مهاجرت

ترک تابعیت نیوزلند

ترک تابعیت نیوزلند

برای شهروندان نیوزلند و افراد خارجی که موفق به اخذ اقامت دائم این کشور شده اند، آگاهی از قوانین ترک تابعیت نیوزلند کمک شایانی به حساب می آید. با توجه به وضعیت مطلوب اقتصادی کشور نیوزلند و رشد درصد مهاجرپذیری این سرزمین در سال های اخیر که موجب افزایش جمعیت نیوزلند در سال 2022 به 4886000 نفر شده است، افراد زیادی خواهان دریافت ویزای این کشور از طرق مختلفی چون سرمایه گذاری، کار و تحصیل می باشند. با وجود این امر برخی از افراد ساکن نیوزلند به دلیل نارضایتی از وضعیت رفاه و زندگی یا سایر دلایل که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، در صدد ترک تابعیت این سرزمین پر باران می باشند. در ادامه این مطلب که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، به بحث پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

  • قوانین تابعیت در کشور نیوزلند به چه صورتی است؟
  • افراد دارای اقامت نیوزلند برای چند ماه مجاز به سفر به کشورهای خارجی می باشند؟
  • موارد ترک تابعیت نیوزلند کدامند؟
  • آیا می توان به خواست خود تابعیت نیوزلند را ترک کرد؟
  • فرایند دریافت تابعیت دوگانه در این کشور چیست؟
  • آیا می توان تابعیت نیوزلند را با کشورهای دیگر تغییر داد؟
  • آیا افراد پس از ترک تابعیت نیوزلند قادر به برقراری ارتباط با این کشور خواهند بود؟

قوانین تابعیت در نیوزلند

کشور نیوزلند در منطقه اقیانوسیه قرار داشته و از 16 استان تشکیل شده است. یکی از حقایق جالب توجه پیرامون این کشور درصد جزایر خارج از آب آن می باشد؛ تنها 10% از جزایر نیوزلند در زیر آب قرار ندارند. نیوزلند تا 1000 سال پیش کشف نشده بود و هم اکنون بیش از 4 میلیون نفر در اقصی نقاط آن زندگی می کنند. وضعیت رفاه مردم نیوزلند در سطح بالایی قرار داشته و متوسط هزینه زندگی و اجاره مسکن در این کشور نسبت به سرزمین هایی چون آلمان و سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین می باشد. اغلب مهاجرینی که نیوزلند را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند، به شهر آوکلند (Auckland) سفر می کنند در صورتیکه پایتخت این کشور شهر زیبای ولینگتون (Wellington) می باشد. درصد قابل توجهی از جمعیت نیوزلند را مهاجران اروپایی تشکیل می دهند.

قوانین تابعیت وضع شده توسط حکومت مشروطه سلطنتی این کشور دارای پیچیدگی های بارزی نبوده و طبق اصلاحیه های صورت گرفته در سال 2005 این ضوابط شرایط را برای پرسشگران به وضوح بیان کرده اند. کشور نیوزلند سرزمینی بسیار مدرن بوده و با توجه به شرایط ایده آل اشتغال ورزی و تحصیل در این کشور، تنها 7% از ساکنان آن متعلق به جزایر اقیانوسیه می باشند؛ بیش از 71% جمعیت نیوزلند اتباع کشورهای اروپایی می باشند که با قصد دریافت اقامت دائم به این کشور مهاجرت کرده اند.

توزیع نژادی در نیوزلند

چگونگی اخذ تابعیت نیوزلند

کشور نیوزلند توسط آب های اقیانوسیه احاطه شده و تنها راه ارتباطی با این کشور علاوه بر فرودگاه شهر ولینگتون، مسیر دریایی می باشد. بنابراین تاثیر اصل خاک در تخصیص تابعیت به شهروندان در این کشور افزایش یافته و برخلاف قوانین موجود پیش از سال 1977 که شهروندان انگستان و ایرلند نیز قادر به اخذ تابعیت نیوزلند بدون الزام جهت سکونت در این کشور بودند، هم اکنون تنها افرادی قادر به اخذ تابعیت سرزمین نیوزلند هستند که در خاک این کشور زاده شوند. طبق قوانین وضع شده در سال 2005 بانوانی که با اتباع نیوزلندی ازدواج کرده و دارای تابعیت سایر کشورها می باشند نیز، قادر به اخذ تابعیت نیوزلند و اقامت دائم در این کشور هستند. هم اکنون مهاجرین مقیم نیوزلند تنها در صورتی قادر به دریافت اقامت دائم می باشند که حداقل برای 5 سال در این کشور سکونت داشته باشند.

فرزندانی که در خاک نیوزلند متولد می گردند، فارغ از شرایط تابعیت والدین آن ها کشور نیوزلند شرایط تابعیت را برای آن ها در نظر می گیرد. فرزندانی که در خارج از خاک کشور نیوزلند متولد می گردند، مجاز به اخذ پاسپورت این کشور نخواهند بود؛ تنها استثناء موجود در این مقوله برای افرادی در نظر گرفته می شود که دارای والدین با تبار نیوزلندی بوده و فاقد تابعیت باشند. همچنین تولد فرزندان دیپلمات ها و سران سیاسی سایر کشورها در نیوزلند مشمول قانون تابعیت این کشور نمی باشد. شرایط اقدام برای اخذ تابعیت نیوزلند به شرح ذیل می باشد:

  • سکونت به مدت 5 سال در شهرهای این کشور
  • ارائه مدارکی دال بر فعالیت اقتصادی مفید جهت اخذ اقامت کاری
  • تسلط کافی بر زبان انگلیسی
  • اثبات توانایی تامین مخارج زندگی در نیوزلند
  • حضور یافتن در مراسم تابعیت

موارد ترک تابعیت نیوزلند

موارد ترک تابعیت نیوزلند

علی رغم اینکه تصور اکثریت در موضوع تخصیص تابعیت در نیوزلند، تنها مربوط به افرادی است که متولد خاک این کشور هستند، متولدین جزایری چون Samoa که مستقل بوده و از نظر جغرافیایی در نزدیکی نیوزلند قرار دارند نیز از اتباع نیوزلند به حساب می آیند. با توجه به اینکه شهروندان ساکن نیوزلند اغلب سرمایه خود را صرف اشتغال در فعالیت هایی چون تولید گوشت و صادرات آن به سایر کشورها می کنند، انواع رشته های ورزشی در این کشور نسبتا محروم از توجه و حمایت بوده و علاقه مندان چندانی ندارند. این امر موجب گشته تا برخی از ورزشکاران نیوزلند جهت تجربه سطح بالاتری از زندگی و فعالیت ورزشی در رشته های پرمخاطبی چون بسکتبال به سایر کشورهای جهان مانند استرالیا مهاجرت نمایند. از دیگر دلایل ترک تابعیت نیوزلند می توان به پذیرفته شدن در ارگان های نظامی سایر کشورها اشاره کرد.

در مواجهه با برخی از موارد ترک تابعیت نیوزلند در می یابیم که همگی افراد با اختیار خود دست به چنین اقدامی نزده و گروهی از اتباع این کشور تحت امر دولت مجبور به ترک نیوزلند بوده و با در نظر گرفتن شرایط این افراد در صورتیکه دارای اقامت از نوع PRV باشند، قادر به بازگشت به نیوزلند و حفظ تابعیت خود هستند. همچنین افراد می توانند با دارا بودن این ویزا، بدون اقدام برای ترک تابعیت نیوزلند، به مدت 24 ماه سفر به سایر کشورهای جهان را تجربه کنند. تحت شرایطی خاص این امکان برای 5 الی 10 سال نیز فراهم می باشد.

شرایط تابعیت دوگانه و ترک تابعیت نیوزلند

با توجه به قوانین حقوقی در کشور نیوزلند، این سرزمین افراد دارای تابعیت دوگانه را به رسمیت شناخته و از پذیرش آن ها ممانعت به عمل نمی آورد. افراد می توانند درصورتیکه کشور دوم آن ها این اصل را می پذیرد، پس از بازگشت به نیوزلند اقدام به اخذ دوباره تابعیت این کشور نمایند. با توجه به رتبه هفتم پاسپورت نیوزلند در فهرست جهانی، بسیاری از افراد پس از ترک تابعیت این کشور اقدام به بازگشت به نیوزلند می نمایند. در پایان شما به پرسش های شما عزیزان پاسخ داده و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت موفق شده باشد ابهامات شما را در زمینه مهاجرت به نیوزلند رفع نماید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *