مهاجرت

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش خیلی بارز نیست چراکه این کشورها توسعه یافته و قدرتمند هستند و مردمشان سطح بالایی از رفاه اقتصادی را دارند. شاید بتوان عمده ترین تفاوت بین کشورهای لهستان و اتریش را در میزان هزینه های زندگی در این کشورها دانست چرا که هزینه زندگی در لهستان تقریبا نصف اتریش است. لهستان کشوری در اروپای مرکزی است که حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد و به این ترتیب می توان آن را پنجمین کشور پرجمعیت عضو اتحادیه اروپا دانست. پایتخت و مهم ترین شهر لهستان، ورشو است که در مقایسه با سایر شهرها فرصت های شغلی بیشتر و در عین حال هزینه های بالاتری دارد.

اتریش هم همانند لهستان در جنبه های مختلف از جمله آموزش رایگان، کیفیت زندگی، امید به زندگی، امکانات آموزشی و رفاهی، بهداشت و درمان، آزادی های مدنی و اقتصادی و غیره جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می شود. البته جمعیت اتریش کم تر از 10 میلیون نفر است به همین دلیل این کشور به مراتب بیشتر از لهستان مهاجرپذیر است و تمایل به جذب نیروهای متخصص و جوان خارجی دارد. اتریش همچنین از سال 1955 بی طرفی سیاسی خود را اعلام کرده و هم امنیت داخلی دارد و هم امنیت خارجی. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تفاوت زندگی در لهستان و اتریش طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • هزینه تحصیل و زندگی در لهستان و اتریش چگونه است؟
  • شرایط کاری در لهستان و اتریش به چه صورت می باشد؟
  • هزینه های زندگی در این دو کشور چگونه قابل تامین است؟
  • بهترین راه برای مهاجرت به این دو کشور چیست؟
  • فرایند مهاجرت به کدام کشور ساده تر است؟

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش از نظر تحصیلی

تحصیل در لهستان برای شهروندان این کشور و همچنین برای خارجی هایی که در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کرده اند و موفق به قبولی در دوره های تحصیلی ای که به زبان لهستانی تدریس می گردند شده اند، رایگان می باشد. اما سایر دانشجویان باید برای تحصیل در دانشگاه های این کشور شهریه پرداخت کنند که با توجه رشته و مقطع تحصیلی آن ها متفاوت خواهد بود. شهریه دانشگاه های لهستان در سال 2022 عمدتا به شرح ذیل است:

در مقطع کارشناسیدر مقطع کارشناسی ارشد
سالانه از 500€ تا 6000€ (یورو)سالانه از 1000€ تا 8000€ (یورو)

دانشگاه های اتریش هم اگرچه برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) و کشورهای حوزه اقتصادی اروپا (EEA) رایگان هستند، از سایر دانشجویان شهریه دریافت می کنند که به طور میانگین ترمی 726€ (یورو) می باشد. البته هم دانشجویان بین المللی و هم دانشجویان اروپایی ابتدای هر ترم باید 20€ (یورو) به دانشگاه به عنوان استفاده از خدمات و غیره پرداخت نمایند. در خصوص تفاوت تحصیل در اتریش و لهستان ذکر این نکته ضروری است که اگرچه لهستان هم دانشگاه های خوبی دارد، سطح علمی و رنکینگ جهانی دانشگاه های اتریش به مراتب بهتر است. از جمله محبوب ترین و بهترین دانشگاه های اتریش در سال 2022 می توان به دانشگاه وین، دانشگاه گراتس و دانشگاه اینسبروک اشاره نمود.

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش از نظر تحصیلی

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش از نظر هزینه سکونت

همان طور که در مقدمه مقاله اشاره کوتاهی شد زندگی در لهستان تقریبا نصف اتریش هزینه دارد و شاید بتوان این نکته را از جمله مهم ترین تفاوت های زندگی در این دو کشور دانست. در حالی که متوسط هزینه های زندگی در لهستان برای 1 نفر بین 400€ تا 600€ (یورو) می باشد، برای زندگی در شهرهای بزرگ اتریش ماهانه 900€ تا 1400€ (یورو) و برای زندگی در شهرهای کوچکتر ماهانه بین 800€ تا 1000€ (یورو) باید پرداخت نمود. برای بررسی بهتر اجاره بها در کشورهای لهستان و اتریش در جدول ذیل با هم مقایسه شده است:

نوع مسکنلهستان به یورواتریش به یورو
اجاره بهای ماهانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر470€735€
اجاره بهای ماهانه آپارتمان 1 خوابه در حاشیه شهر370€580€
اجاره بهای ماهانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر810€1320€
اجاره بهای ماهانه آپارتمان 3 خوابه در حاشیه شهر625€1020€

تفاوت زندگی در لهستان و اتریش از نظر اشتغال

شرایط کاری هم در اتریش مساعد است هم در لهستان منتهی اخذ ویزای کاری لهستان به مراتب دشوارتر از اتریش می باشد. دلیل این امر امکانی است که اتریش به منظور جذب نیروی متخصص خارجی پیش بینی نموده است؛ یعنی امکان اخذ ویزای جستجوی کار حتی از سوی شهروندان کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا. این در حالی است که برای اخذ ویزای کاری لهستان تنها راه ممکن داشتن پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای دارای مجوزهای مربوطه در این کشور است. برای بررسی بهتر شرایط بازار کار در لهستان و اتریش نرخ بیکاری کشورهای مذکور در سال 2022 در نمودار ذیل با هم مقایسه شده اند:

مقایسه نرخ بیکاری در لهستان و اتریش

کمی پیش تر در این مقاله ذکر گردید هزینه زندگی در لهستان به مراتب پایین تر از اتریش است. منتهی باید توجه داشت سطح درآمد و قدرت خرید مردم در اتریش هم بسیار بالاتر از لهستان می باشد. یعنی اگرچه هزینه زندگی در اتریش نسبتا بالا است اما حقوق دریافتی افراد به قدری بالا است که کاملا پاسخگوی پرداخت هزینه های این کشور می باشد. در جدول ذیل متوسط درآمد ماهانه در کشورهای لهستان و اتریش طی سال 2022 با هم مقایسه گردیده است:

نام کشورمتوسط درآمد ماهانه در سال 2022 به یورو
لهستانحدودا 885€
اتریشحدودا 2400€

مهاجرت به لهستان یا اتریش؟

در نهایت می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اگرچه هزینه زندگی در لهستان پایین تر از اتریش است، هم شرایط و امکانات تحصیلی و هم سطح درآمد کاری در اتریش بهتر می باشد. به علاوه لهستان در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر جمعیت دارد در حالی که جمعیت اتریش کم تر از 10 میلیون نفر است و با توجه به این که رو به پیر شدن می باشد این کشور دنبال جذب نیروی متخصص خارجی است. نتیجتا قوانین مهاجرپذیرانه ای را در نظر گرفته است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به امکان اخذ ویزای جستجوی کار از سوی شهروندان غیر اروپایی اشاره نمود. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به تفاوت زندگی در لهستان و اتریش می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *