیاک، پرستاری آنکولوژی، پرستاری مدرسه، پرستاری اطفال و پرستاری کهنسالان می باشد. تحصیل پرستاری در کانادا هم به صورت برنامه کاردانی و هم به صورت برنامه کارشناسی در دسترس متقاضیان قرار دارد. انجمن ملی اعطای مجوز و انجمن پرستاران کانادا به همه پرستاران توصیه می کنند که مدرک لیسانس خود را دریافت کنند. چرا که داشتن این مدرک در کلیه استان های کانادا بجز استان کبک و قلمرو یوکون ضروری است.

معمولا رشته پرستاری در کانادا به صورت یک برنامه فول- تایم و در قالب دوره کارشناسی BScN و یا دوره کارشناسی ارشد MN به دانشجویان متقاضی ارایه می شود. در جدول زیر می توان با برخی از برنامه های تحصیل پرستاری در دانشگاه های برتر کانادا آشنا شد:

عنوان دانشگاهرتبه در رنکینگ QSدوره کارشناسیدوره ارشد
دانشگاه آلبرتا111BScNMN
دانشگاه تورنتو21BScNMN
دانشگاه مک مستر189BScNMSc Nursing
دانشگاه بریتیش کلمبیا34BScNMSN
دانشگاه مک گیل30BScNMSc Nursing
دانشگاه کالگری182BScNMN
دانشگاه وسترن114BScNMN
دانشگاه واترلو112BScNMN
دانشگاه اوتاوا51-100BScNMN

هزینه رشته پرستاری در کانادا

هر چند که شرایط ویزای تحصیلی کانادا صراحتا دانشجویان را به داشتن CA$ 20653 (دلار کانادا) معادل حدود $15000 (دلار آمریکا) جهت زندگی در کانادا برای 1 سال توصیه می کند، اما واقعیت این است که این هزینه ها کف هزینه ها هستند. شما به مبالغی بیشتر از این مبالغ نیاز دارید تا بتوانید از عهده هزینه های زندگیتان برآیید. ناگفته نماند که هزینه های مذکور عمدتا به محل تحصیل و سبک زندگی شما بستگی دارد.

متوسط هزینه زندگی سالانه در کانادا برای هر دانشجو بین 15000 الی CA$ 20000 (دلار کانادا) می رسد:

شرحهزینه به دلار کانادا
هزینه زندگی حداقل$15000 در سال
اجاره منزل$3000 – $7500
بیمه سلامت اجباری$600 تا 800$
هزینه ویزای تحصیلی$150

اگر بخواهیم هزینه تحصیل پرستاری در کانادا را با دیگر کشورهای غربی و انگلیسی زبان دنیا مقایسه نمائیم، به این نتیجه می رسیم که تحصیل در کانادا برای متقاضیان بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. در مجموع شهریه تحصیلی کارشناسی پرستاری در کانادا حدود 30000 تا CA$ 50000 (دلار کانادا) و شهریه مقطع فوق لیسانس همین رشته در حدود 20000 تا CA$ 50000 (دلار کانادا) است که بسته به دانشگاه و رشته محل انتخابی ممکن است کمی متفاوت باشد.

مزایای رشته پرستاری در کانادا

در حال حاضر، بیش از 250000 دانشجوی خارجی در کانادا مشغول به تحصیل هستند و تحصیل پرستاری در کانادا به دلیل آینده شغلی مناسب و جایگاه اجتماعی برتر می تواند مزایا و امتیازاتی برای متقاضیان در پی داشته باشد. قبل از هر چیزی شما باید بدانید که شغل پرستاری در کانادا یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا می باشد و پیش بینی می شود که تا 2 دهه دیگر، کانادا به دلیل روند رو به پیری پرستاران خود با کمبود بیشتر پرستاران مواجه شود و این به معنای این است که کانادا با کمبود بیش از 60000 پرستار ثبتی (RN) مواجه می شود و این خود دلیل و انگیزه بالا برای دانشجویان خارجی جهت تحصیل پرستاری در این کشور می باشد.

اما از امتیارات دیگر تحصیل پرستاری در کشور کانادا می توان به کیفیت برتر آموزشی، هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه در کانادا، امکان اخذ فاند و بورسیه های تحصیلی مختلف، فراهم شدن امکان انجام کار ضمن تحصیل تا 20 ساعت در هفته، امتیاز دریافت اقامت دایم (PR) کانادا پس از گذشت 15 الی 18 ماه اقامت کانادا، وجود امکانات و تجهیزات آموزشی پیشرفته و غیره اشاره کرد که دانشجویان را برای تحصیل در کانادا سوق می دهد.

ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان پرستاری

بنا به قوانین مهاجرتی کشور کانادا، دانشجویان خارجی برای تحصیل پرستاری در کانادا نیازمند دریافت ویزای تحصیلی کانادا می باشند. بر اساس قانون، متقاضیان تحصیل کانادا برای مدت بیش از 6 ماه ملزم به درخواست ویزای تحصیلی کانادا از سفارت این کشور هستند. شرط اصلی درخواست ویزای تحصیلی کانادا، دریافت نامه پذیرش (AOL) از دانشگاه های معتبر علوم پزشکی کانادا می باشد. اما برخی از متقاضیان علاوه بر دریافت ویزا، جهت ورود به کشور کانادا نیازمند اخذ ویزای اقامت موقت TRV و یا گواهی سفر الکترونیک (eTA) می باشند.

لازم به ذکر است که هزینه درخواست این ویزا در حدود 150$ (دلار کانادا) می باشد. شیوه درخواست ویزای تحصیلی کانادا به صورت کاملا آنلاین می باشد و متقاضیان با اسکن و تحویل مدارک تحصیلی ملزم به درخواست از طریق وب سایت اداره مهاجرت و تابعیت کانادا (IRCC) می باشند. مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا برای متقاضیان تحصیل پرستاری به شرح زیر است:

  • نامه پذیرش یا AOL از دانشگاه معتبر (DLI)
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی تکمیل شده
  • 6 قطعه عکس جدید پاسپورتی
  • مدرک اثبات تمکن مالی اقامت تحصیلی در کانادا (به صورت صورتحساب بانکی)
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • گواهی پزشکی
  • مدرک گواهی سرمایه گذاری ضمانت دار (GIC) به مبلغ CA$20653  (دلار کانادا)
  • رسید پرداخت شهریه سال اول
  • نمره مدرک زبان با حداقل نمره 6 برای آزمون IELTS و نمره 7 برای آزمون زبان فرانسه Test d’évaluation de français

مزایای تحصیل پرستاری در کانادا

شرایط کار به عنوان پرستار در کانادا

بنا به گزارش انجمن پرستاران اونتاریو، درآمد هر ساعت پرستاران از سال اول پرستاری با درآمد سالانه 53040$ (دلار کانادا) تا سال 25 با درآمد سالانه 78000$ (دلار کانادا) متغیر می باشد. این پایه حقوق درآمد پرستاران ثبتی (RN) در کانادا نشانگر اهمیت و جایگاه شغل پرستاری در بین دیگر مشاغل در کشور کانادا می باشد. اما وظیفه انجمن دانشکده های پرستاری کانادا (CASN) چیست؟ این انجمن، یک انجمن اعطای مجوز ملی برای تحصیل پرستاران ثبتی (RN) در کانادا می باشد. همه ساله CASN لیست برنامه های RN را منتشر می کند که مطابق استانداردهای مورد تاییدشان می باشد.

بر همین اساس، لیست برنامه های پرستاری RN به شرح زیر می باشد:

  • برنامه های پرستاری کاربردی مجوز دار (LPN)
  • یرنامه های پرستاران ثبتی (RN)
  • برتامه های پرستار روانپزشکی ثبتی (RPN)

مقایسه درآمد پرستاران با متوسط حقوق در کانادا

پرستاران ثبتی در کانادا هم جزء لیست مشاغل مورد نیاز بوده و هم اینکه از سطح درآمدی نسبتا خوبی هم برخوردارند. مطابق گزارش سایت Job Bank کانادا، سطح حقوق دریافتی پرستاران در کانادا به شرح ذیل می باشد:

سطح حقوق سالانه در کانادا به دلار کاناداتوضیحات
$6720کم ترین میزان حقوق در کانادا
$9693متوسط حقوق در کانادا
$12000بیشترین میزان حقوق در کانادا

یعنی میانگین حقوق ساعتی یک پرستار ثبتی RN در کانادا حدود CA$ 40 (دلار کانادا) می باشد. در حالی که متوسط درآمد ساعتی یک کارگر ساده در سطح کانادا حدود CA$ 37 (دلار کانادا) است. پس برخی مشاغل از جمله پرستاری، سطح حقوق بالاتری در مقایسه با میانگین درآمد در کانادا دارند. در واقع عوامل مختلفی میزان دقیق درآمد افراد در کانادا را مشخص می کند:

  • سابقه کار
  • سطح تحصیلات
  • نوع شغل
  • حوزه کاری
  • جنسیت
  • شهر محل کار
  • مهارت های شغلی

یکی دیگر از مواردی که میزان حقوق افراد را تعیین می کند، نحوه اخذ اقامت کانادا است. در واقع کسانی که پاسپورت کانادایی دارند یا به طرق قانونی مثل ویزای تحصیلی و کاری اقامت این کشور را اخذ نموده اند، در مقایسه با پناهندگان حقوق بسیار بالاتری دریافت می نمایند. در واقع پناهندگان در کانادا حتی در بسیاری مواقع موفق به پیدا کردن شغل مناسب هم نمی شوند.

دوره های آموزشی برای تحصیل پرستاری در کانادا

آن دسته از متقاضیانی که به دنبال تحصیل در کانادا به ویژه در رشته پرستاری هستند، قبل از عزیمت به این کشور باید با دوره های پرستاری به خوبی آشنا شوند. به طور کلی، دانشگاه های پرستاری در کانادا یک برنامه آموزشی پرستاری 2 تا 4 ساله را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این دوره های آموزشی در رشته پرستاری شامل تئوری و آموزش های بالینی در پرستاری و روانپزشکی عمومی می شود. به این ترتیب بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص دوره های آموزشی با مشکلات گسترده ای در طول تحصیل در رشته پرستاری در کانادا مواجه خواهید شد.

فرصت های شغلی پس از تحصیل پرستاری در کانادا

یکی از بزرگترین مزیت های تحصیل پرستاری در کانادا فرصت های شغلی ایده آل پس از فارغ التحصیلی در این رشته تحصیلی می باشد. بنابراین کار در کانادا برای تمامی پرستاران حرفه ای از سراسر جهان بهترین گزینه خواهد بود. به طور کلی دریافت مدرک پرستاری در کانادا می تواند به عنوان یک پله برای حرفه پزشکی، داروسازی، روانشناسی، مددکاری یا حقوق باشد. علاوه بر این، پرستاران اداری می توانند مسئول ایجاد و اصلاح سیاست ها در سطح ملی، منطقه ای ملی، برای شرکت های خصوصی یا برای سازمان های دولتی باشند.

مراحل اقدام به کار به عنوان پرستار در کانادا

اگر شما هم مایل به کار پرستاری در کانادا می باشید، شما می توانید به تدریج یک پرستار ثبتی (RN) در کانادا شده و در این کشور مشغول به کار شوید. اما این کار مستلزم طی مراحلی مختلف می باشد. شما برای ثبت نام و کسب مجوز کار پرستاری بایستی مدرک لیسانس پرستاری یا BScN degree داشته باشید. در مرحله دوم جهت ارزیابی مهارت و توانایی های پرستاری خودتان، مستقیما باید در آزمون اخذ مجوز یا NCLEX  شرکت نمائید. پس از قبولی در آزمون اخذ مجوز پرستاری است که برای ثبت نام استانی درخواست می دهید تا به عنوان پرستار ثبتی RN مجوز بگیرید. و با اخذ مجوز می توانید در کانادا استخدام شده و به کار پرستاری مشغول شوید.

پس در واقع کل مراحل تبدیل شدن به یک پرستار ثبتی در کانادا به شرح نمودار زیر است:

مراحل اقدام به کار به عنوان پرستار در کانادا

برای آشنایی بیشتر با جزئیات این امر پیشنهاد می کنیم سایت مرتبط با این موضوع را مورد مطالعه قرار دهید. در پایان، سوابق کاری و کارنامه کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نشانگر برتری این موسسه حقوقی معتبر می باشد. برای اطلاع از ارزیابی شرایط خود جهت تحصیل در کانادا و نیز کیفیت و نحوه مشاوره کارشناسان با این موسسه در تماس باشید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پرستاری در کانادا

از سوالات مطرح شده در خصوص رشته پرستاری در این کشور عبارتند ار:

  • برای تبدیل شدن به یک پرستار در کانادا چه شرایطی باید داشت؟ افراد برای اینکه بتوانند در کشور کانادا به عنوان یک پرستار کار کنند باید شرایطی مانند اثبات تابعیت کانادا، اقامت دائم یا مجوز کار در کانادا و تکمیل یک برنامه پرستاری معادل یک مدرک لیسانس (BScN) 4 ساله پرستاری داشته باشند. از همه مهمتر اینکه مدرک خودشان را از طریق بورد پرستاری کانادا معادلسازی کرده و در آزمون اخذ مجوز موسوم به آزمون NCLEX قبول شوند.
  • الزامات آموزشی برای پرستاران در کانادا چیست؟ در ابتدا افراد مشتاق به کار در حیطه پرستاری در کشور کانادا باید لیسانس علوم پرستاری BScN را داشته باشند و بعد در آزمون اخذ مجوز پرستاری کانادا NCLEX شرکت کرده و در صورت قبولی برای ثبت نام استانی درخواست دهند . اما اگر در حال RN هستید، می توانید در یک برنامه RN-to-BSN ثبت نام کنید که بطور خاص برای افرادیست که مدرک کاردانی یا دیپلم پرستاری دارند.مدت زمان پرستار شدن در کانادا چند سال می باشد؟ به استثنای کبک، همه دانشجویان باید آمادگی لازم برای دریافت مدرک لیسانس 4 ساله در پرستاری را داشته باشند تا بتوانند برای برنامه حرفه ای RN آماده شوند. برنامه های کارشناسی 2 تا 4 سال است.
  • پرستاران چگونه می توانند به کشور کانادا وارد شوند؟ برای اینکه فردی واجد شرایط کار به عنوان پرستار در کانادا شود، باید حداقل یک سال تجربه پرستاری داشته باشد و از طریق Express Entry وارد این کشور شده باشد. کلیه پرستارانی که مایل به مهاجرت به کانادا هستند یا باید از طریق ویزای تحصیلی یا اسکیل ورکر و ورود سریع وارد کانادا شوند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *