مهاجرت

تفاوت زندگی در لهستان و مالتا

تفاوت زندگی در لهستان و مالتا

هر دو کشور لهستان و مالتا جزء کشورهای درحال توسعه میباشند اما تفاوت زندگی در لهستان و مالتا است که موجب تفکیک این دو کشور می شود؛ در سال های اخیر شمار متقاضیان مهاجرت به کشورهای اروپایی و اخذ اقامت آن ها روندی تصاعدی را در پیش گرفته و اقشار مختلف به جستجو پیرامون شاخصه های مهم زندگی در این سرزمین ها مبادرت می ورزند. دو کشور مالتا و لهستان علاوه بر تفاوت های بارز جغرافیایی که موجب پدیدار شدن ظرفیت بیشتر مهاجرپذیری در کشور لهستان شده است، در زمینه های گسترده دیگری نظیر اقتصاد، نظام آموزش، هزینه های زندگی و جایگاه جهانی پاسپورت نیز افتراق پذیر می باشند؛ در ادامه این مقاله که توسط تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری و تنظیم شده است قصد داریم به تفصیل پیرامون تفاوت های این دو کشور به بحث بپردازیم.

  • تفاوت تحصیل در مالتا و لهستان در چیست؟
  • آیا مالتا کشور مناسبی برای کار است؟
  • فرایند مهاجرت به کدام کشور آسان تر است؟
  • نرخ بیکاری در کدام کشور بیشتر است؟
  • متوسط درآمد در مالتا و لهستان چه تفاوتی دارد؟
  • بهترین شرایط برای زندگی در کدام کشور فراهم است؟

تفاوت های اصلی زندگی در لهستان و مالتا

تفاوت های اصلی زندگی در لهستان و مالتا

لهستان یکی از کشورهای مرکزی اروپا بوده و دارای همسایگانی چون آلمان، جمهوری چک، بلاروس و اوکراین می باشد. به رغم اینکه لهستان متشکل از 16 استان بوده و توزیع جمعیت به خوبی در مناطق آن صورت گرفته است، همچنان پر ازدحام ترین شهر آن ورشو می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2018 تنها 7% از ساکنین لهستان دارای نژادی غیر بوده و درواقع از اتباع سایر کشورها می باشند. در سال 2022 اعلام شد که تعداد افراد خارجی حاضر در لهستان که با اهداف گوناگونی چون تحصیل و کار موفق به دریافت اقامت این کشور شده اند 2.1 میلیون نفر می باشد؛ شایان ذکر است که 59% این افراد را اوکراینی ها تشکیل می دهند. زیرساخت های مطلوب لهستان در امور مرتبط با اقتصاد و سیاست و همچنین عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و ناحیه شنگن، مزایای متعددی را جهت زندگی به ارمغان می آورد.

تغییرات نرخ بیکاری لهستان در سالهای اخیر

در مقایسه با لهستان، مالتا سرزمینی کوچک تر اما با تراکم زیاد محسوب می گردد؛ با توجه به مساحت 890 برابری لهستان نسبت به مالتا، می توان دریافت که وضعیت دسترسی به فناوری ها و تکنولوژی روز دنیا همراه با شرایط ایده آل تحصیل و کار در مالتا نسبتا سخت تر بنظر می آید. با این وجود مالتا توانسته است از سال 2000 همچون لهستان با عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین پیمان منطقه ای شنگن اوضاع را به گونه مطلوب تری برای خود رقم بزند. با توجه به هزینه نسبتا پایین تحصیل در مالتا، متداول ترین راه اخذ اقامت این کشور در سال های اخیر دریافت ویزای تحصیلی بوده است؛ مالتا در واقع متشکل از چند جزیره است که در قلب دریای مدیترانه واقع شده و برخلاف مردم لهستان، شهروندان این کشور به دو زبان مالتی و انگلیسی مسلط می باشند.

تغییرات نرخ بیکاری مالتا در سالهای اخیر

تفاوت هزینه ها در لهستان و مالتا

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در لهستان بسیار معقول می باشد؛ تحصیل در دبیرستان ها و دانشگاه های لهستان برای شهروندان این کشور رایگان بوده و اگرچه دانشجویان بین المللی ملزم به پرداخت شهریه سالانه می باشند، رقم پایین عنوان شده برای مقاطع مختلف تحصیل در لهستان را به گزینه ای ایده آل برای علاقه مندان تبدیل کرده است. طبق اعلام رسمی دولت این کشور در سال 2022 هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی 500€ الی 6000€ (یورو) تعیین شده است درصورتیکه این مبلغ برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به 1000€ الی 6000€ (یورو) تغییر می کند. گران ترین شهر لهستان برای زندگی ورشو بوده و حدود 140000 دانشجوی خارجی در این شهر سکنی گزیده اند. متوسط هزینه ماهیانه زندگی در شهرهای غیر اصلی لهستان 740€ (یورو) برآورد شده است که پوشاک و مسکن بخش های اصلی آن را شامل خواهند شد.

اگرچه تهیه برخی اقلام خاص در مالتا به علت محدودیت های دسترسی موجود در این کشور با هزینه گزافی همراه می باشد، می توان متوسط هزینه زندگی ماهیانه در این سرزمین را نیز نزدیک به لهستان دانست. یکی از مشخصه های اصلی کشور مالتا هتل های لوکس و شیک آن چون Westin و Radisson می باشند که اقامت در آن ها هزینه هنگفتی را در پی دارد اما افراد برای سکونت در مالتا و اجاره مسکن در این کشور، هزینه کمتری را در مقایسه با مناطقی چون ورشو متحمل خواهند شد؛ اجاره آپارتمان دارای یک خواب در مالتا با 850€ (یورو) امکانپذیر خواهد بود درصورتیکه با قیمت مشابه تنها امکان اجاره ساختمان های قدیمی در حومه شهرهای بزرگ لهستان وجود دارد. در ادامه به مقایسه متوسط هزینه اجاره آپارتمان با یک خواب در شهرهای اصلی مالتا و لهستان پرداخته ایم:

مقایسه متوسط هزینه اجاره آپارتمان در مالتا و لهستان

سایر تفاوت های زندگی در لهستان و مالتا

جمعیت کشور مالتا بسیار محدود بوده و به فراخور همین امر مشکلاتی از قبیل یافتن فرصت شغلی مطلوب، فقدان تنوع برای تحصیل در دانشگاه های مختلف و همچنین عدم برخورداری از شرایط ایده آل راه اندازی انواع استارت آپ در این سرزمین مشاهده می شود. مناطق انگشت شماری در مالتا دارای خاک حاصلخیز می باشند و فعالیت های کشاورزی در این کشور با اقبال خوبی مواجه نخواهد شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی مالتا، شهروندان این کشور بیشتر از 300 روز در سال با آب و هوای آفتابی دست و پنجه نرم کرده و میانگین دمای مالتا در طول سال در مقایسه با لهستان بالاتر می باشد. شایان ذکر است که برخلاف لهستان، تنها راه سفر به مالتا به علت نبود راه های ارتباط خشکی، مسیر هوایی می باشد. از بهترین شهرهای مالتا برای کار و زندگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • City of Victoria
  • Valletta
  • City of Birgu

درصد قابل توجه زمین های بایر موجود در لهستان، همچون مالتا از مشکلات زندگی مردم می باشد؛ همچنین در مقایسه با کشورهای همسایه تهیه پوشاک در لهستان بخش زیادی در مخارج ماهیانه را شامل شده که با توجه به حداقل حقوق دریافتی در این کشور که 470€ (یورو) تعیین شده است، موجب نارضایتی بخشی از اقشار این جامعه شده است. شایان ذکر است که سقف حقوق تعیین شده در لهستان 7400€ (یورو) می باشد. در پایان همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر خواهند بود اطلاعات بیشتری در رابطه با مقایسه فاکتورهای اصلی زندگی در کشورهای لهستان و مالتا در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *