ویترین

تفاوت موسسه غیر تجاری با شرکت

تفاوت موسسه غیر تجاری با شرکت

اصلیترین تفاوت موسسه غیر تجاری با شرکت این است که شرکتها معمولا در ساختارهای مختلف، برای انجام خرید و فروش کالاها جهت کسب سود تشکیل شده اما موسسات غیرتجاری معمولا با هدف عام المنفعه و غیر انتفاعی تشکیل می شوند. معمولا سازمان های غیرانتفاعی با عنوان موسسه غیرتجاری یا non-trading organization نامیده می شود. از جمله انواع این موسسات نیز می توان به موسسات فرهنگی، ورزشی یا هنری اشاره نمود که با هدف توسعه و ارتقاء ورزش، فرهنگ و هنر بین اعضای سازمان تشکیل می شود. باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که اینگونه موسسات درآمدی نداشته و منبع تامین مالی آنها نیز نیز اساسا از طریق اعانات اعضاء یا کمک های مالی دولتی و خصوصی می باشد.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری از کارشناسان و وکلای حقوقی آماده ارائه به روزترین و کاملترین مشاوره های مهاجرتی و اخذ اقامت خارجی می باشد.

  • تفاوت موسسه غیرتجاری با شرکت در چیست؟
  • انواع موسسات غیرتجاری کدامند؟
  • انواع ساختار شرکتهای تجاری چیست؟
  • موسسات غیر تجاری و شرکت های تجاری چگونه کار می کنند؟
  • شرایط و مدارک ثبت شرکت یا موسسه در خارج از کشور چیست؟

تفاوت نقش و عملکرد موسسه غیرتجاری با شرکت

برای خیلیها این سوال همیشه مطرح است که تفاوت موسسه غیر تجاری با شرکت چیست و اساسا چرا موسسات را non- trading یا غیرتجاری می نامند ولی برای شرکت ها عنوان تجاری یا trading را به کار می برند. پاسخ این سوال را می توان در ماهیت عملکردی این دو نهاد جستجو کرد چراکه شرکت ها با هدف انجام فعالیت سودآور و کسب سود حاصل از انجام معاملات تجاری توسط چند تن از اعضاء یا مالکان پایه گذاری و ثبت شده ولی موسسات غیرتجاری عملا با ماهیت غیرانتفاعی و با حضور چندین تن از اعضاء تاسیس و ثبت شده است. بنابراین اهم تفاوت موسسه غیرتجاری با شرکت را می توان به صورت زیر خلاصه بندی کرد:

اهم تفاوت موسسه غیرتجاری با شرکت

پس ماهیت عملکردی و مرز موسسات غیرتجاری و شرکت های تجاری در انجام فعالیت آنها مشخص می شود. در حالیکه موسسان و اعضای شرکت ها به دنبال کسب سود حاصل از فعالیت عمدتا تجارتی خود هستند اما کسب سود در بین اعضای موسسات غیرتجاری ممنوع بوده و جزء اهداف تاسیس اینگونه موسسات محسوب نمی شود. پس دنبال کردن سود در اینگونه موسسات عملی مجرمانه محسوب شده و تبعات منفی تبلیغی و عملکردی برای آنها درپی دارد.

تفاوت انواع موسسه غیر تجاری با شرکت

با توجه به توصیفات فوق از تفاوت موسسه غیر تجاری با شرکت، اکنون باید با انواع ساختارهای موسسات غیر تجاری و شرکت های تجاری آشنا شد. در بخش های زیر ما به بررسی و تحلیل انواع مختلف این موسسات و شرکت ها به صورت جداگانه می پردازیم:

انواع موسسات غیر تجاری

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، هدف از تاسیس موسسات غیرتجاری نه کسب سود مادی بلکه انجام امور و فعالیت هایی در راستای منافع عمومی مثل فعالیت های فرهنگی، ورزشی و هنری است. اما خود موسسات غیرتجاری به دو دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند. دسته اول موسوم به موسسات انتفاعی و دسته دوم شامل موسسات غیرانتفاعی است. علی رغم اینکه موسسات غیر انتفاعی غیر تجاری یا non- trading هستند ولی مجموعه فعالیت هایی که این موسسات انجام می دهند با اهداف و مقاصد مردمی و عام المنفعه انجام می شود. پس ممکن است اینگونه فعالیت ها برای اعضای موسسه منافع و مزایای مادی و معنوی مختلفی در پی داشته باشد. از جمله این موسسات می توان به مدارس یا کالج های آموزشی یا آموزشگاه های فرهنگی و هنری یا باشگاه های ورزشی اشاره کرد.

انواع موسسات غیر تجاری

اما دسته دیگر از این موسسات غیرتجاری، موسسات غیر انتفاعی هستند که هدف اصلی از تاسیس و پایه گذاری آنها صرفا حل مشکلی از مشکلات عمومی و انجام اموراتی در راستای فعالیت های عام المنفعه می باشد. اینگونه موسسات غالبا مردم نهاد بوده و در راستای اهداف مردمی تشکیل می شوند. از جمله این موسسات می توان به موسسات خیریه، موسسات داوطلبانه و بشردوستانه اشاره کرد. نکته مهم درباره این موسسات اینکه سرمایه و فاند مورد نیاز این موسسات نه لزوما توسط اعضای موسسه بلکه از طریق نهادهای ملی و بین المللی تامین می شود.

انواع شرکت های تجاری

ولی گونه شرکت های تجاری که با اهداف دست یابی به سود تجاری حاصل از انجام فعالیت اقتصادی بین اعضاء تشکیل می شود نه یک نوع بلکه به چندین نوع تقسیم می شود. هر یک از این ساختارهای شرکتی نیز دارای شرایط خاصی هستند که افراد برای سرمایه گذاری جهت ثبت آنها بایستی از قبل با این شرایط آشنا باشند. انواع ساختارهای شرکتی رایج در کشورهای مختلف جهان از این قرار است:

ساختار شرکتشرایط
شرکت با مسئولیت محدود یا LLCمتناسب برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک یا متوسط با سرمایه پایین و مستلزم یک مدیر، یک سهامدار و حداقل سرمایه سهام جهت ثبت شرکت
شرکت سهامی یا PLCمتناسب جهت انجام تجارت های بزرگ در سطح بین المللی با حضور الزامی بیش از 2 مدیر و 2 سهامدار و سرمایه اولیه بیشتر از سرمایه لازم برای LLC
شرکت تضامنیبهترین نوع شرکت برای اهداف خیریه با حضور یک مدیر و یک عضو یا ممبر
شراکت یا LLPبا حضور حداقل دو عضو و یک مدیر با مسئولیت برابر برای اعضاء
شعبه یا شرکت تابعهبه شرط وجود یک مدیر مقیم و نیز ارائه یک آدرس ثبت شده محلی
نمایندگیبدون حق فروش محصولات و یا خدمات و تاسیس فقط با جنبه تحقیق در بازار هدف

معمولا در بین انواع موسسات و شرکت های تجاری بیشترین تقاضا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا LLC توسط متقاضیان ارائه می شود و دلیل این امر را در امتیازات گسترده اینگونه شرکت ها می توان جست.

تفاوت الزامات ثبت موسسه غیر تجاری و شرکت ها

تفاوت الزامات ثبت موسسه غیر تجاری با شرکت ها

اکنون به بحث پیرامون نحوه ثبت و تشکیل انواع موسسات و شرکت های تجاری و غیر تجاری می رسیم. تقریبا فرآیند ثبت و راه اندازی انواع موسسات و شرکت ها از مراحل مشابهی پیروی می کند. اما تفاوت اصلی ممکن است در قوانین و مقررات محلی و نیز جزئیات شرایط و مدارک لازم باشد. همواره اولین مرحله در طی فرآیند ثبت انواع شرکتها، انتخاب ساختار شرکت مورد نظر می باشد. مرحله دوم مربوط به انتخاب نام مناسب برای شرکت می باشد. مرحله بعدی مربوط به درخواست VAT (شماره مالیاتی) از اداره امور مالیاتی، ثبت در اداره ثبت شرکتها و اخذ گواهی ثبت می باشد. معمولا مرحله آخر نیز مربوط به درخواست افتتاح حساب بانکی شرکت و نیز استخدام نیرو برای شرکت می باشد. اما مدارک لازمه برای درخواست ثبت بیزینس عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • اساسنامه شرکت
  • گواهی وکالتی
  • توافق نامه اجرایی
  • بیزینس پلن
  • پاسپورت ملی معتبر
  • گزارش تسویه حساب مالیاتی
  • VAT (شماره مالیاتی)
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک تحصیلی
  • حساب بانکی

امتیاز بزرگ راه اندازی شرکت در خارج از کشور اخذ راحت اقامت کشور مقصد می باشد. بنابراین اگر شما نیز سرمایه گذار یا کارآفرین موفقی بوده و به دنبال ثبت شرکت در کشورهای اروپایی و آمریکایی و اخذ ویزای استارت آپ کانادا، انگلستان، استرالیا و یا ویزای کارآفرینی در آمریکا میباشید، برای دریافت مشاوره های تخصصی حتما با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *