مهاجرت

تفاوت زندگی در لهستان و قبرس

تفاوت زندگی در لهستان و قبرس

قبرس و لهستان دو کشور در منطقه شرق اروپا هستند اما از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تفاوت زندگی در لهستان و قبرس فراوانند. طبق پیش بینی های انجام شده بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله لهستان دارای نرخ رشد جمعیت منفی بوده و در سال های آتی با خلا جبران ناپذیری در زمینه های گوناگون مواجه خواهند شد. بنابراین طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت چنین کشورهایی، افراد با مقاصد گوناگون نظیر اشتغال و سرمایه گذاری قادر به دریافت اقامت دائم و زندگی در آن ها خواهند بود. قبرس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به رغم رشد جمعیت مطلوب این کشور طی یک دهه اخیر همچنان با چنین معضلی درگیر می باشد. در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه و تحقیق موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری و تنظیم شده است قصد داریم به بررسی جزئیات این موضوع بپردازیم.

  • بهترین مسیر مهاجرت به لهستان چیست؟
  • چرا قبرس مقصد مناسبی برای زندگی به حساب نمی آید؟
  • آیا می توان به سادگی اقامت لهستان را به دست آورد؟
  • شرایط مهاجرت دانشجویان به این دو کشور چگونه است؟
  • فرایند ورود به دو کشور چقدر زمان لازم دارد؟

تفاوت های عمده زندگی در لهستان و قبرس

لهستان سرزمینی با زیرساخت های بسیار مستحکم در زمینه های اقتصادی و سیاسی بوده و از نظر جغرافیایی در مرکز قاره اروپا واقع شده است. تجهیزات و امکانات مدرن آموزشی در این کشور موجب شده تا افراد زیادی به دریافت ویزای تحصیلی لهستان و حضور در بیش از 400 موسسه آموزش عالی آن مبادرت ورزند. همچنین شایان ذکر است که لهستان علاوه بر اتحادیه اروپا در زمره سرزمین های جزء پیمان شنگن نیز بوده و نکته جالب توجه راجع به زندگی در لهستان، درصد پایین تر هزینه های جاری در مقایسه با کشورهای مدرن و توسعه یافته اروپایی می باشد. کشور لهستان از نظر گستردگی موقعیتی شبیه به آلمان داشته و با توجه به رونق بازار اقتصادی آن، افراد زیادی کار به مدت 5 سال در یکی از 16 استان این کشور و اخذ تابعیت را برای زندگی در شهرهای اصلی لهستان چون کراکف و ورشو بر می گزینند.

قبرس اما دارای شرایط نسبتا متفاوتی می باشد؛ بدان جهت که مساحت این کشور بسیار کمتر از لهستان بوده و تنها 3% گستردگی آن را دارا می باشد. به فراخور همین موضوع جمعیت قبرس بسیار کمتر از لهستان بوده و تعداد مهاجرین با ملیت خارجی حاضر در این کشور تنها 110000 نفر اعلام شده است. این درحالی است که 2.1 میلیون نفر از جمعیت لهستان را مهاجرین خارجی مقیم این کشور تشکیل داده اند. از وجوه اشتراک سرزمین های لهستان و قبرس می توان به تعدد جاذبه های گردشگری در آن ها اشاره کرد که موجب تکیه بخش قابل توجهی از اقتصاد آن ها بر صنعت توریسم گشته است. درباره نرخ بیکاری دو کشور مذکور باید اظهار داشت که اگرچه هردو دارای جمعیت محدودی از جوانان بیکار می باشند، متوسط نرخ بیکاری قبرس در سال های اخیر بالاتر از لهستان بوده است.

مقایسه نرخ بیکاری قبرس و لهستان

مقایسه آب و هوای لهستان و قبرس

لهستان در همسایگی خود شاهد حضور کشورهای آلمان، اوکراین و چک بوده و دریای بالتیک نیز در جنوب آن واقع شده است. اگرچه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی، تعداد روزهای بارانی در لهستان بیشتر می باشد در شماری از ماه های سال آب و هوای نیمه گرمسیری بر شهرهای این سرزمین غالب می گردد. دسامبر و آوریل سردترین ماه های سال در این کشور زیبا بوده و شرایط مطلوب جوی در فصل بهار موجب رونق دامداری و کشاورزی می گردد. قبرس اما دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است؛ تعداد روزهای گرم و آفتابی در این سرزمین بیشتر بوده و گاها در سال از 300 روز نیز تجاوز می کند. می و ژوئن گرم ترین ماه های سال در قبرس بوده و متوسط دمای سواحل آن طی سال 23 درجه سانتی گراد برآورد شده است.

تفاوت زندگی دانشجویی در لهستان و قبرس

تحصیل در لهستان برای کودکان این کشور از 6 سالگی آغاز شده و مهاجرین دارای تابعیت لهستانی نیز همچون شهروندان آن قادر به تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه های معتبر دولتی خواهند بود. علاقه مندان به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قادر به کار همزمان با تحصیل به مدت 20 ساعت طی هفته بوده و شایان ذکر است که این اشخاص با دریافت بورسیه هایی چون David Lyle Boren قادر به کاهش قابل توجه هزینه های خود خواهند بود. دندانپزشکی، مدیریت و فناوری اطلاعات محبوب ترین رشته های تحصیلی نزد دانشجویان لهستانی بوده و هزینه اسکان در خوابگاه های دانشجویی شهرهایی چون ورشو و تورون نیز 150€ (یورو) اعلام شده است. هزینه زندگی دانشجویی در لهستان در مقایسه با کشورهایی چون فرانسه کمتر از 50% بوده 610€ (یورو) به صورت ماهیانه برآورد گشته است. در ادامه به ذکر چندی از ارزان ترین دانشگاه های لهستان پرداخته ایم:

  • Poznan University of Life Sciences
  • University of Agriculture in Krakow
  • Warsaw University of Technology

آموزش در اغلب مدارس و موسسات آموزش عالی کشور قبرس به زبان یونانی صورت پذیرفته و اگرچه زبان ترکی نیز در نظام آموزشی این کشور گنجانده شده است، افراد با عدم تسلط کافی می توانند با شرکت در دوره های تعیین شده در مدت زمانی کوتاه آمادگی لازم را کسب نمایند. The Heritage Private School و Larnaca College در زمره برترین مدارس این کشور قرار داشته و Dogu Akdeniz Üniversitesi نیز مشهورترین دانشگاه قبرس می باشد. هزینه تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه های قبرس 5500$ الی 6000$ (دلار آمریکا) تعیین شده و این درحالی است که در مقایسه با شهریه 6000€ (یورو) اخذ شده از سوی برخی دانشگاه های لهستان میزان این شهریه پایین تر می باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تحصیل در شاخه پزشکی قبرس با شهریه 9000$ (دلاری) همراه است.

تفاوت زندگی دانشجویی در لهستان و قبرس

سایر تفاوت های لهستان و قبرس در رنکینگ های جهانی

در رده بندی جهانی اعلام شده در سال 2022 که پس از بررسی شرایط زندگی در کشورهای مختلف جهان و طبقه بندی کیفیت زندگی در آن ها منتشر شد، لهستان توانست رتبه 34 جهان را به خود اختصاص دهد و این درحالی است که نامی از قبرس در بین 50 کشور ابتدایی این لیست به چشم نمی خورد. علاوه بر تمامی تفاوت های مذکور قصد داریم در ادامه به مقایسه اعتبار دانشگاه های لهستان و قبرس بپردازیم:

برترین دانشگاه های لهستانرتبه در جهانبرترین دانشگاه های قبرسرتبه در جهان
Jagiellonian University325Dogu Akdeniz Üniversitesi1178
University of Warsaw331university of cyprus1690
Adam Mickiewicz University Poznan790Yakin Dogu Üniversitesi3770

در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود از طریق برقراری ارتباط با همکاران توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات جامع تری را در این زمینه کسب نموده و صحیح ترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *