ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی

مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی

مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی و در دانشگاه لیوبلیانا به عنوان معتبرترین دانشگاه اسلوونی می تواند گزینه تحصیلی مناسب برای متقاضیان باشد. متقاضیان از این طریق می توانند تحصیل ارزان اما با کیفیت در اروپا را تجربه کنند و به راحتی و پس از اتمام تحصیلات عالی می توانند ویزای تحصیلی خود را به اقامت اروپایی تبدیل کرده و در این کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) ماندگار شوند. مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی به عنوان سیکل دوم آموزش عالی محسوب شده و دانش آموختگان پس از اتمام دوره 2 ساله معادل 120 واحد، مدرک معتبر اروپایی دریافت می کنند.

از امتیازات ویژه تحصیل در اسلوونی می توان به کیفیت بالای آموزشی، هزینه پایین تحصیل و زندگی، آموزش به زبان انگلیسی، کار ضمن و پس از تحصیل و نیز فرصت بهره مندی از بورسیه تحصیلی اشاره کرد. شرایط اصلی مقطع کارشناسی ارشد در کشور اسلوونی شامل شرکت در آزمون ورودی و نیز داشتن مدرک کارشناسی و مدرک مهارت زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) می باشد. ما در این نگارش قصد داریم تا علاوه بر ارائه توضیحات کاملی درباره شرایط مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های اسلوونی به سوالات متقاضیان در هر زمینه از موضوع مذکور پاسخ دهیم. متقاضیان تحصیل در اسلوونی می توانند با اخذ مشاوره های تخصصی از کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، شانس خود برای تحصیل در اروپا را نیز بیازمایند.

آشنایی با سیستم آموزش عالی در اسلوونی

سیستم آموزش عالی اسلوونی دارای یک ساختار دو وجهی شامل آموزش عالی حرفه ای و آموزش عالی آکادمیک می باشد. آموزش عالی حرفه ای توسط کالج های حرفه ای عالی تهیه می شود که آموزش حرفه ای دو ساله را در سطح زیر دوره (سیکل کوتاه، ISCED 5B) به دانشجویان ارائه می کند. در حقیقت، قانون آموزش عالی حرفه ای از سال 2004 این نوع آموزش را در دسته آموزش دانشگاهی قرار داد. دانشجویان 120 واحد گرفته و می توانند تحصیلات حرفه ای خود را در سطح دانشگاهی نیز ادامه دهند.


اما آموزش عالی آکادمیک در اسلوونی توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شود. دانشگاه ها می توانند هر دو برنامه تحصیلی حرفه ای و آکادمیک را ارائه نمایند، این در حالی است که کالج های حرفه ای فقط و فقط مجاز به ارائه برنامه های تحصیلی حرفه ای هستند. سیستم آموزش عالی اسلوونی نیز همانند سایر کشورهای اروپایی از ساختار 3 سیکلی فرآیند بلونیا (Bologna Process) به صورت زیر تبعیت می کند:

مقطع تحصیلیواحد آموزشی
درجه کارشناسی180 ECTS
درجه کارشناسی ارشد120- 240 ECTS
درجه دکتری (PhD)120- 240 ECTS

مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی در 2024

اسلوونی کشوری کوچک اما بزرگ از نظر جنبه های دیگر می باشد. این کشور درست در قلب اروپا قرار دارد جایی که تلاقی رشته کوه های آلپ و دریای مدیترانه است. اکثر نقاط کشور اسلوونی پوشیده از جنگل بوده و حدود یک سوم مساحت کشور جزو مناطق محافظت شده ملی است. پایتخت اسلوونی شهر لیوبلیانا است که مرکز اکثر صنایع بزرگ و موسسات آموزشی و تحقیقاتی است. دانشگاه معروف لیوبلیانا قدیمی ترین و اولین دانشگاه ملی اسلوونی است که در سال 1975 تاسیس شده است. هم اکنون دانشجویان خارجی از سراسر دنیا در این دانشگاه در هر 3 دوره تحصیلی مشغول به تحصیل آکادمیک هستند.

مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی به عنوان سیکل دوم آموزش عالی محسوب شده و با 120- 240 واحد، در حدود 2 سال طول می کشد. در اسلوونی 4 دانشگاه و حدود 50 موسسه آموزش عالی مستقل وجود دارد که برنامه های تحصیلی مختلفی را در همه رشته ها به متقاضیان ارائه می کنند. بهترین دانشگاه های این کشور در 2024 عبارتند از:

نام دانشگاهرتبه ملیتعداد دانشکده
University of Ljubljana126
University of Maribor217
University of Primorska36
University of Nova Gorica47

برنامه های مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی

دانشگاه های معروف اسلوونی به ارائه برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی معروف هستند. بنابراین، داشتن دانش زبان انگلیسی جزو ضروریات مقطع کارشناسی ارشد در کشور اسلوونی محسوب می شود. در دانشگاه های اسلوونی، متقاضیان می توانند از بین 6 برنامه کارشناسی ارشد (M.Sc) زیر دست به انتخاب بزنند:

نام دانشگاهبرنامه تحصیلیهزینه تحصیل به یورومدت تحصیل
University of Ljubljanaسایش شناسی سطوح و بین سطوح8000€ در سال2
ریاضیات8000€ در سال2
University of Mariborمدیریت و کیفیت تحصیل4900€ در سال2
University of Primorskaعلوم ریاضیات8000€ در سال2
University of Nova Goricaمحیط زیست5000€ در سال2
مهندسی و مدیریت5000€ در سال2

نحوه اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در اسلوونی

شرط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی داشتن مدرک کارشناسی یا مدرک معادل آن است. شرط مهم دیگر برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اسلوونی اثبات مهارت زبان انگلیسی یا زبان اسلوونی در سطح متوسط منطبق با سطح B2 پاسپورت زبان اروپایی است. برای اثبات مهارت زبان انگلیسی می توان از نمرات آزمون های IELTS, TOEFL و یا گواهی های زبان پیشرفته C1 استفاده کرد.

نحوه اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در اسلوونی

با این توضیح، مدارک لازم برای درخواست پذیرش از دانشگاه های اسلوونی در سال 2024 به شرح ذیل می باشد:

  • پاسپورت معتبر بین المللی
  • مدارک شناسایی معتبر
  • چند قطعه عکس جدید
  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • مدرک کارشناسی و ریزنمرات مربوطه
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • رزومه یا CV
  • مدرک اثبات تمکن مالی برای اقامت در اسلوونی

شرایط ویزای اقامت تحصیلی در اسلوونی

کلیه دانشجویان متقاضی تحصیل در اسلوونی بلا استثنا برای تحصیل در اسلوونی نیازمند اخذ ویزای اقامت یا Residence permit هستند. اما لازم به ذکر است که متقاضیان برای درخواست این نوع ویزا از سفارت اسلوونی با 2 گزینه مواجه هستند. در گزینه اول، متقاضیان از داخل اسلوونی درخواست ویزا می دهند که باید مجموعا 66€ (یورو) بابت درخواست و صدور ویزا پرداخت کنند. اما در گزینه دوم، متقاضیان خارج از اسلوونی درخواست ویزا می دهند که هزینه آن به حدود 127€ (یورو) می رسد. اما بسته به مدت تحصیل متقاضیان، دو نوع ویزای اقامت شامل ویزای اقامت موقتی و دائمی وجود دارد که مشخصات هر کدام به شرح جدول زیر است:

آیتمویزای اقامت کوتاه مدت (ویزای C)ویزای اقامت بلند مدت (ویزای D)
مبنای قانونیقانون ویزای اتحادیه اروپا (EU Visa Code)(Aliens Act (ZTuj-2
مدت اعتبارتا 90 روزاز 91 روز تا 1 سال
محل اخذ ویزاسفارت اسلوونیسفارت اسلوونی
متقاضیان صلاحیتدارهر کس، به شرط رعایت شرایط لازمتنها دسته های خاص (شامل محققان و اساتید)
زمان اخذ3 ماه قبل از مسافرت3 ماه قبل از مسافرت
هزینه درخواست€6000 (یورو)€7700 (یورو)
مدارک لازمفرم درخواستفرم درخواست
مدرک مسافرتی معتبرمدرک مسافرتی معتبر
عکسعکس
مدارک پشتیبانمدارک پشتیبان

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی

مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های اسلوونی همراه با پرداخت شهریه است. شهریه ها نیز از موسسه آموزش عالی تا موسسه آموزش عالی دیگر و با توجه به دوره های تحصیلی مختلف در اسلوونی متفاوت است. بر اساس برنامه تحصیلی سال 2024 دانشگاه های اسلوونی، شهریه سالانه مقطع کارشناسی ارشد در اسلوونی حدود 2500€ تا 8000€ (یورو) می باشد. لازم به ذکر است که دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) و شهروندان جمهوری اسلوونی از پرداخت شهریه معاف هستند.

علاوه بر هزینه تحصیل در اسلوونی، هزینه دیگری با عنوان هزینه زندگی دانشجویی نیز وجود دارد که تماما بر عهده دانشجویان می باشد. اما بایستی به این نکته توجه نمود که در اسلونی دانشجویان از سوبسیدهای دولتی و تخفیف های عمومی برخوردار هستند. اما با این وجود، هزینه زندگی آنها در اسلوونی به 500€ الی 700€ (یورو) در ماه می رسد. دانشجویان می توانند با تغییر سبک زندگی خود و نیز اقامت خارج از نواحی مرکز شهر در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایند. همچنین، جهت پوشش این هزینه ها می توان از فرصت بورس تحصیلی اسلوونی نیز بهره برد که همه ساله توسط دولت و دانشگاه های اسلوونی به متقاضیان خارجی اعطاء می شود. برخی از مهمترین این بورس ها در سال 2024 عبارتند از:

  • بورسیه وزارت آموز، علوم، فرهنگ و ورزش
  • بورس صندوق بورسیه و نوسعه منابع انسانی اسلوونی
  • CMEPIUE (مرکز برنامه های نقل و انتقال و آموزش اروپایی جمهوری اسلوونی)
  • بورس تحصیلی بنیاد علوم اسلوونی

شرایط کار دانشجویی در اسلوونی

در اسلوونی، دانشجویان با ابزاری به نام کار دانشجویی یا Student Work می توانند کار کنند. کار دانشجویی در اسلوونی در واقع کار موقتی و نیمه وقت محسوب می شود. دانشجویان خارجی در اسلوونی می توانند از طریق نوع خاصی از قرارداد موسوم به فرم های ارجاع که می توان از آژانس های استخدام دانشجو بدست آورد، مشغول کار شوند. این آژانس ها در اسلوونی با عنوان سروریس های دانشجویی (SS) معروف هستند که لیست های مشاغل دانشجویی موجود و دستمزد پیشنهادی را ارائه می دهند. دانشجویان خارجی می توانند با تهیه مدارک زیر در این آژانس ها ثبت نام کرده و در اسلوونی کار کنند:

  • مدارک هویتی (ID)
  • حساب بانکی اسلوونی
  • شماره مالیاتی اسلوونی
  • گواهی ثبت
  • مدرک اقامتی (اختیاری)

در آخر، توصیه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به متقاضیان تحصیل و اعزام دانشجو به اروپا این است که با مراجعه و واگذاری پرونده مهاجرتی خود به این موسسه از ارزیابی ها و مشاوره های دقیق و حرفه ای موسسه مذکور تا دستیابی به اهداف خود بهره مند شوند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *