ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس در دانشگاه های پزشکی مقرون به صرفه با مدارک به رسمیت شناخته شده است. شرایط تحصیل پزشکی در این محتوا بررسی می شود. می توان به سهولت ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی نیز اشاره داشت، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید. شما عزیزان برای آگاهی از شرایط مهاجرت به اقصی نقاط دنیا می توانید از مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات کسب نمائید.

  • شرایط تحصیل پزشکی در بلاروس چیست؟
  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در بلاروس چیست؟
  • فرایند مهاجرت پزشکان به بلاروس چیست؟
  • بهترین دانشگاه های پزشکی بلاروس کدامند؟

شرایط تحصیل در کشور بلاروس در 2024

کشور جمهوری بلاروس هر ساله پذیرای متقاضیان دانشجو از سرتاسر جهان بخصوص، کشورهای اروپایی، ایران و کشورهای آمریکای جنوبی می ­باشد. رشته­ های مهندسی، هنر و پزشکی از جمله رشته­ های محبوب این کشور برای ادامه تحصیل می باشند. یکی از دلایل مهم استقبال متقاضیان از این کشور، هزینه پایین تحصیل و زندگی در بلاروس است. هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار پایین می ­باشد و برای اکثر دانشجویان نسبت به تحصیل در کشور خودشان به صرفه تر است.

در سال 2024 تحصیل به زبان روسی در دانشگاه ­های بلاروس برای متقاضیان بسیار پر سود می­باشد. زیرا بعد از اتمام تحصیل در زمینه کار و اشتغال در این کشور موفق خواهند بود. ساختار آموزشی رشته پزشکی در این کشور به شرح زیر می­ باشد:

  • در 3 سال ابتدایی، متقاضیان دانشجو اکثر دوره­ های علوم پایه مانند شیمی، زیست شناسی، زبان لاتین و فلسفه را سپری می نمایند.
  • پس از 3 سال ابتدایی، متقاضیان دانشجو رشته­ های تخصصی را گذرانده و در کلینیک ­ها و بیمارستان­ها به فعالیت مشغول می­ شوند.
  • فارغ التحصیلان رشته پزشکی، می­ بایست یک سال را به صورت کارآموزی تحت نظر پزشک­ های مختلف بگذرانند.

اطلاعات بیشتر در باب تحصیل پزشکی در خارج را در لینک فوق بخوانید.

الزامات پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروس

تمامی متقاضیانی که به دنبال تحصیل پزشکی در بلاروس هستند، باید برخی از الزامات کلیدی در روند پذیرش دانشگاه های این کشور را به طور دقیق بررسی کنند. در غیر این صورت با چالش های متعددی در طول فرآیند درخواست خود برای تحصیل پزشکی در بلاروس مواجه خواهند شد. به طور کلی، درصد دانشجویان بین المللی که به دنبال پذیرش پزشکی در بلاروس هستند به دلیل آسان بودن معیار واجد شرایط بودن به طور مداوم در حال افزایش است. به این همین دلیل فرآیند ثبت نام برای تحصیل در بلاروس بسیار رقابتی خواهد بود.

در جدول ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با برخی از الزامات پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروس آشنا شوید:

الزامات پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروستوضیحات
شرایط سنیداوطلبان تحصیل پزشکی در بلاروس باید حداقل 17 سال و کمتر از 25 سال در 31 دسامبر سالی که در آن پذیرش می شوند یا قبل از آن باشند.
کسب نمره مطلوبکسب 55 درصد نمره در آزمون 2+10 برای داوطلبان رشته پزشکی در بلاروس الزامی است.
تجربه تحصیل در دروس مورد نیازداوطلبان تحصیل پزشکی در بلاروس باید فیزیک، شیمی، زیست شناسی و انگلیسی را به عنوان دروس در سطوح 2+10 خوانده باشند.
کسب نمره مورد نیازداوطلبانی که به دوره های کارشناسی ارشد پزشکی تعلق دارند در آزمون 2+10 خود به 45 درصد نمره نیاز دارند که آرامش 10 درصد نمره ها است.
NEETداوطلبان باید دارای NEET واجد شرایط با نمره کافی باشند.

در تصویر ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با برخی از فرصت های شغلی ایده آل پس از تحصیل پزشکی در بلاروس آشنا شوید:

فرصت های شغلی ایده آل در بلاروس

فرآیند پذیرش دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در بلاروس

به خلاف برخی از کشورهای مدرن اروپایی، فرآیند پذیرش دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در بلاروس بسیار دشوار نیست، و برای دانشجویان بین المللی بدون نگرانی است. بنابراین با داشتن اطلاعات کافی در خصوص شرایط پذیرش در دانشگاه های بلاروس الزامات اساسی را می توان به سادگی برآورده کرد. به طور کلی بهتر است قبل از مهاجرت به بلاروس به خوبی با شرایط پذیرش دانشگاه های این کشور برای تحصیل پزشکی در بلاروس آشنا شوید. تا از این طریق بتوانید از بروز مشکلات اساسی در طول فرآیند درخواست خود جهت تحصیل پزشکی در این کشور جلوگیری کنید.

جهت درک عمیق تر از فرآیند پذیرش دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در بلاروس به موارد ارائه شده در این بخش از مقاله توجه فرمایید:

  • در قدم اول متقاضیان باید فرم درخواست را به صورت آنلاین تکمیل کنید.
  • در این مرحله باید تمامی کپی های بررسی شده و تایید شده و سایر مدارک ضروری را به دانشگاه مورد نظر خود در بلاروس ارسال کنید.
  • سپس متقاضیان باید نامه تاییدیه را از دانشگاه خود در یک بازه زمانی 10 روزه کاری از طریق ورودی تاییدیه آنلاین خود دریافت کنند.
  • پس از تایید دانشگاه فرآیند حرکت به سمت بلاروس آغاز می شود.
  • پس از بررسی درخواست تحصیل پزشکی در بلاروس نامزدها نامه خوشامد گویی را از دانشگاه مورد نظر خود دریافت می کنند.
  • پس از دریافت نامه پذیرش داوطلبان باید در یک بازه زمانی 1 ماهه به سفارت جمهوری بلاروس مراجعه کنند.
  • طبق قانون بلاروس، دعوت نامه فقط توسط اداره مهاجرت ثبت نام خارجی تایید می شود.

در تصویر گرافیکی ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید معیارهای پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروس را به صورت دقیق بررسی کنید:

معیارهای پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلاروس

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در بلاروس

مدارک لازم برای تحصیل در دوره­ های علوم پزشکی جهت تحصیل پزشکی در بلاروس به شرح زیر می ­باشد:

  • ارائه مدرک دیپلم علوم تجربی یا ریاضی فیزیک
  • متوسط معدل دو مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می­بایست حداقل 16 باشد.
  • جهت آغاز دور­­ه ­های دانشگاهی، ارائه مدرک پیش دانشگاهی الزامی است.
  • معدل­های کل دیپلم و پیش دانشگاهی دانشجو به طور جداگانه می­ بایست حداقل 14 باشند.

مدرک رشته های عمومی و تخصصی گروه پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ­های کشور جمهوری بلاروس، مورد تأیید کشورهای مختلف و همچنین مورد تأیید وزارت بهداشت ایران به طور مشروط می­باشد. در کشور ایران مانند برخی از کشورها می ­بایست دوره تکمیلی گذرانده شود. طول مدت دوره ­های تکمیلی رشته­ های پزشکی و دندانپزشکی در ایران، 18 ماه است و در دانشگاه های تبریز، رشت، تهران، اصفهان و کرمانشاه این دوره ­ها ارائه می­ شوند.

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل در رشته­ های علوم پزشکی عمومی در بلاروس

طول مدت دوره تحصیل پزشکی در کشور جمهوری بلاروس، 6 سال می ­باشد. همچنین طول مدت دوره تحصیل دندان پزشکی در این کشور، 5 سال است. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی به 2 زبان انگلیسی و روسی ارائه می شود، اما تحصیل در رشته داروسازی که حدود 5 سال به طول می ­انجامد، فقط به زبان روسی ارائه می­ گردد. اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در این کشور، در دانشگاه­ های زیر امکان پذیر می ­باشد:

  • آکادمی پزشکی مینسک (eng.bsmu.by)
  • آکادمی تخصصی پزشکی مینسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی مینسک (رشته ­های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)

برای مشخص شدن وضعیت پایه علمی دانشجویان رشته­ های تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی، یک آزمون ورودی از درس ­های شیمی، زبان انگلیسی و زیست اخذ می­ شود. اگر دانشجویان به زبان مسلط نباشند، می­توانند در یک دوره 9 ماهه کالج انگلیسی یا روسی به یادگیری زبان مشغول شوند. متقاضیان پس از گذراندن دوره 9 ماهه کالج زبان در این کشور، باید آزمون پایان دوره را در شهریور ماه انجام دهند. در صورت قبولی در آزمون می­ توانند در رشته مورد نظر خود پذیرش شوند.

هزینه تحصیل پزشکی در بلاروس

مخارج و هزینه تحصیل در رشته­ های پزشکی در جمهوری بلاروس طبق جدول زیر می­ باشد:

عنوانهزینه سالیانه به دلار آمریکا
رشته پزشکی به زبان روسی3500$
رشته دندانپرشکی به زبان روسی3800$
رشته داروسازی به زبان روسی3500$
رشته پزشکی به زبان انگلیسی4200$
رشته دندان پرشکی به زبان انگلیسی4800$

هزینه دوره پیش دانشگاهی در کالج ­های مورد تأیید دانشگاه­ های علوم پزشکی این کشور در حدود 2800$ الی 3500$ (دلار آمریکا) در سال می ­باشد. هزینه دوره ­ها به نوع کالج و زبان تحصیل بستگی دارد. مخارج یک خوابگاه خوب 2 و 3 تخته جهت کالج­ های دوره پیش دانشگاهی دراین کشور، حدوداً 60$ تا 100$ (دلار آمریکا) در ماه می ­باشد. در باب خوابگاه های دانشجویی بلاروس لینک فوق را مطالعه کنید. برای آگاهی کامل از شرایط و هزینه زندگی در کشور بلاروس به لینک مربوطه مراجعه نمائید. هزینه زندگی برای متقاضیان دانشجو شامل خوابگاه، غذا و غیره در کشور بلاروس در حدود 40$ الی 500$ (دلار آمریکا) در ماه خواهد بود. در صورت سکونت در خوابگاه و یا اجاره مسکن، به این هزینه 100$ الی 150$ (دلار آمریکا) نیز افزوده می­ گردد.

دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور بلاروس

برخی از دانشگاه های علوم پزشکی در کشور بلاروس عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی ایالتی بلاروس
  • دانشگاه پزشکی ایالتی ویتبسک (vsmu.by)
  • پزشکی ایالتی گرودنو (grsmu.by)
  • دانشگاه پزشکی ایالتی گومل

دانشگاه های پزشکی بلاروس

معایب تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در این کشور در کنار امتیازات ویژه ای که در اختیار دانشجویان رشته پزشکی قرار می دهد، دارای معایب محدودی نیز در زمینه های مختلف می باشد. بنابراین بهتر است قبل از نقل مکان به بلاروس به خوبی با معایب تحصیل پزشکی در این کشور آشنا شوید. به عبارت دیگر، برای دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های پزشکی بلاروس تحصیل می کنند چندین معایب کلیدی وجود دارد که باید به طور دقیق بررسی شوند. یکی از بزرگترین معایب تحصیل پزشکی در این کشور موانع زبانی گسترده در این کشور می باشد. زیرا بلاروسی زبان رسمی مردم بلاروس است و بنابراین زبان می تواند به عنوان یک مانع در خارج از محوطه دانشگاه عمل کند. علاوه بر این، فرآیند دریافت ویزای تحصیلی بلاروس نیز برای دانشجویان پزشکی بسیار طولانی و طاقت فرسا خواهد بود.

جهت آشنایی بیشتر با برخی از معایب تحصیل پزشکی در این کشور به موارد ذکر شده در جدول زیر توجه فرمایید:

معایب تحصیل پزشکی در بلاروستوضیحات
محل اقامتپیدا کردن محل اقامت برای دانشجویان بین المللی در این کشور بسیار دشوار خواهد بود، علاوه بر هزینه اقامتگاه نیز در بلاروس به نسبت سایر کشروهای اروپای شرقی بالاتر خواهد بود.
نبود تعادل بین کار و تحصیلاز آنجایی که دوره پزشکی نیاز به خودآموزی و تمرکز زیادی دارد، دانشجویان بین المللی نمی توانند همزمان به تحصیل و کار در این کشور بپردازند.
پایین بودن امکانات آزمایشگاهیمانند اغلب دانشگاه های پزشکی در شرق اروپا، هیچ جسد انسانی به منظور تمرین در اختیار دانشجویان پزشکی قرار نمی گیرد. دانشجویان در عوض موظفند روی آدمک ها تمرین کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پزشکی در بلاروس، می‌توانید با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و با آگاهی از مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در بلاروس اقدام مهاجرتی خود را عملی سازید.

منبع: studyinbelarus

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در بلاروس

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما می باشیم:

  • آیا تحصیل پزشکی در بلاروس برای اتباع ایرانی مطلوب است؟ رشته آموزش پزشکی در بلاروس از ارزش بالایی برخوردار است، این به دلیل رسمیت شناختن مدرک در سراسر جهان است.
  • آیا دوره های پزشکی در بلاروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند؟ اغلب دوره های پزشکی در بلاروس به زبان انگلیسی برای تمامی دانشجویان خارجی در دسترس است. برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی بلاروس نیازی به حضور در آزمون های آیلتس و تافل نیست.
  • آیا پس از تحصیل پزشکی در بلاروس می توانم دوره کارآموزی خود را در کشورهای دیگر ادامه دهم؟ بله، دانشجویان رشه پزشکی در بلاروس پس از فارغ التحصیلی می توانند دوره کارآموزی خود را در کشور مورد نظر خود انجام دهند.
5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در بلاروس

  1. مرضیه گفت:

    سلام شما گفتید که مورد تایید ایران بصورت مشروط با طی دوره تکمیلی هستند درسته ؟ پس چطور توصیه میکنید پطشکی را در کشور دیگری تحصیل کنیم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای تحصیل پزشکی در اکثر کشورهای جهان به شرکت در آزمون ورودی نیاز خواهید داشت بنابراین بهتره توی کشورهایی تحصیل کنید که بهترین شرایط رو برای آینده کاری شما ایجاد می کنند. تحصیل پزشکی در ایتالیا می تونه به شما به شدت کمک کنه که پیشرفت کنید.

  2. هانیه گفت:

    سلام خسته نباشید. من لیسانس علوم آزمایشگاهی با معدل۱۸ونیمو دیپلم ۱۷ونیم دارم. بعد ازتحصیل پزشکی در بلاروس امکان تطبیق مدرک ان در ایران وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      متاسفانه امکان معادلسازی مدرک بلاروس در ایران وجود نداره
      مگر اینکه برای کشورهایی اقدام کنید که مدارکش مورد تاییده
      لطفا مقاله های پزشکی در روسیه، تحصیل پزشکی در ترکیه و تحصیل پزشکی در چین رو مطالعه بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *