ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی در هند

مقطع کارشناسی در هند

سیستم آموزش عالی هند در رده 26 دنیا قرار دارد و مقطع کارشناسی در هند مخصوصا در رشته های مهندسی و فناوری اطلاعات (IT) طرفدارن خود را دارد. اگر شما نیز علاقه مند تحصیل در خارج و رشته تخصصی شما مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT) می باشد، توصیه می شود که فرصت تحصیل در هند را از دست ندهید. در سال های نه چندان گذشته، هند از جمله کشورهایی بود که به طور سنتی برای تحصیلات دانشگاهی دانشجو به خارج اعزام می کند تا اینکه دانشجوی خارجی بپذیرد.

البته در حال حاضر، شرایط به کلی عوض شده است و با ارتقای کیفی تحصیلات عالی در هند، شمار دانشجویان خارجی در این کشور آسیایی افزایش قابل توجهی یافته است. همه ساله هند پذیرای بیش از 30000 دانشجوی خارجی از جمله دانشجویان ایرانی می باشد. همه ساله بر تعداد متقاضیان ایرانی مایل به تحصیل در هند افزوده می شود و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت رسالت ذاتی خود می داند که با اتکاء بر دانش و تجربه چندین ساله پرسنل خود در خدمت این دسته از هموطنان عزیز نیز باشد.

چرا مقطع کارشناسی در هند؟

این سوالی است که ممکن است اکثر دانشجویان و علاقه مندان تحصیل در خارج از خود داشته باشند. هند، سرزمین عجایب و کشوری با اسراری به اندازه وسعت کره زمین با فرهنگی غنی و باستانی است. کشور هند به پایتختی دهلی نو به لحاظ جمعیتی با 1.3 میلیارد نفر (پس از چین) در رده دوم پر جمعیت ترین کشور جهان قرار دارد. این کشور پر جمعیت و در حال توسعه آسیایی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته است. مخصوصا، دانشجویان رشته های مهندسی و فناوری همه ساله برای مقطع کارشناسی در هند به رقابت باهم می پردازند. اما دلایل این جذابیت تحصیلی هند چیست؟

از دلایل جذابیت هند به عنوان یک مقصد تحصیلی بین المللی می توان به وجود دانشگاه های رتبه برتر جهانی، هزینه تحصیل و زندگی پایین در هند در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی، وجود شهرهای دانشجویی بزرگ و با امکانات مجهز، فرصت های بورس تحصیلی متعدد، وجود رشته های معروف و پر طرفدار جهت تحصیل، مدارک معتبر بین المللی، فرصت های کاری حین و پس از تحصیل و نیز فرهنگ غنی خود مردمان هند اشاره کرد. این ها فاکتورهایی است که مقطع کارشناسی در هند را برای متقاضیان خارجی جذاب می سازد. البته جمعیت بالای این کشور امکان کاریابی برای خارجی ها را بسیار پایین آورده است.

جمعیت هند به شرح نمودار ذیل می باشد:

جمعیت هند

همچنین شرایط سنی و درصد آن در هند را می توان با مشاهده نمودار ذیل متوجه شد:

شرایط سنی و درصد دانشجویان در هند

کار دانشجویان مقطع کارشناسی در هند

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل رشته کارشناسی در هند هستند، می توانند حین تحصیل در این کشور مشغول به کار شوند. کار ضمن تحصیل رشته کارشناسی در هند موجب پس انداز مالی دانشجویان در طول اقامت در این کشور می باشد. البته لازم به ذکر است که برای کار حین تحصیل کارشناسی در هند باید برخی از قوانین را در این حوزه رعایت کنید. به طور مثال، دانشجویان بین المللی می توانند 18 ساعت در طول هفته در این کشور به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.

برخی از محبوب ترین مشاغل دانشجویی برای دانشجویانی که به دنبال کار دانشجویی، در مقطع کارشناسی در هند هستند، عبارت اند از:

محبوب ترین مشاغل دانشجویی برای دانشجویانی که به دنبال کار ضمن تحصیل کارشناسی در هند

شرایط مقطع کارشناسی در هند 2024

مسلما تحصیل در دومین کشور پر جمعیت دنیا، هند می تواند تجربه جالبی برای متقاضیان تحصیل در خارج باشد. در 2024 تحصیل در دانشگاه های هندی در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا (PhD) برای کلیه متقاضیان خارجی امکان پذیر است. مقطع کارشناسی در هند معمولا 4 سال طول می کشد، اگر چه دوره هایی همانند مهندسی و فناوری اطلاعات یا پزشکی MBBS کمی طولانی تر است. دوره های مهندسی و IT در حدود 4 سال طول می کشد در حالی که اتمام دوره MBBS حدود 5 سال به طول می انجامد. شما در جدول زیر با تعداد 43 برنامه مقطع کارشناسی در هند آشنا می شوید:

عنوان برنامه تحصیلیتعداد برنامه
کارشناسی علوم (B.Sc)30 برنامه
کارشناسی مهندسی (B.Eng)9 برنامه
کارشناسی هنر (B.A.)5 برنامه

در هند دانشجویان مجاز به انتخاب رشته و تحصیل در برنامه آموزشی دلخواه خود می باشند و در این زمینه هیچ محدودیتی در کار نیست. اما بد نیست که شما با رشته های معروف و پر متقاضی هند نیز کمی آشنا شوید. از بین این رشته ها می توان به رشته های علوم کامپیوتر و پزشکی اشاره کرد که فرصت های شغلی این رشته ها چه در هند و چه در خارج از هند برای متقاضیان بسیار فراوان است.

الزامات اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در هند

قبل از هر اقدامی، لازم است بدانید که در گذشته هیچ مرکز متمرکزی برای رسیدگی به درخواست های پذیرش تحصیلی دانشجویان خارجی در هند وجود نداشت و بنابراین شما بایستی درخواست خود را مستقیما به دانشگاه ارسال می کردید و این کار از طریق تکمیل فرم درخواست به انضمام ارسال مدارک لازم امکان پذیر بود. با این حال، امروزه دانشجویان کارشناسی مهندسی، معماری یا برنامه ریزی با استفاده از طرح پذیرش مستقیم دانشجویان خارجی (DASA) می توانند درخواست خود را به موسسات فناوری ملی و یا هر دانشگاه ملی دیگر تحویل دهند. لازم به ذکر است که طرح پذیرش مستقیم دانشجویان خارجی (DASA) در واقع سرویس پذیرش های متمرکز دانشجویان خارجی جهت درخواست پذیرش همزمان بیش از یک دانشگاه می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های هند عبارت است از:

  • اسکن مدرک دیپلم و ریز نمرات مربوطه
  • مدارک شناسایی
  • CV
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • نمرات آزمون زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • مدرک اثبات تمکن مالی

الزامات اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در هند

شرایط اخذ ویزای تحصیلی هند

اگر شما دارای کارت شهروند خارجی هند (OCI) باشید، شما می توانید در هند بدون نیاز به ویزای تحصیلی، تحصیل و کار بکنید. اما اغلب کسانی که قصد تحصیل در هند را دارند بایستی ویزای تحصیلی هند را درخواست دهند. بر طبق قانون هند، متقاضیانی که قصد تحصیل در برنامه ای تمام وقت به مدت بیش از 3 ماه در هند را دارند، ملزم به درخواست ویزای تحصیلی هند هستند. حداکثر مدت اعتبار ویزای تحصیلی هند تا 5 سال است و با مجوز اداره ثبت مهاجران منطقه ای (FRRO) قابلیت تمدید دارد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی هند به شرح زیر می باشد:

  • دعوت نامه دانشگاهی
  • پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار 6 ماهه
  • مجوز از وزارت بهداشت یا وزارت آموزش هند
  • رسید پرداخت هزینه رسیدگی به درخواست ویزا

شرایط بورسیه مقطع کارشناسی در هند

با توجه به هزینه تحصیل در هند، برای پوشش بخشی از مخارج تحصیل و زندگی در هند دانشگاه های هندی به دانشجویان خارجی خود کمک مالی در قالب بورسیه تحصیلی اعطاء می کنند. دولت هند در این زمینه پیش قدم اصلی است و طیف وسیعی از بورس های تحصیلی را به دانشجویان خارجی مایل به تحصیل در این کشور ارائه می کند. برنامه بورسGeneral Culture Scholarship نمونه ای از این برنامه های بورس تحصیلی است که همه ساله به دانشجویان خارجی اعطاء می شود.

برخی دیگر از برنامه های بورسیه تحصیلی در هند شاملCommonwealth Fellowship Plan, Reciprocal Scholarship Scheme, Cultural Exchange Programme و بورس شورای روابط فرهنگی هند می باشد. اگر شما نیز جزو متقاضیان تحصیل در هند هستید، مطمئنا مشاوره با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در دست یابی سریع شما به اهدافتان کمک فراوانی خواهد کرد.

سوالات متداول در خصوص مقطع کارشناسی در هند

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص مقطع کارشناسی در هند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا دانشگاه های هند برای پذیرش دانشجویان در رشته کارشناسی از امتحانات ورودی استفاده می کنند؟ اغلب دانشگاه های هند برای پذیرش دانشجویان برای مقطع کارشناسی در هند از امتحانات ورودی مختلفی استفاده می کنند.
  • آبا دریافت بورسیه دانشجویی برای مقطع کارشناسی در هند امکان پذیر است؟ اتباع کشورهای خارجی که بضاعت مالی کافی برای مقطع کارشناسی در هند را ندارند، می توانند از بورسیه های متنوع دانشجویی در این کشور استفاده کنند.
  • دوره کارشناسی در این کشور چند ساله است؟ این دوره آموزشی حداقل 3 سال به طول می انجامد و اکثر دانشگاه ها دوره کارشناسی را 4 ساله ارائه می کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *