ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

تمکن مالی سوئیس

تمکن مالی سوئیس

سوئیس علاوه بر این که امن ترین کشور دنیا است و دولت آن همواره سیاست های صلح طلبانه ای در مقابل سایر کشورهای دنیا دارد، از اقتصاد فوق العاده قدرتمند و سطح رفاه اجتماعی بسیار بالایی نیز برخوردار است. تمکن مالی سوئیس یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است که غالبا از سوی افراد بازنشسته که شرایط مهاجرت از طریق تحصیل یا کار را ندارند، به کار برده می شود. استفاده از روش تمکن مالی سوئیس مزایا و معایب متعددی دارد و در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به آن اطلاعاتی ارائه می شود.

  • آیا تمکن مالی سوئیس منجر به اخذ اقامت می شود؟
  • هزینه های مورد نیاز برای دریافت اقامت سوئیس از طریق تمکن مالی چقدر است؟
  • آیا تمکن مالی روشی مهاجرتی به سوئیس است؟
  • بهترین روش های مهاجرت اقتصادی به سوئیس کدامند؟

تاریخچه استفاده از روش تمکن مالی سوئیس

اخذ اقامت سوئیس از طریق روش تمکن مالی که اصطلاحا Lump-sum taxation نامیده می شود یک روش مهاجرتی با پیشینه نسبتا قدیمی در سوئیس است. در واقع از سال 1862 کانتون وایود (Canton of Vaud)، از سال 1928 کانتون ژنو (Canton of Geneva) و از سال 1934 دولت مرکزی سوئیس از طریق این روش برای خارجی ها اجازه اقامت صادر می کند. سال 1990 دولت فدرال قوانین صدور اجازه اقامت از طریق این روش را در کل سوئیس یکسان نمود، منتهی در تاریخ 8 فوریه سال 2009 کانتون زوریخ (Canton of Zurich) به وسیله برگزاری رفراندومی با رای اکثریت 52.9% صدور مجوز اقامتی به خارجی ها از طریق روش تمکن مالی را در خصوص خود حذف نمود. در ادامه نیز تعدادی دیگر از کانتون ها از کانتون زوریخ پیروی کردند منتهی در اقلیت هستند و عبارت اند از:

  • Appenzell Ausserhoden
  • Basel Landschaft
  • Basel-Stadt
  • Schaffhausen

آشنایی با روش تمکن مالی سوئیس

با استفاده از روش تمکن مالی کسانی که تابعیت یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) یا حوزه اقتصادی اروپا (EEA) را دارند پس از 5 سال و سایر افراد با گذشت 10 سال می توانند درخواست اخذ اقامت دائم سوئیس را دهند. پس از اخذ اقامت دائم یا همان (PR (Permanent Residence نیز می توان برای اخذ پاسپورت سوئیس درخواست داد و یک شهروند سوئیس به حساب آمد. شرایط بهره وری از این روش اقامتی عبارت هستند از:

  • نداشتن تابعیت سوئیس
  • پرداخت مالیات به دولت سوئیس همانند یک شهروند سوئیسی و به صورت نامحدود
  • عدم اشتغال به فعالیت های تجاری و درآمدزا در سوئیس و عدم استخدام برای یک کارفرمای سوئیسی

لازم به ذکر است با این روش فرد، همسر و فرزندان زیر 18 سال وی نیز اقامت سوئیس را به دست می آورند منتهی همسر فرد متقاضی نیز لازم است تمامی شرایط بالا را داشته باشد. برای استفاده از این روش جهت مهاجرت به سوئیس افرادی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) را دارند باید مبلغ 400000CHF (فرانک سوئیس) و سایر افراد باید مبلغ 1,000,000CHF (فرانک سوئیس) داشته باشند. به علاوه لازم است متقاضی 3 برابر ارزش اجاره مسکن در سوئیس را تهیه نماید و تمامی درآمد مالی خود را که چه از خاک سوئیس و چه از سایر کشورهای دنیا به دست می آید اعلام نماید.

تابعیتدرآمدمالیات بر درآمد
تابعین حوزه اتحادیه اروپا (EU)400000CHF (فرانک سوئیس)96000CHF تا 180000CHF (فرانک سوئیس)
تابعین کشورهایی غیر از حوزه اتحادیه اروپا (Non-EU)1,000,000CHF (فرانک سوئیس)240000CHF تا 450000CHF (فرانک سوئیس)

مدارک لازم برای اقدام از طریق تمکن مالی سوئیس

افرادی که قصد دارند از طریق روش تمکن مالی سوئیس به این کشور مهاجرت کنند علاوه بر سرمایه، الزامات و ضروریاتی که پیش تر ذکر شد باید موارد زیر را تهیه نمایند:

  • تهیه کردن منزلی مناسب در سوئیس (خرید یا اجاره)
  • داشتن درآمد کافی به طوری که اثبات گردد در نهایت فرد باری بر دوش دولت و جامعه سوئیس نخواهد بود.
  • از پیش پذیرفتن این نکته که متقاضی اجازه نخواهد داشت در هیچ نوع فعالیت کاری و سودآوری در سوئیس یا حتی خارج از سوئیس مشارکت داشته باشد؛ تنها استثنای این مسئله، اجازه داشتن فرد بابت اداره اموالی است که در حال حاضر دارد مثلا اگر منزلی در سوئیس خریداری کرده است می تواند با اجاره آن منزل درآمد کسب نماید.
  • کپی رسید مالیاتی با تاییدیه کانتون مربوطه
  • در صورت داشتن ملک غیرمنقول در سوئیس، ضروری است که فرد کپی قرارداد تهیه آن را ارائه نماید.

مدارک لازم برای اقدام از طریق تمکن مالی سوئیس

اخذ تابعیت با روش تمکن مالی سوئیس

همانطور که گفته شد برای ملل اتحادیه اروپا 5 سال و برای سایرین 10 سال زمان می برد تا اقامت دائم سوئیس را کسب نمایند و پس از آن می توانند برای اخذ پاسپورت سوئیس درخواست دهند. البته 3 سال پیش از ارائه درخواست ضروری است متقاضی در سوئیس اقامت مستمر داشته باشد و همچنین ممکن است برخی کانتون ها لازم بدانند فرد 2 تا 5 سال در کانتون مربوطه زندگی کرده باشد. به علاوه متقاضی اخذ پاسپورت سوئیس ضروری است به نکات زیر توجه کند:

  • در مدت اقامت خود در سوئیس امنیت داخلی یا خارجی سوئیس را به خطر نینداخته باشد.
  • با سبک زندگی در سوئیس آشنا باشد.
  • حداقل به یکی از زبان های رسمی در سوئیس تسلط کامل داشته باشد و بتواند با سایر شهروندان سوئیسی به سادگی ارتباط برقرار کند.
  • به امنیت اجتماعی سوئیس اهمیت دهد و هیچ سابقه کیفری نداشته باشد و مرتبا مالیات های مربوط به خود و افراد تحت تکفل خود را پرداخت نموده باشد.
  • به قانون اساسی سوئیس پایبند باشد.
  • در خصوص جغرافیا، تاریخ، سیاست و اجتماع سوئیس اطلاعات کافی داشته باشد.
  • در جامعه سوئیسی به عنوان یک عنصر اجتماعی مثبت و موفق قلمداد گردد.

مزایای و معایب استفاده از روش تمکن مالی سوئیس

در جدولی که در ادامه تهیه شده است لیستی از مزایا و معایب استفاده از روش تمکن مالی در سوئیس ارائه شده است:

مزایای استفاده از روش تمکن مالی سوئیسمعایب استفاده از روش تمکن مالی سوئیس
برخلاف روش ثبت شرکت در روش تمکن مالی نیازی به انتقال سرمایه فرد به خاک سوئیس نیستاین روش ریسک زیادی دارد و در صورتی که از سوی سوئیس پذیرفته نشود در صورت اجاره کردن منزل در سوئیس، پیش پرداخت اجاره به موجر سوئیسی را نمی توان پس گرفت
اخذ اقامت مرفه ترین کشور اروپاییلزوم پرداخت مالیات گزاف
اجازه رفت و آمد در کل اتحادیه اروپانداشتن اجازه کار

آشنایی با اقتصاد سوئیس

همانطور که در مقدمه مقاله ذکر شد سوئیس کشوری بسیار توسعه یافته است که اقتصاد فوق العاده قدرتمندی دارد؛ در واقع افراد زیادی علاقه مند هستند از طریق تحصیل در سوئیس یا با پیدا کردن کار در سوئیس به این کشور مهاجرت کنند. البته با توجه به این که سوئیس اولین کشور گران قیمت در اتحادیه اروپا و دومین کشور گران قیمت در دنیا است تحصیل و زندگی در این کشور نیز نیاز به صرف هزینه های بالایی دارد. در واقع هزینه زندگی در سوئیس برای یک نفر ماهیانه در حدود 2800€ تا 3350€ (یورو) می باشد و شهریه مورد نیاز برای تحصیل در این کشور نیز با توجه به رشته انتخابی، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی سالیانه بین 15000CHF تا 40000CHF (فرانک سوئیس) می باشد. البته شرایط بازار کار در سوئیس تقریبا ایده آل است؛ در نمودار زیر نرخ بیکاری سوئیس طی چند سال گذشته بررسی شده:

نمودار بررسی نرخ بیکاری در سوئیس طی چند سال اخیر

متوسط درآمد در سوئیس

البته هرچند هزینه زندگی در سوئیس بالا است، متوسط درآمد ماهیانه در این کشور نیز بسیار بیشتر از سایر کشورهای دنیا است و دانشجویان می توانند مشغول به کار پاره وقت شوند و پس از فارغ التحصیلی شغل ثابت و تمام وقتی پیدا کنند. در جدول زیر توضیحاتی در این خصوص ارائه شده است:

میزان درآمدتوضیحات
26400CHF (فرانک سوئیس)کم ترین میزان درآمد سالیانه در سوئیس
195000CHF (فرانک سوئیس)متوسط درآمد سالیانه در سوئیس
864000CHF (فرانک سوئیس)بیشترین میزان درآمد سالیانه در سوئیس

البته همان طور که پیش تر به آن اشاره شد کسانی که از طریق روش تمکن مالی اقامت سوئیس را اخذ می نمانید اجازه مشغول شدن به کار را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است کسانی که زیر 40 سال دارند از طریق اخذ ویزای کار آلمان، اتریش و غیره یا از طریق تحصیل در فرانسه، مجارستان و غیره اقامت اروپا را به دست آورند و افرادی که بالای 40 سال دارند به دنبال روش های مطمئن تری مثل خرید ملک پرتغال و غیره باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، اطلاعاتی راجع به تاریخچه تمکن مالی سوئیس، میزان سرمایه مورد نیاز و میزان مالیاتی که باید پرداخت گردد، بایدها و نبایدهای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی سوئیس، مزایا و معایب این روش و غیره ارائه شد که امید است مفید بوده باشد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *