ویزای تحصیلی

رشته پزشکی در مالزی

تحصیل پزشکی در مالزی

مالزی کشوری آسیایی است که از بالاترین شرایط امنیتی در میان کشورهای آسیایی برخوردار می ­باشد. رشته پزشکی در مالزی از رشته هایی است که علاقمندان بسیاری دارد. تحصیل در مالزی بصورت رایگان نیست اما هزینه های تحصیل آن بسیار به صرفه است.

  • دانشگاه های دولتی و خصوصی مالزی چگونه است؟
  • دانشگاه های مورد تائید مالزی کدامند؟
  • هزینه تحصیل در مالزی جقدر است؟
  • کار دانشجویی در مالزی به چه نحوی است؟

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تلاش می ­نمایند تا دانشجویان بتوانند در بهترین دانشگاه های جهان با صرف هزینه های کمتر به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشگاه های مورد تائید مالزی؟

دانشگاهای مالزی به 2 صورت خصوصی و دولتی هستند که دانشجویان برای تحصیل در هر یک از این دانشگاه ها ملزم به پرداخت شهریه می باشند. ناگفته نماند هزینه تحصیلی در دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی این کشور می­باشد. یکی دیگر از تفاوت های این دانشگاه ها در این است که تدریس در دانشگاه های پزشکی خصوصی به 2 زبان انگلیسی و مالایی و در دانشگاه های پزشکی دولتی تنها به زبان رسمی مالزی ارائه می­ گردد. دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا برای ادامه تحصیل کشور مالزی را انتخاب می­ نمایند. بطوریکه هم اکنون این کشور میزبان دانشجویان 150 کشور مختلف است.


دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دوره­ کارشناسی در مالزی را دارند می بایست دوره­ 12 ساله تحصیلی خود را گذارنده و مدارک آن را اخذ نموده باشند. دانشگاه های مالزی برای دانشجویان برجسته و ممتازی که از معدل و نمرات بالایی برخوردار هستند، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است. بسیاری از دانشجویان تحصیل در دانشگاه های مالزی را به مثابه سکوی پزشکی برای ورود به دانشگاه های اروپایی می ­دانند. زیرا دانشگاه های این کشور با دانشگاه های کشورهای غربی همکاری های بسیاری دارند.

رتبه پنج دانشگاه برتر پزشکی مالزی در سطح جهان

امکان تحصیل رشته پزشکی در مالزی 2024

دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های مالزی باید از مدرک زبان انگلیسی برخوردار باشند. البته دانشجویانی که مهارت کافی در زبان انگلیسی ندارند، می­ توانند قبل از ورود به رشته پزشکی در مالزی دوره های زبان انگلیسی را در این کشور بگذارنند. پذیرش دانشجویان در دانشگاه های پزشکی مالزی بصورت رقابتی می ­باشد. مدت زمان تحصیل در این دوره 5 الی 6 سال خواهد بود. دوره­ پزشکی در دانشگاه های مالزی را به 3 دوره تقسیم نموده اند. بگونه ای که دانشجویان در سال اول به یادگیری آموزش های تئوری لازم در زمینه دروس پزشکی می ­پردازند.

از سال دوم تحصیلی به دانشجویان آموزش های حرفه ای و تخصصی تری را آموزش می­ دهند. در نهایت در 2 سال آخر تحصیلی به دانشجویان آموزش های بالینی و عملی را آموزش می­ دهند. در سال 2024 در کشور مالزی دانشگاه های بسیاری وجود دارد که از میان آن ها 21 دانشگاه دارای اعتبارهای بین المللی و جهانی می ­باشند.

شرایط رشته پزشکی در مالزی

در کشور مالزی شعبه هایی از دانشگاه های معتبر دیگر کشورها وجود دارد که دانشجویان زیادی در این شعبه ها مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی مالزی باید در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی نمرات قابل قبولی را کسب نموده باشند. دانشجویان پس از اتمام دوره 5 ساله پزشکی در مالزی برای یافتن تخصص لازم باید یک دوره 2 ساله دیگر بنام House Manship را نیز سپری ­نمایند.

پزشکی در مالزی دارای 6 مرحله میباشد:

  • دوره پیش پزشکی با پریمدیکال به‌ عنوان‌ مثال ( A-Level، STPM، Foundation in Science) را پشت سر بگذرانید
  • ثبت نام در دوره 5 ساله MBBS
  • گذراندن دوره 2 ساله کارآموزی که به صورت اجباری می باشد.
  • برای گذراندن دوره تخصص، پزشکان عمومی باید برای کسب تجربه حتما چندین سال به عنوان پزشک عمومی کار کنند.
  • پس از کسب تجربه بعنوان پزشک عمومی شرکت در دوره تحصیلات تکمیلی که حدود 5-4 سال زمان میبرد، همچنین پزشک باید 4-2 سال تحت نظارت به عنوان یک متخصص آموزش ببیند.
  • سرانجام پس از اخذ مدرک تخصص متقاضی میتواند بعنوان متخصص در MMC ثبت نام کند.

عمدتا برای ورود به دوره های پزشکی افراد باید دارای مهارت های زیر باشند:

  • توانایی کار تحت فشار
  • تجزیه و تحلیل انواع مختلف اطلاعات (تشخیص بیمار شامل درک علائم و کنار هم قرار دادن آنها برای درک اینکه بیمار چه مشکلی دارد)
  • مهارت های ارتباطی و بین فردی
  • صداقت (یک پزشک باید بتواند یکپارچگی و وجدان خود را حفظ کند و از دادن اطلاعات غلط که برای بیمار مضر است جلوگیری کند)
  • توجه به جزییات

شرایط تحصیل پزشکی در مالزی

زبان تحصیل پزشکی کشور مالزی

در دوره­ آموزشی فوق به دانشجویان آموزش هایی جهت یافتن تجربه و مهارت ارائه می­ گردد تا بتوانند در آینده به عنوان پزشکی متخصص و دلسوز به انجام کار بپردازد. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در مالزی را دارند پس از اتمام دوره 5 ساله و قبل از ورود به دوره تخصصی خود باید به مدت چند سال به کار بپردازند. پس از پایان تحصیلات تکمیلی پزشکی می بایست شماره پزشکی دانشجو در این کشور ثبت گردد. از جمله تخصص های پزشکی در دانشگاه های این کشور هوشبری، طب اورژانسی، طب سوزنی، ارتوپدی، جراحی زنان و زایمان و غیره را می­توان نام برد.

زبان تحصیل در دانشگاه های پزشکی مالزی:

اولبرخی دانشگاه ها
مالاییانگلیسی

زبان مالایی در اولویت است. زیرا اکثر دانشجویان پزشکی از افراد محلی و بومی مالزی هستند که هنگام صحبت به زبان انگلیسی بصورت لهجه دار صحبت می­ کنند. همچنین اساتید در این رشته به هنگام تدریس با زبان مالایی تسلط بیشتری در مفاهیم داشته و راحت تر می ­تواند مطالب را به دانشجویان انتقال دهند. از طرفی دانشگاه های دولتی در سال 3، تحصیل پزشکی در مالزی به زبان مالایی می ­باشد. زیرا تدریس در این دوره بصورت عملی و بالینی است که دانشجویان در این مرحله با بومیان مالزی ارتباط برقرار می ­نمایند. از همین رو تحصیل به زبان مالایی در دانشگاه های دولتی مالزی در اولویت قرار دارد.

مزایای تأیید مدارک پزشکی مالزی

دانشجویان باید سعی نمایند تا تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه هایی که مورد تأیید وزارت علوم ایران است، ادامه دهند. زیرا برخی از دانشجویان پس از اتمام تحصیل پزشکی در مالزی قصد برگشت به ایران و انجام کار در این کشور را دارند و تا زمانی که وزارت علوم مدارک وی را تأیید ننماید اجازه انجام کار به وی داده نخواهد شد. از طرفی دانشجویانی مشمول نظام وظیفه هستند با تحصیل در رشته پزشکی در مالزی تحصیل نموده اند می­توانند درخواست معافیت تحصیلی نمایند.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در مالزی

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید هزینه پرداخت نمایند. بگونه ای که دانشجویان در جهت تحصیل در رشته پزشکی باید سالانه مبالغی بالغ بر 70400RM (رینگیت) و جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی مبلغی حدود 364050RM (رینگیت) به دانشگاه های این کشور بپردازند. یکی از مواردی که دانشجویان بین المللی این کشور را برای ادامه تحصیل در رشته های فوق انتخاب می­ نمایند این است که مدارک دانشگاه های این کشور از اعتبار بالایی برخوردارند و از طرفی هزینه های تحصیل در این رشته نسبت به دیگر کشورها بسیار ارزان تر می­ باشد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد:

رشته تحصیلیهزینه برای دانشجویان بومی (رینگیت مالزی)هزینه برای دانشجویان بین المللی (رینگیت مالزی)
رشته دستیاری دندانپزشکی 23600RM31800RM
رشته تکنولوژی دندانپزشکی36600RM68100RM
رشته پزشکی369900RM433500RM
رشته تکنولوژی دندانپزشکی دانشگاه AIMST112500RM183800RM
رشته دندانپزشکی در مقطع کارشناسی285650RM364050RM
رشته پزشکی در دانشگاه پنانگ 5 ساله614490RM 614490RM
رشته پزشکی دانشگاه پردانا508500RM508500RM

مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مفتخر به پاسخگویی به تمامی سوالات عزیزان در زمینه تحصیل پزشکی در مالزی، تحصیل در مالزی می ­باشند. که اشخاص متقاضی نیز می توانند در این خصوص به لینک های مذکور در سایت موسسه ما مراجعه نمایند.

پرسش هایی درباره رشته پزشکی در مالزی

تبدیل شدن به یک پزشک می تواند رویای کم نظیری برای بسیاری از افراد باشد. محدودیت هایی در این مسیر وجود دارد که باید آن ها را به دقت مورد ارزیابی قرار داد. افرادی که می خواهند به عنوان پزشک کار کنند، باید یک مدرک معتبر در این رشته داشته باشند. مالزی می تواند این مدرک مهم را در اختیار افراد قرار دهد. در شرایط کنونی، می توان به این نکته اشاره کرد که مالزی یک گزینه مناسب برای برخی از افراد است. پرسش های کلیدی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا مدرک دریافت شده در مالزی، در ایران نیز معتبر است؟ بله، مدرک دریافت شده رشته پزشکی در برخی از دانشگاه های این کشور از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. این مدارک مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارند. به همین دلیل می توان انتظار داشت که فرد به یک مدرک معتبر برسد.
  • دوره آموزش پزشکی در مالزی چقدر به طول می انجامد؟ این دوره آموزشی 6 ساله است.
  • آیا می توان بدون آزمون ورودی در این کشور به تحصیل در رشته پزشکی مشغول شد؟ اگر فرد به دنبال دریافت یک مدرک تحصیلی معتبر است، حتما باید در یک آزمون ورودی شرکت کند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *