ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان از سال های گذشته به دلیل کیفیت سیستم آموزشی این کشور صنعتی، بسیار مورد توجه داوطلبان تحصیل در اروپا واقع شده است. تحصیل در آلمان به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد مزایای بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به تحصیل رایگان و ارائه کیفیت مطلوب آموزشی و امکانات رفاهی قابل توجه اشاره کرد. کشور آلمان در واقع قطب صنعتی قاره اروپا محسوب می شود و از نفوذ بسیار زیادی به لحاظ اقتصادی و تجاری بر کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار است.

اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه های معتبر و استاندارد آلمان به متقاضیان ادامه تحصیل در سطح بسیار خوب آموزشی ارائه می شود. این مقاله توسط کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با هدف راهنمایی بهتر و بیشتر علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به کشور متمدن آلمان تهیه و نگارش شده است:

  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به چه زبانی می باشد؟
  • هزینه های تحصیل در آلمان چقدر می باشد؟

اینفوگرافیک مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در 2023

در تمام کشورهای جهان ارائه مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه های معتبر آلمان به معنی روشنفکری و سطح بالای توانایی علمی و عملی افراد تلقی می شود. آلمان در سال 2023 همانند گذشته به دلیل سطح کیفیت پژوهش های دانشگاهی و توانایی تحقیقاتی در جهان شهرت بسیار زیادی دارد. زیرا بخش بزرگی از متفکران و بزرگان علم پزشکی و فلسفه و مهندسی در جهان از این کشور معرفی شده اند. سالانه بیش از 200 هزار دانشجوی بین المللی در کشور آلمان که پنجمین رتبه از نظر تحصیلی در جهان است مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی تا دکتری می باشند.

نکات مهم مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان ارائه مدرک کارشناسی در قدم اول بسیار مهم است و اگر مدرک تحصیلی شما از دانشگاه غیر سراسری صادر شده باشد باید دارای سوابق تحصیلی فوق العاده باشید. تسلط به زبان آلمانی و ارائه مدرک B2 یا B1 با توجه به درخواست دانشگاه مورد نظر اهمیت دارد اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد. کارشناسی ارشد در آلمان به مدت 2 سال به طول می انجامد و شامل 4 ترم تحصیلی می باشد که باید واحدهای مشخص گذرانده شود.

سال تحصیلی در آلمان از اوایل اکتبر آغاز می شود و معمولاً تا پایان سپتامبر سال بعد به اتمام می رسد. خوب است بدانید در حال حاضر بیش از 13000 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته های گوناگون در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آلمان به متقاضیان ارائه می شود. تحصیل کارشناسی ارشد در یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان با هزینه بسیار مقرون به صرفه امکان پذیر است که بزرگ ترین مزیت تحصیل در آلمان محسوب می شود. در واقع تحصیل در غالب دانشگاه های دولتی آلمان برای تمام دانشجویان، حتی اگر تابعیت اتحادیه اروپا را نداشته باشند، رایگان است. اما دانشگاه های خصوصی آلمان سالانه بین 5000€ تا 35000€ (یورو) شهریه اخذ می نمایند.

نکات مهم مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

اخذ پذیرش برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در آلمان نیازمند دریافت ویزای تحصیلی و جواز اقامت موقت می باشند؛ مرحله اول برای دریافت ویزای تحصیلی اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های معتبر کشور آلمان می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان نیازمند تهیه و ارائه مجموعه ای از مدارک باشید که در لیست زیر توضیح داده می شود:

  • مدارک شناسایی کشور مبدا مانند شناسنامه و کارت ملی با کپی
  • ارائه 6 قطعه عکس پاسپورتی جدید که با زمینه سفید باشد.
  • ارائه توصیه نامه از اساتید گذشته فرآیند اخذ پذیرش را تسریع می کند.
  • ارائه آخرین مدرک دانشگاهی که در این مورد مدرک کارشناسی می باشد.
  • ارائه ریز نمرات دوره کارشناسی همراه با ترجمه رسمی مدارک کارشناسی
  • ارائه انگیزه نامه مستند سبب تسهیل فرآیند اخذ پذیرش خواهد شد.

در نظر داشته باشید که با توجه به رشته تحصیلی و ویزای درخواستی مدارک لیست فوق می تواند دچار تغییرات شود که توسط سفارت به متقاضی اعلام خواهد شد.

چالش های اساسی تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در کنار مزیت های بی شماری که برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد، دارای چالش های بی شماری نیز در این زمینه می باشد. چالش های اساسی تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان عبارت اند از:

چالش های اساسی تحصیل مقطع کارشناسی در آلمانتوضیحات
موانع زباناغلب دانشگاه های آلمان دوره های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد را به زبان آلمانی ارائه می دهند، که اغلب برای دانشجویان دشوار است.
کمبود امکانات آموزشیدر آلمان بسیاری از دانشگاه دولتی این کشور فاقد امکانات کافی برای دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هستند. به طور مثال، ممکن است به آزمایشگاه های کامپیوتری با فناوری های پیشرفته یا یک مرکز دانشجویی که به خوبی اداره می شود دسترسی نداشته باشید.
هزینه تحصیلهزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به نسب اغلب کشورهای اروپایی مدرن بسیار بالاتر است.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان با بورسیه تحصیلی

یکی از متداول ترین روش ها برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، اخذ بورسیه های تحصیلی متنوع در این کشور می باشد. دولت آلمان با همکاری دانشگاه های این کشور، به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که به دنبال تحصیل در آلمان هستند، اما بضاعت مالی کافی ندارند بورسیه تحصیلی ارائه می دهد. دانشجویان بین المللی برای اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان باید در یک موسسه آموزشی معتبر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده باشند، زیرا در غیر این صورت بورسیه تحصیلی به آنها تعلق نمی گیرد. اغلب بورسیه های تحصیلی در آلمان بر اساس شایستگی به دانشجویان بین المللی اعطا می شود.

در نمودار زیر می توانید روند اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد

بررسی هزینه تحصیل در کشور آلمان

بزرگ ترین مزیت تحصیل در آلمان بحث هدف مند بودن سیستم آموزشی این کشور در جهت ارائه آموزش عالی قابل دسترس برای تمام اقشار جامعه می باشد. تحصیل در دوره کارشناسی در آلمان به طور کامل رایگان است و تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور در بیش از 80% رشته های تحصیلی به صورت رایگان انجام می شود. تنها پرداخت هزینه های جانبی مانند بیمه و استفاده از خدمات سلف دانشگاه برای دانشجویان الزامی است که حدود 500€ (یورو) سالانه در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.

لازم به ذکر است که امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان در آلمان وجود دارد که برای مدت 20 ساعت در هفته مجوز صادر می شود. فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان به راحتی می توانند با مدارک تحصیلی خود در تمام کشورهای متمدن جهان در مشاغل ایده آل و سطوح بالای فنی و مدیریت مشغول به کار شوند.

مدارک فارغ التحصیلی آلمان در وزارت علوم ایران مورد قبول واقع می شود و نگرانی از این بحث برای متقاضیان تحصیل در آلمان وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های مهاجرت به آلمان یا اطلاع از هزینه زندگی در آلمان با وکلای مجرب و کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید؛ همکاران ما با سال ها تجربه تخصصی در زمینه اخذ انواع ویزا همراه و راهنمای شما در مسیر دشوار مهاجرت می باشند.

سوالات پر تکرار در خصوص تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

متقاضیان تحصیل فوق لیسانس در آلمان سوالات زیر را مطرح می نمایند:

  • تحصیل فوق لیسانی در آلمان چگونه است؟ برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان ارائه مدرک کارشناسی در قدم اول بسیار مهم است و اگر مدرک تحصیلی شما از دانشگاه غیر سراسری صادر شده باشد باید دارای سوابق تحصیلی فوق العاده باشید. تسلط به زبان آلمانی و ارائه مدرک B2 یا B1 با توجه به درخواست دانشگاه مورد نظر اهمیت دارد.
  • سال تحصیلی در آلمان از چه زمان تا چه زمانی می باشد؟ سال تحصیلی در آلمان از اوایل اکتبر آغاز می شود و معمولاً تا پایان سپتامبر سال بعد به اتمام می رسد. خوب است بدانید در حال حاضر بیش از 13000 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته های گوناگون در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آلمان به متقاضیان ارائه می شود.
  • مدارک مورد نیاز پذیرش فوق لیسانس در آلمان چیست؟ مدارک شناسایی کشور مبدا مانند شناسنامه و کارت ملی با کپی، ارائه 6 قطعه عکس پاسپورتی، توصیه نامه از اساتید و ارائه انگیزه نامه مستند سبب تسهیل فرآیند اخذ پذیرش خواهد شد. ارائه ریز نمرات دوره کارشناسی همراه با ترجمه رسمی مدارک کارشناسی نیز ضروری است.
  • هزینه تحصیل در آلمان چقدر می باشد؟ بزرگ ترین مزیت تحصیل در آلمان بحث هدفمند بودن سیستم آموزشی این کشور در جهت ارائه آموزش عالی قابل دسترس برای تمام اقشار جامعه می باشد. تنها پرداخت هزینه های جانبی مانند بیمه و استفاده از خدمات سلف دانشگاه برای دانشجویان الزامی است که حدود 500€ (یورو) سالانه در مقطع کارشناسی ارشد می باشد.
  • آیا دانشجو کارشناسی ارشد در آلمان اجازه کار دارد؟ امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان در آلمان وجود دارد که برای مدت 20 ساعت در هفته مجوز صادر می شود.
4.7/5 - (3 امتیاز)

16 دیدگاه برای “مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

  1. مروارید گفت:

    برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی حسابداری کدام شهر المان بهتر است

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در این زمینه باید دانشگاه ها رو چک بفرمایید و شهرش خیلی مهم نیست
      در کل اول بررسی کنید شرایط تحصیل این رشته در آلمان چطوره

  2. Donya گفت:

    سلام وقت بخیر.یه سوالی داشتم من کارشناسی روانشناسی دارم ولی از دانشگاه پیام نور.میتونم آیا در دانشگاه معتبر آلمان درس بخونم ؟البته با داشتن مدرک زبان آلمانی ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر مقاله رو تا انتها مطالعه کردید بهتره که ابتدا روزمه کامل تری برای بررسی ارسال کنید
      مثل سن سابقه کار و غیره تا بشه جواب دقیق تری رو خدمتتون ارائه داد

  3. آرمان گفت:

    سلام.من لیسانس مترجمی زبان رو دارم.میخواستم بدونم آیا امکانش هست که در رشته مدیریت در مقطع لیسانس در آلمان قبول بشم؟
    از نظر شما باتوجه به لیسانس من کدوم رشته ها برای پزیرش من در آلمان مناسب تر هستند؟
    ممنون میشم پاسخ بدید…

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله البته بایستی در ابتدا یک قبولی از دانشگاه داشته باشید و مدرک زبان المانی بگیرید

  4. shaghayegh گفت:

    با سلام.شرایط رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی به چه صورت هست؟و اینکه ایا دانشگاه خوبی در شهر اشتوتگارت برای این رشته وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      دانشگاه خوب در اشتوتگارت وجود داره شما بایستی روزمه خوبی داشته باشید تا بتونید پذیرش بگیرید
      برای اول کار مقاله فهرست دانشگاههای آلمان رو مطالعه کنید و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  5. شیوا گفت:

    سلام جهت کارشناسی ارشد حقوق در آلمان شرایط به چه صورت است؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شرایط خودتون رو بفرمائید تا بتونم شما رو راهنمایی کنم
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. سارا گفت:

    سلام ۵۰۰ یورو سالانه برای خوابگاه دانشجویی هم هست یا هزینه خوابگاه جدا است؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب هزینه خوابگاه جداگانه است

  7. N.SH گفت:

    سلام
    ببخشید برای رشته معماری تو مقطع ارشد،چه قدر شهریه میگیرن؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب سیستم نظام اموزشی آلمان نیمه رایگان میباشد و زیر ۸۰۰ یورو هست

    2. Maryam گفت:

      ببخشید برای پذیرش مقطع ارشد بیوتکنولوژی دارویی دقیقا باید به کجا مراجعه کرد؟

      1. ف.فرجی گفت:

        سلام و عرض ادب خدمت شما منظورتون دانشگاه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *