ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در اسکاتلند

تحصیل پزشکی در اسکاتلند

در این نوشتار به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در اسکاتلند پرداخته ایم که امید است با بیان مطالبی صحیح شما عزیزان را برای این موضوع راهنمایی نمائیم. زبان رسمی کشور اسکاتلند، انگلیسی است و برای تحصیل در این کشور باید به زبان انگلیسی مسلط باشید. یکی از شروط اولیه اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در اسکاتلند تسلط به زبان انگلیسی است. دانشگاه های پزشکی در کشور اسکاتلند وضعیت بسیار مناسبی در رنکینگ جهانی دارند. همین مسئله باعث جذابیت بیشتر این دانشگاه ها برای دانشجویان خارجی می شود. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله اطلاعات به روزی در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

تحصیل پزشکی در اسکاتلند در 2024

دوره تحصیل پزشکی در کشور اسکاتلند یک دوره 6 ساله است. در سال تحصیلی 2023-2024 دانشجویان این مقطع تحصیلی باید در 4 سال اول تحصیل، دروس نظری خود را پشت سر بگذارند. در سال پنجم تحصیل، دانشجویان رشته پزشکی وارد فضای بیمارستان خواهند شد. دانشجویان پزشکی در این زمان به یکی از اعضای تیم متخصصین تبدیل خواهند شد. در مورد تحصیل در اسکاتلند در لینک مربوطه بیشتر بخوانید.


علاوه بر ارائه خدمات بالینی، دانشجویان باید با کمک پزشکان یک پروژه تحقیقاتی را به سرانجام برسانند. در سال ششم نیز دانشجویان باید دوره های کارآموزی خود را انجام دهند. این یک فرصت مناسب برای توسعه مهارت های فردی در زمینه طبابت است. در این سال توجه به توسعه مهارت های عملی و درمانی افزایش پیدا خواهد کرد.

زبان تحصیل پزشکی در اسکاتلند

زبان رسمی مردم اسکاتلند، انگلیسی است و تحصیل در این کشور نیز به همین زبان ممکن است. برای آنکه بتوانید در دانشگاه های این کشور تحصیل کنید باید حتما مدرک زبان معتبر داشته باشید. برای افزایش شانس پذیرش خود در دانشگاه های کشور اسکاتلند بهتر است از مدرک آیلتس استفاده کنید. بسیاری از دانشگاهای کشور اسکاتلند تنها مدرک آزمون آیلتس را به رسمیت می شناسند.

حداقل نمره مورد نیاز برای تحصیل در اسکاتلند 6.5 است مشروط بر آنکه نمره هیچ مهارتی کمتر از 6 نباشد. البته اکثریت دانشگاهای نمره آیلتس حداقل 7 برای هر مهارت را مورد پذیرش قرار می دهند. دانشگاه ادینبورگ به عنوان برترین دانشگاه پزشکی اسکاتلند اما نمره اورال 7.5 را ملاک پذیرش قرار داده است. از همین رو به شما توصیه می کنیم، قبل از آزمون حتما نمره زبان مورد نیاز خود را بررسی کنید.

زبان تحصیل پزشکی در اسکاتلند

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در اسکاتلند

برای تحصیل پزشکی در اسکاتلند باید حتما مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را به صورت مجزا بررسی کنید. با این وجود برخی از مدارک به صورت عمومی باید در اختیار دانشگاه قرار بگیرد. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی فراغت از تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در رشته ریاضی یا تجربی
  • ریز نمرات تحصیلی دوره قبل
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی آزمون آیلتس

توجه داشته باشید که ریز نمرات شما در دریافت پذیرش نقش بسیار زیادی بازی می کند. بسیاری از دانشگاهای برتر اسکاتلند، نمره های درجه A را مورد پذیرش قرار می دهند. بنابراین پیش از اقدام حتما از شرایط پذیرش دانشجو توسط دانشگاه آگاه شوید.

هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند

اگرچه اسکاتلند حتی برای دانشجویان بومی خود نیز نظام تحصیلی رایگان ندارد اما میزان شهریه ای که از آن ها دریافت می کند بسیار پایین تر از سایرین است. در حقیقت معیاری که تعیین کننده میزان شهریه پرداختی در دانشگاه های اسکاتلند می باشد تابعیت فرد (اسکاتلند، سایر کشورهای حوزه بریتانیا یا سایر کشورهای دنیا)، رشته انتخابی (پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و غیره) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) می باشد. البته هر کدام از دانشگاه های اسکاتلند نیز شهریه متفاوتی از دانشجویان دریافت می کنند که معمولا هر سال نیز به میزان آن افزوده می گردد.

در جدول ذیل شهریه دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh University) در سال 2024 بیان شده است:

شهریه رشته پزشکی در سال 2024 (MBChB)-دوره 6 سالهاسکاتلندی و اتحادیه اروپاحوزه بریتانیابین المللی
سال 1،2 و 3 پیش پزشکی1820£ (پوند)9250£ (پوند)32100£ (پوند)
سال 4، 5 و 61820£ (پوند)9250£ (پوند)49900£ (پوند)
ورود مستقیم به سال 41820£ (پوند)9250£ (پوند)49900£ (پوند)

در جدول بالا در خصوص شهریه دریافتی از سوی دانشگاه ادینبورگ به عنوان محبوب ترین دانشگاه اسکاتلند توضیحاتی ارائه شد هر چند ارقام گفته شده معمولا هر سال بیشتر می شوند. لازم به ذکر است در دانشگاه های دیگر کشور اسکاتلند نیز دانشجویان پزشکی با توجه به ملیت خود شهریه متفاوتی پرداخت می کنند. به طور کلی شهریه ای که دانشگاه های اسکاتلند برای دوره های پزشکی از دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی دریافت می کنند سالیانه 10000£ تا 26000£ (پوند) می باشد. منتهی رشته پزشکی جزو پرهزینه ترین رشته های تحصیلی است و دانشجویان بین المللی در صورت اخذ پذیرش از این رشته در برخی از دانشگاه ها سالیانه تا 58600£ (پوند) نیز شهریه می پردازند.

نحوه تامین هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند

دانشجویان در اسکاتلند اجازه دارند با ویزای دانشجویی به صورت پاره وقت تا هفته ای 20 ساعت مشغول به کار شوند. هرچند باید به این موضوع توجه ویژه ای شود که:

  • 20 ساعت کار در هفته درآمد لازم برای تامین تمام هزینه های زندگی در اسکاتلند را به همراه نخواهد داشت.
  • دانشجویان رشته پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و غیره به دلیل فشار زیاد دانشگاه و سنگین بودن دروس غالبا فرصت نمی کنند مشغول به کار حین تحصیل شوند.

البته دانشجویان رشته پزشکی می توانند با اخذ نمرات برتر در دانشگاه شانس خود را برای اخذ بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی ارتقا دهند. لازم به ذکر است بهتر است دانشجویان برای این که شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند داشته باشند شهریه سال اول را پس از اخذ پذیرش از دانشگاه، جلوتر پرداخت نمایند.

کار پس از تحصیل در اسکاتلند

تحصیل پزشکی در اسکاتلند، یک فرصت فوق العاده برای ادامه تحصیل در اروپاست. دانشجویانی که از توان مالی مناسبی برخوردار هستند می توانند این گزینه را مد نظر داشته باشند. کشور اسکاتلند یک کشور انگلیسی زبان است، به همین دلیل شما برای تحصیل در این کشور به نمره زبان بیشتری نسبت به سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان نیاز خواهید داشت.

توجه داشته باشید، در بسیاری از کشورها نظیر تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در روسیه، ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش الزامی نیست. با این وجود برای اخذ پذیرش در اسکاتلند، باید مدرک آیلتس ارائه دهید. در صورتی که تسلط شما به زبان انگلیسی چندان خوب نباشد می توانید در برخی کشورها در دوره های زبان آموزی شرکت کنید. مشاورین با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند راهنمای خوبی برای شما در مسیر تحصیل در اسکاتلند باشند.

سوالات پرتکرار در خصوص هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند در مقایسه با انگلستان چگونه است؟ هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند به مراتب پایین تر از هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان می باشد، حدود 15% پایین تر از انگلستان تخمین زده می شود.
  • بیشترین بخش بودجه دانشجویان در هزینه های تحصیل پزشکی در اسکاتلند در کدام بخش است؟ طبق آمار به دست آمده در سال 2024 بیشترین بخش بودجه دانشجویان در هزینه تحصیل پزشکی در اسکاتلند را شهریه دانشگاه ها تشکیل می دهد.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *