ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در صربستان

مقطع کارشناسی در صربستان

به سبب مدارک دانشگاهی معتبر و شهریه های تحصیلی پایین، مقطع کارشناسی در صربستان می تواند برای متقاضیان تحصیل بسیار مقرون به صرفه باشد. دانشگاه های خصوصی و دولتی مختلفی در صربستان وجود دارد که شما می توانید برای مقطع کارشناسی از این دانشگاه ها اخذ پذیرش گرفته و در صربستان ادامه تحصیل دهید. اما از بین این دانشگاه های صربستانی، دو دانشگاه بلگراد و دانشگاه نوی ساد می توانند برترین کاندیداها برای مقطع کارشناسی در کشور صربستان باشند.

از شرایط تحصیل در صربستان می توان به ارائه دیپلم دبیرستان و نیز مدرک زبان انگلیسی IELTS و TOEFL اشاره کرد که جزء شرایط عمومی اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان است. همچنین از رشته های پر طرفدار برای ادامه تحصیل در دانشگاه های صربستانی می توان به تحصیل پزشکی و علوم اجتماعی در این کشور اشاره کرد. تضمین کیفیت آموزش عالی در صربستان با توجه به تبعیت این کشور از اصول و استانداردهای فرآیند بلونیا (Bologna Process) تعیین می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله با شرح جزئیاتی در خصوص، شرایط تحصیل، نحوه و مدارک لازم برای پذیرش، هزینه تحصیل و زندگی ، انواع بورس و شرایط اخذ آن در صربستان همچنین به سوالات شما عزیزان پاسخ می دهند.

شرایط مقطع کارشناسی در صربستان

همان طوری که مطلع هستید صربستان از سال 2003 عضو کامل فرآیند بلونیا/ ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) می باشد و سیستم آموزش عال آن مطابق استاندارد اروپایی کار می کند. بر این اساس مقطع کارشناسی BSc در جمهوری صربستان به عنوان سیکل اول تحصیلات عالی به شمار می رود و این سیکل معادل 180 ECTS واحد اروپایی می باشد. اما این مقطع تحصیلی در دانشگاه های صربستان در حدود 3 سال طول می کشد.


از شرایط احراز صلاحیت جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های صربستان می توان به داشتن مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات آن، مدرک زبان انگلیسی جهت اثبات دانش زبانی متقاضی و مهمتر از آن قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های صربستان است. آزمون مذکور یک آزمون چند گزینه ای معمولا از دروس ریاضی، شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی است. معمولا در اوایل جولای و اوایل سپتامبر برگزار می شود. با این توضیحات شما می توانید با جزئیات مقطع کارشناسی در صربستان آشنا شوید:

مدرک تحصیلیکارشناسی (BSc)
زبان آموزشیانگلیسی یا صربی
مدت تحصیل3 سال
مهلت درخواست پذیرشاکتبر

لازم به ذکر است در صورت کاریابی پس از تحصیل و پرداخت مالیات، در نهایت پس از بیش از 5 سال امکان اخذ پاسپورت صربستان وجود خواهد داشت. جایگاه این پاسپورت در سال 2024 به شرح نمودار ذیل است:

جایگاه پاسپورت صربستان

دانشگاه های برتر صربستان جهت مقطع کارشناسی

همانطور که می دانید سیستم آموزش عالی صربستان به دو نوع تحصیلات شامل تحصیلات آکادمیک ارائه شده توسط دانشگاه ها و تحصیلات کاربردی یا حرفه ای ارائه شده در کالج های مطالعات کاربردی یا در دانشگاه ها دسته بندی می شود. دانشگاه ها در صربستان موسسات آموزش عالی مستقلی هستند که ممکن است انواع و سطوح دوره های تحصیلی مختلفی را برای متقاضیان پیشنهاد کنند. برترین دانشگاه های صربستان در سطح ملی در سال 2024 عبارت هستند از:

رتبه ملینام دانشگاه
1بلگراد
2نوی ساد
3دانشگاه نیس
4کراگوجواچ

مدارک و الزامات پذیرش مقطع کارشناسی در صربستان

لازم است بدانید که فرآیند اخذ پذیرش دارای پیچیدگی خاصی نیست بلکه شامل طی مراحل ساده ای است که متقاضیان با اندکی صبر و دقت می توانند این فرآیند را با موفقیت به پایان برسانند. شما برای استارت درخواست پذیرش خود حتما باید از طریق سایت موسسه آموزش عالی اقدام مقتضی را انجام دهید. مدارک لازم برای این کار نیز شامل موارد ذیل است:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه های صربستان
  • رسید یا مدرک پرداخت شهریه دانشگاهی
  • 2 مدرک تحصیلی (دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد)
  • مدرک تحصیلی به زبان صربستانی
  • 2 کپی از کارنامه تحصیلی متقاضی
  • 2 کارنامه تحصیلی به زبان صربستانی
  • جزئیات مقالات پژوهشی منتشره در مجلات علمی معتبر
  • 2 توصیه نامه از مدرسه یا موسسه آموزش عالی قبلی
  • انگیزه نامه (SOP)

مدارک و الزامات پذیرش مقطع کارشناسی در صربستان

نحوه اخذ ویزای تحصیلی صربستان

مطابق قانون صربستان، متقاضیان تحصیل از کشورهای غیر اروپایی که قصد ادامه تحصیل به مدت بیش از 3 ماه در صربستان را دارند، بایستی برای مشخص شدن تکلیف ویزای ورودشان به کشور صربستان به سفارت این کشور مراجعه کنند. ویزای تحصیلی صربستان علاوه بر اعطای مجوز ورود ، همچنین به شما امکان کار دانشجویی در صربستان بدون اخذ ویزای کار را نیز فراهم می کند.

بدین ترتیب، مدارک لازم جهت درخواست ویزای تحصیلی صربستان به شرح زیر است:

  • اصل پاسپورت به همراه دو صفحه خالی
  • 2 عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش از موسسه آموزش عالی صربستان
  • کلیه مدارک تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل 5.5
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • انتقال وجه به حساب بانکی دانشگاه
  • مدرک تمکن مالی کافی برای کل دوره تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه سلامت برای کل دوره اعتبار ویزا

شرایط بورسیه کارشناسی در صربستان

در ابتداء باید بدانید که هزینه تحصیل در صربستان در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین است. دانشگاه های صربستان از دانشجویان خارجی حاضر در این کشور شهریه های در حدود 500€ تا 1500€ (یورو) در سال دریافت می کنند. همچنین هزینه زندگی در صربستان بسته به محل زندگی و سبک زندگی اتان ممکن است از 330€ تا 550€ (یورو) در ماه متغیر باشد. شما برای جبران بخشی از این هزینه ها در کشور صربستان از گزینه بورس تحصیلی برخوردار هستید. شما در فهرست زیر با برنامه های بورس تحصیلی صربستان در سال 2024 آشنا می شوید:

عنوان بورس تحصیلیمقدار بورس به دلار ($)شرایط اخذ
بورسیه های بین المللی بنجامین ای. گیلمن5000$شایستگی تحصیلی
بورسیه های دیوید ال. بورن20000$ویژه دانشجویان آمریکایی
بورسیه مدرسه آموزش بین المللی (SIT)دانشجویان خارجی
بورس موسسه باستان شناسی آمریکا1000$کلیه مقاطع تحصیلی

در صورت علاقه مندی به دانستن اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های تخصصی با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته تا کارشناسان امر شما را در جریان آخرین قوانین و مقررات مهاجرتی کشورها و نیز جزئیات فرآیند اخذ ویزا قرار دهند.

پرسش هایی درباره مقطع کارشناسی در صربستان

برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا صربستان مقصد مناسبی برای تحصیل در این مقطع است؟ باید در نظر داشت که در بسیاری از رشته های تحصیلی، امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع نیست.
  • آیا هزینه های تحصیل مقطع کارشناسی در این کشور بالا است؟ خوشبختانه صربستان کی از ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل است.
  • بهترین دانشگاه های صربستان برای تحصیل در این مقطع کدامند؟ دانشگاه بلگراد و نوی ساد در این کشور بهترین شرایط را دارند.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *