مهاجرت

ترک تابعیت فنلاند

ترک تابعیت فنلاند

به رغم اینکه درصد قابل توجهی از افراد در صدد اخذ اقامت فنلاند می باشند، ترک تابعیت فنلاند به دلایل گوناگون در سمت دیگر قرار گرفته و متقاضیان خاص خود را دارد. افراد با دلایل موجه یا غیرموجه خواهان وداع با کشور فنلاند بوده و در مواردی معدود نیز که خود اشخاص تصمیم گیرنده نبوده و اختیاری ندارند، دولت فنلاند به علل مختلف از آن ها سلب تابعیت می نماید. اگرچه کشور فنلاند یکی از سرزمین های توسعه یافته اقتصادی بوده و اغلب ساکنان آن از رفاه مطلوبی برخوردارند، مشکلات اجتماعی و حقوقی در اکثر مواقع منجر به این امر می گردند. در ادامه این مقاله، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر آن گشته اند تا پیرامون تابعیت کشور فنلاند، مسیرهای منتهی به آن و دلایل اصلی و عمده ترک کنندگان این تابعیت با شما عزیزان سخن بگویند.

  • داشتن تابعیت فنلاند چه مزیت های حقوقی را به همراه دارد؟
  • افراد با ترک تابعیت فنلاند و از دست دادن پاسپورت این کشور، چه ضررهایی را متحمل می شوند؟
  • روش های گوناگون اخذ تابعیت فنلاند کدامند؟
  • تابعیت چه کشورهایی بهتر از تابعیت فنلاند است؟
  • محدودیت های ترک تابعیت این کشور در چیست؟
  • عمده ترین دلایل ترک تابعیت فنلاند توسط شهروندان این کشور به چه شرحی است؟
  • آیا کشور فنلاند افراد دارای تابعیت مضاعف را به رسمیت می شناسد؟

ترک تابعیت فنلاند و پاسپورت این کشور

فنلاند یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی در شمال اروپا بوده و پایتخت آن شهر زیبا و مدرن هلسینکی (Helsinki) است. مردم این کشور از رفاه اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده و از نظر مساحت فنلاند هشتمین کشور بزرگ اروپایی به شمار می رود. به دلیل امتیازات بالای کسب شده توسط دانشگاه های این کشور در مقیاس جهانی و پایین بودن نرخ بیکاری درشهرهای مختلف فنلاند، علاقه مندان اقدام به تحصیل در فنلاند یا کار در این سرزمین نموده و سعی در اخذ پذیرش در دانشگاه ها و موسسات برتر آموزش عالی این کشور، یا پیدا کردن فرصت شغلی مناسب در بازار کار پررونق فنلاند دارند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده کشور فنلاند دارای جاذبه های طبیعی بسیاری بوده و شمار زیادی از گردشگران هرساله سفر به این سرزمین اروپایی را تجربه می نمایند. همچنین فنلاند دارای یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان می باشد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهانگردی در سال2022 کشور فنلاند تنها با 7 امتیاز اختلاف همراه با کشورهای اروپایی آلمان، اسپانیا و لوکزامبورگ در رتبه دوم برترین پاسپورت های جهان قرار گرفته است. شایان ذکر است که امارات با کسب 179 امتیاز در صدر این رده بندی قرار گرفته است. شهروندان فنلاندی و مهاجرینی که موفق به دریافت پاسپورت فنلاند پس از سال های متمادی شده اند باید توجه داشته باشند که همراه با ترک تابعیت این کشور، مزایای فراوانی چون امکان سفر بدون محدویت به 127 کشور جهان را از دست داده و همچنین 45 کشور جهان، بدون دراختیار داشتن پاسپورت فنلاند ویزای خاصی را در فرودگاه خود به افراد اعطا نخواهند کرد. در ادامه به بررسی امتیاز بالای پاسپورت فنلاند و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان پرداخته ایم:

امتیاز پاسپورت فنلاند و مقایسه با سایر کشورها

روش های اخذ تابعیت فنلاند

کشور فنلاند نیز همچون سایر کشورهای جهان دارای ضوابط و قوانین حقوقی مشخصی در زمینه اعطای تابعیت به افراد بوده و صرفنظر از گروهی از اشخاص که به صورت اتوماتیک مشمول قوانین تابعیت فنلاند می گردند، سایر افراد می بایست پروسه ای نسبتا طولانی را در این مسیر طی نمایند؛ همچنین مقررات تعیین شده در کشور مبدأ نقش پررنگی در این فرآیند دارا می باشند. تولد یکی از روش های اخذ تابعیت فنلاند می باشد که طبق مقررات این کشور فرزندانی که در خاک فنلاند به دنیا آمده و دارای پدر یا مادر فنلاندی باشند، مشمول قوانین تابعیت خواهند شد. همچنین تولد فرزند در کشوری ثانویه درصورتی منتهی به اخذ تابعیت فنلاند برای او می گردد که ملیت فنلاندی والدین او برای دولت این سرزمین محرز گردد. فرزند خواندگی دارای قوانین کاملا مشابه بوده و تنها تفاوت آن قابل اعمال بودن برای کودکان زیر 12 سال می باشد.

با توجه به بازار کار پررونق فنلاند و مشاغل پردآمد و متعدد این کشور، درصد قابل توجهی از افراد با تقویت زبان فنلاندی و اشتغال به مدت 5 سال در زمینه های گوناگون به ارائه درخواست جهت دریافت تابعیت فنلاند مبادرت می ورزند. در این فرآیند اشخاص پس از تایید شدن هویت، با ارائه صورت حساب های بانکی و اثبات تمکن مالی اقدام به دریافت تابعیت فنلاند می کنند. اعلام تابعیت (kansalaisuusilmoitus) نیز یکی از کوتاه ترین و سریع ترین مسیرها بوده و اغلب توسط افراد با عناوین زیر مطرح می گردد:

  • شخصی که پیش از این از اتباع فنلاندی بوده است.
  • افراد با سن 18 الی 22 سال و سابقه زندگی چند ساله در خاک فنلاند
  • کودکی که در خاک کشوری ثانویه متولد شده اما دارای پدر یا مادر فنلاندی می باشد.
  • اشخاصی که تبعه سایر کشورهای اسکاندیناوی بوده اما 5 سال اخیر را در فنلاند سکونت اختیار کرده اند.

موارد ترک تابعیت فنلاند

موارد ترک تابعیت فنلاند

افراد به علل مختلفی ممکن است اقدام به ترک تابعیت فنلاند نمایند؛ تجربه زندگی بهتر، پیوستن به تیم های ورزشی سایر کشورها، عضویت در نیروهای نظامی سرزمین های دیگر جهان و لغو تابعیت به علت از دست دادن رابطه با والدین از این موارد می باشند. اشخاصی که به سن 22 سال رسیده و همزمان دارای تابعیت کشوری دیگر نیز می باشند، درصورتی که ارتباطشان در سال های پایانی با کشور فنلاند مطلوب نباشد، تابعیت را از دست خواهند داد. گروهی از افراد که به دلیل تولد از مادری که از اتباع فنلاند می باشد، مشمول قوانین تابعیت گشته اند، درصورت قطع ارتباط مادر و فرزندی به سرنوشتی مشابه دچار می گردند. همچنین ارائه اطلاعات گمراه کننده و اشتباه در زمان اخذ تابعیت چنین پایانی را به همراه خواهد داشت.

ترک تابعیت فنلاند و قوانین تابعیت مضاعف در آن

فنلاند برخلاف شماری از کشورهای اروپایی افراد دارای تابعیت مضاعف را به رسمیت شناخته و مشکلی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت. بدان معنا که اشخاص قادر هستند بدون نیاز به ترک تابعیت فنلاند، تابعیت کشوری ثانویه را دریافت نمایند. از مشکلات تابعیت دوگانه می توان به امکان وجود الزام برای انجام خدمت سربازی اشاره کرد درصورتیکه دارای فواید بسیاری نیز می باشد که همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به تفصیل پیرامون آن با شما عزیزان سخن خواهند گفت.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *