ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در بلژیک

تحصیل پزشکی در بلژیک

با توجه به دشواری پشت سر گذاشتن کنکور، برخی دانش آموزان ممکن است بخواهند راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک و برخی از کشورهای دیگر اطلاعاتی به دست آورند. لازم به ذکر است در غالب کشورهای دنیا برای این که فردی بتواند در رشته پزشکی و گرایش های آن مثل دندان پزشکی و غیره تحصیل کند، ضروری است به زبان رسمی آن کشور تسلط کامل داشته باشد. علاوه بر این مسئله علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی در بلژیک باید 18 ساله تا نهایتا 21 ساله باشند، ابتدائا در یک دوره پیش پزشکی شرکت کنند و در نهایت اگر توانستند در آزمون ورودی دانشگاه پذیرفته شوند، تحصیلات خود در رشته پزشکی را آغاز نمایند. دراین مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک چیست؟
  • هزینه تحصیل در رشته پزشکی در بلژیک چقدر است؟
  • کار پزشکان در بلژیک چگونه است؟
  • شرایط ورود به رشته پزشکی در بلژیک چیست؟
  • مزایای تحصیل پزشکی در این کشور چیست؟

مهاجرت به بلژیک در سال 2022

از آن جایی که بر خلاف کار در آلمان، بلژیک ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار ندارد، کسانی که بخواهند ویزای کاری بلژیک را بگیرند باید ابتدائا از یک کارفرمای بلژیکی پیشنهاد شغلی داشته باشند. این مسئله برای پزشکان دو چندان دشوار است چرا که پیش از معادل سازی مدرک اجازه کار در کشور بلژیک را نخواهند داشت. با توجه به همه این دشواری ها در حال حاضر بهترین راه مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل است، به این صورت که فرد با اخذ پذیرش از کالج یا دانشگاه مورد نظر خود در این کشور، ویزای تحصیلی بلژیک را اخذ می نماید و در نهایت با پایان تحصیلات خود، در صورت پیدا کردن شغل، ویزای خود را تبدیل به ویزای کاری می نماید.

منتهی اگرچه هزینه تحصیل در بلژیک نسبتا پایین است، دشواری های متعدد اخذ ویزای این کشور سبب شده است تا بسیاری، دانشجویان ترجیح دهند در سایر کشورهای اروپایی مثل اتریش، فرانسه، مجارستان و ایتالیا تحصیل کنند. صرف نظر دشواری های اخذ ویزای بلژیک نباید فراموش کرد این کشور یکی از نقاط نسبتا امن در دنیا است.

چگونگی تحصیل پزشکی در بلژیک

همانند غالب کشورهای دنیا، در بلژیک نیز با توجه به این که پزشکان با جان مردم سر و کار خواهند داشت، برای انتخاب دانشجویان پزشکی سختگیری های زیادی اعمال می شود. دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان و اخذ دیپلم 12 ساله خود باید در صورت تسلط کامل به یکی از زبان های رسمی بلژیک یعنی زبان های فرانسوی، هلندی و آلمانی، از یک کالج پیش پزشکی در این کشور پذیرش بگیرند. پس از اتمام دوره های 1 تا 2 ساله کالج از دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی در بلژیک آزمون ورودی اخذ می شود که نمره آن تعیین می کند آیا فرد می تواند وارد دانشگاه شود و در رشته پزشکی تحصیل کند یا باید مجددا آزمون دهد. امتیاز فرد در آزمون و همچنین نحوه عملکرد وی در دوران دبیرستان و کالج تعیین خواهند کرد که چه دانشگاهی در بلژیک به دانشجو پذیرش دهد.

چگونگی تحصیل پزشکی در بلژیک

شهریه دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در بلژیک

میزان شهریه ای که در دانشگاه های بلژیک از دانشجو دریافت می شود به عوامل مختلفی از جمله تابعیت وی، نوع دانشگاه، رشته انتخابی و مقطع تحصیلی او بستگی دارد. رشته پزشکی نیز نه تنها در بلژیک بلکه تقریبا در غالب کشورهای دنیا در کنار دندان پزشکی، مدیریت و مهندسی معماری جزو رشته های گران قیمت و پرهزینه می باشد. به منظور محاسبه علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی، در جدول ذیل متوسط شهریه برخی از دانشگاه های بلژیک بیان شده است:

نام دانشگاهحدود شهریه سالیانه
KU Leuvenبین 835€ تا 9000€ (یورو)
University of Namurبین 835€ تا 4175€ (یورو)
Vrije Universiteit Brusselبین 835€ تا 4500€ (یورو)
University of Liégeبین 835€ تا 1500€ (یورو)

کار ضمن تحصیل پزشکی در بلژیک

به عنوان یک دانشجو در بلژیک سالیانه تا 475 ساعت می توان کار کرد و در ازای هر ساعت کار به طور متوسط 10€ (یورو) دریافت نمود. نتیجتا حقوق سالیانه یک دانشجو در بلژیک حدود 4750€ (یورو) در سال است که تقریبا مشابه حقوق دریافتی دانشجویان در اتریش می باشد. خوشبختانه در بلژیک از دانشجویان مالیات کم تری دریافت می شود منتهی نباید از نظر دور داشت که دانشجویان رشته پزشکی غالبا با توجه به سنگین بودن دروس، زمان زیادی نخواهند داشت که به کار پاره وقت اختصاص دهند. نتیجتا عاقلانه تر است که از ابتدا تمامی هزینه های تحصیل و زندگی خود را کنار گذاشته باشند؛ هر چند می توانند در صورتی که عملکرد خوبی در دانشگاه داشته باشند از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی برای ترم های آینده خود استفاده نمایند.

دانشجویان در بلژیک باید شخصا جهت انجام دادن کار پاره وقت اقدام به اخذ مجوزهای مربوطه نمایند. در تحقیقی که سال گذشته انجام شد از 7000 دانشجویی که در اروپا تحصیل کرده بودند نظرسنجی شد؛ از این میان 256 نفر در بلژیک تحصیلات خود را به پایان رسانده بودند. بر اساس این نظرسنجی دانشجویان از 1 تا 10 به شرایط تحصیل، امنیت اقتصادی و اجتماعی و غیره امتیاز می دادند و سرانجام امتیاز نهایی کشور بلژیک 8.6 از 10 شد.

کار پس از تحصیل در بلژیک

فارغ التحصیلان رشته پزشکی در بلژیک می توانند در بیمارستان های مختلف مشغول به کار شوند منتهی به این منظور باید ویزا دریافت کنند. ابتدائا افراد درخواست می دهند تا ویزای کاری نوع B بلژیک را دریافت نمایند؛ در نهایت پس از این که اثبات نمودند 4 سال با این ویزا کار کرده اند می توانند درخواست دهند تا برای آن ها ویزای کاری نوع A بلژیک صادر شود. مورد نیازترین مشاغل در بلژیک که تقریبا راحت تر و سریع تر از سایرین شغل مناسبی پیدا می کنند عبارت هستند از:

  • مهندسین
  • مدیران پروژه
  • تکنسین ها
  • معماران
  • حسابداران
  • پرستاران
  • متخصصین حوزه IT
  • فعالان و متخصصین حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش

در بلژیک هزینه ماهیانه زندگی طی سال 2022 حدود 950€ تا 1200€ (یورو) می باشد هرچند می توان با تهیه خوابگاه آن را به ماهی 750€ (یورو) نیز کاهش داد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل پزشکی در بلژیک اطلاعاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *