مهاجرت

تولد در آلمان

تولد در آلمان

تولد در آلمان یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد و برای تولد در این کشور قوانین و شرایطی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در دنیا تابعیت بر اساس سیستم خون یا سیستم خاک و در برخی از کشورها بر اساس هر 2 سیستم ارائه می شود. کشور آلمان جزء کشورهایی می باشد که تابعیت بر اساس سیستم خون و در برخی از موارد بر اساس سیستم خاک ارائه می شود. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله سعی دارند اطلاعاتی در رابطه با تولد در آلمان در اختیار متقاضیان قرار دهند. پس اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق تولد را دارید تا پایان با ما همراه باشید.

  • قوانین آلمان برای تولد در این کشور بر چه اساسی است؟
  • آیا می توان از طریق تولد در آلمان اقامت این کشور را به دست آورد؟
  • صرف تولد در کشور آلمان چه امتیازاتی را به همراه خواهد داشت؟
  • هزینه های تولد در کشور آلمان چقدر است؟
  • چگونه می توان با تولد در آلمان اقامت یا پاسپورت این کشور را به دست آورد؟
  • آلمان از کدام قوانین مربوط به تولد پیروی می کند؟

از سیستم های تولد مانند که خاک و خون هستند، کشور آلمان از سیستم خون تبعیت می کند یعنی اینکه برای اعطای تابعیت به فرزند هر 2 یا یکی از والدین او باید تابعیت آلمان را در هنگام تولد فرزند داشته باشند.

قوانین تولد در کشور آلمان در 2023

همان طور که گفته شد، در کشور آلمان بر اساس هر 2 سیستم تابعیت اعطاء می شود. تابعیت بر اساس سیستم خاک به این صورت می باشد که فرد با متولد شدن در خاک آلمان تابعیت این کشور را به دست می آورد. اما تابعیت بر اساس تولد به این صورت است که نوزاد به واسطه تابعیت آلمانی پدر یا مادرش تابعیت کشور آلمان را دریافت می کند.

باید به این نکته اشاره کرد در سال 2023 اگر اگر والدین فرد نامعلوم باشند و یا بدون تابعیت باشند، کودک تابعیت این کشور را به دست می آورد. والدین خارجی که دارای اقامت دائم کشور آلمان باشند و یا حداقل 8 سال به صورت مستمر در این کشور زندگی کرده باشند، اگر فرزندانشان بعد از سال 2000 در خاک این کشور متولد شوند تابعیت این کشور را به دست می آورند. این افراد باید تا قبل از سن 23 سالگی یکی از شرایط زیر را داشته باشند تا تابعیتشان لغو نشود:

  • متقاضی باید حداقل 6 سال در یکی از مدارس آلمان تحصیل کرده باشد.
  • از مدرسه ای در این کشور فارغ التحصیل شده باشد.
  • در طول 21 سال زندگی خود حداقل به مدت 8 سال در آلمان اقامت مستمر داشته باشد.
  • متقاضی آموزش تخصصی و حرفه ای را در زمینه مورد علاقه اش به پایان رسانده باشد.

اینفوگرافیک تولد در آلمان

امتیاز پاسپورت کشور آلمان

متقاضیانی که موفق شوند پاسپورت ابن کشور را به دست آورند، باید بدانند که پاسپورت آلمان جزء یکی از قدرتمندترین پاسپورت ها در دنیا می باشد. در طبق آخرین رتبه بندی ها در سال 2023 پاسپورت آلمان به همراه پاسپورت کشورهای فنلاند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، فرانسه و لوگزامبورگ در جایگاه دوم قرار دارند. با دریافت پاسپورت این کشور فرد می تواند بدون اخذ ویزای به 173 کشور در دنیا منجمله کشور انگلیس سفر کند. بنابراین فرد با تولد در آلمان و اخذ تابعیت این کشور، پاسپورتی معتبر و قدرتمند را به دست می آورد.

 

رنکینگ پاسپورت های جهان براساس شاخص مقاصد ویزا

در این بین روش های مختلفی برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان 2023 وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

روش های مختلفی برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

شرایط دریافت پاسپورت آلمان بدون تولد

از شرایط کسب تابعیت آلمان این است که باید 8 سال در آلمان زندگی کنید تا بتوانید برای تبدیل شدن برای شهروندی آلمان درخواست نمایید. زندگی در این کشور برای مدت 8 سال نیز منوط به این است که قبلا اقامت دائم آلمان را بدست آورده باشید. تبدیل شدن به شهروند آلمانی نه تنها به این معنی است که شما به طور کامل با جامعه آلمانی ادغام شده و پذیرفته شده اید بلکه به همان اندازه حقوق و موقعیت قانونی خود را نیز به عنوان شهروند آلمانی به دست می آورید. این امتیاز در مورد اقامت دائم وجود ندارد و فقط به کسانی که تابعیت دارند معطوف می شود. اگر می خواهید به یک شهروند آلمانی تبدیل شوید مجبور به گذراندن یک دوره آموزش خصوصی در حوزه های قانونی و اجتماعی زندگی در آلمان می شوید و شرایط خاصی را باید بدست آورید.

در واقع برای کسی که هیچکدام از والدین وی حین تولد تابعیت آلمان را نداشته اند، تنها راه برای بدست آوردن پاسپورت این کشور اقامت است. چرا که نظام اهدای تابعیت از طریق تولد در آلمان همانند غالب کشورهای توسعه یافته دنیا بر مبنای سیستم خون است. پس با توجه به قوانین موجود در سال 2023 برخلاف آرژانتین، برزیل، کانادا و غیره، نوزادان به صرف تولد در خاک آلمان نمیتوانند پاسپورت آلمانی بگیرند.

قوانین تابعیت مضاعف در آلمان

در این کشور تابعیت مضاعف پذیرفته نمی شود، ولی اگر فردی تابعیت کشور سوئیس یا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را داشته باشد، می تواند تابعیت اولش را حفظ نماید. سایر متقاضیان باید برای به دست آوردن تابعیت آلمان، تابعیت اول خود را لغو نمایند. طبق قوانین دولت این کشور تابعیت مضاعف طفل هایی را که یکی از والدینشان آلمانی نیستند و به واسطه سیستم خون تابعیت پدر یا مادر خارجی خود را هنگام تولد در خاک آلمان به دست آورده اند می پذیرد.

انواع هزینه های تولد در آلمان

نکات کلیدی در خصوص تولد در آلمان

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تولد فرزندان خود در آلمان هستند، باید قب از ورود به این کشور با برخی از نکات ضروری در این زمینه آشنا شوند. نکات کلیدی در خصوص تولد در آلمان برای اتباع خارجی به شرح زیر می باشد:

نکات کلیدی در خصوص تولد در آلمانتوضیحات
تابعیت خودکاراگرچه فرزندان اتباع خارجی پس از تولد، تابعیت خودکار آلمان را دریافت می کنند اما این کشور به راحتی به شما تباعیت نمی دهد. احتمالا برای این امر مورد توجه افسران مهاجرت قرار می گیرید.
درخواست ویزای قبلیبا این حال بسیاری از اتباع خارجی دریاقتند که اگر قصد اقامت در این کشور را دارند، داشتن یک درخواست ویزای قبلی برای شهروندی آلمان مفید است.
اثبات اقامتمتقاضیان باید ثابت کنند که مکانی امن و پول کافی برای تامین نیازهای خود در دوره پس از تولد دارند.

مزیت های کلیدی تولد در آلمان

بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی، تولد در آلمان مزیت های بی شماری را برای اتابع کشورها یحارجی که به دنبال تولد در آلمان هستند ارائه کرده است. برخی از مهمترین مزیت های تولد فرزندان در آلمان به شرح زیر می باشد:

  • اتباع خارجی می توانند در آلمان زندگی کنند یا در هر زمان بدون ویزا به کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.
  • از مزایا منعدد مراقبت های بهداشتی، تحصیلی و اجتماعی رایگان در این آلمان بهره مند شوید.
  • فرزند متولد شده در آلمان شهروند آلمان محسوب می شود و حق دریافت حقوق شهروندی در این کشور را دارد.

سلب تابعیت کشور آلمان

طبق قوانین اگر فردی دارای شرایط زیر باشد تابعیت آلمانی او لغو می شود:

  • دریافت تابعیت از کشوری دیگر
  • متقاضیانی که در آلمان متولد شده و تابعیت این کشور را کسب کرده باشند، اگر قبل از سن 21 سالگی درخواستشان را لغو نمایند.
  • متقاضی بدون اخذ اجازه از دولت آلمان در ارتش کشوری دیگر استخدام شود.
  • اگر فرزندی که در آلمان متولد شده باشد توسط مادر و پدر خارجی به فرزند خواندگی پذیرفته شود، تابعیت آلمانی اش لغو می شود.

انواع هزینه های تولد در آلمان

هزینه های اساسی مربوط به تولد و زایمان فرزند توسط بیمه های دولتی پرداخت می شود. متقاضیان تنها باید هزینه های جانبی مثل هزینه های صدور گواهی تولد را پرداخت نمایند. در صورتی که قصد دارند فرزندشان در بیمارستان های خصوصی متولد شود باید سطح پوشش بیمه های خصوصی را در نظر بگیرند. اگر فردی دارای اقامت دائم این کشور باشد و یا در موسسات این کشور مشغول به کار باشد می تواند از مزایا بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی آلمان استفاده نماید. بعد از تولد خدماتی پزشکی نیز ارائه می شود، به عنوان مثال پزشک ماما برای معاینه فرزند به منزل فرد مراجعه می کند.

مقایسه شرایط اخذ تابعیت آلمان با کانادا از طریق تولد

همان طوری که در مطالب بالا نیز بیان شد، متولدین کشور آلمان در صورتی می توانند به طور خودکاری تابعیت آلمانی دریافت کرده و به عنوان شهروند آلمانی به حساب آیند که در زمان تولدشان حداقل یکی از والدین آنها شهروند خود کشور آلمان باشد. چرا که اصل قانونی اعطای تابعیت آلمان بر مبنای اصل خون می باشد. برعکس قوانین اخذ تابعیت در کشور کانادا که مبتنی بر اصل خاک است.

به همین دلیل نیز تمامی متولدین خاک کانادا (بدون توجه به تابعیت والدین اشان) به عنوان شهروند کانادایی محسوب شده و به صورت اتوماتیکی به آنها پاسپورت کانادا تعلق می گیرد. در ضمن مزیت دیگر قانون تولد در کانادا نسبت به قانون آلمان در این است که دولت کانادا به زنان بارداری که تمایل به تولد فرزندان در این کشور دارند با شرایط ذیل ویزای اقامت موقتی یا TRV  اعطاء می کند:

مقایسه شرایط اخذ تابعیت آلمان با کانادا از طریق تولد

پس در یک نتیجه گیری کلی می توان چنین گفت که در بین کشورهای مختلف جهان، کشور کانادا بهترین مقصد برای اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند به حساب می آید. و این موضوع مهم را می توان با توجه به جدول مقایسه ای زیر نیز متوجه شد. همان طوری که در جدول زیر هم ملاحظه می شود از نظر قوانین مربوط به اخذ تابعیت از طریق تولد، کانادا با قانون خاک Right of Soil قوانین آسانتری نسبت به آلمانی دارد که از قانون خون Right of Blood بهره می برد.

میزان هزینه های تولد در آلمان

در مقایسه با کشورهایی مثل استرالیا که یک زایمان طبیعی معمولی بیش از 5312$ (دلار استرالیا) هزینه دارد، هزینه های تولد فرزند در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه به صرفه تر است. البته میزان دقیق هزینه های زایمان به نوع زایمان و امکانات بیمارستان و تعداد روزهایی که نیاز به بستری وجود دارد بستگی دارد اما به طور میانگین زایمان طبیعی در آلمان و فرانسه کمی بیش از 2500$ (دلار آمریکا) هزینه دربردارد. هرچقدر آلمان و فرانسه برای تولد فرزند کم هزینه هستند، کشورهایی مثل استرالیا، نیوزلند، انگلستان و آمریکا پرهزینه اند. اما سوئیس حتی از این کشورها نیز گران تر است. در واقع زایمان در سوئیس بیش از 9965$ (دلار آمریکا) هزینه دارد.

پس از مرخص شدن متقاضی فردی با عنوان بازدید کننده بهداشتی جهت ارائه نکاتی درباره نگهداری نوزاد و توصیه های بهداشتی به فرد کمک خواهد کرد. والدین 7 روز بعد از تولد نوزاد وقت دارند، اقدامات لازم را جهت ثبت تولد در اداره ثبت انجام دهند. همان طور که مطالعه کردید اطلاعاتی در رابطه با تولد در آلمان در اختیار شما متقاضیان محترم قرار داده شد، برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود مقاله تبدیل اقامت به تابعیت در آلمان و مقاله پاسپورت آلمان را مطالعه نمایید. برای بهره مندی از مشاوره های تخصصی با مشاوران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول در خصوص تولد در آلمان

برای تولد در آلمان پرسش های زیر از سوی متقاضیان عنوان می گردد:

  1. شرایط تولد با والدین نامعلوم در آلمان چگونه است؟ در کشور آلمان برای جلوگیری از بی تابعیتی افراد اگر کودکی از والدین نامعلوم متولد شود، کودک تابعیت این کشور را به دست می آورد. والدین خارجی که مقیم دائم آلمان بوده و یا 8 سال مستمر در این کشور زندگی کرده باشند اگر از تاریخ 2000 میلادی به بعد فرزندی را در خاک آلمان به دنیا بیاورند، آن کودک تابعیت آلمان را به دست می آورد.
  2. ارزش پاسپورت آلمان چقدر است؟ طبق رتبه بندی پاسپورت ها، کشور آلمان یکی از قدرتمندترین پاسپورت ها را دارا می باشد.
  3. قوانین تابعیت مضاعف در آلمان چگونه است؟ عمدتا کشورهایی که سیستم تولد خون دارند تابعیت مضاعف را پذیرا نیستند، اما اگر شخصی شهروند سوئیس یا یکی از کشورهای عضوء اتحادیه اروپا باشد می تواند با تابعیت آلمان تابعیت قبلی خود را ترک نکند اما سایر کشورها باید برای به دست آوردن تابعیت آلمان، تابعیت اول خود را لغو نمایند و تابعیت آلمان را اخذ کنند.
  4. شرایط تولد در بیمارستان های آلمان و گواهی تولد چگونه است؟ پس از انجام پروسه زایمان و مرخص شدن متقاضی فردی جهت مشاوره برای نگهداری نوزاد به خانه افراد مراجعت کرد و نکات بهداشتی را مطرح می کند، سپس والدین 7 روز بعد از تولد نوزاد وقت دارند، اقدامات ملزم را به منظور ثبت تولد در اداره ثبت احوال انجام دهند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *