ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه به دلیل هزینه های مقرون به صرفه، می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت باشد و برای متقاضیان شرایط ویژه ای داراست. برای تحصیل در رشته های پزشکی در این کشور باید در آزمون های پزشکی شرکت نمود. دانشگاه های مورد تایید زیادی در این کشور برای تحصیل در این رشته وجود دارد. تحصیل در رشته پزشکی در کشور فرانسه حدودا بین 4 تا 6 سال است و در طول این دوره فرد باید واحدهای درسی زیادی را پاس کند.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در فرانسه

تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با پاسخ به سوالات زیر در طی مقاله، توضیحاتی در خصوص تحصیل پزشکی در فرانسه ارائه کرده اند:

  • آیا امکان تحصیل پزشکی در فرانسه با مدرک دیپلم وجود دارد؟
  • هزینه های تحصیل چه میزان می باشد و امکان تحصیل بصورت رایگان وجود دارد؟
  • برای تحصیل پزشکی به مدرک زبان نیاز است؟
  • شرایط کار پس از تحصیل چگونه است؟
  • مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در این کشور چیست؟
  • بهترین دانشگاه های پزشکی فرانسه چیست؟
  • متوسط درآمد پزشکان در فرانسه چقدر است؟
  • آیا در فرانسه به دانشجویان پزشکی بورس تحصیلی تعلق می گیرد؟
در این مطلب میخوانید نمایش

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

قوانین تحصیل پزشکی در این کشور را وزارت آموزش و پرورش کشور فرانسه تنظیم نموده است. برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی باید پیش زمینه ای از دروس پزشکی داشته باشید و به صورت کلی باید پیش پزشکی را در این کشور گذرانده باشید. برای تحصیل در دانشگاه ها و مطالعه پزشکی باید در آزمون (concours) شرکت نمائید. تحصیلات پزشکی در فرانسه به 3 بخش کلی تقسیم می شود.


این 3 بخش شامل موارد زیر می باشد:

  • در مقطع دبیرستان یا کالج
  • دانشگاهی یا پزشکی عمومی
  • برای اخذ تخصص

معمولا بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود و فارغ التحصیل شدن شما باید در دوره های کارورزی یا انترنی شرکت نمائید و این دوره ها معمولا 3 سال طول می کشد. در جدول زیر می توان با مشخصات کلی تحصیل پزشکی در کشور فرانسه آشنا شد:

سال های تحصیل پزشکیشرایط دوره
1PACES (در پایان آزمون گزینش سال)
2مدرک تحصیلات عمومی در علوم پزشکی
3
4مدرک آموزش پیشرفته علوم پزشکی (در پایان رقابت گزینشی سال جهت پذیرش در دوره تخصص)
5
6
7تخصص و انترنی
8
9

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل پزشکی

آنچه که بیشتر از همه باعث سوق دادن دانشجویان بین المللی به تحصیل پزشکی (MBBS) در فرانسه 2023 می شود، کیفیت آموزش پزشکی و نیز دسترسی به امکانات سطح جهانی است. نظام آموزشی فرانسه کالج های پزشکی مختلفی دارد که همواره پزشکان ماهر و چیره دستی را تربیت می کند. کالج هایی که مدرکشان مورد تایید نهادهای معتبر بین المللی نظیر WHO و MCI بوده و معمولا هم برنامه های پزشکی را به دو زبان فرانسه و انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهند.

بهترین این کالج ها در سال 2023 برای تحصیل پزشکی عبارتند از:

نام دانشگاهرنکینگ دانشگاه جهانی QS در سال 2023رنکینگ دانشگاه های جهان QS -پزشکی 2023
دانشگاه سوربون7244
دانشگاه پاریس- ساکلی86147
دانشگاه آکسی مارسی501-510151-200
دانشگاه کلود برنارد لیون 1651-700151-200
دانشگاه بوردو501-510151-200
دانشگاه مون پولیه521-530201-250
دانشگاه استراسبورگ421201-250
دانشگاه پل ساباتیر تولوز 3551-560251-300
دانشگاه پاریس- است کرتیل وال د301-350
دانشگاه لیل801-1000351-400

سیستم تحصیلی پزشکی در فرانسه

اساسا تحصیلات پزشکی در فرانسه به سه کورس یا دوره مجزا شامل PCEM، DCEM و پزشکی عمومی یا تخصص های دیگر دسته بندی می شود. در واقع، دوره تحصیلی پزشکی در فرانسه با اخذ مدرک PhD در رشته پزشکی به اتمام می رسد. شرح هر یک از کورس های پزشکی فرانسه بدین قرار است:

سیستم آموزش پزشکی در فرانسه

سیکل اول (PCEM) دانشجویان در فرانسه

سیکل اول تحصیلات پزشکی در فرانسه شامل دو سال آمادگی آکادمیک با کورس مشابه تحصیلی برای کلیه رشته های پزشکی شامل پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و نیز فیزیوتراپی می باشد. نکته حائز اهمیت در این باره آن است که دانشجویان برای امتحان سال اول فقط دو شانس دارند. لازم به ذکر است که برای پاس سال دوم، شما بایستی از آزمون رقابتی در پایان سال اول قبول شوید. نکته مهم دیگر اینکه حداکثر تعداد دانشجویان خارجی (غیر اروپایی) در این سیکل فقط 8% از کل دانشجویان است:

درصد دانشجویان پذیرفته شده از پزشکی فرانسه

سیکل دوم DCEM و سیکل سوم DES دانشجویان در فرانسه

سیکل دوم تحصیلات پزشکی در فرانسه حدود 4 سال طول می کشد. به منظور رسیدن به سیکل سوم تحصیلات پزشکی در کشور فرانسه، دانشجویان سال چهارم بایستی موفق به گذراندن سیکل دوم شده و از عهده آزمون های تئوریکی برآیند. در این سیکل دانشجویان بایستی کلیه دوره های انترنی را در بیمارستان ها طی کرده و در سمینارهای تخصصی شرکت کنند.

سیکل سوم شامل دو برنامه تحصیلی شامل پزشکی عمومی یا تخصص های دیگر است که هر دوی این کورس ها دانشجویان را قادر می سازد تا مدرک تحصیلات تخصصی DES خود را از دانشگاه های علوم پزشکی فرانسه اخذ کنند. بنابراین، شما ممکن است تخصص هایی را به منظئر اخذ مدرک کامل DES بگذرانید که اینکار 2 سال طول می کشد. پس از آن، دانشجویان می توانند برای اخذ مدرک PhD خود از رساله تحقیقاتیشان دفاع کنند.

آزمون ورودی پزشکی در فرانسه در سال 2023

برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور در سال 2023 باید در آزمون پزشکی شرکت کرد. این آزمون، آزمون راحتی نیست و فرد باید آمادگی کامل را برای شرکت در آزمون را داشته باشد و معمولا اکثریت در سال اول قبول نمی شوند و برای سال بعد مجدد شرکت می نمایند. بعد از این که فرد در دوره های پیش پزشکی شرکت نمود، باید در آزمون یا کنکور شرکت کند و این آزمون به زبان فرانسوی برگزار می شود که آزمون مشکلی است.

قوانین اخذ پذیرش فرانسه چیست؟

کشور فرانسه برای دانشجویان معنا و مفهوم خاصی دارد چراکه این کشور هم از نظر فرهنگی خواستگاه مهمی در اروپاست و هم از نظر کیفیت آموزشی جزء بهترین مقاصد تحصیلی در این قاره است. دانشجویان همه ساله برای اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه های فرانسه به رقابت با هم می پردازند. در این بین، اطلاع از قوانین و شرایط اخذ پذیرش و مراحل پذیرش تحصیلی از فرانسه بسیار مهم است. کل فرآیند اخذ پذیرش فرانسه 2023 از قرار ذیل می باشد:

کل فرآیند اخذ پذیرش فرانسه

همان طوریکه در نمودار فوق معلوم است، افراد پس از دریافت نامه پذیرش می توانند برای درخواست ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. اما ویزای تحصیلی فرانسه نوعی ویزای بلند مدت از نوع D می باشد که به دانشجوی خارجی این امکان را می دهد تا به مدت بیش از 6 ماه در فرانسه مانده و در طی این مدت نیز برای اخذ مجوز اقامتی خود اقدام نماید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه همانطور که ذکر شد نیاز به شرکت در آزمون دارد اما کسانی که در این آزمون نمره قبولی اخذ کنند می توانند درخواست پذیرش از دانشگاه های فرانسه را دهند. بدین منظور فرد باید مدارکی را ارسال نماید که عمده ترین آن ها به شرح ذیل است:

  • رزومه فرد
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی
  • توصیه نامه از حداقل دو تن از اساتید کالج
  • انگیزه نامه که باید حتما توسط خود دانشجو نگارش شود.
  • مدرک زبان (فرانسوی برای دانشگاه های دولتی٬ فرانسوی یا انگلیسی برای دانشگاه های خصوصی)
  • هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا application fee

برترین دانشگاه های فرانسه در سال 2023

مقایسه مدارک جهت تحصیل پزشکی در فرانسه و اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش مستلزم داشتن مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح C1 می باشد. از این روی ارایه مدارک آزمون های DSH و TestDaf جهت اخذ پذیرش تحصیلی اتریش الزامی است. در غیر اینصورت، افراد می توانند برای دریافت مدرک آلمانی خود در دوره های آمادگی فشرده دانشگاه های اتریشی شرکت نمایند. همچنین قبولی در آزمون ورودی پزشکی جزو ملزمات اصلی تحصیل در دانشگاه های پزشکی اتریش می باشد. اما برای تحصیل پزشکی در فرانسه، شما نیازمند مدرک زبان فرانسه DELF و DALF بوده و نیز باید در پایان سال اول بتوانید از عهده آزمون پزشکی این کشور برآیید.

پارامترفرانسه (France)اتریش (Austria)
مدت تحصیل9 سال بسته به برنامه و دانشگاه3 تا 4 سال
شرط پذیرشقبولی در آزمون ورودیقبولی در آزمون ورودی
زبان تحصیلیزبان فرانسوی (تا سطح B2)زبان آلمانی (C1 برای دوره تحصیلی و B2 برای دوره Foundation)
دوره پیش پزشکیدوره پیش پزشکی یا Pre-medicalدوره Foundation در حدود 1 الی 1.5 سال
برترین دانشگاه علوم پزشکیسوربون پاریس سیته (رتبه 39)دانشگاه پزشکی وین (رتبه 70)

هر دو کشور فرانسه و اتریش جهت آماده سازی متقاضیان برای قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی دوره های فشرده آمادگی برگزار می کنند. آزمون ورودی در اتریش پس از اتمام دوره آمادگی و قبلاز ورود به دانشگاه برگزار شده و هزینه آن حدود 120€ (یورو) می باشد. اما آزمون پزشکی فرانسه پس از سال اول تحصیلی (دوره PCEM) از متقاضیان اخذ می شود.

تحصیل پزشکی در فرانسه با مدرک دیپلم

برای تحصیل در رشته های پزشکی در این کشور تنها با ارائه مدرک دیپلم نیز می توان اقدام نمود و می توان با گذراندن یک دوره یکساله در این کشور، در آزمون های پزشکی شرکت نمود. با شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی می توان وارد دانشگاه ها شد و تحصیلات تکمیلی خود را ادامه داد. طول دوره تحصیل فرد در دانشگاه به این بستگی دارد که چه رشته ای را انتخاب کرده است. در جدول ذیل طول دوره تحصیل در رشته های مختلف در کشور فرانسه بررسی شده است:

طول دوره های پزشکی در فرانسه عبارتند از:

رشته تحصیلیطول دوره تحصیل
پزشک عمومی4 الی 6 سال
رشته دامپزشکی6 سال
رشته داروسازی5 الی 6 سال
رشته پرستاری3 الی 4 سال
رشته دندانپزشکی5 الی 6 سال
رشته فیزیوتراپی3 الی 4 سال
تخصص پزشکی3 الی 6 سال

تحصیل پزشکی در فرانسه با مدرک دیپلم

تحصیلی پزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی

برای اینکه تحصیلات خود را به زبان انگلیسی در این کشور ادامه داد، فرانسه این امکان را نیز فراهم نموده است. تحصیل پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی دارای هزینه می باشد و در واقع فرد در دانشگاه های اینترنشنال و بین المللی مشغول به تحصیل می شود. برای تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی باید مدرک زبان انگلیسی را برای اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج ارائه داد. تعداد محدودی از دانشگاه های انگلیسی زبان در این کشور وجود دارد که از اعتبار بالایی برخوردار باشند به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که اصرار به تحصیل به زبان انگلیسی دارند برای تحصیل پزشکی در کانادا اقدام کنند.

زبان تحصیل رشته پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه بدون مدرک زبان

برای تحصیل در این کشور بدون مدرک زبان دو گزینه وجود دارد. در قدم اول می توان در موسساتی که در کشور فرانسه وجود دارد و در دوره زبان در فرانسه پذیرش می دهند اقدام نمود و بعد از اتمام دوره های زبان در دانشگاه های رایگان ثبت نام کرد. همچنین اگر فرد بتواند اثبات کند که به زبان انگلیسی مسلط است و قبلا تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ادامه داده و یا اینکه زبان مادری وی انگلیسی است، در این صورت می تواند برای ورود به فرانسه بدون مدرک زبان اقدام کند.

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه رو با کانادا مقایسه کن

هزینه کالج های پزشکی فرانسه

دوره های مختلفی در کشور فرانسه ارائه می شود و هزینه های این دوره بستگی به این دارد که فرد در دانشگاه یا کالج های دولتی تحصیل می کند یا در کالج و موسسات خصوصی. به صورت کلی هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی حدود 450€ (یورو)‌ برای شهروندان فرانسوی می باشد و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی سالیانه 7000€ (یورو)‌ می باشد. کسانی که این فرصت را دارند که در این کالج ها قبل از ورود به دانشگاه تحصیل نمایند، می توانند در دانشگاه های فرانسه با هزینه بسیار پایین و همچنین در دانشگاه های دولتی تحصیل نمایند.

هزینه کالج تحصیلی برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود 6000€ (یورو)‌ در سال است.

شهریه دانشگاه های فرانسه

کالج های پیش پزشکی یا کالج های زبان فرانسه رایگان نیستند اما کسانی که موفق شوند پذیرش دانشگاه های دولتی فرانسه را اخذ کنند، لازم نیست شهریه ای بپردازند. به همین دلیل است که قبولی در دانشگاه های دولتی مورد توجه دانشجویان از سرتاسر دنیا می باشد و فضای بسیار رقابتی ای ایجاد نموده است. البته دانشگاه های دولتی فرانسه نیز شهریه بسیار پایینی دریافت می کنند که به شرح ذیل است:

  • متوسط شهریه دریافتی در مقطع کارشناسی در فرانسه سالیانه 170€ (یورو) است.
  • رشته های مهندسی البته پرهزینه تر هستند و شهریه آن ها سالیانه حدود 620€ (یورو) است.
  • رشته پزشکی و گرایش های مرتبط با آن در فرانسه سالیانه تا 450€ (یورو) شهریه دریافت می کنند.
  • متوسط شهریه دریافتی در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه 260€ (یورو) و در مقطع دکتری در فرانسه سالیانه 396€ (یورو) می باشد.

البته نباید فراموش کرد شهریه های گفته شده در غالب دانشگاه ها مختص به دانشجویان حوزه اقتصادی اروپا (EEA) و اتحادیه اروپا (EU) است و سایر دانشجویان باید رقم کمی بیشتری را بپردازند. شهریه سال اول دانشگاه پزشکی برای دانشجویان خارجی در حدود 5000€ (یورو)‌ است و از سال دوم تا سوم نیز به طور متوسط دانشجویان موظف به پرداخت حداقل 4000€ (یورو)‌ در سال هستند.

امکان تحصیل دوره زبان فرانسه وجود داره؟

برنامه بورسیه تحصیلی برای تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل MBBS در فرانسه در مقایسه با خیلی از کشورهای جهان کمی هزینه بر است. اما دولت فرانسه در این زمینه برای ساپورت مالی از دانشجویان بین المللی فرصت های بورس مختلفی را در اختیار آنها قرار می دهد تا از این طریق آنها دغدغه ای به جزء ادامه تحصیل در این کشور نداشته باشند.

از همین رو از جمله این برنامه های بورس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شرایط و میزان بورسعنوان بورس تحصیلی
3000€ تا €12300 (یورو)بورسیه های امیلی بوتمی
ساپورت شهریه کاملبورسیه ایرلی بیرد
پوشش 15% شهریه هابورسیه برتری تحصیلی در دانشگاه سوربون
€4000 (یورو)/ پرداخت به صورت اقساط ماهیانهبورسیه برتری، زتان در بورسیه علوم
€10000 (یورو)بورسیه برتری MIEM

تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه

فرانسه از جمله کشورهایی است که در سال 2023 نیز امکان تحصیل رایگان را می دهد و همچنین دانشجویان بین المللی می توانند تحصیلات خود را به صورت رایگان در این کشور ادامه دهند. البته با وجود هزینه های رایگان شرایط سختی را برای تحصیل در رشته های پزشکی مشخص نموده است. با وجود کاهش هزینه های تحصیل در این کشور هزینه های زندگی فرد ممکن است بالا باشد.

بورسیه پزشکی در فرانسه به دلیل هزینه های کمی که تحصیل و زندگی در این کشور به همراه دارد، کمتر امکان پذیر می شود و دانشجویان باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند. محدودیت های دریافت بورسیه تحصیل پزشکی در فرانسه ممکن است بسیاری از افراد را از تحصیل در این کشور باز دارد اما باید در نظر گرفت که پس از تحصیل در فرانسه می توان از طریق کار در فرانسه این هزینه ها را جبران کرد.

برنامه هایی که غالبا مبتنی بر اثبات شایستگی های فردی دانشجویان پزشکی است:

  • بورسیه های اراسموس: این بورسیه  توسط کمیسیون اروپایی ارایه شده و به موجب آن نیز گرانت هایی جهت پوشش مخارج زندگی دانشجویان خارجی اعطاء می شود.
  • بورسیه ها، گرانت ها و کمک مالی AIFS: برنامه های بورس چندگانه که در دسترس کلیه دانشجویان بین المللی در هر مقطع تحصیلی قرار دارد.
  • بورسیه امیل بوتمی: بورسیه ای که در اختیار دانشجویان بین المللی در هر سه مقطع تحصیلی قرار دارد.

قوانین کار در فرانسه به چه صورته؟

شرایط انتقال دانشجوی پزشکی از ترکیه به فرانسه

خیلی از دانشجویان ایرانی هستند که فعلا در حال تحصیل رشته پزشکی در ترکیه هستند. ولی بنا به دلایلی مایل به ادامه تحصیل این رشته در دانشگاه های فرانسه هستند. این دسته از دانشجویان در قالب برنامه اراسموس + می توانند انتقالی خودشان را به فرانسه بگیرند. منتها در صورتی اولا دانشگاه مبدا و مقصد آنها جزء لیست دانشگاه های پارتنر (همکار) برنامه اراسموس باشد. که لیست مذکور در مورد کشورهای فرانسه و ترکیه بدین قرار است:

دانشگاه های پارتنر ترکیه و فرانسه در قالب برنامه اراسموس

ضمنا طبق مقررات برنامه انتقال دانشجوی اراسموس + دانشجوی پزشکی بایستی در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی پارتنر (به شرح فوق) در کشور ترکیه ثبت نام کرده باشد. ضمنا از مدت تحصیلات دانشجو در ترکیه نیز حداقل یکسالی گذشته باشد و در سال دوم تحصیلاتش درخواست انتقال دهد. و شرط معدل GPA بالای 3.0 نیز جزء شروط انتقال دانشجو به فرانسه است که باید بدان هم توجه کرد. و ضمنا از آنجایی که زبان آموزشی دانشگاه های پزشکی فرانسه زبان فرانسوی است، دانشگاه های فرانسوی از دانشجویان انتقالی مدرک زبان فرانسه در سطح B2 درخواست می کنند.

نمونه ای از دانشگاه پارتنر فرانسه در رشته پزشکی

شرایط ویزا جهت تحصیل پزشکی در فرانسه

مطابق قوانین فرانسه هر دانشجوی خارجی که بخواهد در این کشور ادامه تحصیل دهد برای ورود قانونی به فرانسه نیازمند اخذ ویزای تحصیلی است. و فرآیند اخذ این ویزا نیز درست از زمان دریافت نامه پذیرش Acceptance letter از دانشگاه های فرانسه شروع می شود.و در این بین نیز بسته به مدت کورس تحصیلی دانشجویان خارجی، دولت فرانسه برای آنها سه نوع ویزای زیر را صادر می کند:

معمولا ویزای دانشجویی کوتاه مدت شنگن با اعتبار کمتر از 3 ماه ، ویزای اقامت طولانی موقت بین 3 تا 6 ماه و ویزای اقامت طولانی فرانسه نیز به مدت بیش از 6 ماه برای دانشجویان خارجی صادر می شود. به هر ترتیب برای درخواست ویزای دانشجویی فرانسه 2023 نیز بایستی یکسری مراحل به شرح زیر طی شود:

  • زمانبندی مصاحبه ویزا از طریق مراجعه به سفارت فرانسه
  • کنترل تاریخ ها و ساعات از طریق تقویم آنلاین
  • جمع آوری مدارک و تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه درخواست بسته به ملیت دانشجو از 50 تا EUR 100 (یورو)
  • تحویل مدارک در زمان مقرر و نیز انجام مصاحبه

دانشجویان خارجی نیازمند ارائه مدارک زیر هستند:

  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • فرم درخواست تکمیلی ویزا
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه فرانسه
  • مدارک شناسایی
  • مدرک تمکن مالی کافی
  • بیمه پزشکی
  • رزرو بلیط ایرلاین نشانگر تاریخ سفر
  • مدرک زبان فرانسه
  • گواهی اسکان

شرایط اخذ مجوز اقامت تحصیلی فرانسه

در طی سال اول تحصیلی، دانشجویان پزشکی به ویزای دانشجویی بلند- مدت فرانسه به عنوان مدرک وضعیت اقامتی خود نیاز دارند. ولی در عرض یک ماه پس از ورود به این کشور، دانشجویان قانونا ملزم هستند تا در اداره مهاجرت محلی فرانسه (OFII) ثبت نام کرده و برای تایید ویزایشان معاینه پزشکی دهند. ولی اگر دانشجویی قصد اقامت بیش از یکسال در فرانسه را داشته باشد، بنابراین او بایستی از سال دوم تحصیلی اش به فکر درخواست مجوز اقامت رسمی به نام Carte de Séjour و یا titre de séjour باشد.

مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل در رشته پزشکی در فرانسه می تواند یکی از فرصت های کم نظیر برای افرادی باشد که قصد اقامت در این کشور را دارند. در حقیقت تحصیل در فرانسه را می توان به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به کار در این کشور در نظر گرفت. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه عبارتند از:

  • هزینه معقول زندگی در فرانسه
  • هزینه های بسیار کم تحصیل به نسبت سایر کشورها
  • اعتبار بالای مدرک تحصیلی
  • بدون نیاز به آزمون ورودی در مرحله ابتدایی تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان فرانسوی و انگلیسی
  • امکان کار پس از تحصیل در فرانسه
  • فرصت دریافت اقامت دائم در فرانسه
  • امکان کار در بسیاری از کشورهای اروپایی
  • امکان مهاجرت کاری به برخی از استان های کانادا

کار پزشکی در فرانسه بعد از پایان تحصیل

برای کار در فرانسه به عنوان یک پزشک باید به زبان فرانسوی مسلط باشد. اگر تحصیلات فرد در این کشور تکمیل شده به راحتی می تواند مشغول به کار شود ولی اگر تحصیلات خود را در کشورهای دیگری گذرانده باشد درمرحله اول باید مدارک خود را معادل سازی کند. افرادی که در این کشور مشغول به تحصیل پزشکی می باشند در مرحله آخر آموزش خود و با شرکت در دوره های کاروزی می توانند کار مورد نظر خود را نیز در همان دوره پیدا کنند و مشغول به کار شوند. زیرا این دوره های کارورزی در بیمارستان انجام می شود.

همان طوری که در مطالب فوق هم گفته شد، تحصیلات پزشکی Medical studies در فرانسه از 3 پارت شامل  DCEM، PCEM و DES (پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تشکیل شده است. و کلا 8 سال طول می کشد تا دانشجویی پزشک عمومی شده و 11 سالی هم طول می کشد تا جراح شود! ضمنا دکترها به محض فارغ التحصیلی بایستی در بورد پزشکی فرانسه (CNOM) ثبت نام کنند تا بتوانند به مجوز کار پزشکی در این کشور دست یابند.

شرایط مالی کادر درمان در فرانسه

همان طوری که در تصویر فوق نیز ملاحظه می شود، متوسط درآمد خالص سالانه پزشکان در فرانسه حدود EUR 65111 (یورو) و درآمد خالص ماهیانه آنها در حدود EUR 5426 (یورو) می باشد. این درحالی است که متوسط درآمد خالص ماهیانه کار در فرانسه 2023 در حدود EUR 4639 (یورو) می باشد:

مقایسه متوسط درآمد خالص ماهیانه در فرانسه

شرایط کاری و درآمدی پزشکان در فرانسه

حالا باید دید که آیا پزشکان در فرانسه از شرایط کاری خود راضی هستند یا خیر. در حال حاضر متوسط درآمد ماهیانه پزشکان در کشور فرانسه حدود 9710€ (یورو) می باشد. اما رنج درآمدی این دسته از شاغلین در فرانسه بسته به سوابق کاری از €42800 تا 197000€ (یورو) متغیر است. پس در یک جمع بندی می توان گفت که پزشکان از سطح درآمدشان در فرانسه راضی هستند. چرا که سطح درآمدی آنها در قیاس به همقطارن در آلمان بالاتر است و این را می توان در نمودار زیر مشاهده کرد:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه پزشکان در آلمان و فرانسه (یورو)

اما همان طوری که می دانید پزشکان در فرانسه با توجه به رشته تخصصی خود نیز از یک سطح درآمدی متفاوتی برخوردارند که شما در نمودار زیر می توانید به مقایسه این سطوح درآمدی بپردازید:

متوسط درآمد سالانه رشته های پزشکی در فرانسه (یورو)

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

در کشور فرانسه هزینه زندگی حدودا 10000€ تا 15000€ (یورو)‌ به صورت سالیانه می باشد و این هزینه اگر فرد در شهری مثل پاریس زندگی کند، بالاتر نیز می رود. البته راه هایی وجود دارد که فرد بتواند هزینه های خود را کاهش دهد. به طور مثال اگر در خوابگاه های دانشجویی به جای خانه های مستقل زندگی کند، هزینه های وی کاهش پیدا می کند. اگر موفق شود بورس تحصیلی دریافت کند، هزینه های وی کاهش پیدا می کند و می تواند از وام های دانشجویی نیز برای کمک هزینه زندگی در فرانسه استفاده کند. در این باره بیشترین بخش از بودجه مالی دانشجویان بین المللی در فرانسه صرف خرید از بازار می شود. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، دانشجویان بین المللی در فرانسه برای تهیه مایحتاج روزمره خود مجبور به تخصیص 35.3% از بودجه مالی خود می باشند:

توزیع هزینه های زندگی دانشجوئی در فرانسه

علاقه مندان به تحصیل پزشکی در کشورهای برتر دنیا می توانند به منظور بررسی شرایط خود و کسب اطلاعات بیشتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

سوالات پرتکرار متقاضیان برای رشته پزشکی فرانسه

افرادی که علاقه مند به تحصیل پزشکی در این کشور هستند سوالات زیر را مورد توجه قرار میدهند:

  1. آیا تحصیل پزشکی در فرانسه آزمون ورودی دارد؟ بله، افراد متقاضی باید در آزمون ورودی قبول شوند. این آزمون سخت است و افراد معمولا در سال اول موفق به قبولی نمی شوند.
  2. هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه چقدر است؟ میزان هزینه در دانشگاه های دولتی 450€ (یورو) و در دانشگاه های خصوصی سالانه 6000€ (یورو) می باشد.
  3. طول دوره تحصیل پزشکی چقدر است؟ میزان دوره ها از 4 الی 6 سال است.
  4. آیا تحصیل پزشکی در فرانسه بدون کنکور امکان پذیر است؟ بله، دانشجویان خارجی می توانند در دانشگاه های خصوصی اقدام به تحصیل نمایند.
  5. مدارک مورد نیاز برای پزشکی در فرانسه چیست؟ مدارک تحصیلی، مدارک هویتی، گواهی سوء پیشینه، مدارک مالی و دانش زبان انگلیسی و فرانسوی.
  6. در حال حاضر بهترین دانشگاه پزشکی فرانسه چیست؟ در شرایط فعلی دانشگاه سوربون با رتبه 44 در بین دانشگاه های پزشکی جهان و رتبه 1 ملی بهترین دانشگاه فرانسه برای تحصیل در رشته پزشکی است.
  7. آیا برای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه محدودیت سنی وجود دارد؟ بله، حداقل سنی برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های فرانسه حدود 17 سال است.
  8. متوسط درآمد ماهانه یک پزشک در فرانسه چقدر است؟ در حال حاضر متوسط درآمد ماهیانه پزشکان در کشور فرانسه حدود €9710 (یورو) می باشد.
4.7/5 - (144 امتیاز)

43 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی در فرانسه

  1. مونا دادفر گفت:

    سلام وقت بخیر
    من۲۵ سالمه – هدفم تحصیل پزشکی در فرانسه هست – ایا نیاز به مدرک زبان داره
    و اینکه باید ازمون ورودی برم
    من متاهلم
    امکانش هست با همسرم اقدام کنم
    همسرمم ۳۰ سالشه
    میخوام بدونم چقد شانس ویزا شدن داریم
    و اینکه هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه چقده

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما سال اول رو تحصیل می کنید و بعد باید در آزمون قبول بشید تا بتونید ادامه تحصیل بدید.
      فرانسه ویزای همراه برای دانشجوها نداره

  2. کیان گفت:

    سلام آیا با دیپلم انسانی می شه برای پزشکی پذیرش گرفت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله میشه اما باید در نظر داشته باشید که بسیاری از دانشگاه های فرانسه در پایان سال اول، یک آزمون دارند که بسیار سخت هست و شما چون پایه های اولیه رو ندارید ممکن هست به مشکل بربخورید.
      بهتر هست شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا رو پیگیری کنید که رایگان هم هست.

  3. shahin گفت:

    سلام با لیسانس بیواوژی میتوان پذیرش پزشکی در دانشگاه های خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی گرفت
    یا اینکه حتما باید با دیپلم پذیرش گرفت

    1. داوری گفت:

      سلام
      داشتن مدرک دیپلم الزامیه و باید از ابتدا اقدام کنید

  4. عرفان گفت:

    سلام. من چند تا سوال داشتم. ولیش اینکه ایا صحت دارد ازمون paces که مربوط به دوره اول بود حذف شده؟ بعد اینکه ایا من با داشتن نمره 3.8 در gre و 1500 در ازمون sat و داشتن سطح c1 زبان فرانسوی شانس خوبی دارم که در دانشگاه sorbonne و …. پذیرش بگیرم؟(معدل دیپلم من 19.5 است)

    1. داوری گفت:

      سلام
      نوشته های شما بسیار پس و پیش شده و من متوجه منظور شما نمیشم لطفا رزومه خودتون رو بفرستید تا شما رو راهنمایی کنیم

  5. G گفت:

    سلام
    براى ويزاى تحصيلى پزشكى فرانسه چقدر تمكن مالى نياز هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در خصوص تمکن مالی لطفا مقاله رو مطالعه نمایید و یا با ما در تماس باشید

  6. Hanna گفت:

    سلام وقت بخیر، من 18 سالمه و دیپلم تجربی با معدل 19.83 دارم ،ایا اگه برای دوره زبان اقدام کنم بعدش میتونم پذیرش پزشکی بگیرم، و اینکه این دوره های زبان از نظر هزینه و شرایط چجوری هستند؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید برای دوره زبان اقدام کنید و برای اطلاع از هزینه ها با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  7. پریسا گفت:

    سلام
    اگر در ایران دو ترم در دانشگاه معتبر پزشکی بخونیم و به زبان فرانسه مسلط باشیم می توانیم از دانشگاه های فرانسه پذیرش بگیریم.یا باید از اول در ازمون های ورودی فرانسه شرکت کنیم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله برای ورود به دانشگاه های فرانسه باید از ابتدا در آزمون های اون شرکت کنید

  8. دلارام گفت:

    سلام ،سوال من این هستش که آزمونی که بعد از سال اول برگزار میشه و ازعان میکنید که سخت هستش،خلییی از کنکور ایران سخت تر هستش؟یا نه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما هم سخت تر هست و ظرفیت کمتر هست

  9. mina گفت:

    سلام چه کشوری برای تحصیل پزشکی برای کسی بخواد هزینه تحصیل وزندگی رایگان باشه برای کسی پول نداره مناسب است؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای کسی که پول نداره متاسفانه مهاجرت را پیشنهاد نمیکنیم

  10. فرید گفت:

    ازمونش چجوری هست سخت هست یا اسون برای دندان پزشکی وشامل چه مباحثی است

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب شامل دروس بیولوژی و آزمون راحتی نیست باید نمره فوق العاده بالا بیارید

  11. روزبه نعمتی گفت:

    بورسیه تحصیلی توی فرانسه هست؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب بستگی به شرایط شما و مقطعی که مد نظرتون هست داره با شماره های موسسه برای اطلاعات دقیق تماس حاصل فرمایید.

  12. قراری گفت:

    بنظرتون با مدرک NEET با دروس شیمی، زیست و فیزیک ۵۰ ٪ میتوان و نمره IELTS 6. از دانشگاههای پزشکی فرانسه پذیر ش گرفت

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بطور کلی شانس این فرد بد نیست
      اما برای اطلاعات تکمیلی با کارشناسان ما تماس بگیرید

  13. ترانه گفت:

    مرسی از مقاله عالیتون خیلی اطلاعات به روز شده هست

  14. مهسا شهبازی گفت:

    سلام
    امکان کاریابی در کشور فرانسه مرتبط با رشته وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای کاریابی مقاله موسسات کاریابی در فرانسه در سال 2019 رو مطالعه بفرمائید

    2. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه در خود فرانسه کاریابی کرد که در مقاله موسسات کاریابی در فرانسه در سال 2019 اونها رو به شما معرفی کردیم

  15. عادل گفت:

    سلام مرسی از مقالتون. شماره تماستونو چطور پیدا کنم برا هماهنگی وقت مشاوره؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      با شماره 02191003232 تماس حاصل فرمائید

  16. لیدا بهرامی گفت:

    سلام امکان دریافت بورسیه هم هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله این امکان وجود داره لطفا مقاله بورسیه تحصیلی فرانسه رو مطالعه فرمائید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  17. نیما گفت:

    فکر کنم به خاطر تحصیل به زبان فرانسوی سخت باشه

  18. صبا صابری گفت:

    سلام

    آیا در کشور فرانسه پس از تحصیل ویزای کاری داده می شود؟
    ممنون از سایت پر بار و خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله میتونید ویزای کار رو اخذ کنید و در این خصوص پیشنهاد میکنم که مقاله کار در فرانسه رو مطالعه نمایید.

  19. خسروى گفت:

    ممنونم از اطلاعات خوبتون

  20. amir abbas گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم با توجه به این که کشور فرانسه در رشته حقوق خیلی قوی هست در مور د این رشته هم مطلب بزارید با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در این زمینه هم مطلب داریم دوست عزیز. لطفا مقاله تحصیل در رشته حقوق در فرانسه رو مطالعه بفرمائید

  21. بیژن مرتضوی گفت:

    درسته که قراره دانشگاه های فرانسه هم پولی بشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      به شایعات توجه نکنید اگر دانشگاه خاصی مدنظرتون هست بفرمائید تا براتون چک کنم

  22. hiva گفت:

    mamnooonam az site khooobetooon

  23. کسرا گفت:

    پزشکی در فرانسه به زبان فرانسوی تدریس میشه یا انگلیسی؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      به زبان فرانسه تدریس میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *