ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین

مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین

مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین بعنوان تحصیلات تخصصی در نظر گرفته میشود که دانشجویان علاوه بر آموزش تئوری، مهارتهای کاربردی هم می آموزند. تحصیلات کارشناسی ارشد در اوکراین یک دوره آموزشی 2 ساله با حدود 120 تا 240 ECTS اروپایی است. پس از اتمام این دوره، دانشگاه های اوکراینی به دانشجویان خود مدرک کارشناسی ارشد مطابق استاندارد اروپایی فرآیند بلونیا (Bologna Process) اعطاء می کنند. همواره مقطع  کارشناسی ارشد در اوکراین به سبب وجود امتیازات متعددی همانند هزینه تحصیل و زندگی پایین تر از میانگین اروپایی، کیفیت بالای آموزشی از طرفداران زیادی در بین دانشجویان خارجی برخوردار است.

همچنین دلیل شاخص دیگر برای جذب دانشجویان خارجی جهت ادامه تحصیل در اوکراین می توان به فرآیند پذیرش آسان در دانشگاه های این کشور اشاره کرد. علوم مهندسی و پزشکی از جمله رشته های معروف برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در کشور اوکراین محسوب می شود که توسط دانشگاه های معتبری مثل دانشگاه کارازین خارکف و دانشگاه تاراس شفچنکو به دانشجویان ارائه می شود. اما میانگین هزینه مقطع کارشناسی ارشد در کشور اوکراین بسیار پایین و در حدود 1500$ الی $3500 (دلار آمریکا) قرار دارد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد آن دارند که تا اطلاعات کامل و به روزی در زمینه شرایط تحصیل و اعزام دانشجویان کارشناسی ارشد به اوکراین ارائه داده و به سوالات هموطنان عزیز پاسخ دهند.

سیستم آموزش عالی در اوکراین در 2024

اوکراین دارای یک تاریخ طولانی و پر افتخار آموزش عالی، با موسسات آموزش عالی نوظهور نخستین در اوایل قرون 16 و 17 می باشد. این کشور از سال 1991، به اصلاح و مدرنیزاسیون سیستم خود جهت بازگشت به ریشه های اصیل اوکراینی به عنوان یکی از برترین سیستم های آموزش عالی اروپایی آن هم پس از سال ها تحت سیستم آموزشی تمامیت خواه مبادرت کرد. در 2024 این کشور آموزش آکادمیک و کاربردری را در قالب دوره های تحصیلی مختلف به دانشجویان ارائه می کند. قانون آموزش عالی مصوب سال 2002 چارچوب اصلی تحصیل در اوکراین را پایه ریزی می کند. بر این اساس، سیستم آموزش عالی اوکراین 4 سطح تحصیلات دانشگاهی را بدین سان معرفی می کند:

دوره تحصیلیشرایط تحصیلی
متخصص ارشداین دوره 2 تا 3 سال طول می کشد و یک سطح مهارتی است که شرط ورود به این دوره اتمام برنامه تحصیلی متوسطه است.
کارشناسسطح کارشناسی 4 ساله است و آموزش، مهارت و دانش داوطلبان را در رشته های حرفه ای همانند اقتصاد و مهندسی، هنر و غیره محک می زند. مطابق وزارت آموزش عالی اوکراین، درجه کارشناسی سطح اول آموزش عالی اوکراین محسوب می شود.
متخصص کارشناساین یک سطح بالاتر از کارشناسی است و مستلزم گذراندن یک سال دیگر است. این مقطع نیز بر پایه تحصیلات سطح کارشناسی با واحدهای اضافی در رشته مورد انتخاب دانشجویان است.
کارشناس ارشدهااین مقطع فرم کاملی از آموزش عالی در اوکراین است و نشانگر تفکر نوآورانه در رشته مربوطه است و بر اساس دانش فراگرفته شده در سطوح تحصیلی قبلی است. دانشجویان ارشد برای اثبات مهارت خود در جمع آوری و ترکیب داده ها و دانش در رشته خاص، دست به نگارش مقاله می زنند.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین

ناگفته پیدا است که اوکراین در بین کشورهای شرق اروپایی (EECA) به عنوان قطب دانشگاهی محسوب می شود. این کشور با داشتن بیش از 800 دانشگاه در شهرهای بزرگ و کوچک، مطمئنا دارای گزینه های مختلفی برای ادامه تحصیل دانشگاهی محسوب می شود. کیف بزرگترین شهر اوکراین است که از دانشگاه های معتبری برخوردار است که در ارائه برنامه های پزشکی، رشته های حرفه ای و هنری شهرت دارد. همچنین، متقاضیان می توانند موسسات مربوط به رشته های مهندس معدن، پزشکی و فناوری را در دانشگاه های دنپرو- پترویچ بیابند.

سیستم آموزش عالی اوکراین دارای یک ساختار انعطاف پذیری منطبق با روندهای مدرن در کشورهای پیشرفته می باشد که مورد تایید UNESCO و UN و بسیاری از سازمان های بین المللی تحت برنامه TEMPUS می باشد و از همه مهمتر این سیستم آموزشی از استاندارد اروپایی فرآیند بلونیا و نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) بهره می برد. بر این اساس، تحصیلات عالی در اوکراین شامل 3 سیکل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد موسوم به سیکل دوم در حدود 2 سال طول کشیده و معادل 120 تا 240 ECTS است. شرایط مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین به صورت لیست زیر است:

نام دورهکارشناسی ارشد
مدت تحصیل2 سال
تعداد ECTS120 الی 240
زبان آموزشیانگلیسی، اوکراینی و آلمانی
هزینه تحصیل1500 الی $3500 (دلار)

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین

مدارک لازم برای پذیرش کارشناسی ارشد در اوکراین

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های اوکراین بر عکس دیگر کشورهای اروپایی بسیار ساده و آسان است. فقط کافی است که متقاضیان در جریان مهلت درخواست دانشگاهی باشند. بر این مبنا، سال تحصیلی در اوکراین از 1 سپتامبر تا 30 ژوئن در جریان است. سال تحصیلی در اوکراین به دو ترم پاییزی و زمستانی به شهریه ها و واحدهای درسی مشابه تقسیم می شود. اما مهلت پذیرش کارشناسی ارشد معمولا در طول تابستان (ژوئن تا جولای) یا در زمستان (ژانویه تا فوریه) می باشد. متقاضیان برای شروع فرآیند پذیرش خود بایستی مدارک زیر را تهیه کنند تا از این طریق صلاحیت اخذ دعوت نامه دانشگاهی را بدست آورند. بدین ترتیب مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در اوکراین عبارت است از:

  • فرم درخواست آنلاین تکمیل شده
  • کپی پاسپورت بین المللی
  • کپی مدرک کارشناسی به همراه کارنامه تحصیلی
  • کپی کار پروژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • انگیزه نامه (SOP)
  • کپی شناسنامه و عکس پاسپورتی
  • توصیه نامه از کارفرما یا معلم سابق
  • ارائه نمرات آزمون های GRE, GMAT و یا LAST

شرایط و الزامات ویزای تحصیلی اوکراین

مطابق قوانین مهاجرتی اوکراین، شهروندان برخی کشورها برای ادامه تحصیل در اوکراین نیازی به دریافت ویزا ندارند. این کشورها شامل انگلستان، آلمان، ایتالیا، لهستان، رومانی، مجارستان و بلغارستان می باشد. همچنین دانشجویان کلیه کشورهای عضو شوروی سابق از اخذ ویزا معاف هستند. اما شرایط برای سایر دانشجویان خارجی متفاوت است و آنها نیازمند درخواست ویزای ورود هستند. بر اساس قوانین، متقاضیان تحصیل به مدت 90 روز نیازمند اخذ ویزای اقامت کوتاه (C Visa) هستند در حالی که، متقاضیان تحصیل به مدت بیش از 90 روز ملزم به اخذ ویزای بلند مدت (D Visa) هستند. اما مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی اوکراین به جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • دعوت نامه یا نامه پذیرش معتبر
  • نامه تایید از طرف دانشگاه مورد نظر به سفارت اوکراین
  • کپی قرارداد (اختیاری)
  • بیمه سلامت پزشکی
  • گواهی سلامت بیماری HIV
  • بلیط هواپیمای رفت

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین

اوکراین مقصد تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. علاوه بر هزینه های پایین تحصیلی، متقاضیان می توانند برای داشتن تحصیل رایگان در معنای دقیق کلمه از برنامه های بورسیه تحصیلی اوکراین نیز بهره مند شوند. این بورسیه ها یا با حمایت دولت و یا موسسات خصوصی به دانشجویان صلاحیتدار ارائه می شود. این بورس ها بر اساس دو شاخص شایستگی آکادمیک و نیاز دانشجو به متقاضیان اعطاء می شود. شما در جدول زیر با لیست برخی از برنامه های بورس تحصیلی اوکراین در سال 2022 آشنا می شوید:

عنوان بورس تحصیلیمبلغ بورسمهلت درخواست
Women in Economics Scholarship€10000 (یورو) برای 5 دانشجوی اقتصاد30 آوریل 2020
برنامه بورس تحصیلی CLIFF-GRADS$10000 الی 120000$ (دلار)30 سپتامبر 2019
Dermadry Scholarship 2019$1000 (دلار)21 آگوست 2018
Future Global leaders Scholarshipsپرداخت شهریه کامل دانشجویی30 اکتبر 2019
برنامه بورس OPPU Achievers$2500 (دلار)30 سپتامبر 2019

در پایان توصیه ما به شما هموطنان عزیز بهره گیری از مشاوره های تخصصی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد چرا که شما با این کار علاوه بر برخورداری از مشاوره های برتر برای نیل به اهداف مهاجرتی خود همچنین در وقت و هزینه خود نیز صرفه جویی می کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *