ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان یکی از گزینه های تحصیلی نسبتا مناسب برای برخی دانشجویان بین المللی خواهد بود. طول مدت تحصیل در این مقطع 2 ساله است. هر ساله دانشجویان ایرانی زیادی به دلیل نزدیکی فرهنگ تاجیکستان به ایران دانشگاه های این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند علاوه بر این سسیستم آموزش عالی این کشور پیشرفته است و استانداردهای جهانی برخوردار می باشد. کشور تاجیکستان در آسیای میانه قرار گرفته است و دارای مرزهای مشترک با کشور ازبکستان، افغانستان، چین و قرقیزستان است، مساحت این کشور 143100 کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی بالغ بر 8.6 میلیون نفر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان مقاله پیش رو را که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش در آمده است با دقت مطالعه کنید.

  • شرایط تحصیل در تاجیکستان چیست؟
  • آیا دانشگاه های تاجیکستان دارای اعتبار هستند؟
  • محدودیت های تحصیل در تاجیکستان چیست؟
  • هزینه تحصیل رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های این کشور باری تحصیل کدامند؟

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور تاجیکستان را دارند می توانند در طیف گسترده ای از رشته های ارائه شده تحصیل کنند، زبان آموزش در این مقطع زبان انگلیسی است که همین موضوع باعث جذب دانشجویان زیادی از سراسر دنیا شده است. متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی از این مقطع باید علاوه بر تکمیل فرم در نظر گرفته شده توسط دانشگاه مدارک و مستنداتی مانند: مدرک فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی به همراه ریز نمرات، مدرک معتبر زبان انگلیسی IELTS 6 یا معادل آن، اسکن از پاسپورت و مدارک شناسایی، توصیه نامه، انگیزه نامه، گواهی تمکن مالی و ترجمه رسمی و تایید شده مدارک در وب سایت دانشگاه مورد نظر آپلود شود تا درخواست مورد بررسی قرار گیرد.


امکان تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی امکان پذیر است اما دانشجو باید پیش از شروع سال تحصیلی در دوره آموزش زبان که طول مدت آن 12 ماه است شرکت کند و پس از تسلط کامل به زبان انگلیسی سال تحصیلی را آغاز کند. لازم به ذکر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در موسسات آموزش عالی تاجیکستان نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست و دانشجو می تواند با تهیه مدارک ذکر شده مراحل لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی را انجام دهد.

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان این است که دانشجویان واجد شرایط می توانند بورس تحصیلی دریافت کنند. دولت کشور تاجیکستان به دانشجویانی خارجی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور را ندارند کمک هزینه تحصیلی تا سقف 5000$ (دلار) در سال اعطاء می کند. در دانشگاه های تاجیکستان بورسیه تحصیلی به رشته های خاصی تعلق می گیرد که در این بین می توان به رشته های تربیت بدنی، سازه های عمران، کشاورزی، زبان انگلیسی، انفورماتیک، روزنامه نگاری، حسابداری، تامین برق، معماری، جغرافیا، ریاضیات، روانشناسی، جامعه شناسی و تکنولوژی اشاره کرد. متقاضیانی که قصد اخذ بورسیه تحصیلی در تاجیکستان را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که بورس تحصیلی ارائه شده در این کشور تنها بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهد.

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

معرفی دانشگاه های مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

در مقطع کارشناسی ارشد 114 رشته تحصیلی مختلف در 6 دانشگاه و 8 موسسه آموزش عالی ارائه میشود، دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی باید دانشگاه های برتر تاجیکستان را بشناسند و اطلاعات کاملی در خصوص شرایط تحصیل، شهریه و نحوه اخذ پذیرش بدست بیاورند. در جدول زیر سعی داریم به معرفی دانشگاه هایی بپردازیم که امکان ورود به مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان را فراهم کرده اند.

نام دانشگاهشرح
Tajik Technical University named after academician M.S.Osimiاین دانشگاه در سال 1956 به عنوان موسسه پلی تکنیک استالین آباد تاسیس شد. که به عنوان اولین موسسه آموزش عالی فنی در تاجیکستان شناخته می شود. در طول این سال ها بیش از 60000 دانشجو در زمینه های صنعت، معماری، مهندسی و اقتصاد از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
Khujand Polytechnical Institute of Tajik Technical Universityاین موسسه دارای امکانات لازم برای متخصصان واجد شرایط است، در دانشگاه خوجند بیش از 30 آزمایشگاه و 15 آزمایشگاه ویژه وجود دارد. KPTTU عضوء اتحادیه بین المللی تبادل دانشجویان در زمینه های فنی و کشاورزی است.
Tajikistan State University of Law Business & Politicsاین دانشگاه دولتی در منطقه سوغد قرار گرفته است
Russian-Tajik Slavonic Universityاین دانشگاه در شهر دوشنبه قرار گرفته است و در سال 1966 مطابق قرار داد بین تاجیکستان و و فدراسیون روسیه تاسیس شد که هدف از تاسیس آن پشتیبانی از دانشجویانی روسی بود که در کشور تاجیکستان اقامت داشته داشتند
Kulyab State University Abuabdullohi Rudakiاین دانشگاه در اوت سال 1945 تاسیس شد
Technological University of Tajikistanاین موسسه توسط شورای وزیران SSR تاجیکستان در سال 1990 تاسیس شد.
Tajik State University of Commerceیکی از دانشگاه های برتر تاجیکستان در زمینه اقتصاد و مدیریت است که در سال 1987 بر اساس انستیتوی تجارت تاسیس شد. امروزه این دانشگاه با بیش از 10400 دانشجو فعالیت میکند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های تاجیکستان

شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در کشور تاجیکستان مقرون به صرفه است، دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های تاجیکستان باید سالانه مبلغ 3000$ (دلار) پرداخت کنند. اگر دانشجویی به زبان انگلیسی تسلط ندارد و قصد دارد در این دوره ها شرکت کند باید مبلغ 2500$ (دلار) نیز بابت این دوره ها بپردازد. هزینه های زندگی در تاجیکستان مشابه هزینه زندگی در کشور ایران است، بیشتر هزینه های زندگی در این کشور مشابه سایر کشورهای دنیا مربوط به هزینه های محل اقامت است. اگر قصد اقامت در خوابگاه را دارید باید ماهانه مبلغی بین 200$ تا 250$ (دلار) پرداخت کنند اما اگر قصد اجاره مسکن را دارید باید ماهانه مبلغی بین 400$ تا 500$ (دلار) پرداخت کنید. برای بررسی دقیق تر هزینه های حمل و نقل و خورد و خوراک می توانید به لینک هزینه زندگی در تاجیکستان رجوع کنید.

امیدواریم با مطالعه این نوشتار پاسخ سوالات خود را در خصوص مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان کسب کرده باشید، برای شناخت بهترین شهرهای دانشجویی در این کشور مقاله بهترین شهرهای تاجیکستان برای تحصیل را با دقت مطالعه کنید. هموطنان عزیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل در تاجیکستان و یا سایر کشورها مورد نظر همه روزه با کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “مقطع کارشناسی ارشد در تاجیکستان

  1. Спецназ ГРУ گفت:

    سلام خسته نباشید ، من مسلط به زبان تاجیکی هستم آیا میتوانم به زبان تاجیکی تحصیل کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اکثر دانشگاه های این کشور به زبان روسی دروس رو ارائه می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *