ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

یکی از دوره های تحصیلی در شرق اروپا که اخیرا مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته، مقطع کارشناسی ارشد در صربستان می باشد. متقاضیان می توانند با کسب صلاحیت های لازم در دانشگاه های معتبر صربستانی همانند دانشگاه بلگراد و دانشگاه نوی ساد ادامه تحصیل دهند. سیستم آموزش عالی صربستان دارای دو نوع تحصیلات شامل تحصیلات آکادمیک ارائه شده توسط دانشگاه ها و تحصیلات کاربردی ارائه شده در کالج های تحصیلات کاربردی یا دانشگاه ها می باشد.

اصلاح سیستم آموزش عالی صربستان پس از الحاق به معاهده فرآیند بلونیا (Bologna Process) در سال 2003 شروع شد. این امر همزمان با تصویب قانون جدید آموزش عالی در صربستان به حمایت از معاهده مذکور انجام شد. قانون مذکور معرف سیستم انتقال واحد اروپایی (ECTS)، سیستم تحصیلات سه سیکلی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و نیز تحصیلات تکمیلی می باشد. بر اساس قانون جدید دوره کارشناسی ارشد در صربستان دوره ای 2 ساله بوده و شرط اتمام این دوره، گذراندن 60 تا 120 ECTS می باشد. این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به شرح جزئیات تکمیلی درباره شرایط تحصیل، اخذ پذیرش تحصیلی و اعزام دانشجو به صربستان بحث می کند.

دلایل ورود به مقطع کارشناسی ارشد در صربستان 2024

صربستان کشوری در حال توسعه است که اقتصاد آن در سال 2024 را می توان با بررسی نمودار ذیل بهتر درک کرد:

اقتصاد کشور صربستان

با این حال اخذ اقامت صربستان، خصوصا از طریق، تحصیل، طرفداران خاص خود را دارد. موسسات آموزش عالی صربستان سابقه دیرینی در امر تحصیلات عالی دارند و قدمت برخی از آنها به دهه 1800 میلادی هم می رسد. دانشگاه های دولتی صربستان دامنه گسترده ای از برنامه های کارشناسی را شامل مدیریت، اقتصاد، بازرگانی، علوم سیاسی، هنر، کشاورزی، ارتباطات، مهندسی و علوم کامپیوتر را به متقاضیان داخلی و خارجی عرضه می کنند. در سال 2024 بهترین دانشگاه های صربستان عبارت هستند از:

نام دانشگاهرتبه ملی
دانشگاه بلگراد1
نوی ساد2
دانشگاه نیس3
کراگوجواچ4

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

همانطور که در مطالب فوق نیز به وضوح بیان شد، مقطع کارشناسی ارشد در صربستان دوره ای 2 ساله با 60 تا 120 ECTS واحد اروپایی می باشد. متقاضیان برای تحصیل در این مقطع اولا نیازمند مدرک کارشناسی معتبر بوده و ثانیا آنها برای تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان بایستی مهارت زبان انگلیسی خود را اثبات نمایند و بهترین روش برای این کار، ارائه مدرک زبان انگلیسی IELTS می باشد.

مطابق پایگاه داده ما، فعلا 4 دانشگاه در صربستان وجود دارند که آزمون IELTS را قبول دارند و میانگین نمره IELTS لازم برای مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه حداقل 5.4 می باشد. همچنین گذراندن آزمون ورودی معمولا GRE و مصاحبه جزء پیش نیازهای پذیرش تحصیلی در برخی دانشگاه های صربستان می باشد. داوطلبان می توانند در جدول زیر با جزئیات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های صربستان آشنا شوید:

مدرک تحصیلیکارشناسی ارشد (MSc)
زبان آموزشیانگلیسی یا صربی
مدت تحصیل2 سال
مهلت درخواست پذیرشاکتبر

مدارک لازم برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

همانطور که در مقالات قبلی نیز درباره شرایط تحصیل در صربستان اشاره شده است، فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از طریق تکمیل فرم درخواست پذیرش از وب سایت دانشگاه شروع می شود و پس از تحویل این فرم و مدارک لازم به دانشگاه، متقاضیان باید منتظر پاسخ دانشگاه باشند. معمولا مهلت درخواست پذیرش کارشناسی ارشد در صربستان در طی ترم بهاره (ژوئن تا جولای) و در طی ترم پاییزه (ژانویه تا فوریه) می باشد. اما این فرآیند از قوانین و دستورالعمل های ساده و آسانی تبعیت می کند و متقاضیان برای ارائه درخواست پذیرش خود نیازمند ارائه مدارک زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر یا کارت شناسائی ملی
  • مدارک شناسائی متقاضی
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • فرم درخواست پذیرش تکمیلی
  • مدرک کارشناسی و ریز نمرات مربوطه
  • انگیزه نامه (SOP)
  • رزومه یا CV
  • نمره آزمون ورودی GRE, LAST و یا GMAT
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی (IELTS)
  • گواهی اثبات تمکن مالی برای پوشش مخارج حین اقامت در صربستان

مدارک لازم برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

شرایط مهاجرت تحصیلی به صربستان

مطابق مقررات مهاجرتی کشور صربستان، متقاضیان خارجی برای تحصیل در این کشور اروپایی نیازمند پاسپورت بین المللی و ویزای تحصیلی صربستان هستند. ویزای تحصیلی صربستان مجوز ورود و اقامت در این کشور محسوب می شود که توسط دولت این کشور به متقاضیانی اعطا می شود که تمایل به تحصیل در صربستان برای مدت بیش از 90 روز (3 ماه) را دارند. در غیر این صورت، متقاضیان برای تحصیل در دوره آموزشی کوتاه تر از 3 ماه می توانند درخواست ویزای توریستی از سفارت صربستان داده و به این کشور مسافرت کنند.

بر این اساس، مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی صربستان بدین شرح است:

  • اصل پاسپورت با دو صفحه خالی
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش صادره از وزارت آموزش صربستان
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدرک کارشناسی
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 5.5
  • بیمه سلامت
  • گواهی اثبات تمکن مالی با ارائه صورت حساب بانکی

هزینه تحصیل و زندگی در صربستان

مقطع کارشناسی ارشد در کشور صربستان همراه با پرداخت هزینه تحصیل در صربستان می باشد که بر عهده دانشجویان است و عمدتا به دانشگاه و برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد. این شهریه های تحصیلی در دانشگاه های صربستان که توسط خود موسسات آموزش عالی این کشور معین می شود و چیزی بین 500€ الی 2500€ (یورو) می باشد، در مقایسه با هزینه های تحصیلی در سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

هزینه های زندگی دانشجویان کارشناسی ارشد در صربستان از دیگر هزینه های جانبی تحصیل در این کشور است که شامل هزینه غذا، اجاره خانه یا خوابگاه، غذا، لباس و غیره می باشد. مقدار هزینه های زندگی در صربستان عمدتا به سبک زندگی و شهر محل تحصیل دانشجویان بستگی دارد. بر طبق آمارهای موجود، میانگین هزینه ماهیانه زندگی در کشور صربستان در حدود 330€ تا 550€ (یورو) است.

کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جزء برترین کارشناسان حقوقی و مهاجرتی کشور بوده و با تکیه بر دانش و تجربه چندین ساله خود آماده ارائه مشاوره های به روز و تخصصی به هموطنان عزیز در هر زمینه مهاجرتی، اخذ ویزا و اقامت خارجی می باشند.

سوالات پرتکرار درباره مقطع کارشناسی ارشد در صربستان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • مهم ترین مزیت تحصیل در این مقطع در صربستان چیست؟ می توان گفت که در حال حاضر، این رشته با کیفیت مناسب در این کشور ارائه می شود. از طرف دیگر، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور بیشتر است.
  • آیا دانشگاه های صربستان در این مقطع شرایط مناسبی دارند؟ رتبه بالایی برای دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی ارشد در دسترس نیست.
  • آیا هزینه های تحصیل رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد صربستان بالا است؟ یکی از مزیت های تحصیل در این کشور، امکان تحصیل با هزینه های کم است.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *