ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در لهستان

تحصیل پزشکی در لهستان

برنامه تحصیل پزشکی در لهستان با عنوان M.D. فرصت تحصیلی ایده آل در یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی اروپایی برای متقاضیان این امر است. برنامه پزشکی در لهستان توسط دانشگاه های پزشکی این کشور در طی 4 الی 6 سال در گرایش های پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پرستاری و دامپزشکی ارائه می شود. از امتیازات تحصیل پزشکی در لهستان علاوه بر اخذ اقامت اتحادیه اروپایی (EU)، می توان به کیفیت آموزشی بالا، اساتید و برنامه های تحصیلی برتر، هزینه های تحصیلی ارزان، بورسیه های تحصیلی مختلف، تحصیل به زبان انگلیسی و آلمانی و امکان کار ضمن و پس از تحصیل در لهستان اشاره نمود. به همین دلیل همه ساله، دانشجویان از سراسر دنیا بر سر پذیرش تحصیلی لهستان در رشته پزشکی باهمدیگر به رقابت می پردازند.

مدرک برتری دانشگاه های پزشکی لهستان دکتر ماریا سیمینوف است که جایزه دولتی را در دسامبر سال 2008 به واسطه رهبری گروهی 6 نفره از جراحان در یک جراحی 22 ساعتی با انجام اولین پیوند صورت در ایالات متحده دریافت نمود. خانم سیمینوف فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی پوزنان در سال 1974 بودند که در این سال موفق به کسب مدرک M.D. خود شدند. بنابراین، دانشگاه های پزشکی کشور لهستان جزو برترین گزینه های تحصیلی برای دانشجویانی است که علاقه مند تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی می باشند. در این راستا، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان یکی از برترین موسسات اعزام دانشجو به خارج آماده پاسخگوئی به سوالات و ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان متقاضی و هموطنان عزیز می باشد.

  • شرایط تحصیل پزشکی در لهستان چیست؟
  • شرایط کار پس از تحصیل پزشکان در این کشور چگونه است؟
  • آیا می توان بدون آزمون ورودی وارد دانشگاه های پزشکی این کشور شد؟
  • زبان تحصیل و طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان چه مدت است؟

شرایط تحصیل پزشکی در لهستان؟

تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه های پزشکی لهستان به زبان انگلیسی است که این یکی از امتیازات لهستان می باشد. برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های پزشکی لهستان از استانداردهای آموزشی لهستان و اتحادیه اروپایی (EU)، وزارت آموزش ایالات متحده (Stafford Loan Program) و هیئت پزشکی ایالات متحده تبعیت میکند، به همین دلیل اعتبار دوره پزشکی لهستان بالا است. فارغ التحصیلان پزشکی به زبان انگلیسی در لهستان، حائز شرایط برنامه های رزیدنسی و آموزش پست گرجوئیت در بیمارستان های علوم پزشکی در کشورهای مختلف از جمله استرالیا، آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی، نیجریه، اسرائیل، انگلستان، ایرلند، نروژ، سوئد و لهستان هستند. در باب تحصیل در لهستان به لینک فوق مراجعه کنید.

اعتبار مدرک پزشکی لهستان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) و هیئت های پزشکی GMC, GDC, RCVS, HCPC, NMC در بریتانیا و استانداردهای گواهینامه تاییدیه مهارت پزشکی آمریکا یا USMLE، شورای پزشکی آزمون ارزیابی کانادا (MCCEE) و نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) می باشد و از این نظر هم دانشجویان نباید نگران اعتبار مدرک و کاریابی در نقاط مختلف دنیا باشند.

از شرایط پذیرش پزشکی در لهستان علاوه بر ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز مدرک مهارت زبان انگلیسی، انجام مصاحبه اسکایپ (Skype interview) می باشد. در واقع برخی از دانشگاه های پزشکی لهستان به جای برگزاری آزمون ورودی، صلاحیت علمی و مهارت زبانی داوطلبان را طی مصاحبه ارزیابی می نمایند. اهم دوره های تحصیل پزشکی در لهستان برای سال تحصیلی 2023 به شرح زیر است:

دوره تحصیلیمدت زمان تحصیلزبان آموزشی
برنامه پزشکی یا M.D. Program6 سالانگلیسی
برنامه پیشرفته پزشکی یا Advanced M.D. Program4 سالانگلیسی
برنامه دندانپزشکی یا D.D.S. Program5 سالانگلیسی
دوره آمادگی پیش پزشکی یا Pre-Med program8 ماهانگلیسی
دوره پرستاری یا Nursing Program3 سالانگلیسی
برنامه داروسازی یا Pharm.D6 سالانگلیسی
برنامه فوق لیسانس فیزیوتراپی یا M.Sc. Physiotherapy Program5 سالانگلیسی

دانشگاه های علوم پزشکی لهستان

سیستم آموزشی لهستان در طی سال های اخیر مخصوصا پس از الحاق به برنامه نظام هماهنگ آموزشی اروپا (Bologna process) دچار تحولات زیادی شده است. در باب سیستم آم،زشی بولونیا لینک فوق را مطالعه کنید. از آن زمان به بعد، دانشگاه های لهستانی با تجدید نظر در سیاست های آموزشی خود به ارائه آموزش کیفیت بالا پرداخته و برنامه های تحصیلی جدید زیادی به دانشجویان ارائه میدهند. در حال حاضر، لهستان دارای بیش از 500 موسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی است که شهرت اکثر آنها به دلیل ارائه برنامه های تخصصی و کاربردی از جمله رشته پزشکی در هر 3 مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است.

در این میان دانشگاه های علوم پزشکی لهستان دارای شهرت بین المللی خوبی در میان دانشجویان خارجی میباشند. به همین دلیل، ما در جدول زیر به معرفی دانشگاه های پزشکی لهستان به همراه برنامه های تحصیلی آنها برای علاقه مندان در سال تحصیلی 2023 می پردازیم:

نام دانشگاهبرنامه های تحصیلی
Medical Academy of Bialystok (umb.edu.pl)برنامه های 6 ساله
 (en.cm.umk.pl) Medical University in Bydgoszczبرنامه های 6 ساله
(mug.edu.pl) Medical Academy of Gdanskبرنامه های 6 ساله
Medical University of Lodzبرنامه پزشکی 6 ساله، برنامه دندانپزشکی 5 ساله، برنامه پرستاری 3 ساله، 1 سال پایه، برنامه PhD حدود 3 سال
(umlub.pl) Medical University of Lublinبرنامه های 4 و 6 ساله
(medschool.uj.edu.pl) Jagiellonian University Medical Collegeبرنامه های 4 و 6 ساله
Pomeranian Academy of Medicineبرنامه های 6 ساله
 (pums.ump.edu.pl) Poznan University of Medical Sciencesبرنامه M.D. 4 و 6 ساله و برنامه D.D.S حدود 5 سال همچنین برنامه های Pharm.D. 6 ساله و برنامه های لیسانس فیزیوتراپی 3 ساله
Medical University of Silesiaبرنامه های 4 و 6 ساله
Medical University of Warsawبرنامه M.D. 4 و 6 ساله و برنامه D.D.S حدود 5 سال همچنین برنامه های Pharm.D. 6 ساله
Wroclaw Medical Universityبرنامه پزشکی 6 ساله و برنامه دندانپزشکی 5 ساله

دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان در لهستان

برخی از دانشگاه های لهستان موفق شده اند که در نزد وزارت بهداشت ایران مورد تایید باشند. این تایید به آن معنا است که فرد پس از دریافت مدرک خود، می تواند برای کار به ایران بازگردد. دانشگاه های مورد تایید عبارتند از:

دانشگاه یاگیلونیا دانشگاهی است که در شهر کراکوف واقع شده است و تاریخ افتتاح آن به سال 1364 میلادی باز می گردد. برای تحصیل در این دانشگاه نمره 6 آیلتس لازم است. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه سالانه 15500€ (یورو)

دانشگاه پزشکی لودز یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید است که در سال 2002 افتتاح شده است. بیش از 900 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

دانشگاه پزشکی ورشو نیز مورد تایید قرار گرفته است. این دانشگاه رشته پزشکی را در یک دوره 6 ساله ارائه می کند. دانشگاه ورشو از بزرگ ترین دانشگاه های پزشکی لهستان است که در پایتخت واقع شده است.

سایر دانشگاه های مورد تایید لهستان عبارتند از:

شرایط پذیرش تحصیل رشته های پزشکی در لهستان

شرایط پذیرش تحصیل رشته های پزشکی در لهستان

فرآیند پذیرش دانشگاه های پزشکی لهستان در مقایسه با سایر دانشگاه های علوم پزشکی اروپا آسان است. متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی لهستان نیازمند تهیه مدارک و شرایطی می باشند. ابتداء بایستی بدانید که هر دانشگاهی در لهستان دارای شرایط پذیرش خاص خود می باشد که بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه موجود است. پس اخذ پذیرش لهستان کلا به صورت آنلاین می باشد و متقاضیان برای ارزیابی درخواست پذیرش تحصیلی بایستی مدارک زیر را به صورت اسکن شده به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند:

  • اسکن فرم درخواست آنلاین
  • اسکن مدرک دیپلم متوسطه یا مدرک معادل آن به همراه ریز نمرات مربوطه
  • توصیه نامه از مدرسه یا موسسه آموزشی قبلی
  • سطح دانش بالا (A level) در دروس فیزیک، شیمی، و زیست شناسی و مهارت بالا در زبان انگلیسی
  • نمرات رضایت بخش در فیزیک، شیمی، و زیست شناسی و ریاضیات دوره متوسطه
  • آزمون ورودی در دروس فوق الذکر و نیز انجام مصاحبه
  • حداقل نمره آزمون زبان TOEFL حدود 550 امتیاز، IELTS حداقل 6.5

آزمون ورودی دانشکده های پزشکی در لهستان

برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در لهستان متقاضیان باید در آزمون ورودی شرکت کنند، اگرچه برخی از دانشگاه ها برای کسانی که آزمون‌های زیر را انجام داده‌اند و نمرات زیر را کسب کرده‌اند، از این امر صرف نظر می‌کند:

  • MCAT – حداقل 504
  • GAMSAT – حداقل 59
  • UKCAT – حداقل 2600

اما به عنوان مثال در مورد دانشگاه Jagiellonian، گذراندن MCAT یا GAMSAT برای همه متقاضیان دوره 4 ساله الزامی است. حداقل نمرات مورد نیاز به ترتیب 498 و 56 کمتر است اما در عین حال دانش آموزان ملزم به انجام مصاحبه (که می تواند به صورت مجازی نیز انجام شود) نیز می باشد. در دانشگاه پزشکی پومرانین هیچ مصاحبه یا آزمون پذیرش برای متقاضیان لازم نیست. فقط ارائ الزامات اولیه و مستندات نیاز است. آزمون ورودی برخی دانشگاه ها عمدتا متشکل از دروس زیست و شیمی است.

مزایای تحصیل پزشکی در لهستان

باید در نظر داشت که لهستان یکی از کشورهایی است که حداقل در بین ایرانی ها کمتر شناخته شده است. افراد کمی از ایران برای تحصیل در این کشور اقداماتی را انجام می دهند. با این حال باید در نظر داشت که مزایای زیادی برای تحصیل در این کشور وجود دارد. برخی از مهم ترین امتیازهایی که در این رابطه می توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • مدرکی معتبر در سراسر جهان
  • هزینه های مقرون به صرفه تحصیل
  • هزینه های مناسب زندگی دانشجویی
  • امکان تحصیل بدون آزمون ورودی در بسیاری از دانشگاه های لهستان
  • استفاده از سیستم ECTS که انتقال دانشجویان را ساده تر می کند
  • دسترسی به خوابگاه های دانشجویی
  • جوامع بزرگ دانشجویان بین المللی
  • عضویت در حوزه شنگن
  • امکان ورود به بازار کار پس از تحصیل

هزینه تحصیل پزشکی در لهستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در لهستان لازم است بدانند که شهریه اخذ شده توسط دانشگاه های پزشکی لهستان به مراتب پایین تر از دیگر دانشگاه های اروپایی است. بر طبق مطالعه حاضر از سطح دانشگاه های پزشکی لهستان، میانگین ماهیانه هزینه زندگی در لهستان 200€ تا 250€ (یورو) شامل اجاره منزل نیز است. همچنین خوابگاه های دانشجویی نزدیک دانشگاه ها هم وجود دارند که هزینه این خوابگاه ها به 475PLN (زلوتی) می رسد. اما شهریه تحصیلی دانشجویان پزشکی لهستان در سال 2023 به تفکیک گرایش تحصیلی به شرح زیر است:

دوره تحصیلیشهریه سال اول (یورو)شهریه سال دوم تا ششم (یورو)
دوره پزشکی (6 سال)€11200€11000
برنامه پیشرفته پزشکی (4 سال)€13200€13000
دندانپزشکی (5 سال)€13200€13000
پرستاری (3 سال)€5700€5500

نحوه اخذ پذیرش تخصص پزشکی در لهستان

تخصص پزشکی یکی از سخت ترین رشته های تحصیلی است که افرادی ممکن است به دنبال آن باشند. باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر، افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند، باید از نظر علمی در سطح مناسبی قرار داشته باشند. شهروندان خارجی برای دریافت پذیرش پزشکی در مقطع تخصص، باید یک مدرک ارزشمند و مورد تایید وزارت بهداشت لهستان در اختیار داشته باشند.

افرادی که می خواهند دوره تخصص پزشکی را پشت سر بگذارند، باید دوره انترنی را سپری کرده باشند. در این دوره فرد آماده می شود تا وارد دوره تخصص شود. در لهستان نیز دوره های تخصصی زیادی برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر، رشته قلب و عروق در لهستان، رشته چشم پزشکی در لهستان، رشته تخصص اطفال در لهستان را مطالعه کنید. بر این اساس، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان یکی از برترین موسسه حقوقی و مهاجرتی ایران، آماده پاسخگوئی به سوالات و راهنمایی هموطنان عزیز در این زمینه خاص می باشند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در لهستان

سوالاتی که در خصوص تحصیل پزشکی در لهستان پیش می آید، عبارتند از:

  • طول دوره تحصیل پزشکی در لهستان چند سال است؟ این دوره یک بازه زمانی 6 ساله است.
  • آیا هزینه های زندگی در کشور لهستان بالاست؟ خیر، هزینه زندگی ماهانه در لهستان حدود 500€ (یورو) در ماه است.
  • زبان تحصیل پزشکی در کشور لهستان چیست؟ امکان تحصیل به دو زبان پولیش و انگلیسی در این کشور وجود دارد.
  • آیا دانشجویان پزشکی در کشور لهستان می توانند پس از تحصیل در این کشور کار کنند؟ هیچ گونه ممانعتی در این خصوص در کشور لهستان وجود ندارد.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *