مهاجرت

ترک تابعیت آذربایجان

ترک تابعیت آذربایجان

علی رغم میل بسیاری از افراد برای کسب اقامت و در ادامه، اخذ تابعیت کشور آذربایجان، درصدی از مردم خواهان ترک تابعیت آذربایجان می باشند. این مورد در سال های اخیر بین ورزشکاران آذربایجان و کشورهای همسایه بسیار پرتکرار بوده است و همانگونه که کشتی گیران سایر کشورها برای اخذ تابعیت آذربایجان در تلاشند، ورزشکاران متعددی نیز در صدد وداع با آذربایجان و حضور در کشوری دوم می باشند.

این اتفاق برای بسیاری از افراد به صورت ناخواسته حادث می شود. بدین معنا که دولت یک کشور، حق تابعیت را از فرد سلب می نماید؛ در این صورت شخص می بایست مدارک خود را جهت اخذ تابعیت در سرزمینی دیگر به سفارت آن کشور بفرستد. دولت آذربایجان پیرامون این مطلب قوانین و ضوابط خاصی را در نظر گرفته است که در ادامه این نگارش که به همت اعضای تیم موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گرداوری شده، به آن ها می پردازیم.

  • مزایای ترک تابعیت آذربایجان چیست؟
  • چه جرائمی منجر به لغو تابعیت آذربایجان می شود؟
  • بهترین مزایای دریافت تابعیت آذربایجان چیست؟
  • فرایند دریافت تابعیت آذربایجان چیست؟

قوانین تابعیت در آذربایجان

از موارد قابل ملاحظه در قانون اساسی کشور آذربایجان، اختصاص یافتن تابعیت این کشور به افرادی است که فاقد شرایط لازم جهت اخذ تابعیت بوده اما در عین حال جزء مفاخر علمی و فرهنگی می باشند. علاوه بر این ورزشکاران دارای موفقیت های بین المللی و فعالان حوزه تکنولوژی که موفق به دریافت جوایز معتبری گشته اند نیز می توانند بدون نیاز به سپری کردن مراحل قانونی متداول، اقدام به دریافت تابعیت آذربایجان نمایند.

درصورتیکه افراد پس از اخذ تابعیت مشغول فعالیت هایی از قبیل ترویج مذهبی خاص، نژاد پرستی، فساد و ایجاد اخلال در امنیت این کشور باشند، جمهوری آذربایجان قادر خواهد بود تابعیت را از آنان سلب نماید. طبق قانون مصوب شده در سال 2018 همچنان اجرا می شود، جمهوری آذربایجان تنها اقدام به ارائه تابعیت به افرادی می کند که بیش از 5 سال متوالی در این کشور سکونت داشته باشند. لازم به ذکر است فرد متقاضی می تواند 3 ماه در سال را در کشوری دیگر سپری کند اما ایجاد وقفه میان سال های سکونت او جایز نمی باشد.

مدارک لازم جهت دریافت تابعیت کشور آذربایجان به شرح ذیل می باشد:

  • فرم تکمیل شده تقاضا شامل مشخصات فرد و علت تقاضای صدور تابعیت
  • مدرکی دال بر اجازه اقامت شخص در اروگوئه
  • رسید پرداخت هزینه های لازم
  • مدرکی جهت اثبات تسلط فرد به زبان آذربایجان
  • 4 قطعه عکس سایز پاسپورت

چگونگی اخذ تابعیت آذربایجان

متقاضیان بین المللی از طرق مختلفی جهت دریافت اقامت کشور آذربایجان و درنهایت اخذ تابعیت این کشور اقدام می نمایند. از راه های دریافت اقامت آذربایجان می توان به مهاجرت تحصیلی، کاری و گردشگری اشاره کرد. همچنین پناهندگی از دیگر راه های ورود به آذربایجان بوده که در سال های اخیر ساکنین کشور یمن بیش از همه خواستار دریافت آن بوده اند. کشور آذربایجان برای تخصیص تابعیت از قانون خاک پیروی نمی کند. بدین معنا که فرزندان متولد شده در این کشور قادر به دریافت تابعیت آذربایجان نخواهند بود. مگر در صورتی که یکی از والدین آن ها از اتباع آذربایجان باشند (اصل خون).

این امکان از 3 روش امکان پذیر می باشد:

  • فرزند در کشوری غیر از آذربایجان متولد شده اما دارای پدری آذری بوده و مادر هویت او را تکذیب نکند.
  • پدر و مادر بدون هویت باشند و فرزند در خاک آذربایجان دیده به جهان گشاید.
  • حداقل یکی از والدین دارای تابعیت آذری باشند.

در کل یک شهروند خارجی از 3 طریق زیر می تواند به تابعیت آذربایجانی دست یابد:

چگونگی اخذ تابعیت آذربایجان

منتها به شرط اینکه او در ابتداء به مجوز اقامت دائمی آذربایجان دست یابد و قانونا نیز از مدت اقامت پیوسته اش در این کشور نیز حداقل 5 سالی گذشته باشد.

موارد ترک تابعیت آذربایجان

موارد ترک تابعیت آذربایجان

با توجه به اینکه نرخ رشد سال های اخیر جمعیت در آذربایجان رو به رشد می باشد، دولت این کشور شرایط سختی را برای خروج از تابعیت آذربایجان درنظر نگرفته است. اکثر افرادی که از تابعیت کشور متبوع خود خارج می شوند به خواسته خود این فرآیند را پیش نمی برند. اغلب اشخاص از روی اجبار دست به چنین اقدامی می زنند و خود نقشی در عملی کردن آن ندارند.

ترک تابعیت آذربایجان نیز از این قانون مستثنی نبوده و پیرو دلایل زیر می باشد:

  • استخدام فرد در نیروی نظامی و مسلح سایر کشورها
  • سلب تابعیت شخص از سوی جمهوری آذربایجان به دلایل امنیتی
  • مهیا نبودن شرایط برای افراد فعال در زمینه های خاص و ترک به اجبار و الزام تابعیت کشور

همچنین افراد تارک تابعیت آذربایجان می بایست به ادامه مسیر و ضوابطی که برای این افراد در نظر گرفته شده است توجه داشته باشند. حداقل سن تعیین شده برای این اقدام 18 سال می باشد؛ شخص پیش از تغییر تابعیت خود ملزم است شرایط واگذاری اموال و دارایی های خود پس از ترک کشور به دولت را بپذیرد و موافقت خود را با آن اعلام کند. همچنین مدت زمان تعیین شده جهت خروج فرد از کشور متبوع خود محدود می باشد.

ترک تابعیت و اخذ مجدد آن در آذربایجان

با توجه به امتیاز 61 پاسپورت آذربایجان در فهرست رده بندی پاسپورت های جهان، می توان اظهار داشت افراد بسیاری پس از ترک تابعیت این کشور در صدد اخذ مجدد آن بر می آیند. با این پاسپورت فقط می توان به 32 کشور جهان معاف از ویزا سفر کرد و برای همین نیز متاسفانه پاسپورت جمهوری آذربایجان جزء پاسپورت های قوی بین المللی به حساب نمی آید. در این بین نیز کشور آذربایجان شرایطی را برای این افراد در نظر گرفته است تا اگر شخص موفق به اخذ تابعیت کشور ثانویه نشد، بتواند مجددا از اتباع آذربایجان به حساب آید. قانون اساسی آذربایجان افراد دارای دو تابعیت را به رسمیت نمی شناسد. بدان معنا که فرد متقاضی اخذ تابعیت کشور ثانویه، ملزم است در ابتدای امر از تابعیت آذربایجان خارج گردد.

مزایا و معایب ترک تابعیت آذربایجان

این که ترک تابعیت آذربایجان چه مزایا و معایبی داشته باشد بستگی دارد به این که فرد پس از آن تابعیت چه کشوری را به دست آورد. مثلا می دانیم که کشور اتریش تابعیت دوگانه را نمی پذیرد در نتیجه اگر کسی پس از 10 سال اقامت قانونی در اتریش شرایط اخذ پاسپورت این کشور را داشته باشد، مطابق قوانین ناچار است از ملیت پیشین خود ترک تابعیت کند. بنابراین داشتن تابعیت دوگانه هم در جمهوری آذربایجان و هم در اتریش امری خلاف قانون است.

پس ترک تابعیت آذربایجان با هدف اخذ شهروندی اتریش مزایای متعددی دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. امکان تحصیل رایگان در اتریش و برخی دیگر از کشورهای اروپایی که این امکان را برای شهروندان اتحادیه اروپا فراهم کرده اند از جمله فنلاند
  2. امکان خرید ملک در برخی از کشورهای اروپایی که تنها این اجازه را به شهروندان اتحادیه اروپا (EU) می دهند مثل رومانی
  3. داشتن یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا و سفر به بیش از 123 کشور دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا

داشتن پاسپورت دوم یا تابعیت مضاعف در آذربایجان

با توجه به اختیاری بودن خروج برخی از افراد از تابعیت کشور مورد نظر، اشخاص با اهدافی نظیر ازدواج با همسری از اتباع سایر کشورها و یا براساس تمایل خود به ادامه تحصیل یا زندگی در کشور موردنظر، می توانند تابعیت خود را در کشور آذربایجان ملغی نمایند. اما در مواردی که ترک تابعیت در نتیجه ارتکاب جرم و به منظور مجازات فرد باشد منجر به بی تابعیتی وی می شود که معایب  مشکلات زیادی در پی خواهد داشت؛ مثلا فرد دیگر امکان تحصیل در مدارس دولتی آذربایجان یا امکان خرید زمین در این کشور را نخواهد داشت. برای دریافت مشاوره در این زمینه و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایید.

سوالات پرتکرار در خصوص ترک تابعیت آذربایجان

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر درباره مقاله ترک تابعیت آذربایجان به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

  • چگونگی اخذ تابعیت آذربایجان به چه صورت است؟ متقاضیان بین المللی از طرق مختلفی جهت دریافت اقامت کشور آذربایجان و درنهایت اخذ تابعیت این کشور اقدام می نمایند. از راه های دریافت اقامت آذربایجان می توان به مهاجرت تحصیلی، کاری و گردشگری اشاره کرد. همچنین پناهندگی از دیگر راه های ورود به آذربایجان بوده که در سال های اخیر ساکنین کشور یمن بیش از همه خواستار دریافت آن بوده اند. کشور آذربایجان برای تخصیص تابعیت از قانون خاک پیروی نمی کند. بدین معنا که فرزندان متولد شده در این کشور قادر به دریافت تابعیت آذربایجان نخواهند بود. مگر در صورتی که یکی از والدین آن ها از اتباع آذربایجان باشند (اصل خون).
  • ترک تابعیت و اخذ مجدد آن در آذربایجان چگونه است؟ با توجه به امتیاز 61 پاسپورت آذربایجان در فهرست رده بندی پاسپورت های جهان، می توان اظهار داشت افراد بسیاری پس از ترک تابعیت این کشور در صدد اخذ مجدد آن بر می آیند. با این پاسپورت فقط می توان به 32 کشور جهان معاف از ویزا سفر کرد و برای همین نیز متاسفانه پاسپورت جمهوری آذربایجان جزء پاسپورت های قوی بین المللی به حساب نمی آید. در این بین نیز کشور آذربایجان شرایطی را برای این افراد در نظر گرفته است تا اگر شخص موفق به اخذ تابعیت کشور ثانویه نشد، بتواند مجددا از اتباع آذربایجان به حساب آید. قانون اساسی آذربایجان افراد دارای دو تابعیت را به رسمیت نمی شناسد. بدان معنا که فرد متقاضی اخذ تابعیت کشور ثانویه، ملزم است در ابتدای امر از تابعیت آذربایجان خارج گردد.
4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *