ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی نروژ

تحصیل پزشکی نروژ

اگرچه نروژ سومین کشور گران قیمت دنیا می باشد اما به دلایل مزایای بسیار تحصیل پزشکی نروژ همچنان در سال 2024 نیز طرفداران زیادی دارد. تحصیل در نروژ البته دیگر رایگان نیست و هزینه های زندگی در این کشور خصوصا در شهرهای بزرگ و اصلی بسیار بالا می باشد.

در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص تحصیل پزشکی نروژ پرداخته اند و در طی مقاله به سوالات ذیل نیز پاسخ داده شده است.

  • شرایط اخذ پذیرش پزشکی در نروژ چیست؟
  • نحوه اخذ ویزای تحصیلی نروژ چیست؟
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی نروژ چقدر است؟
  • قبولی در رشته پزشکی نروژ آیا برای دانشجویان خارجی دارای محدودیت است؟
  • منابع آزمون ورودی چیست؟
  • مدارک لازم تحصیل پزشکی در نروژ چه مدارکیست؟
  • آیا نروژ از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل و کار پزشکی است؟
  • درآمد پزشکان نروژی چقدر است؟
  • شرایط کار پزشکی در نروژ چگونه است؟

شرایط تحصیل پزشکی در نروژ

مدت زمان تحصیل پزشکی این کشور در سال 2024 به صورت 6 ساله می باشد. تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز به صورت 5 ساله به دانشجویان ارائه می گردد. دانشجویان خارجی و بین المللی این امکان را نخواهند داشت که به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. اتباع ایرانی که تمایل دارند در رشته پزشکی در نروژ به تحصیل بپردازند، ابتدا می بایست در کالج دوره های یک الی 2 ساله را پشت سر بگذارند. هدف از گذرندن این دوره، گذراندن دروس پیش نیاز پزشکی و کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور و قبولی در آزمون است.


دروس مهمی که در آزمون های ورودی دانشجویان مورد گزینش قرار می گیرند عبارتند از:

  • شیمی
  • زبان پزشکی
  • زیست شناسی
  • فیزیک

تخصصی ترین کالج پزشکی در سطح اروپا، کالجهای بین المللی مجارستان هستند که در عموما در شهر بوداپست مجارستان قرار دارند. اکثر دوره های آمادگی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های اروپایی در این کالج ها برگزار می گردد. چرا که دارای اساتید مجرب و بین المللی بوده و در موفقیت دانشجویان نقش بسزایی دارد.

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در نروژ

نحوه تحصیل پزشکی نروژ

از آنجایی که مردم جوامع مختلف علاقمند به مشاغل پر درآمد و سطح زندگی بالا هستند، از این رو تحصیل در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی مورد توجه بسیاری از آنان در سطح دنیا قرار دارد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که شرایط تحصیل پزشکی نروژ متفاوت و خاص است. در کشور نروژ کالج های خاصی مشغول ارائه خدمات به دانشجویان هستند که می توانند آنها را برای تحصیل در این نوع رشته ها آماده سازند. دوره هایی که در این کالج ها برگزار می گردد معروف به دوره های Premedical می باشد. مدت زمان گذراندن این دوره ها به صورت 2 ساله ارائه می گردد. پس از اتمام این دوره ها شخص متقاضی می بایست در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی شرکت نموده و کسب نمره قبولی کند تا بتواند به دانشگاه راه یابد.

شرایط ویزا برای تحصیل پزشکی در نروژ

بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی نروژ نوبت به مرحله تقاضای ویزای تحصیلی این کشور می رسد که یک ویزای بلند مدت محسوب می شود. ویزایی که فقط به دانشجویان بین المللی که از دانشگاه های نروژ پذیرش گرفته اند تخصیص داده می شود. به منظور درخواست این ویزا از سفارت نروژ نیز ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت ملی معتبر
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی نروژ
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه نروژی
  • گواهی مبنی بر اثبات تمکن مالی معتبر
  • رسید پرداخت شهریه تحصیلی
  • گواهی اسکان
  • رسید واریز هزینه درخواست ویزای دانشجویی نروژ به مبلغ NOK4900 تقریبا معادل $545 (دلار)

به روزترین هزینه های زندگی در نروژ 2024

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی نروژ در سال 2024

افرادی که تقاضای تحصیل پزشکی این کشور را در سال 2024 دارند، می بایست مدارک ذیل را دارا باشند:

  • ارائه مدارک هویتی فرد متقاضی به صورت ترجمه شده رسمی
  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی به صورت ترجمه شده رسمی همراه با ریز نمرات
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس نمره 6.5 یا مدرک زبان نروژی سطح B2
  • ارائه گواهی تمکن مالی و معرفی حساب بانکی معتبر جهت اثبات پشتوانه مالی در نروژ

از جمله نکات مهمی که در موضوع تحصیل پزشکی وجود دارد، این است که فرد متقاضی باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا تجربی را ارائه نماید. بنابراین لازم است به شرایط حاکم بر دانشگاه های این کشور توجه گردد. دانشجویانی که توانسته اند در تحصیل پزشکی نروژ به موفقیت دست یافته و از این رشته فارغ التحصیل شوند، این امکان را خواهند داشت که به مدت 18 ماه در بیمارستان های نروژ به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند.

زبان تحصیلی در دانشگاه های نروژ

دانشجویان جهت تحصیل پزشکی در نروژ می توانند به دو زبان تحصیلی انگلیسی و نروژی ادامه تحصیل دهند. اما در مجموع تعداد محدودی از برنامه های تحصیلی در دانشگاه های پزشکی این کشور به زبان انگلیسی ارائه می گردد. چنانچه دانشجویان موفق به دریافت مدرک زبان نروژی در ایران نشدند، می توانند در کلاس های یکساله زبان نروژی در دانشگاه شرکت نموده و مدرک اخذ نمایند. لازم به ذکر است هزینه دوره های آموزش زبان نروژی از هزینه تحصیلی جداست. همچنین دانشجویانی که نمره زبان انگلیسی آیلتس آنها کمتر از 6 بوده یا مدرک زبان ندارند، می توانند در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی در این کشور شرکت نمایند. البته بدون مدرک زبان شانس ویزا شدن بسیار پایین است.

دانشگاه های معتبر جهت تحصیل پزشکی در نروژ

دانشگاه های معتبر جهت تحصیل پزشکی در نروژ

برای دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی این کشور را دارند، این مزیت وجود دارد که می توانند به مدت 20 ساعت در هفته به کار حین تحصیل بپردازند. در این حالت دانشجویان می بایست مجوز کار ضمن تحصیل به صورت پاره وقت را را اخذ نموده و تضمین نماید که اشتغال لطمه ای به تحصیلات آن ها نخواهد زد. در این بخش از مقاله تحصیل پزشکی نروژ، فهرستی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم کشور ایران آورده شده است که عبارتند از:

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در نروژ

دانشجویان باید از این پس در نروژ شهریه پرداخت کنند. دانشگاه های نروژی فقط و فقط هزینه ای بابت ثبت نام و شرکت در آزمون دریافت می کنند. اما هزینه زندگی در نروژ مبحثی است که کاملا امر شخصی است و مدیریت آن به خود دانشجو برمی گردد. معمولا این هزینه به طور متوسط بین 1400€ تا 2200€ (یورو) ارزیابی می شود. نکته آخر اینکه دانشجویان در انتخاب شهر محل اقامت خود در کشور نروژ بایستی از شاخص هزینه زندگی در آن شهر به صورت زیر مطلع باشند:

مقایسه شاخص هزینه زندگی در شهرهای نروژ

دانشجویان بین المللی تحصیل پزشکی نروژ امکان بهره مندی و دریافت بورسیه های تحصیلی را خواهند داشت. اما این بورسیه ها به دانشجویانی اعطا می گردد که از رزومه تحصیلی قوی و بالایی برخوردار هستند. چنانچه دانشجویی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در نروژ گردد، می تواند به صورت رایگان به ادامه تحصیل بپردازد. دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در نروژ پس از فارغ التحصیلی مجاز به کار به مدت 3 ماه در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود خواهند بود. بدین ترتیب می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نموده و پس از 5 سال کار مستمر در این کشور به اقامت نروژ دست یابند.

از پروسه دریافت اقامت نروژ باخبری؟

چرا کار پزشکی در نروژ؟

خیلی از دانشجویانی که قصدشان تحصیل پزشکی در نروژ است هدف بلند مدتی را در ذهن دارند و آن هم استخدام و کار در این کشور اروپایی است. علاوه بر استاندارد بالای زندگی در نروژ، این کشور همچنین دارای کمبود پزشک هم هست و همین امر سبب جذابیت نروژ برای پزشکان خارجی شده است. اما برای پزشک شدن در نروژ همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود بایستی مدرک پزشکی (6 ساله) و نیز مدرک مهارت زبان نروژی داشته باشید. سپس بایستی در برنامه رزیدنسی 1.5 ساله شرکت نموده و نهایتا مجوز کار پزشکی نروژ را دریافت کنید:

شرایط کار پزشکی در نروژ

اما پزشکان بین المللی برای کار در نروژ بایستی نسبت به اخذ مجوز اقامت و ویزای کارگر ماهر اقدام کنند. این فرآیند به صورت آنلاین در وب سایت اداره مهاجرت نروژ انجام می شود. در آنجا از متقاضیان گواهی پیشنهاد کاری صادره از کارفرمای نروژی و یا در صورت خود اشتغالی گواهی درآمدی درخواست می شود.

متوسط درآمد پزشکان در نروژ

همان طور که پیش تر اشاره شد نروژ پس از سوئیس و ایسلند، گران ترین کشور اروپایی است. علاوه بر این، شهریه تحصیل در این کشور نیز بالا است. دانشجویان باید از قبل به فکر تامین هزینه های زندگی خود در نروژ باشند. با این وجود سطح درآمد مردم، علی الخصوص پزشکان و مهندسان، در نروژ بالا است. در واقع رفاه اجتماعی و قدرت خرید بالای مردم در نروژ است که یکی از بزرگ ترین جاذبه های این کشور برای مهاجران به حساب می آید. در جدول ذیل متوسط درآمد پزشکان در نروژ با میانگین درآمد عموم مردم در این کشور طی سال 2024 مقایسه شده است:

متوسط درآمد ماهیانه پزشکان و کادر درمان در نروژمتوسط درآمد عموم مردم در نروژ
NOK1440000 (کرون نروژ)NOK612000 (کرون نروژ)

و حالا اگر همین سطح درآمدی پزشکان در نروژ 2024 را با سطح درآمد ماهانه پزشکان در دیگر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم به یک نتیجه شگفت انگیزی دست می یابیم و آن اینکه متوسط درآمد ماهیانه پزشکان در نروژ با حدود $12200 (دلار) حتی بالاتر از سطح متوسط درآمد پزشکان در کشورهای مطرحی مثل آمریکا و نگلستان می باشد:

مقایسه درآمد پزشکان در جهان به دلار

بهترین شهرهای نروژ برای کار پزشکی

واقعیت این است که متوسط درآمد دکترها/ پزشکان در کشور نروژ 57% بیشتر از دیگر مشاغل بهداشتی و درمانی است. از سوی دیگر متوسط درآمد مشاغل بهداشتی و درمانی نروژ نیز حدود 49% بیشاز درآمد دیگر مشاغل ملی نروژ است. ما این موضوع را با توجه به نمودار زیر بهتر درک می کنیم:

بهترین شهرهای نروژ برای کار پزشکی

 

و حالا باید دید که کدام شهرهای نروژ برای کار پزشکی مناسب است. با توجه به جدول زیر می توان چنین استنباط کرد که از نظر کار و کسب درآمد پزشکان شهر اوسلو بهترین شهر نروژ به حساب می آید:

شهرمتوسط درآمد سالانه پزشکان (کرون)
اوسلوNOK1510000
استاوانگرNOK1360000
ترومسوNOK1310000
تروندهایمNOK1440000

مزیت های تحصیل پزشکی نروژ

برخی مزایای تحصیل پزشکی در این کشور عبارتند از:

  • بالا بودن امنیت اجتماعی در نروژ
  • شرایط ایده آل و مناسب کیفیت زندگی در نروژ
  • برخورداری دانشگاه های نروژ از امکانات آموزشی بالا مطابق با استانداردهای جهانی
  • بهره مندی از ویزای تحصیلی شنگن برای دانشجویان
  • امکان کار به مدت 20 ساعت به طور هفتگی، همزمان با تحصیل در نروژ برای دانشجویان بین المللی
  • مورد تایید بودن دانشگاه های نروژ توسط وزارت بهداشت و وزارت علوم کشور ایران

تحصیلاتتو تو نروژ کامل کن

نحوه تمدید اقامت در نروژ پس از فارغ التحصیلی

چه افرادی که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و غیره تحصیل کرده اند و چه فارغ التحصیلان سایر رشته ها از جمله مهندسی، برای تمدید اقامت خود در نروژ پس از فارغ التحصیلی باید شغلی پیدا کنند. در واقع دانشجویان 3 ماه نهایی تحصیلات خود باید تقاضای اخذ ویزای جستجوی کار کنند. این ویزا برای بعد از فارغ التحصیلی است و این اجازه را به دانشجویان می دهد تا در نروژ بمانند و شغل مناسبی پیدا کنند.

دوره کارآموزی تحصیل پزشکی در نروژ

یکی از نکات مهم تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاه های نروژ، این است که کلاس ها با تعداد پایین دانشجو تشکیل می شود. پس از تحصیل دانش آموزان پزشکی و دندانپزشکی باید به مدت 18 ماه به کارآموزی بپردازند و طول دوره تحصیل پزشکی قبل از کارآموزی 6 سال و طول دوره دندانپزشکی 5 سال می باشد. با اتمام دوره درسی و کارآموزی دانشجویان پس از اخذ مدرک خود قادر خواهند بود که در بیمارستان ها و کلینیک ها مشغول به کار شوند.

همچنین در کشور نروژ پس از اتمام تحصیل در دانشگاه کالج های اختصاصی رشته های پزشکی برای یادگیری بیشتر و آماده سازی بیشتر دانشجویان وجود دارد. دانشجویان پس از اخذ مدرک خود می توانند در این کالج ها ثبت نام نمایند. افراد در این مقطع تحصیلی اجازه کار 20 ساعت در هفته را نیز دارند. پس می توانند با اجازه از موسسات کاریابی کاره پاره وقت را انجام دهند تا بتوانند هزینه های خود را نیز بدهند.

متقاضیان مهاجرت به نروژ برای تحصیل می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات متداول در خصوص تحصیل پزشکی نروژ

متقاضیان تحصیل پزشکی نروژ سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • زبان تحصیل پزشکی در نروژ چیست؟ دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی دارند، باید به زبان نروژی تسلط داشته باشند.
  • طول دوره تحصیل پزشکی در این کشور چند ساله است؟ 4 تا 7 سال طول خواهد کشید.
  • برای تحصیل پزشکی، چه هزینه ای باید پرداخت شود؟ دانشگاه های پزشکی نروژ هیچ هزینه ای از دانشجویان دریافت نمی کنند.
  • آیا اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی نروژ، ضامن دریافت ویزای تحصیلی خواهد بود؟ اخذ پذیرش تحصیلی نمی تواند ضمانتی برای دریافت ویزای این کشور باشد.
  • آیا پس از پایان دوره تحصیل، امکان کار در حوزه پزشکی وجود دارد؟ دانشجویانی که مدرک تحصیل خود را از نروژ دریافت کرده باشند، محدودیتی برای کار در این کشور نخواهند داشت.
  • هزینه ویزای تحصیلی نروژ چقدر است؟ هزینه درخواست ویزای دانشجویی نروژ به مبلغ NOK 4900 تقریبا معادل $545 (دلار)
  • پزشکان در نروژ چقدر درآمد کسب می کنند؟ متوسط درآمد ماهیانه پزشکان در نروژ با حدود $ 12200 حتی بالاتر از سطح متوسط درآمد پزشکان در کشورهای مطرحی مثل آمریکا و نگلستان می باشد.
  •  بهترین شهر برای کار پزشکان در نروژ چیست؟ اوسلو (پایتخت نروژ) بهترین شهر برای کار پزشکان محسوب می شود چرا که پزشکان در این شهر بطور متوسط سالیانه در آمدی در حدود NOK 151000 (کرون) کسب می کنند.
4.8/5 - (60 امتیاز)

18 دیدگاه برای “تحصیل پزشکی نروژ

  1. P گفت:

    سلام خسته نباشید
    من امسال لیسانس تغذیه ام رو با معدل خوب از علوم پزشکی اصفهان میگیرم . معدل دیپلم هم 18 بوده از سمپاد .
    شرایط و شانس اقدامم برای تحصیل پزشکی در نروژ و یا سایر کشور ها به چه صورت هست ؟
    زبان انگلیسیم هم خوبه و برای Ielts میخواهم اقدام کنم .

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تحصیل پزشکی در نروژ فقط به زبان رسمی این کشور که نروژی هست ممکن میشه و نمی تونید به زبان انگلیسی تحصیل پزشکی رو تجربه کنید

  2. علی تابان گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۳۵ سالمه
    میخوام برای تحصیل پزشکی نروژ اقدام کنم – امکان تحصیل به زبان انگلیسی هست
    و اینکه پروسه چقد زمان میبره
    اگه برای تحصیل پزشکی نروژ اقدام کنم ویزای همراه هم داره یانه
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه سن شما برای تحصیل در این کشور بسیار زیاد هست و قطعا درخواست شما رد خواهد شد.
      بهتر هست شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا رو چک کنید.

  3. نگار گفت:

    سلام وقت بخیر
    دیپلم تجربی دارم با معدل ۱۵،من میتونم برای پزشکی در نروژ اقدام کنم؟ با معدل پایینی هستش؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      معدلتون یک مقدار پایین هست ولی در نظر داشته باشید که تحصیل پزشکی در نروژ فقط به زبان نروژی ممکن هست

  4. مریم گفت:

    سلام من دیپلم تجربی با معدل ۱۷ دارم. آیلتس ۷ دارم و در اقدام گرفتن مدرک نروژی ام. آیا شانس قبولی دارم سوا از قبولی در آزمون ورودی؟ و یچیز دیگه اینکه خوابگاه و غذا هم رایگانه یا فقط تحصیل رایگانه؟ ممنون از مطالب خوبتون.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر خوابگاه و غذا رایگان نیست.
      بله شما شانس دارید که پذیرش دریافت کنید.

  5. pmi گفت:

    سلام سوالی داشتم من دیپلم ریاضی دارم میتونم برای پزشکی نروژ اقدام کنم؟
    و اینکه تمکن مالی چقدر باید باشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پزشگی در نروژ باید مدرک زبان نروژی داشته باشید

  6. G گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. یک سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید. میخواستم ببینم احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی در مقاطع پایین(کارشناسی) از نروژ بیشتر هست یا آلمان؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در کشور نروژ اگر شما زبان نروژی بلد باشید شانس ویزای بالاتری خواهید داشت

  7. سهیل گفت:

    با سلام
    بنده معدل دیپلمم ۱۵ است.البته خودم کارشناسی پیرا پزشکی دانشگاه دولتی دارم و ۵ سال هم در بیمارستان کار کردم(به صورت استخدام رسمی).متولد سال ۷۰ هستم.میتونم از روش ازدواج هم اقدام کنم. آیا راهی برای تحصیل پزشکی برای بنده وجود داره؟ البته بعد از گرفتن مدرک زبان نروژی.با تشکر از شما

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه برای شما پذیرش پزشکی گرفت البته نه برای نروژ ولی در خصوص ازدواج اگر کیسی دااشته باشید این امکان وجود داره

  8. دلارام گفت:

    آیا تحصیل پزشکی در نروژ شرط معدل دیپلم دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله نباید معدل پایینی داشته باشید باید یک معدل خوب داشته باشید
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  9. فرید گفت:

    سلام و وقت بخیر
    بنده سوالی داشتم که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی که کاملا رایگان هست پس این دوره Premedical که گفته میشه هزینه اش چنده ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید به زبان نروژی مسلط باشید و همچنین آزمون پزشکی به زبان نروژی را قبول بشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *