مهاجرت

پاسپورت هند

پاسپورت هند

پاسپورت هند اگرچه جزو معتبرترین پاسپورت های دنیا در سال 2024 نیست در قیاس با ایران جایگاه بهتری دارد. در واقع می توان گفت اعتبار پاسپورت هر کشور نشان دهنده این است که فرد با دریافت پاسپورت چه امتیازاتی در عرصه بین الملل و جهان دریافت می کند و می تواند بدون دریافت ویزا به کدام کشورها در دنیا سفر کند. برای دریافت پاسپورت هند راه های مختلفی وجود دارد، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی دارند به بررسی روش های اخذ پاسپورت هند بپردازند. اگر شما هم قصد مهاجرت و اقامت در کشور هندوستان را دارید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

  • شرایط دسترسی به پاسپورت هند چیست؟
  • آیا این مدرک مسافرتی از اعتبار بالایی برخوردار است؟
  • آیا مهاجرت با پاسپورت هندی مناسب است؟
  • چگونه می توان پاسپورت هند را دریافت کرد؟

اقامت هند و نحوه اخذ آن در 2024

بحث را با یک سوال مهم شروع می کنیم. چه کسی مقیم هند است؟ اخذ اقامت هند برای افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که از این طریق امکان کار و سرمایه گذاری (همانند ثبت شرکت و خرید ملک در هند) برای متقاضیان فراهم می شود. از این روی برای کسب صلاحیت به عنوان یک مقیم هند فرد می بایست حداقل 182 روز از یک سال مالی را در هند گذرانده باشد و یا بیش از 60 روز از سال را در هند اقامت داشته باشد و یا 365 روز یا بیشتر را در طی 4 سال قبل در هند زندگی کرده باشد.


اقامت (موقتی با حداکثر اعتبار یک سال) هند را در سال 2024 می توان از طرق مختلف همانند کار، بیزینس، سرمایه گذاری و کارآفرینی و تحصیل کسب نمود. پس از طی 182 روز اقامت در هند، شما می توانید متقاضی وضعیت اقامت دائمی (PRS) در هند باشید. اما این کار شرایط بخصوصی دارد. برای این منظور، متقاضیان 2 گزینه متفاوت پیش روی دارند:

نوع اقامت دائمی هندشرایط اخذ
کارت OCI (شهروند خارجی هند)این کارت مخصوص کسانی است که از تابعیت هندی انصراف داده اما مایل به حفظ رابطه با این کشور هستند. دارندگان این کارت از حقوق شهروندی هند برخوردارند و پس از 5 سال می توانند تابعیت هندی خود را درخواست دهند.
PIO (شهروند هندی الاصل)این کارت مخصوص هندی الاصل هایی است که دارای پاسپورت کشور دیگری هستند. کارت PIO برای مدت 15 سال معتبر است و دارنده آن معاف از اخذ ویزا می تواند برای ادامه تحصیل و کار وارد هند شود.

تابعیت هند و شرایط اخذ آن

تابعیت هند و یا به تعبیری سیتیزن هند را می توان از طرق مختلف از جمله تولد، ارث (والدین)، ثبت نام و قبول تابعیت کسب کرد. قانون تابعیت هند در اعطای پاسپورت این کشور از اصل خون در برابر اصل خاک تبعیت می کند. بدین ترتیب، تابعیت کشور هند از طریق تولد صرفا با وجود والدین هندی الاصل معنا می شود. بنابراین تولد در خاک هند به مفهوم اعطای اتوماتیک وار تابعیت هندی به کودکان نمی باشد.

اخذ تابعیت هندشرط اصلی
از طریق تولداثبات اصل خون (jus sanguinis) یا تولد در خاک هند از حداقل یک والدین هندی
از طریق ارثداشتن والدین هندی
از طریق ثبت نامویژه افراد هندی الاصل و افراد ازدواج کرده با اتباع هندی
از طریق قبول تابعیتبا اقامت حداقل 12 ساله در کشور هند

اما تابعیت هندی از طریق ثبت نام یا registration را زمانی می توان اخذ کرد که فرد متقاضی هندی الاصل باشد و یا با اتباع هندی ازدواج کرده باشد و یا والدین هندی داشته باشد. علاقه مندان برای اطلاع کامل درباره روش ثبت نام می توانند به وب سایت رسمی وزارت کشور هند مراجعه نمایند. اما اعطای پاسپورت هندی از طریق اقامت هند یا همان تبدیل اقامت به تابعیت هند فقط از طریق اقامت 12 ساله در هند برای متقاضیان میسر است.

تحصیل و اخذ پاسپورت هند

متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور هندوستان را دارند باید بدانند که با مهاجرت از این طریق نمی توانند در کشور هند اقامت دائم داشته باشند. اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در این کشور اقامت داشته باشید باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار یا ویزای سرمایه گذاری تبدیل کنید. همچنین متقاضیان می توانند طی ازدواج با فردی با تابعیت کشور هند اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند. افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های هند را دارند باید در اولین قدم دانشگاه های معتبر این کشور را بشناسند و پذیرش یکی از این دانشگاه ها را بدست آورند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی هند انجام دهید.

تحصیل و اخذ پاسپورت هند

کار و اخذ پاسپورت هند در 2024

یکی از راه های رایج برای اخذ تابعیت و پاسپورت هند در سال 2024 مهاجرت کاری به این کشور است. منظور این است که متقاضی می تواند پس از گذشت مدتی از شروع کار در هندوستان، رعایت قوانین و پرداخت مالیات اقامت دائم و پس از آن تابعیت و پاسپورت هند را به دست آورد. یکی از مزایایی مهاجرت کاری به هند این است که فرد می تواند برای همسر و فرزندان خود با سن کمتر از 18 سال نیز مجوز اقامت در هند را دریافت کند.

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای اخذ اقامت کاری هند لازم است فرد از کارفرما یا موسسه ای در این کشور دعوت نامه شغلی دریافت کند که به اصلاح به دعوت نامه شغلی Job Offer نیز گفته می شود. با دریافت دعوت نامه شغلی متقاضی می تواند اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای کاری هندوستان انجام دهد. برای دریافت ویزای کار هند باید مدارک زیر به سفارتخانه یا کنسولگری کشور هند تحویل داده شود:

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای کار و ارائه رسید آن
  • گواهی تمکن مالی
  • دعوت نامه شغلی دریافت شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • مدرک معتبر زبان
  • بیمه مسافرتی
  • رزرو بلیت رفت به کشور هند
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • رزومه و سوابق کاری
  • اصل و ترجمه مدارک شناسایی
  • در صورتی که قصد مهاجرت همراه با اعضای خانواده را دارید باید مدارک شناسایی و پاسپورت تمامی اعضاء و سند ازدواج نیز ارائه شود

سرمایه گذاری در کشور هند

افرادی که قصد دارند سرمایه گذاری در کشور هند را تجربه کنند می توانند از این طریق تابعیت و پاسپورت هند را به دست آورند. در این روش مهاجرتی نیز فرد می تواند به همراه اعضاء خانواده در کشور هندوستان اقامت داشته باشند. سرمایه گذاری در کشور هند از طریق راه های گوناگونی مانند: خرید ملک، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه و امکان پذیر است. برای سرمایه گذاری در کشور هند فرد باید پارامترهای زیادی را بسنجد، کشور هند دارای سریع ترین رشد اقتصادی در جهان است و در بین اقتصادهای بزرگ در دنیا در رتبه چهارم جای گرفته است.

برای اطلاع از شرایط و روش های سرمایه گذاری در کشور هندوستان می توانید به مقاله سرمایه گذاری در هند مراجعه کنید. نرخ تورم در هند نیز برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد به همین دلیل در نمودار ذیل نشان داده شده است:

نرخ تورم در هند

تولد و اخذ پاسپورت هند

سیستم اعطاء تابعیت بر اساس اصل خاک و اصل خون می باشد، در کشورهای مهاجر پذیر در دنیا معمولا تابعیت بر اساس اصل خاک است. یعنی بدون توجه به تابعیت پدر و مادر به فرزند متولد شده در خاک آن کشور تابعیت اعطاء خواهد شد. اما در اصل خون تابعیت بر اساس تابعیت والدین به فرزند اعطاء خواهد شد.

در کشور هندوستان نیز تابعیت بر اساس سیستم خون به طفل اعطاء می شود، یعنی در زمان تولد باید حداقل یکی از والدین دارای تابعیت کشور هندوستان باشد تا فرزندش جزو شهروندان این کشور محسوب شود، پس در این کشور صرفا از طریق تولد در هند به نوزاد تابعیت اعطاء نخواهد شد.

موارد ترک تابعیت کشور هند

افراد دارای تابعیت هندوستان گاهی تحت جبر و گاهی با اختیار خود از تابعیت این کشور خارج می شوند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فرد خارج شده از تابعیت هندوستان حداقل به مدت 5 سال از حقوق شهروندی این کشور محروم بوده و قادر به اخذ مجدد تابعیت تا پایان این مهلت نخواهد بود. ورزشکاران و مفاخر علمی هندوستان در زمره افرادی هستند که با قصد خود و جهت تجربه رفاه بیشتر شغلی و زندگی با کیفیت بالاتر، اغلب به کشورهای اروپایی مهاجرت می کنند. علی رغم وجود دانشگاه های متعدد علوم مهندسی و سطح مطلوب ارائه آموزش در آن ها، همه ساله مهندسان زیادی اقدام به ترک خاک هند می کنند.

در گروه دیگر افرادی قرار دارند که موجب برهم زدن نظم موجود در کشور هندوستان و اخلال در نظام سیاسی این کشور می شوند؛ دولت هندوستان تابعیت را از این افراد سلب کرده و این اقدام منجر به ترک خاک این کشور خواهد شد.

شرایط افراد پس از ترک تابعیت هند

از آن جایی که کشور هند افراد دارای تابعیت دوگانه یا مضاعف را به رسمیت نشناخته و اشخاصی که قصد اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور را دارند، در ابتدای امر ملزم به خروج از تابعیت سرزمین خود می باشند، شرایط برای افرادی که به خروج از تابعیت هند مبادرت می ورزند، کمی پیچیده می باشد. البته دولت هند شرایط ویژه ای را نیز برای افراد با قصد خروج کوتاه مدت از این کشور در نظر گرفته است.؛ این اشخاص می توانند با مراجعه به دفاتر ثبت منطقه ای در شهرهای مختلف، اقدام به دریافت ویزای خروج کوتاه مدت نمایند.

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در خصوص چگونگی اخذ پاسپورت هند بدست آوردید، برای کسب اطلاعات در رابطه با اخذ پاسپورت از کشورهای معتبر و مطرح در دنیا و چگونگی مهاجرت به این کشورها با توجه به شرایط خود با کارشناسان و وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

پرسش های کلیدی درباره پاسپورت هند

بسیاری از افراد می خواهند پاسپورت کشورهای دیگر را به دست آورند. باید به این نکته اشاره کرد که پاسپورت برخی از کشورهای معتبر و برخی کمتر معتبر است. نمی توان پاسپورت هند را یکی از بهترین ها در جهان نامید. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا دریافت پاسپورت هند ساده است؟ برای دریافت این پاسپورت باید سال ها در این کشور اقامت داشت که این موضوع چندان مناسب نیست.
  • آیا پاسپورت هند جایگاه بالایی در جهان دارد؟ این پاسپورت در رتبه 85 جهان قرار دارد و از امتیاز بالایی برخوردار نیست.
  • آیا می توان با استفاده از این ویزا آزادانه سفر کرد؟ در حدود 62 کشور برای سفر با پاسپورت این کشور به صورت آزاد وجود دارد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *