ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

در سالهای اخیر، مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان به سبب کیفیت بالای آموزش عالی و رفاه نسبی در این کشور مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. از آنجایی که گرجستان نیز جزء امضا کنندگان معاهده فرآیند بلونیا (Bologna Process) می باشد و از استانداردهای آموزشی اروپایی تبعیت می کند، بنابراین سیستم آموزش عالی این کشور نیز همانند سایر کشورهای اروپایی متشکل از 3 سیکل تحصیلاتی شامل کارشناسی (3 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری یا PhD (4 سال) می باشد. بر این اساس، مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان به مدت 2 سال به طول انجامیده و اتمام این دوره مستلزم گذران 120 واحد ECTS می باشد.

از شرایط تحصیل متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های گرجستان می توان به داشتن مدرک کارشناسی معتبر، برخورداری از مدرک زبان انگلیسی همانند IELTS یا TOEFL و نیز گذراندن آزمون ورودی دانشگاه های گرجستانی می باشد. متقاضیان باید بدانند که هزینه تحصیل آنها در کشور گرجستان با توجه به برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر ممکن است مبلغی در حدود 2500$ تا 5000$ (دلار آمریکا) می باشد. متقاضیان تحصیل در گرجستان می توانند مقاله حاضر را برای تکمیل اطلاعات خود در این خصوص مطالعه کرده و یا در صورت وجود هر گونه سوالی آن را با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

اطلاعات عمومی درباره کشور گرجستان

گرجستان کشوری واقع در چهار راه آسیای غربی و شرق اروپا با مساحتی برابر 69700 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 4.5 میلیون نفر می باشد. به لحاظ جغرافیایی گرجستان کشوری کوهستانی است که دارای ناهمواری های زیاد و اقلیم سرد و خشک قاره ای است. گرجستان با دریای سیاه در غرب، ترکیه و ارمنستان در جنوب، آذربایجان در شرق و با فدراسیون روسیه، در شمال دارای مرز مشترک است. این کشور در غرب با دریای سیاه خط ساحلی دارد. شهر تفلیس یا به انگلیسی Tbilisi، پایتخت کشور گرجستان می باشد که در واقع بزرگترین مرکز جمعیتی این کشور نیز محسوب می شود.


شرایط مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

گرجستان گزینه تحصیلی مناسب و ایده آلی برای دانشجویانی است که علاقه مند تحصیل در یک کشور فرهنگی و امن می باشد. از مزایای برتر مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان می توان به کیفیت آموزش عالی، هزینه پایین تحصیل و زندگی در گرجستان، اقامت اروپایی و امکان تردد آزادانه در کشورهای شنگن، فرصت های کار ضمن و پس از تحصیل و همچنین امکان اخذ بورس های تحصیلی مختلف را می توان نام برد. در گرجستان، بیش از 60 دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که برنامه های آموزشی آنها مورد تایید وزارت آموزش این کشور قرار دارد. این دانشگاه ها هر 3 دوره تحصیلی را مطابق استانداردهای اروپایی به متقاضیان ارائه می کنند. برخی از انواع و تعداد برنامه های کارشناسی ارشد در دانشگاه های گرجستان در سال 2024 به ترتیب زیر می باشد:

عنوان برنامه تحصیلیتعداد برنامه تحصیلی
کارشناسی ارشد علوم (M.Sc)3
کارشناسی ارشد هنر (M.A.)3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (M.B.A)3

آموزش کارشناسی ارشد در گرجستان ترکیبی از دستورالعمل ها و محتوای دروس تئوریک و کاربردی است که تمرکز اصلی آموزش در این مقطع نیز بیشتر بر روی مفاهیم کاربردی می باشد. ارزشیابی نهایی دانشجویان کارشناسی ارشد در گرجستان عمدتا بر مبنای آزمون های نهایی پایان ترم و نیز نمره دفاع از پایان نامه می باشد. از شرایط مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان می توان به داشتن مدرک کارشناسی و نیز مدرک زبان انگلیسی را نام برد. همچنین دانشجویان ممکن است با توجه به برنامه تحصیلی خود در یکی از آزمون های ورودی همانند GRE و SAT شرکت نموده و یا از آنها مصاحبه گرفته شود.

شرایط مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

مدارک لازم اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

معمولا، موسسات آموزش عالی دارای سیستم درخواست آسانی هستند که به داوطلبان اجازه ثبت نام از طریق فرم درخواست آنلاین را فراهم می کند. همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، دانشجویان خارجی متقاضی مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان بر اساس مصاحبه و تنها چند دانشگاه گرجستانی به منظور مطابقت با استانداردهای آموزش دروس به زبان انگلیسی از دانشجویان خود مدرک زبان IELTS درخواست می کنند. معمولا دانشگاه های گرجستان، به تنها یک مدرک رسمی از مدرسه قبلی آموزش به زبان انگلیسی را می پذیرند. مدارک لازم برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های گرجستان به شرح ذیل است:

  • فرم آنلاین درخواست
  • قرارداد آموزش (فرم ثبت نام)- لیستی که شامل دوره های انتخابی نیز می باشد
  • فوتوکپی از صفحات شناسائی پاسپورت متقاضی
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • کپی مدرک کارشناسی و ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی (اختیاری)

شرایط ویزای تحصیلی گرجستان 2024

بر اساس قوانین کشور گرجستان، فقط دانشجویان 98 کشور دنیا مجاز به ورود به مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان بدون درخواست ویزای تحصیلی تا مدت یک سال هستند و مابقی دانشجویانی که قصد تحصیل تمام وقت به مدت بیش از 90 روز در گرجستان را دارند، ملزم به درخواست این ویزا هستند. متولی و مرجع رسیدگی به درخواست های ویزای تحصیلی متقاضیان خارجی نیز سفارت گرجستان می باشد. ویزای تحصیلی گرجستان یا ویزای نوع D3 یک نوع ویزای اقامت بلند مدت و چند ورودی است که اعتبار آن بستگی به مدت زمان دوره تحصیلی متقاضیان دارد و مدت زمان انتظار برای صدور ویزا تا حداکثر یک ماه می باشد. بر این اساس، مدارک لازم برای دریافت ویزای تاحصیلی گرجستان 2024 به قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • کپی پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر
  • کپی مدارک شناسایی متقاضی
  • دعوت نامه از دانشگاه گرجستان
  • کپی مدرک تحصیلی معتبر و ریزنمرات مربوطه
  • گواهی اثبات تمکن مالی (با ارائه صورتحساب بانکی متقاضی در طی 6 اخیر)
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • بیمه سلامت درمانی
  • مدرک اقامتی در گرجستان

هزینه زندگی و بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

اصولا یکی از دلایل انتخاب مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان، هزینه های پایین تحصیل و زندگی در این کشور کوچک آسیایی است. شهریه دانشگاه های گرجستان معمولا حدود 1000€ (یورو) در هر ترم است. اما هزینه زندگی در گرجستان هم همانند شهریه ها نسبتا پایین است و در کل دانشجویان کارشناسی ارشد در ماه حدود 300€ الی 400€ (یورو) بابت هزینه زندگی دانشجویی می پردازند که در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

اما از طرف دیگر، متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان برای پوشش خرج و مخارج تحصیلی خود از فرصت های بورس تحصیلی نیز برخوردارند. بورسیه های تحصیلی گرجستان معمولا شامل بورسیه های دولتی، فاندهای خصوصی و کمک هزینه های کالج می باشد که شامل حال دانشجویان خارجی نیز می شود. برای اطلاع بیشتر راجع به شرایط تحصیل در گرجستان، بورسیه در گرجستان و نحوه اخذ ویزا و اعزام دانشجو به این کشور با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، علاوه بر اطلاع از آخرین قوانین و مقررات مهاجرتی در جریان روند ارزیابی و رسیدگی به پرونده درخواست ویزای خود نیز قرار گیرید.

پرسش های کلیدی درباره مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان

گرجستان کشوری نسبتا ارزشمند برای زندگی ایرانی ها است. باید به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی، انتخاب گرجستان برای تحصیل چندان منطقی نیست. افرادی که می خواهند در ادامه برای تحصیل خود به گرجستان مهاجرت کنند، باید موارد مختلفی را مد نظر قرار دهند. پرسش هایی درباره مقطع کارشناسی ارشد در این کشور مطرح می شوند که عبارتند از:

  • دوره کارشناسی ارشد در گرجستان چه مدت به طول می انجامد؟ این دوره آموزشی به مانند اکثر کشورهای جهان 2 ساله است.
  • آیا گرجستان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، یک کشور پر هزینه است؟ خوشبختانه نیازی به پرداخت شهریه سنگین برای تحصیل در این کشور نیست.
  • آیا تحصیل در این مقطع تحصیلی در گرجستان ارزشمند است؟ در صورتی که فرد رزومه خوب در اختیار داشته باشد، انتخاب گرجستان می تواند یک گام رو به عقب باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *