ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

کشور ایتالیا به دلیل ارزان بودن نظام آموزشی و ارائه بورسیه تحصیلی به ایرانیان مورد تقاضای بسیاری جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا بوده است. اما عدم اگاهی کامل از این راه و سختی های این مسیر ممکن است افراد وقت و هزینه خود را از دست بدهند. از این رو این مقاله نگارش شده تا به موشکافی دقیق این مسیر و راه بپردازد.

مهم ترین سوالاتی که در ذهن افراد در این رابطه بوجود می آید عبارتند از:

  • شرایط ورود به رشته های پزشکی در کشور ایتالیا چیست؟
  • تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا به چه زبانی امکان پذیر است؟
  • آزمون ورودی رشته های پزشکی در ایتالیا چه شرایطی دارد؟
  • امکان استفاده از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان پزشکی وجود دارد؟

اگر فردی به عنوان یک دانشجوی ایرانی قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارد بهتر است از شرایط پذیرش در دوره های پزشکی و ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی، میزان هزینه های شهریه، برنامه هایی که به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه می گردند، زمان برگزاری آزمون آی مت در سال 2023 و بعد از آن و سایر شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا آگاه باشد. این مقاله توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده و در پی پاسخ به سوالات بالا در خصوص تحصیل پزشکی در ایتالیا می باشد.

در این مطلب میخوانید نمایش

چرا تحصیل پزشکی در ایتالیا؟

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، تحصیل MBBS در ایتالیا هزینه کمتری درپی دارد و همچنین پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ایتالیا و دریافت مجوز کاری، کالج های پزشکی ایتالیایی فرصت خوبی برای انترنی و نیز کار پسا تحصیل فراهم می کنند. از این گذشته قبولی در آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی در ایتالیا همچنین منجر به درخواست بورسیه تحصیلی می شود. از سوی دیگر کالج های پزشکی در ایتالیا آموزش کیفیت بالایی را ارائه می دهند. در بین این کالج ها نیز سرآمدترین آنها دانشگاه فلورانس است.


در مجموع از امتیازات تحصیل این رشته در ایتالیا 2023 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

امتیازات تحصیل پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا 2 مسیر وجود خواهد داشت که عبارتست از:

  • تحصیل به زبان ایتالیایی
  • تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

شرایط ورود هر کدام از این دوره ها بر اساس موفقیت در آزمون ورودی خواهد بود. البته همانطور که مشخص است برای ورود به هر کدام از این برنامه ها باید مدرک زبان مورد نیاز را ارائه نمود، برای تحصیل به زبان ایتالیایی فرد باید حداقل مدرک زبان B2 و برنامه های انگلیسی آیلتس آکادمیک 6 را اخذ کرده باشد. دانشجویانی که از اتباع اتحادیه اروپا هستند بدون محدودیت می توانند برای آزمون ورودی پزشکی در دانشگاه های این کشور ثبت نام نمایند، اما دانشجویان خارجی مسیر متفاوتی را برای ورود به دانشگاهای پزشکی ایتالیا طی می نمایند.

دانشجویان خارجی باید ابتدا شرایط پذیرش در آزمون ورودی را مهیا سازند که البته این آزمون ها هم به زبان ایتالیایی هم انگلیسی برگزار می شود که شرایط آزمون متفاوت اما مواد آزمون یکسان می باشد. اکثر دانشجویان علاقه مند به تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی هستند که باید گفت دانشگاه های محدودی در ایتالیا به زبان انگلیسی این برنامه ها را ارائه می دهند که با انتخاب زبان انگلیسی شانس ورود به دانشگاهای پزشکی محدودتر می شود.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

دانشجویانی که به دلیل یادگیری راحت تر زبان انگلیسی نسبت به زبان ایتالیایی متقاضی تحصیل در رشته های پزشکی در این کشور هستند باید بدانند که تحصیل در رشته های پزشکی در اروپا و اکثر دانشگاه های معتبر و دولتی به زبان اصلی آن کشور ارائه می شود و دانشجویان برای ورود به برنامه های انگلیسی بیشتر رقابت می کنند. البته از آنجا که برای ورود به رشته پزشکی به زبان ایتالیایی باید کاملا مسلط به زبان ایتالیایی بود، یادگیری این زبان برای برخی در همان ابتدا سخت هست و در ابتدای یادگیری زبان پیشرفت سخت صورت می گیرد. دانشجویان می توانند برای برآورده ساختن مدرک B2 به سفارت ایتالیا در ایران مراجعه کرده و از نحوه برگزاری کلاس ها و آزمون مطلع شوند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

اگر متقاضی قصد داشته باشد تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ادامه دهد باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهد و باید بتواند از پس آزمون انگلیسی بربیاید. دانشجویانی که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی هستند باید حداقل مدرک زبان آیلتس 6 آکادمیک را حداقل دارا باشند و برای آزمون IMAT ثبت نام نمایند. تعداد دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی امکان تحصیل برای شما وجود دارد، محدود است و به همین دلیل فضای رقابتی زیادی برای افراد به وجود می آید. زیرا فرد باید بتواند در آزمون های پزشکی این دانشگاه ها قبول شود و مسلما هرچه زبان انگلیسی وی بهتر باشد و مسلط تر باشد، به مراتب راحت تر می تواند در این آزمون ها قبول شود.

تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف

برای مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل متقاضیان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می توانند، اقدام نمایند. برای تحصیل در هر مقطع مدارک متفاوتی جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی باید ارائه دهند. در مقطع لیسانس متقاضی باید مدرک زبان را در حد آیلتس 6 ارائه دهد، درحالیکه برای مقطع فوق لیسانس متقاضی باید مدرک آیلتس در حد 6 یا 6.5 ارائه دهد و همچنین برای مقطع دکترا متقاضی باید آیلتس در حد نمره 7 را ارائه دهد و همچنین باید بتواند شرایط کامل را احراز نماید. طول دوره تحصیل در ایتالیا همانند کشورهای دیگر در مقطع لیسانس 4 سال، در مقطع فوق لیسانس 2 سال و در مقطع دکترا 3 ساله می باشد. طول دوره پزشکی در کشور ایتالیا در حدود 5 سال خواهد بود.

آخرین قوانین تحصیل در ایتالیا

مراحل پذیرش دانشجوی پزشکی در ایتالیا

فرآیند پذیرش MBBS در دانشگاه های ایتالیا ساده و آسان است. مراجل اصلی این درخواست از قرار زیر است:

  • مرحله 1: مراجعه به وب سایت دانشگاه و تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • مرحله 2: تحویل مدارک لازمه به علاوه فرم درخواست تکمیلی
  • مرحله 3: انتظار برای کسب نتیجه ارزیابی درخواست
  • مرحله 4: اخذ نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیایی
  • مرحله 5: پرداخت هزینه های مربوطه
  • مرحله 6: درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا
  • مرحله7: ورود به ایتالیا و اطلاع دهی به دانشگاه مربوطه در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در ایتالیا و همچنین تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان فرد باید بتواند ثابت کند که قبلا تحصیلات خود را در آموزشگاه های انگلیسی زبان گذرانده است و یا اینکه زبان مادری وی انگلیسی است. اگر فرد دانش زبان انگلیسی نداشته باشد می تواند در دروه های زبان در کشورهای اروپایی شرکت کند و بعد از اتمام این دوره ها برای شرکت در دانشگاه های ایتالیا اقدام نماید. اگر مدرک زبان انگلیسی نتواند ارائه دهد، باید دانش خود را به زبان ایتالیایی ارائه دهد. می توان مدرک زبان ایتالیایی را که کسب شده، برای اخذ پذیرش در آموزشگاه های ایتالیا ارائه داد.

دانشگاه های علوم پزشکی زیادی در ایتالیا وجود دارد که به آموزش و تربیت دانشجویان پزشکی برای برعهده گیری یکی از حساس ترین مشاغل دنیا می پردازند. این دانشگاه ها از سطح کیفی یکسانی برخوردار نبوده و برخی از آنها دارای بیشترین کیفیت و مدرن ترین زیرساخت های آموزشی می باشد.

در نمودار زیر می توان با بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایتالیا در سال 2023 آشنا شد:

برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

مزایای مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل در سال 2023

مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل در سال 2023 مزایای زیادی دارد که از مهم ترین این مزایا می توان به هزینه های پایین تحصیل در این کشور اشاره نمود. علاوه بر هزینه های پایین، متقاضی تحصیل در این کشور می توانید از بورسیه های مختلفی که این کشور در حال حاضر به متقاضیان ارائه می دهد، استفاده نمایند. با وجود صرف هزینه های پایین برای تحصیل متقاضیان می توانند همچنین از کیفیت نظام آموزشی این کشور بهره مند شوند. این کشور دارای 34 دانشگاه مورد تایید است. مخصوصا در بعضی از رشته ها از جمله رشته های معماری، هنر، باستان شناسی و مهندسی دانشگاه های مورد تائید زیادی دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی باید مدارکی را ارائه داد که این مدارک بسته به شرایط فردی متفاوت خواهد بود. اخذ اقامت تحصیلی در این کشور در طی دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله اول باید مدارک خود را برای اخذ پذیرش تحصیلی ارائه داد و در مرحله دوم بعد از دریافت نامه پذیرش می توان مدارک خود را برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا این کشور ارائه داد.

مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا عبارتند از:

  • اسکن صفحه ابتدایی پاسپورت متقاضی
  • گواهی تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی
  • مدرک دیپلم
  • ریز نمرات دوره 3 ساله دبیرستان
  • ریز نمرات دوره پیش دانشگاه
  • یا ریز نمرات دوره 4 ساله دبیرستان برای دانش آموزان نظام جدید
  • مدرک تحصیلی پایان دوره تحصیلی 4 ساله نظام جدید
  • گواهی نمره آزمون IMAT

همه مدارک باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.

ویزای تحصیلی ایتالیاتو با سفیران بگیر

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه ایتالیایی مورد نظر٬ نوبت به اخذ ویزای تحصیلی می رسد. خوشبختانه ایتالیا در سال 2023 در صدور ویزا سختگیری زیادی ندارد خصوصا وقتی متقاضیان از دانشگاه معتبری پذیرش گرفته باشند. برای اخذ ویزا مدارک مختلفی مورد نیاز است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • کپی برابر اصل پاسپورت
  • دو قطعه عکس پاسپورتی برای 6 ماه گذشته و پشت سفید
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی
  • گواهی تمکن مالی برای 10 ماه زندگی در ایتالیا
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • مدارکی مبنی بر پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • مدارکی مبنی بر رزرو خوابگاه یا اجاره منزل حداقل برای 4 ماه

شرایط ثبت نام و محتوای آزمون IMAT 2023

دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی هستند باید در سال 2023 در آزمون ورودی IMAT که مخفف عبارت International Medical Admission Test است، نمره قبولی را دریافت کنند، آشنایی با مواد آزمون و مسلط بودن اولین اصل موفقیت فرد است. این آزمون به صورت آنلاین در بیش از 20 کشور دنیا هر سال تنها برای یکبار در ماه سپتامبر صورت می گیرد. نتایج آزمون IMAT معمولا چند هفته بعد از طریق وبسایت اصلی اعلام می شود و دانشجویان در صورت موفقیت باید خیلی سریع مهیای ثبت نام و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شوند.

سوالات این آزمون توسط شرکت کمبریج در انگلستان طراحی می شود و شامل 60 سوال است که عبارتست از:

نوع سوالتعداد سوال
زیست شناسی18 سوال
شیمی12 سوال
فیزیک و ریاضی8 سوال
دانش عمومی12 سوال
تست هوش (منطق، استدلال فضای بصری، حل مسئله)10 سوال

این آزمون 90 نمره دارد و هر 4 سوال غلط امتیاز یک سوال درست را از بین می برد. دانشجویان 100 دقیقه زمان دارند. امارات و ترکیه دو مقصدی هستند که متقاضیان ایرانی می توانند برای شرکت در آزمون IMAT آن را انتخاب کنند.

محتوای برنامه تحصیل پزشکی در ایتالیا

محتوای برنامه تحصیل پزشکی در ایتالیا

طول دوره پزشکی ایتالیا نیز همانند اکثر کشورها 6 سال به طول می انجامد و شامل 360 واحد درسی و عملی می شود. برای هر مقطع باید دروس مخصوص به خود را گذراند.

دروس سال اول شامل موارد زیر می باشد:

  • علوم پایه
  • سیستم های ارگانیک و عملکردی یک
  • علوم زیست پزشکی یک
  • علوم زیست پزشکی دو
  • اولین کمک و پرستاری
  • اقامت در مرکز بهداشت
  • مقدمه ای بر مسیحیت و کتاب مقدس
  • پروژه اختیاری یک
  • دامنه عمودی یک و زبان ایتالیایی

در جدول زیر برنامه سه سال بعد تحصیل ارائه شده است.

سال دومسومین سالسال چهارم
سیستم های ارگانیک و عملکردی دو،بیوپاتولوژیمرکز درمانگاه یک
اولویت و مراقبت پرستاری دومعرفی به درمان پزشکی دو،درمان
روش تحقیق یکبیوپاتولوژی و معرفی به درمان طبی یکبهداشت مادر و کودک
سیستم های ارگانیک و عملکردی سه اپیدمیولوژی و آمار زیستیعلوم اعصاب بالینی
خانواده، جامعه و سلامتسلامت عمومیبالینی به مولکولی زیست شناسی
مقدمه ای بر انسان شناسی الهیاتمقدمه ای بر پزشکی بالینیتست بین المللی پزشکی (IFOM)
اطلاع رسانیروش تحقیق دومالهیات (دوره سمینار)
پروژه اختیاری دوممقدمه ای بر اخلاق و اخلاق مسیحیپروژه اختیاری 4
دامنه عمودی دومزبان ایتالیاییدامنه عمودی 4
پروژه اختیاری سه
دامنه عمودی سه

پایان دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا

واحدهایی که در سال پنجم برای تحصیل در رشته پزشکی باید بگذرانید شامل مرکز درمانگاه II اقامت، اقامتگاه بهداشت عمومی، جایگاه پزشکی دوم، جراحی 1، جراحی محلی، از کلینیک به بیولوژی مولکولی دوم، پروژه اختیاری و دامنه عمودی 5، انتخابیان 5 می باشد. مراحلی را که در سال آخر تحصیل خود باید بگذرانید شامل اقامتگاه مرکز بهداشت – آموزش نهایی، از کلینیک به بیولوژی مولکولی سه، Residencies بیمارستان، آموزش نهایی، مراقبت از جامعه و پزشکی عمومی، پروژه اختیاری، پروژه نهایی و تست نهایی می باشد.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

از آنجا که ایتالیا مهد فرهنگ و آموزش در میان کشورهای اروپایی است و دانشگاه ها و موسسات آکادمی معتبری در این کشور وجود دارد، دانشجویان زیادی علاقمند تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا هستند. دانشگاه های متعدد و معتبر زیادی در ایتالیا وجود دارد که رتبه جهانی دارند. انواع برنامه های پزشکی ایتالیا برای سال تحصیلی 2024-2023 از قرار زیر است:

انواع برنامه های تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی ایتالیامدت تحصیل
پزشکی عمومی4 تا 6 سال
دامپزشکی6 سال
دندانپزشکی5 تا 6 سال
داروسازی5 تا 6 سال
پرستاری3 تا 4 سال
فیزیوتراپی3 تا 4 سال
تخصص پزشکی3 تا 6 سال

افراد راه های مختلفی را همچون (ویزای کار، سرمایه گذاری) برای مهاجرت به ایتالیا و کسب اقامت و تابعیت این کشور انتخاب می­کنند. اما این ها میتوانند با تحصیل در ایتالیا و دریافت اقامت تحصیلی در این کشور به دریافت اقامت و تابعیت در این کشور اقدام نمایند. پذیرش در هریک از دانشگاه های ایتالیا شرایط متفاوتی دارد با این حال پذیرش در دانشگاه های خصوصی شرایط مناسب تری دارد اما شهریه دانشگاه های خصوصی بالاتر است. برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به این نکته توجه داشته باشید که دانشگاه انتخاب شده مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشد.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

با اینکه تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا برای کلیه دانشجویان اروپایی و غیراروپایی همراه با پرداخت هزینه است. ولی دانشجویان از چند طریق می توانند هزینه های تحصیلی خودشان را کاهش داده و حتی به صفر برسانند. یکی از این روش ها به منظور تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا استفاده از بورس های فول- فاند مثل بورسیه های دولت ایتالیا است. از دیگر شیوه ها برای دست یابی به هدف تحصیل رایگان در ایتالیا می توان به انتخاب دانشگاه ارزان در ایتالیا و یا انجام کار دانشجویی اشاره کرد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با بورسیه

ایتالیا از جمله کشورهایی است که به دانشجویانی که از کشورهای جهان سوم وارد این کشور می شوند، در صورت احراز شرایط، بورسیه های مختلفی را ارائه می دهد. در کشور ایتالیا می توان با ارائه مدارکی از جمله فیش حقوقی سرپرست قانونی خود و مستنداتی در خصوص شرایط زندگی خود در ایران، کمک هزینه تحصیلی خود را برای ادامه تحصیل در این کشور دریافت نمود. بورسیه های تحصیلی در ایتالیا فراوان است که اصلی ترین آن ها بورس استانی ایتالیا است. این بورس تحصیلی 10000€ (یورو) ارزش دارد که پس از کسر مالیات، پرداخت حق خوابگاه و شهریه دانشگاه، باقی مانده مبلغ به صورت نقدی به دانشجویان پرداخت می شود. علاوه بر این کمک هزینه، دانشجویان قادر خواهند بود تا از فرصت کار پاره وقت در این کشور نیز برای تامین بخشی از نیازهای اولیه خود استفاده کنند.

با بهترین نوع بورسیه ایتالیا آشنایی؟

از جمله بورسیه های پزشکی برای دانشجویان بین المللی نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عنوان برنامه بورس تحصیلیشرایط/ مبلغ تحت پوشش به یورو
UNIBO Action 1&2 توسط دانشگاه بلونیاسالانه حدود €11409 (یورو)
برنامه بورس Bocconi Graduate Merit Awardسالانه حدود €14517 (یورو)
بورسیه Politecnico di Milanoیک بورسیه بر مبنای شایستگی (رزومه+ GPA)
بورسیه DSUسالانه حدود €6238 (یورو)
بورسیه دانشگاه هومانیتاسمبلغ کل بورس€16563 (یورو)

شرایط کاری پس از تحصیل پزشکی در ایتالیا

دانشجویان پزشکی همانند سایر دانشجویان میتوانند پس از اتمام تحصیلات برای اخذ ویزای اقامتی بنام Permesso di Soggiorno اقدام کرده و به مدت 6 الی 12 ماه به کاریابی بپردازند. به محض یافتن پیشنهاد کاری از کارفرمای ایتالیایی میتوانند برای اخذ ویزای کار با عنوان permesso di Lavoro داوطلب شوند. کل این فرآیند از قرار ذیل میباشد:

فرآیند درخواست ویزای کاری ایتالیا

نرخ بیکاری در ایتالیا، بخصوص در شهرهای جنوبی بالاست؛ منتهی پزشکان همیشه فرصت های شغلی خوبی پیش رو دارند. در جدول ذیل نرخ بیکاری در ایتالیا طی چند سال بررسی شده است:

سالنرخ بیکاری
2018%11.21
2019%10.61
2020%9.89
2021%9.80
2022%11
2023%9

پزشکان در ایتالیا همچنین جزو پردرآمدترین اقشار هستند. با این وجود حتی سطح درآمد دریافتی پزشکان عمومی نیز در ایتالیا در مقایسه با مهندسان، عکاسان و غیره بالاتر است. در جدول ذیل متوسط درآمد دریافتی عموم مردم ایتالیا با میانگین درآمد ماهیانه پزشکا طی سال 2023 با هم مقایسه شده است:

مقایسه متوسط درآمد در ایتالیا

درآمد کادر پزشکی تقریبا 3 برابر درآمد ملی در این کشور است. در ایتالیا درآمد دریافتی افراد علاوه بر عنوان شغلی، سالهای سابقه کاری، مدرک تحصیلی، مهارت های شغلی و غیره به جنسیت افراد نیز بستگی دارد. متاسفانه زنان در ایتالیا در موقعیت های شغلی مشابه با آقایان به طور متوسط 7% کم تر از آقایان حقوق دریافت می کنند؛ این در حالیست که اگرچه در هیچ کدام از کشورهای دنیا برابری کامل وجود ندارد، در دانمارک، سوئیس و غیره اختلاف درآمدی به طور متوسط 4% است.

مقایسه تحصیل پزشکی در دو کشور ایتالیا و اسپانیا

متقاضیانی که کشور ایتالیا را برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی انتخاب می کنند علاوه بر تحصیل در دانشگاه های پیشرو، زندگی در کشور تاریخی و پر جنب و جوش ایتالیا تجربه می کنند. کشور اسپانیا نیز دارای دانشگاه های معتبر پزشکی می باشد که دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. در این بخش به مقایسه تحصیل پزشکی در ایتالیا و اسپانیا اشاره خواهیم کرد.

پارامترکشور اسپانیاکشور ایتالیا
زبان تحصیلزبان اسپانیایی و زبان انگلیسیزبان ایتالیایی و زبان انگلیسی
بورسیه تحصیلیامکان اخذ بورس تحصیلی وجود داردامکان اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی وجود دارد
طول مدت تحصیل6 سال6 سال
آزمون ورودیجهت تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور لازم است متقاضیان در آزمون ورودی شرکت کنند و حداقل نمره تعیین شده را کسب کنندجهت تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا متقاضیان باید در آزمون IMAT که در طول سال 1 بار برگزار می شود شرکت کنند. هزینه در نظر گرفته شده برای شرکت در این آزمون 120€ (یورو) است.
مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاهتکمیل فرم مربوطه+ مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات+ مدرک معتبر زبان اسپانیایی یا زبان انگلیسی+ انگیزه نامه+ گواهی تمکن مالی+ اسکن از پاسپورت و مدارک شناساییمدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات+ تکمیل فرم مربوطه+ نتیجه آزمون ورودی+ انگیزه نامه+ گواهی تمکن مالی+ اسکن پاسپورت و مدارک شناسایی+ مدرک زبان ایتالیایی یا زبان انگلیسی IELTS/ TOEFL

هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه ثبت نام در آزمون IMAT در سال جدید 130€ (یورو) خواهد بود، که این هزینه مصرفی و در صورت ناموفق بودن در آزمون مسترد نمی شود. معمولا می توان شهریه های رشته پزشکی در ایتالیا را بین 500€ تا 7000€ (یورو) در سال پیش بینی نمود، دلیل تفاوت شهریه ها در نوع دانشگاه هاست. گرانترین شهرها برای تحصیل و زندگی در ایتالیا رم، میلان و بولونیا می باشند و از ارزانترین شهرها می توان به پیزا، پادوا و تورین اشاره نمود. هزینه زندگی در ایتالیا را می توان برای یک نفر ماهیانه حدود 600€ تا 1200€ (یورو) دانست که این میزان با توجه به نوع زندگی شخص می تواند کاهش و یا افزایش یابد. علاقه مندان به تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در ایتالیا

متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا 2023 موارد زیر را عنوان می نمایند:

  • طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا چند ساله است؟ حداقل 4 ساله است.
  • امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون آزمون ورودی وجود دارد؟ برخی از دانشگاه های خصوصی در کشور ایتالیا بدون آزمون ورودی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند اما مدرک آن ها از اعتبار چندانی برخوردار نیست.
  • هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چند یورو است؟ به طور متوسط می توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا در حدود 5000€ (یورو) در سال است.
  • دانشجویان رشته پزشکی در ایتالیا اجازه استفاده از بورسیه تحصیلی را دارند؟ رشته تحصیلی نقشی در ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ندارد.
  • آیا شانس کاریابی پس از تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟ افرادی که زبان ایتالیایی را برای تحصیل خود انتخاب می کنند، علاوه بر شانس پذیرش، شانس کاریابی بیشتری را نیز خواهند داشت.
4.9/5 - (143 امتیاز)

142 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در ایتالیا

  1. سلام من دوره دبیرستان و یازدهم تجربی هستم و دارم ایتالیایی یاد میگیرم تا برای ادامه تحصیل در دانشگاه به ایتالیا برم باید اولین کاری که الان میکنم چه باشه؟و کارهای خیلی ضروری چیست که از الان شروع به انجامش کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید درس هاتون رو خوب بخونید که آماده آزمون باشید چون آزمون دارید. آزمون شما اسمش عوض شده به تولک مِد.
      شما باید درستون تمام بشه تا بتونید مدارک تحصیلی خودتون رو به زبان ایتالیایی ترجمه کنید و آماده بشید برای ورود به ایتالیا برای آزمون

      1. علیزاده گفت:

        باید تو ایران کنکور بدم یا نیاز نیست؟

        1. امیر جلالی گفت:

          خیر نیاز نیست و شما باید توی ایتالیا کنکور بدید

  2. رها گفت:

    سلام
    من ۲۵ سالمه و در حال حاضر دانشجوی روانشناسی یکی از دانشگاه های دولتی تهرانم، رشته ی دبیرستان تجربی و با معدل ۱۹ و نمره آیلتس ۷، چقدر شانس گرفتن بورسیه تحصیلی ایتالیا برای تحصیل پزشکی دارم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شانس دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا بیشتر از این که به تحصیلات شما مرتبط باشه، به مسائل مالی بستگی داره و میشه گفت نزدیک به 90$ هست برای ایرانی ها
      با مشاورین ما تماس بگیرید تا این شرایط رو برای شما تشریح کنند

  3. فرزانه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من30سالمه و دیپلم انسانی با معدل 13
    میتونم برای پزشکی ایتالیا اقدام کنم؟
    سطح زبان هم پایینه و مدرک زبانم ندارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این امکان هست ولی باید حتما آزمون ورودی شرکت کنید و برای آزمون هم باید مدرک زبان داشته باشید

  4. سما گفت:

    سلام وقتتون بخیر…
    بورسیه برای تمام ۶ سال دوره پزشکی پرداخت میشه؟ یا فقط برای چند سال اول هستش؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تا زمانی که قانون بورسیه پا برجا باشه به شما بورسیه می دن. نکته مهم در این رابطه این هست که این بورسیه یک جا نیست و ابتدای هر سال پرداخت میشه

  5. hanieh baygani گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من 23 سالمه و کارشناسی مهندسی پزشکی با معدل 18.09دارم. از طرفی امسال، سال اول رشته پزشکی در دانشگاه تهران هستم که از طریق آزمون لیسانس به پزشکی وارد این رشته شدم. همچنین مدرک آیلتس رو دارم و در حال حاضر میخوام روی زبان آلمانی و ایتالیایی کار کنم.
    و اینکه دیپلم من برای دوره قدیم و رشته ریاضی و فیزیک با معدل کل 19.76 هست.
    میخواستم بدونم تحصیل رایگان پزشکی توی کدوم کشورها برای من مناسب تره؟
    آیا مدرک دیپلم و سن من مشکل ساز هست؟
    و آزمون ورودی پزشکی در کشور آلمان یا ایتالیا، در سطح علوم پایه ایران هست یا متفاوته (از نظر منابع… چون من دروسی مثل زیست و فیزیک و.. رو زیاد بلد نیستم ولی روی مباحث آزمون لیسانس به پزشکی یا همون علوم پایه ایران تسلط خوبی دارم)؟
    و در آخر میخواستم بدونم منابع آزمون mcat و IMAT و TMSبه صورت کلی چی هست و سطح این آزمون ها نسبت به لیسانس به پزشکی چطوره؟
    خیلی ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما در ایتالیا، آلمان و اتریش می تونید به صورت رایگان یا بسیار ارزان قیمت تحصیل پزشکی داشته باشید.
      برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، می تونید به زبان انگلیسی تحصیل کنید و آزمون IMAT داشته باشید که منابع آزمون در ایران هم در دسترس هست ولی در سطح کنکور ایران و حتی ساده تر هست اما دروس تخصصی فقط. اگر زبان ایتالیایی بخواهید تحصیل کنید، باید آزمون آلفا بدید که فقط زبانش متفاوت هست و سطح سوالات یکسان هست.
      تحصیل پزشکی در آلمان شرایط متفاوتی داره ولی به صورت کاملا رایگان ارائه نمیشه

  6. ALI گفت:

    سلام یه سوالی داشتم…کسی که دوره پزشکی عمومی رو تو ایتالیا بگذرونه…میتونه بعدش برای کار یا ادامه تحصیل به آمریکا بره…فرآیند معدلسازیش مثل مدرک پزشکی ایرانه(اعتبار مدرک ایتالیا منظورم) و مثل معادلسازی مدرک ایران کارش پیچیده و سخت و زمانگیره؟ ممنون میشم پاسخ بدین(:

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله تفاوتی نمی کنه، در هر صورت شما باید مدرکتون رو معادلسازی کنید چون وارد یک نظام پزشکی متفاوت می شید

  7. Amirreza nz گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید یه سوال داشتم برای کسی که دانشجوی پزشکی هست توی ایران و در دانشگاه شهید بهشتی و سوابق تحصیلی خوبی هم داره امکانش هست برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایتالیا یا کشور دیگه رفت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید از دانشگاه مورد نظر خودتون پذیرش بگیرید که شامل آزمون ورودی هم میشه. بعد از اون می تونید دروسی که با موفقیت قبول شدید رو در اختیار دانشگاه بذارید شاید برای شما معادلسازی بشه

  8. Fereshte گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید می خواستم بپرسم امکان بورسیه هم وجود داره؟
    بعد از گرفتن دیپلم میشه اقدام کرد؟ چه کارهایی لازمه تا امکان بورسیه شدنم بالاتر بره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مزیت تحصیل توی این کشور همین دریافت بورسیه هست

  9. حسین گفت:

    خسته نباشید ، با دیپلم ریاضی هم میشه برای رشته دندانپزشکی در ایتالیا اقدام کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله میشه! باید آزمون ورودی رو خوب پشت سر بگذارید

  10. اميد گفت:

    سلام خسته نباشيد . من معدل ديپلمم ١٣/٩٩ هستش وآيلتس ٧ دارم . خيلي جاها ديدم نوشتن معدل ١٤ به بالا فقط قبول دارن با توجه به محاسبات معدل آمريكا
    بنده الان نميتونم وارد دانشگاه هاي ايتاليا بشم براي رشته پزشكي؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مشکلی نیست در برخی از دانشگاه های ایتالیایی می تونید پذیرش دریافت کنید

  11. محمد گفت:

    من میخواستم بدون حداقل معدل برای پذیرش پزشکی ایتالیا چنده و اینکه منظور از معدل معدل کل سه سال هست یا چی ؟ خیلی ممنون میشم پاسخ بدید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هر چقدر معدل شما بالاتر باشه وضعیت بهتری خواهید داشت. حداقل معدل هم همون 10 هست

  12. Arin گفت:

    میشه عمومی رو تو ایتالیا خوند بعد برای تخصص و ادامه رفت کشور های دیگه مثل سوئد،نروژ،دانمارک و غیره البته با داشتن معدل و نمره خوب در ایتالیا و دانش زبان کافی برای کشور مقصد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله محدودیت از این بابت برای شما وجود نخواهد داشت

    2. Nazi گفت:

      سلام خسته نباشید . یعنی تو ایتالیا مثل کانادا و امریکا نیازی نیست قبل از شیش سال پزشکی یک لیسانس ساینس بگیریم؟

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        خیر شما مستقیم وارد دوره پزشکی می شید

      2. مریم گفت:

        سلام آیا با دیپلم انسانی میشه بورسیه پزشکی ایتالیا شد ؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          خیلی سخت میشه قبول شد. بهتر هست که ایران دیپلم تجربی یا ریاضی بگیرید
          ولی میشه بورسیه رو گرفت

  13. Helen گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم اولین اقدامی که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید انجام بدم چیه؟ یعنی اول باید در سایت خود دانشگاه ثبت نام کنم و پذیرش بگیرم یا اینکه اخذ پذیرش برای بعد از آیمت هستش و اول از همه چیز باید برای ایمت اقدام کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید در ازمون آیمت شرکت کنید

      1. Arin گفت:

        کسی که بخواد با زبان ایتالیایی تحصیل کنه باید همون imat رو بده یا آزمونش جداست

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          خیر باید آزمون آلفا تست رو بدید

  14. آریا گفت:

    سلام برای خوندن پزشکی شرط معدل وجود داره؟ من توی مقالات دیگه ای خوندم که باید معدل دیپلم بالای 18 باشه خواستم بپرسم آیا واقعا چنین چیزی هست یا با معدل دیپلم پایین تر هم میشه توی ایتالیا پزشکی خوند؟ صرف داشتن مدرک آیلتس و کسب امتیاز کافی در آزمون آیمت چه موارد دیگه ای جزو باید های پذیرش هست ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نه این شرط معدل بالای 18 وجود نداره.
      با معدل خیلی پایین تر هم میشه توی آزمون شرکت کرد و نمره خوب اورد و وارد دانشگاه های ایتالیا شد

  15. نیما ن گفت:

    سلام برای ارائه مدرک آیلتس برای دانشگاه پزشکی ایتالیا تا کی وقت هست؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تا اردیبهشت برای شرکت در آزمون

  16. امیر گفت:

    سلام من ۱۷ سالم هست و رشته تجربی در استان رامسر معدلم تا الان همه بالای ۱۹ بوده.می خواستم بدونم چجوری می تونم به یک کشور اروپایی برم.یعنی اینکه از اول باید چیکار کنم.برای مهاجرت نه، فقط برای درس. بعد درس می خوام برگردم.لطفا جواب بدید اگه واستون مقدوره خیلی ممنون
    دقیق بگید که باید چیکار کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید در ابتدای امر دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت رو پیدا کنید و اون ها رو انتخاب کنید تا بعد از تحصیل بتونید توی ایران هم کار کنید.
      مراحل مهاجرت شما هم به کشوری که انتخاب می کنید بستگی داره. توی اکثر کشورهای برتر جهان،آزمون ورودی باید شرکت کنید

  17. کوثر گفت:

    سلام.من مدرک ایلس دارم و تمکن مالی هم دارم اما معدلم پایینه برای رشته پزشکی مشکلی نداره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خب شرایطتون رو کامل بفرمائید تا بتونم راهنماییتون کنم

  18. Mahshid گفت:

    سلام ببخشید حتما باید دیپلم تجربی داشته باشیم واسه پزشکی ایتالیا؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر شما با دیپلم ریاضی هم میتونید برای این رشته در ایتالیا اقدام کنید

  19. Hadi گفت:

    سلام وقتتون بخير
    ميخواستم بپرسم كه بورسيه رو چه زماني ميتونيم بگيريم؟
    با وحود بورسيه ارائه تمكن مالي لازم هست يا نه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در هر صورت ارائه تمکن مالی بسیار مهم و حائز اهمیته

  20. سمیرا گفت:

    سلام خسته نباشین. ممنونم بابت اطلاعات جامعی که در اختیارمون گذاشتین?
    ممکنه درباره ی شرایط دریافت بورس تحصیلی در رشته ی پزشکی هم توضیحاتی ارائه بدین؟
    اینکه به چه مواردی بستگی داره و چه کسانی میتونن دریافت کنن
    خودم بیست سالمه با نمره ی ایلتس ۶.۵ و معدل دیپلم تجربی ۱٨.٨۰

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله لطفا مقاله انواع بورسیه ایتالیا رو مطالعه نمایید

  21. مبینا گفت:

    سلام خسته نباشید من میخوام برای ازمون IMAT اقدام کنم سطح زبان خوب دارم ولی مدرک زبان ایلتس ندارم میخواستم بدونم شرکت در ازمون بی فایدست چون بهم ویزا ایتالیا نمیدن ؟؟ باید تا سال اینده صبر کنم و مدرک زبان بگیرم یا امکانش هست به دلیل کرونا و عدم تشکیل ازمون ایلتس سفارت قبول کنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      داشتن مدرک زبان برای سفارت الزامیه لذا در اولین گام برای اخذ آیلتس اقدام کنید و بعد برای آزمون بخونید

  22. بردیا گفت:

    سلام.میخواستم بدونم با معدل 14 دیپلم . ایلتس 7.5 و نمره imat بالا امکان اپلای کردن و بورس برای دانشگاه های ایتالیا وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      امکان اخذ بورس و قبولی در آیمت برای افرادی که درس خوبی دارند وجود داره

  23. سارا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من 20 سالمه و دیپلم انسانی با معدل 17/5 دارم
    میتونم برای پزشکی ایتالیا اقدام کنم؟
    سطح زبان هم پایینه و باید از اول شروع کنم به نظرتون ایتالیایی بخونم یا انگلیسی؟ کدومش بیشتر به نفعمه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله مشکلی وجود نداره انگلیسی شرایط خوبی داره و راحتتره
      بسته به هدف شما داره
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  24. m.p گفت:

    سلام خسته نباشید بنده پشت کنکوری سال 99 هستم آیا با معدل 17.42 کل دیپلم و نهایی 14.04 و همچنین توانایی دریافت آیلتس بالای 7 شرایط تحصیل در رشته پزشکی یا دندان پزشکی رو در دانشگاه های ایتالیا دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میتونید در کشور ایتالیا این رشته ها رو بخونید مشکلی وجود نداره

  25. بیتا گفت:

    سلام
    تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا محدودیت سنی ندارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر محدودیتی نداره

  26. سعید گفت:

    سلام و عرض ادب، در رابطه با امکان ادامه ی تحصیل و فراهم بودن شرایط کاری برای دوره ی تخصص در رشته پزشکی ، میخواستم بپرسم ازتون ، ممنون می شوم از راهنماییتون و این دوره هم شامل بورسیه میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در رشته پزشکی بفرمائید شرایطتون به چه صورته. سن مدرک تحصیلی و … تا بتونیم راهنماییتون کنیم

  27. محمدرضا گفت:

    سلام
    پایین ترین نمره زبان برای پذیرش پزشکی چنده؟
    دانشگاه با دانشگاه متفاوته؟
    آیا دانشجویی با نمره آیلتس ۵.۵ یا حتی ۵ میتونه توی رشته پزشکی تحصیل کنه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای ثبت نام داشنگاه نیاز به مدرک زبان نیست ولی برای ویزا نیاز به مدرک زبان آیلتس 6 خواهید داشت

  28. مهكامه گفت:

    آيا ايتاليا هم مثل المان اين امكان رو داره كه اگر بيش از ٤٠ واحد اختصاصي اينجا خونده باشيم تعدادي از واحد هامون اونجا تطبيق بخوره؟
    و اينكه اگر ايران هم قبول شده باشيم بازم بايد ازمون ورودي بديم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ایتالیا کاملا متفاوت از آلمانه و شرایطش فرق میکنه به همین خاطر تطبیق واحد ها رو باید به دانشگاه ارجاع بدید اما ممکنه از شما نپذیرن ضمن اینکه قبولی در ایران به ایتالیا ارتباطی نداره و باید در آزمون این کشور شرکت کنید

  29. ایناز گفت:

    سلام خسته نباشید.ببخشید بورس تحصیلی که گفتیدبرای رشته پزشکی شامل پرداخت همه هزینه های دانشگاه میشه؟
    و اینکه همه شهرهای ایتالیا میتونن بچه های خارجی رو از هزینه های دانشگاه تامین کنند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله اگر بورس شامل حال شما بشه هزینه های تجصیل رایگان میشه و اینگه شهر به شهر متفاوته ولی اکثر شهرها امکانپذیره

  30. ریرا گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. میخواستم بدونم برای پزشکی به زبان انگلیسی آیلتس ۶ لازمه یا ۶.۵؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پزشکی همون 6 کفایت میکنه

  31. مارال گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    میخواستم بپرسم اگه پزشکیو به زبان انگلیسی بخونیم میتونیم بعدش برای کار اقدام کنیم یا این شرایط فقط برای کسایی هستش که به ایتالیایی درس خوندن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بعد از اخذ مدرک امکان کار رو خواهید داشت چون در دوره های بالینی زبان ایتالیایی رو یاد میگیرید

  32. رضایی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید. من کشور ایتالیا رو بخاطر بورسیه ای که ارائه میده و رنکینگ بالای دانشگاهاش و سطح خود کشورش انتخاب کردم. سوالم اینه که کشورهای دیگه ای هم هستن که تحصیل پزشکی در انها از ایتالیا هم ارزانتر باشد و دانشجو را بورسیه کنند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در حال حاضر خیر بورس رو فقط در کشور ایتالیا با آزمون آیمت میتونید داشته باشید اما کشورهایی هستن که کم هزینه بتونید تحصیل گنید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  33. فاطمه گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله مفیدی که ارائه کردید. میخواستم بدونم شانس قبولی ایرانیان در ازمون آی مت طی این سالهای اخیر چطور بوده؟ ایا اصلا میشه امیدوار باشم به قبولیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شانس قبولی در آیمت به نسبت کنکور سراسری خودمون قطعا خیلی بیشتره اما رقابت بالایی هم در اون وجود داره و اگر فردی درس خوان باشه و به زبان انگلیسی هم مسلط باشه امکان قبولی دااره ولی اگر به هوای کم هزینه بودن میخواین به در ایتالیا تحصیل کنید کشورهای راحتتری هم هستن که با آزمون راحتتر یا حتی بدون آزمون بتونید رشته های علوم پزشکی رو در اونها بخونید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  34. مهسا گفت:

    سلام… من ۲۷ سالمه ارشد شیمی آلی دارم … میخواستم برای دندانپزشکی اقدام کنم ..سوالم اینه محدودیت سنی وحود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در برخی کشور ها بله اما در مورد آلمان خیر
      ولی باید آزمون آیمت بدید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  35. pari گفت:

    باسلام
    اگه کسی که ساله اول پزشکی چک به زبان انگلیسی خونده ساله دوم میتونه بدون آیمت و مدرک زبان انتقالی بگیره به دانشگاه های ایتالیا؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر دانشگاه های ایتالیا با اون دانشگاه در چک طرف قرارداد باشن این امکان وجود داره و در کل اراسموس که بورس انتقال دانشجو در اروپاست امکانپذیر خواهد بود

  36. maede گفت:

    سلام و درود خسته نباشید.
    من در مقطع لیسانس علوم تربیتی هستم و میخام برای بورسیه شهرستانی در رشته پزشکی در ایتالیا اقدام کنم، با توجه به اینک گفتید با مدرم زبان ایتالیایی شانس بیشتری هست، مدرک زبان ایتالیایی بگیرم، معدل دیپلم من 14 هست میخاستم ببینم که میتونم شانسی داشته باشم؟
    و اینک اگر بعد از دوره چهار سال بخام برای دانشگاه آلمان اقدام کنم باید مدرک زبان انگلیسی بگیرم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در ابتدا آزمون بدید لطفا مقاله آزمون IMAT و آزمون آلفا تست ایتالیا رو مطالعه کنید

  37. مریم گفت:

    سلام پس آزمون الفا تست چیه

    1. داوری گفت:

      سلام
      آزمون آلفاتست به زبان ایتالیاییه

  38. فاطی گفت:

    سلام ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی باید چقدر باشه؟
    اگر پایین باشه میشه ترمیم معدل کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      معدل خاصی مطرح نشده اما ابتدا معدلتون رو بفرمائید تا شانس شما رو برای اخذ پذیرش بررسی کنیم

  39. کسری گفت:

    سلام
    من 17 سالمه و سال دیپلم هستم. ایا من میتونم توی آزمونIMAT تابستان 1400 شرکت کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره

  40. بهار گفت:

    چه جوری میتونیم از بورسیه استفاده کنیم؟شرایطش چیه؟

    1. رهنما گفت:

      عرض سلام و ارادت
      مقاله بورسیه تحصیلی در ایتالیا راهنمای مناسبی برای شما خواهد بود. در صورت وجود ابهام با ما ارتباط بگیرید.

  41. مریم گفت:

    سلام،من متولد ۲۵فروردین ۷۸هستم،میتونم آزمون imat تابستان ۱۴۰۰رو شرکت کنم و ویزا بگیرم یا محدودیت سنی دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید برای IMAT اقدام کنید و مشکل سنی ندارید

  42. علیرضا بحری گفت:

    تحصیل پزشکی در ایتالیا میتونه خیلی جذاب باشه و ممنون ا اطلاعات جامع

    1. داوری گفت:

      سلام
      خواهش میکنم اگر سوالی در این خصوص داشتید بفرمائید راهنماییتون کنم

  43. مهسا آذرپور گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله مفیدتون?

    1. داوری گفت:

      سلام
      خواهش میکنم در این خصوص مقاله مهاجرت به ایتالیا رو هم مطالعه بفرمائید

  44. نگین دهقانپور گفت:

    خیلی جامع بود ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر سوالی دارید بفرمائید راهنماییتون کنم

  45. فرید صادقی گفت:

    خیلی ممنون برای اطلاعات جامع و دقیقتون بسیار عالی بود

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این خصوص مقاله مقایسه تحصیل پزشکی در ایتالیا و اسپانیا رو هم مطالعه فرمائید

  46. نگین دهقانپور گفت:

    خیلی جامع بود

    1. داوری گفت:

      سلام
      خواهش میکنم اگر به این مطلب علاقه مند شدید لطفا مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا رو هم مطالعه فرمائید

  47. فرید صادقی گفت:

    خیلی ممنون برای اطلاعات جامع و دقیقتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این خصوص مقاله پزشکی و داروسازی در ایتالیا هم میتونه براتون جذاب باشه

  48. الهه صفاری گفت:

    سلام ممنون بابت اطلاعات دقیق و خوبتون

  49. مریم سهرابی گفت:

    بسیار ممنونم از مقاله خوبتون.

  50. M.Davoodi گفت:

    منابع آزمون زبان رو از کجا میشه بدست اورد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در اینترنت سرچ بفرمائید دوست منن

  51. مهراد گفت:

    اگر برای اولین بار در آزمون آی مت موفق نباشیم می تونیم برای بار دوم هم امتحان بدیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله محدودیتی بابت آیمت نخواهید داشت

  52. قدیر گفت:

    لطفا بگید شهریه دانشگاهی ایتالیا را قبل از پذیرش میخواهن یا بعد از پذیرش؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شهریه در زمانی که پذیرش نهایی صادر میشه بایستی پرداخت کرد

  53. امیر گفت:

    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون.

  54. ترانه گفت:

    آیا میشود در ایتالیا دوره زبان را گذراند؟

    1. مهدی گفت:

      سوال منم همینه اگر ممکنه پاسخ بدید ممنون

      1. داوری گفت:

        سلام
        شما بایستی زبان رو در ایران بخونید تا بتونید پذیرش تحصیلی بگیرید

    2. پوریا پارسا گفت:

      سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتید خصوصا اقامت پس از تحصیل سپاس و خسته نباشید

      1. داوری گفت:

        سلام وقت شما هم بخیر
        خواهش میکنم اگر سوالی بود بفرمائید در خدمتتون هستیم

    3. داوری گفت:

      سلام
      خیر زبان رو خودتون باید بخونید

  55. صبا محمدی گفت:

    اطلاعات این مقاله خیلی کاربردی بود ممنون

  56. سعید جمالی گفت:

    سلام، در صورتی که پیشنهاد شغلی داشته باشم میتونید برای کار برام اقدام کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله اگر قرارداد کاری دارید این امکان رو داریم

  57. ارشاد گفت:

    اگر سال اول رو موفق به قبولی در آزمون نشیم باز هم امکانش هست مجددا برای آزمون سال بعد فرصت ورود داشته باشیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان وجود داره محدودیتی وجود نداره

  58. هایده باقری گفت:

    سلام
    به نظر شما با 22 سال سن شروع به خوندن پزشکی توی چه کشوری بهتره ؟ ایتالیا یا مجارستان ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      هر دو از کشورهای خوبی هستن ولی پزشکی خوندن در مجارستان راحتتره و آپشن های بیشتری برای تحصیل در این رشته در این کشور وجود داره

    2. باید تو ایران کنکور بدم یا نیاز نیست؟و اینکه از کجا باید براشون درخواست بفرستم

      1. امیر جلالی گفت:

        شما باید در ایتالیا کنکور بدید.
        از طریق سایت مرتبط با این موضوع شما باید وارد بشید و ثبت نام کنید. امتحان شما مستقیم توی ایتالیا برگزار می شه و شما قبلش باید ویزا بگیرید و برید

  59. سحر گفت:

    ممنون از سایت به روزتون

  60. علی رام رادین فر گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل پزشکی در ایتالیا تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل پزشکی در ایتالیا هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      این مقاله در مورد همین موضوعه دوست عزیز

  61. e.farahani گفت:

    تحصیل پزشکی در ایتالیا دانشگاه هاش مورد تایید وزارت علوم هست یا نه؟

    1. لطیفی گفت:

      میگن برای تحصیل رایگان توی ایتالیا، مدرک زبان ایتالیایی داشته باشی کافی؟ درسته این.

      1. ف.فرجی گفت:

        سلام و عرض ادب خدمت شما خیر با زبان انگلیسی هم امکان اخذ بورسیه استانی ایتالیا وجد دارد برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس حاصل فرمایید

      2. مارال گفت:

        سلام . اول باید برای ایلتس اقدام کنم و بعد ازمون ایمت رو بدم؟

        1. داوری گفت:

          سلام
          قطعا برای آزمون آیمت نیاز به زبان انگلیسی خواهید داشت

    2. داوری گفت:

      سلام
      بله و میتونید در لیست وزارت بهداشت دانشگاه ها رو ببینید

  62. حامد گفت:

    تحصیل پزشکی در ایتالیا آیا شامل مقطع دکترا به بالا میشود

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برای تخصص هم میتونید در ایتالیا اقدام کنید

  63. علیرضا گفت:

    سلام ممنون از مقاله مفید و کاملتون

  64. ارسلان ركني گفت:

    سلام ممنون از مقاله عاليتون ويزاي كار اين كشور به چه شكل هست؟

  65. حسین پاشازاده گفت:

    سلام تحصیل پزشکی در ایتالیا چند سال طول میکشه و هزینه هاش به چه صورت است ؟

  66. yavar گفت:

    تحصیل پزشکی در ایتالیا چند درصد شانس بورس داره؟

  67. فاطمه گفت:

    سلام. میشه کمکم کنین.
    من برای رشته پزشکی یا دندانپزشکی میخوام برای ایتالیا برم. دیپلم با معدل 18 : 91 و پیش دانشگاهی با معدل 16 : 44 هستش.
    میخوام به زبان ایتالیایی تحصیل کنم.
    میشه راهنماییم کنین کدوم شهرش ارزونتره؟
    و اینکه از نظر مادی اصلا نمیتونم شهریه دانشگاه رو پرداخت کنم. ولی تا حدودی میتونم مخارج خودمو بدم.
    آیا شرایط رو داشته باشم میتونم بورسیه کامل از دانشگاه بگیرم؟
    و اینکه تا چه مدت میتونم اونجا کار پیدا کنم؟
    و اینکه چند درصده که بشه از امتحان آلفا قبول بشم؟ آیا ریسک هستش؟
    و اینکه شهریه تو رشته داروسازی چقدره ؟
    باید امتحان آلفا رو تو خود ایتالیا بدیم؟
    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *