ویزای کاری

تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا

تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا

مهاجرت از طریق اخذ ویزای کار از محبوب ترین روش ها جهت اخذ اقامت کشورهای گوناگون می باشد. با بررسی تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا در می یابیم که هریک از کشورها، شرایطی خاص برای متقاضیان ارائه داده و امتیازات متفاوتی دارند. علیرغم وجود رکود اقتصادی به دلیل پاندمی کرونا و افزایش نرخ بیکاری، کشور آمریکا توانسه به خوبی این تغییر را مدیریت کند و هم اکنون نرخ رشد بیکاری این کشور در حال تجربه سیر نزولی است. طبق آمار رسمی اعلام شده از منابع معتبر، میانگین درآمد کارگران در آمریکا بالاتر از استانداردهای جهانی می باشد که خود دلیلی است بر محبوبیت مهاجرت کاری به این کشور. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است به سوالات شما عزیزان در مورد مهاجرت کاری به این دو کشور پاسخ خواهیم داد.

تفاوت انواع ویزای کار در ترکیه و آمریکا

مهاجرت کاری همواره از محبوب ترین و آسان ترین روش ها برای اخذ اقامت بوده است. طی سالیان اخیر تعداد متقاضیان ایرانی که موفق به دریافت ویزای کار ترکیه شده اند با رشد چشم گیری مواجه بوده است. به دلیل نزدیکی ترکیه به ایران و داشتن شرایطی آسان نسبت به سایر کشورهای اروپایی در حوزه مهاجرت کاری، طرفداران اخذ مجوز کار این کشور جمعیت زیادی را در بر می گیرند. دولت ترکیه انواع گوناگونی از ویزای کاری را در اختیار مهاجران قرار می دهد که وابسته به شغل فرد، میزان مدت اقامت و نوع ویزا متفاوت است. بطور کلی ویزای کار ترکیه به فرد اجازه اقامت یک ساله را می دهد که قابل تمدید است. رایج ترین ویزای کاری ترکیه، ویزای کار موقت یک ساله است که در صورت امضا قرارداد با یک کارفرمای ترک در اختیار فرد قرار می گیرد.

  • ویزای کار موقت یک ساله
  • ویزای کار دائم
  • ویزای کار مستقل
  • ویزای کار فیروزه ای
  • ویزای کار ویژه
  • ویزای کار موقت ویژه

تفاوت انواع ویزای کار در ترکیه و آمریکا

در میان انواع روش های مهاجرت به آمریکا، مهاجرت از طریق کار، بهترین روش بشمار می رود. آمریکا نیز همانند ترکیه، انواع گوناگونی از ویزای کاری را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. از بهترین ویزاهای کاری ارائه شده توسط آمریکا می توان یه ویزای H1B اشاره نمود. این نوع از ویزا به افرادی ارائه می شود که در حرفه خود تخصص بالا داشته و با سابقه کار 12 سال و مدرک لیسانس یا بالاتر، جهت اخذ این ویزا درخواست دهند. قابل ذکر است که از ملزومات اخذ ویزای H1B، در اختیار داشتن یک دعوت نامه کاری از سوی یک کارفرما در آمریکا می باشد. این نوع ویزا به فرد اجازه می دهد تا به مدت حداقل 3 سال در این کشور اقامت نموده که قابل تمدید است.

انواع ویزای کاری آمریکا:

  • H1B1/H2A
  • H1B3/H2B
  • E-1/E-2/E-3
  • J1
  • L-1/R-1/O-1

تفاوت شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه و آمریکا

به دلیل بالا بودن نسبی نرخ بیکاری در کشور ترکیه، قوانین این کشور به گونه ای تنظیم شده اند تا بیشتر فرصت های کاری به افراد بومی تعلق بگیرند؛ لذا یافتن شغل برای برخی افراد ممکن است کاری دشوار باشد. متقاضیان اشتغال در ترکیه می توانند از طریق اخذ ویزای کوتاه مدت 30 روزه، به این کشور سفر کرده و در طول مدت اقامت خود به جست و وی کار بپردازند. هم چنین امکان جست و جوی کار در کشور مبدا نیز وجود دارد اما کمی دشوار تر است. قوانین تقسیم فرصت های شغلی در آمریکا نیز تا حدودی مشابه بوده و کارفرمایان بعد از 3 ماه جست و جو برای نیروی کار مورد نظر خود در بین افراد بومی، می توانند جهت استخدام فردی خارجی اقدام نمایند. قابل ذکر است که امکان جست و جوی کار از طریق ارسال رزومه به سایت های کاریابی نیز فراهم است.

نحوه اخذ ویزای کار در ترکیه و آمریکا

برای اخذ ویزای کار هر دو کشور آمریکا و ترکیه، ارائه مدارکی از جمله قرارداد کاری با یک کارفرما، پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه و مدارک هویتی الزامی است. برای کار در ترکیه، علاوه بر ویزای کار افراد ملزم به در اختیار داشتن مجوز کار نیز می باشند که تا 15 روز پس از ورود آنان به ترکیه، مجوز کار و IC Card باید فعال گردند. سایر مدارک مورد نیاز باید توسط کارفرما به وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه (MLSS) ارسال و مورد تایید قرار بگیرند. افراد با اشتغال در ترکیه بیمه درمانی دریافت کرده و پس از 5 سال متوالی کار در این کشور، می توانند موفق به اخذ اقامت دائم آن گردند. قابل ذکر است که تسلط به زبان ترکی از مهم تریم فاکتورهای موجود برای یافتن کار در کشور ترکیه می باشد و شانس فرد را در این حوزه چند برابر می کند.

کشور آمریکا سالانه تعداد زیادی ویزای کار به متقاضیان ارائه می دهد و این روش ساده ترین راه برای دست یابی به اقامت دائم و تابعیت این کشور است. برای اخذ هر کدام از انواع ویزای کاری آمریکا همانند ترکیه، مدارک اصلی شامل جاب آفر یا قرارداد کاری، پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه و فرم درخواست ویزا می باشند. هم چنین مدارک هویتی مثل شناسنامه، گواهی تمکن مالی، چند عدد عکس پاسپورتی، گواهی عدم سو سابقه کیفری و رزومه کاری فرد نیز باید ضمیمه سایر مدارک گردند. قابل ذکر است که حداکثر زمان اقامت از طریق اخذ ویزای کاری آمریکا، 3 سال بوده و در صورت تمدید آن فرد 3 سال دیگر نیز اجازه اقامت در این کشور را خواهد داشت.

مشاغل پردرآمد در ترکیه و آمریکا

بدیهی است که پیش از مهاجرت کاری، توجه به میزان درآمد در کشور مورد نظر و مشاغل پردرآمد آن از موارد اصلی می باشد. طیق آمار اعلام شده از منابع معتبر، میانگین درآمد شهروندان آمریکا ماهانه 7920$ (دلار آمریکا) و شهروندان ترکیه مبلغ 7860TRY (لیر ترکیه) برابر با 264$ (دلار آمریکا) می باشد. هم چنین برای داشتن دو زندگی با استانداردهای مشابه در کشورهای آمریکا و ترکیه، به ترتیب به 3050 $ (دلار آمریکا) و 974$ (دلار آمریکا) در ماه نیاز است. در ارقام ذکر شده هزینه اجاره مسکن نیز احتساب شده است.

مقایسه درآمد، هزینه و پس انداز احتمالی در آمریکا و ترکیه

طبق آمار اعلام شده از منابع معتبر، مشاغل محبوب و پردرآمد در هر دو کشور ترکیه و ایلات متحده آمریکا به شرح زیر است:

مشاغل محبوب و پردرآمد در هر دو کشور ترکیه و ایلات متحده آمریکا

قابل ذکر است که آمریکا یکی از گران ترین کشورهای دنیا محسوب شده و افراد علاوه بر برخورداری از تمکن مالی مناسب، باید از کافی بودن درآمد خود برای زندگی در این کشور اطمینان حاصل کنند. بخش عمده هزینه های زندگی به اجازه مسکن اختصاص یافته که این مبلغ در شهرهای بزرگتر و مرکز شهر بالاتر می باشد. متقاضیان مهاجرت کاری به ترکیه توجه داشته باشند که پس از گذشت 8 سال از زندگی در ترکیه و در صورت پرداخت به موقع مالیات، تسلط به زبان ترکی و عدم داشتن سو سابقه کیفری، افراد می توانند درخواست خود را جهت اخذ تابعیت این کشور ارائه دهند. برای اخذ مشاوره می توانید با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات پرتکرار تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا پاسخ دهیم. اصلی ترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • اصلی ترین تفاوت ویزای کار در ترکیه و آمریکا در کدام بخش است؟ طبق تحقیقات صورت گرفته، اصلی ترین تفاوت بین ویزای کار در ترکیه و آمریکا در بخش روند درخواست می باشد، که روند درخواست ویزای کار آمریکا بسیار طولانی تر می باشد.
  • آیا درخواست ویزای کار در ترکیه و آمریکا در کنسولگری این کشورها صورت می گیرد؟ بله، تمامی درخواست ها جهت درخواست ویزای کاری در ترکیه و آمریکا در کنسولگری یا سفارتخانه های این کشورها صورت می گیرد.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *