مهاجرت

تولد در ایتالیا

تولد در ایتالیا

مهاجرت از طریق تولد در ایتالیا در سال 2023 همانند گذشته، امکان پذیر نمی باشد؛ چرا که ایتالیا تابع سیستم خون است و شرایط خود را داراست. همان طور که می دانید، ایتالیا محلی زیبا و دلنشین برای زندگی به شمار می آید و همین طور ایده آل های لازم را برای زندگی دارد و هرساله متقاضیان زیادی برای مهاجرت به این کشور اقدام می کنند. واحد پول این کشور € (یورو) است و زبان اصلی مردم آن ایتالیایی است. این کشور پنجمین کشور پرجمعیت اروپا نام گرفته است.

  • شرایط تولد فرزند در ایتالیا چگونه است؟
  • آیا تولد فرزند در ایتالیا منجر به اخذ اتوماتیک پاسپورت ایتالیا می شود؟
  • مدارک و هزینه تولد در ایتالیا 2023 چیست؟
  • شرایط درخواست تابعیت ایتالیا از طریق دعوی چیست؟
  • مزایای اخذ تابعیت ایتالیایی چیست؟
  • آیا برای تولد فرزند ایتالیا بهتر است یا کانادا؟
  • دیگر روش ها برای اخذ تابعیت ایتالیایی چیست؟

ایتالیا به علت آب و هوای فصلی زیبا و طبیعت هنری نیز بسیار معروف است. کشور ایتالیا قسمتی از اتحادیه اروپا است و از مدرن ترین و توسعه یافته ترین کشورهای دنیا به شمار می رود. تمامی این محاسن سبب می شود ایتالیا برای تحصیل و کار و حتی تولد فرزند مورد توجه بسیاری از افراد متقاضی مهاجرت به ایتالیا قرار گرفته است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تولد در ایتالیا توضیحاتی ارائه می شود.

اینفوگرافیک تولد در ایتالیا

اقامت از طریق تولد در ایتالیا در 2023

در باب روش های اقامت از طریق تولد در ایتالیا طی سال 2023، 2 موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. اصل خاک و خون 2 موضوع متفاوت است که سیاست هر کشور در برخورد با این مسائل متفاوت می باشد. اصالت خاک به این صورت تعریف می شود که بدون در نظر گرفتن تابعیت مادر و پدر فرزند این افراد تنها با تولد فرزند خود در خاک این کشور اجازه کسب اقامت از طریق تولد را پیدا می کنند. در این روش این امر مطرح است که آیا پس از آن به خانواده نیز اجازه اقامت داده می شود و یا خیر و در صورتی که این اجازه داده می شود مدت زمان آن چقدر خواهد بود. که در ادامه مقاله به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.امکان اخذ اقامت سریع در ایتالیا از طریق تولد فرزند نیز بسیار جذاب است.

هزینه تولد در ایتالیا

پیش از بحث این که آیا تولد فرزند در ایتالیا منجر می شود آن نوزاد به محض تولد تابعیت این کشور را بگیرد یا خیر ابتدائا هزینه های تولد فرزند در ایتالیا بررسی خواهد شد. چرا که بسیاری از دانشجویان یا افرادی که برای کار و سرمایه گذاری به ایتالیا می روند اما تابعیت این کشور را ندارند، ممکن است در ایتالیا صاحب فرزند شوند و باید علاوه بر هزینه های زندگی، هزینه های زایمان در ایتالیا را هم مد نظر داشته باشند. در ایتالیا هزینه زایمان و مجموع هزینه های پیش از زایمان مثل آزمایش خون، سونوگرافی و غیره برای فرزند اول 3411€ (یورو) و با توجه به پوشش بیشتر بیمه برای زایمان های بعدی، برای فرزند دوم به بعد 2754€ (یورو) می باشد.

اصل خون در ایتالیا

اگر پدر یا مادر به غیر از سرزمینی که در آن متولد شدند اقامت یک کشور را داشته باشند، فرزند تازه متولد شده نیز امکان اخذ اقامت آن کشور را خواهد داشت. این تعریفی است که در مورد اصل خون ارائه می شود. تولد در خاک کشور ایتالیا از والدینی که تابعیت این کشور را ندارند و یا تابعیت آن ها نامعلوم است امکان اخذ تابعیت را برای والدین وی فراهم می کند. در حقیقت تولد در کشور ایتالیا تنها در زمانی باعث اخذ تابعیت موقت کودک می شود که وی از والدینی نامشخص متولد شده باشد. در صورتی که پس از مدتی والدین کودک برای پذیرش سرپرستی کودک اقدام کنند، تابعیت کودک از وی گرفته خواهد شد. در برخی از موارد کودکان متولد شده در کشور ایتالیا در صورتی که تا 18 سالگی در این کشور بمانند، می توانند تابعیت ایتالیا را بدست آورند.

کمک هزینه های زایمان برای تولد در ایتالیا

یکی از اصلی تریم مزیت های تولد در ایتالیا برای اتباع کشورهای خارجی، بهره مندی از کمک هزینه های زایمان در این کشور می باشد. کمک هزینه های زایمان در ایتالیا برای متقاضیانی که بضاعت مالی کافی برای تولد فرزند خود در ایتالیا ندارند مزایا بی شماری را به همراه دارد. به عبارت دیگر کمک هزینه های زایمان در ایتالیا برای جبران از دست دادن درآمد مادران شاغل در طول دوره زایمان در این کشور در نظر گرفته می شود. بنابراین متقاضیان در صورتی واجد شرایط دریافت کمک هزینه های زایمان در ایتالیا هستند که، حقوق خود را در طول دوره زایمان در این کشور از دست داده باشند. همچننی اگر شغل خود را در مرخصی زایمان از دست بدهید واجد شرایط دریافت کمک هزینه های زایمان جهت تولد در ایتالیا هستید.

البته لازم به ذکر است که میزان مزایا زایمان که دریافت می کنید به عوامل زیر بستگی دارد:

کمک هزینه های زایمان برای تولد در ایتالیا

علاوه بر این، برای واجد شرایط بودن جهت دریافت کمک هزینه های زایمان جهت تولد فرزند در ایتالیا، باید یکی از معیارهای زیر را دارا باشید:

  • متقاضیان باید در این کشور شاغل باشند و تحت پوشش یک طرح بیمه درمانی معتبر باشند. اگر شاغل هستید، و تحت پوشش بیمه درمانی معتبر هستید، بر اساس میانگین درآمد حاصل از کار در 3 ماه گذشته مزایا دریافت می کنید.
  • متقاضیان باید خوداشتغال، یا شغل آزاد و عضو داوطلبانه یک طرح بیمه درمانی قانونی هستند، که مزایا بیماری را بریا گنجاندن در پوشش آنها انتخاب کرده اند.
  • تمامی متقاضیان یا باید شاغل باشند، یات خود اشتغال، و یا اینکه بیمه درمانی خصوص داشته باشند.

اخذ تابعیت از طریق تولد در ایتالیا

اخذ تابعیت از طریق تولد در ایتالیا

اخذ تابعیت از طریق تولد یکی از روش های مهاجرت به شمار می آید که از اصلی ترین روش های مهاجرت به هر کشوری محسوب می گردد. تابعیت از طریق تولد در ایتالیا با تولد فرزندی که یکی از والدین وی دارای تابعیت ایتالیا است در خاک این کشور صورت می گیرد. کودکانی که بعد از 1 ژانویه سال 2000 میلادی در ایتالیا از پدر و مادری خارجی متولد می گردند تنها در صورتی می توانند اقامت این کشور را دریافت کنند که والدین کودک اقامت ایتالیا را داشته باشند. اخذ تابعیت در ایتالیا به 2 روش تابعیت خودکار و تابعیت از طریق طرح دعوی امکان پذیر است که در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها برای مهاجرت به ایتالیا از طریق تولد می پردازیم.

اخذ تابعیت خودکار با تولد در ایتالیا

اگر والدین کودکی تابعیت کشور ایتالیا را داشته باشند کودک نیز تابعیت ایتالیا را خواهد داشت، حتی اگر فرزند در این خاک متولد نشده باشد. می بایست توجه داشت در صورتی که والدین فرزند اقامت این کشور را ترک کرده باشند فرزند نیز قادر به اخذ اقامت ایتالیا نیست و تابعیت این کشور به وی تعلق نمی گیرد. در بحث فرزندخواندگی اگر فرزند تابعیت ایتالیا را نداشته باشد و تحت حمایت یک خانواده مقیم ایتالیا قرار بگیرد بعد از 5 سال این امکان وجود دارد که برای اخذ تابعیت ایتالیا برای فرزند اقدام شود. حتی اگر فرزندی خارج از خاک ایتالیا از پدر و مادری ایتالیایی متولد شده باشد امکان اخذ تابعیت ایتالیا برای وی فراهم است.

اخذ تابعیت ایتالیا از طریق طرح دعوی

افرادی که خارج از کشور ایتالیا از پدر و مادر ایتالیای متولد شوند و همین طور افرادی که بی تابعیت اند این امکان را دارند که با طرح دعوی نسبت به اخذ تابعیت ایتالیا اقدام نمایند. کشور ایتالیا این امکان را فراهم آورده است که در مواردی خاص به افراد تابعیت ایتالیا را اهدا کند. افرادی که در نیروهای مسلح ایتالیا کار می کنند و همین طور استخدام افراد در مشاغل دولتی از طرف دولت کشور ایتالیا و همین طور افراد زیر سن 18 سال که حداقل 2 سال در این کشور اقامت داشته اند.

افراد می بایست توجه داشته باشند که از دست دادن تابعیت ایتالیا به این معنی است که تمامی حق و حقوق شهروندی در کشور ایتالیا وی از بین می رود. اخد اقامت از طریق تولد در ایتالیا در برخی مواقع از راه قوانین خاصی انجام می شود به طور مثال در 14 دسامبر سال 2000 قانونی در این کشور به تصویب رسید که افرادی که در امپراطوری مجارستان و اتریش اقامت دارند. اگر اجداد اشخاص این مناطق پس از جنگ جهانی اول به کشور ایتالیا نقل مکان کرده باشند، می توانند نسبت به اخذ اقامت ایتالیا اقدام کنند.

روش های دیگر برای اخذ تابعیت ایتالیایی

مثل هر کشور اروپایی دیگری دریافت اقامت و تابعیت ایتالیا نیز پیچیدگی های مخصوص خود را دارد. فلذا ترتیب قانونی اخذ اقامت و تابعیت کشور ایتالیا به این ترتیب است که ابتداء امر متقاضیان از طریق اقامت کاری یا اقامت سرمایه گذار ایتالیا به ویزای اقامت موقت ایتالیا دست یافته و پس از طی حداقل 5 سال صلاحیت اخذ اقامت دائمی یا Carta di Soggiorno را پیدا می کنند.

در ادامه همین روند و پس از اقامت دائمی 5 ساله در این کشور می توانند به شهروندی (پاسپورت ایتالیا) دست یابند:

روش های دیگر برای اخذ تابعیت ایتالیایی

ولی روش دیگری نیز وجود دارد که میانبری به سوی اخذ تابعیت ایتالیایی است . آن از طریق ازدواج با شهروند ایتالیایی است. طبق قوانین کشور ایتالیا، کلیه اتباع خارجی که با یک شهروند ایتالیایی ازدواج کرده و یا قصد ازدواج دارند بدون نیاز به دریافت اقامت دائم و با بهره گیری از 2 روش زیر می توانند برای دریافت حق تابعیت ایتالیا اقدام کنند:

انواع روش های اخذ اقامت از طریق ازداوج در ایتالیا

و اما موضوع مهم دیگری که ارزش پاسپورت ایتالیایی را بالا می برد موضوع تابعیت مضاعف یا همان پاسپورت دوم می باشد!

قوانین کشور ایتالیا

مزایای اخذ تابعیت ایتالیا

اصلی ترین مزیت دریافت تابعیت ایتالیایی دست یابی به پاسپورت 4- ام دنیاست. و از همین جا نیز می توان به ارزش دریافت این پاسپورت پی برد. چرا که با داشتن همین پاسپورت می توان بدون ویزا به 190 کشور جهان سفر کرد. همچنین بدون هیچ گونه محدودیت ویزایی به کلیه کشورهای شینگن اروپا سفر کرد. و یا از تمامی حقوق شهروندی ایتالیا مثل حق استفاده از خدمات آموزشی و بهداشتی بهره مند شد. و نیز دارندگان پاسپورت ایتالیا این حق را دارند که در انتخابات پارلمانی نیز رای دهند.

از جمله مهم ترین مزیت اخذ تابعیت ایتالیا می توان به بالا بودن امنیت در این کشور اشاره نمود که در نمودار ذیل نشان داده شده است:

وضعیت امنیت در ایتالیا

دارندگان تابعیت ایتالیایی از همان ابتداء به عنوان شهروند اتحادیه اروپایی (EU) محسوب می شوند و از کلیه حقوق و مزایای یک شهروند اروپا نیز برخوردار هستند.

مقایسه قوانین تولد در ایتالیا و کانادا

همان طوری که در مطالب بالا نیز بیان شد، متولدین کشور ایتالیا در صورتی می توانند به طور خودکاری تابعیت ایتالیایی اخذ کرده و به عنوان شهروند این کشور درآیند که حداقل یکی از والدین آنها شهروند خود کشور ایتالیا باشد. چرا که اصل قانونی اعطای شهروندی ایتالیا بر مبنای اصل خون می باشد. برعکس قوانین تولد در کشور کانادا مبتنی بر اصل خاک است. به همین دلیل نیز کلیه متولدین خاک کانادا بدون توجه به تابعیت والدین خودشان به عنوان تبعه کانادا محسوب شده و بطور اتوماتیکی به آنها پاسپورت کشور کانادا تعلق میگیرد. در ضمن مزیت دیگر قانون تولد کانادا نسبت به ایتالیا در این است که دولت کانادا به مادران بارداری که میل به تولد فرزندشان در این کشور هستند با شرایط زیر، ویزای تولد اعطاء می کند.

مقایسه قوانین تولد در ایتالیا و کانادا

از دیگر مزایای ایتالیا می توان به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن اشاره نمود. اگر شما نیز تمایل به اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد دارید با توجه به این که این امری امری حساس به شمار می آید و نیاز به آگاهی کامل از قوانین و شرایط روز دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم پیش از هرگونه اقدامی نسبت به اقامت و مهاجرت به ایتالیا با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره کنید.

سوالات متداول در خصوص تولد در ایتالیا

متقاضیانی که تمایل دارند فرزند خود را در ایتالیا به دنیا آورند موارد زیر را عنوان می نمایند:

  • مزایای تولد در ایتالیا برای کودکان چیست؟ هر فردی که در کشور ایتالیا متولد شود، تنها می تواند شناسنامه این کشور را بدست آورد مگر اینکه یکی از والدین او ایتالیایی باشند.
  • آیا ایتالیا از اصل خاک پیروی می کند؟ ایتالیا نیز همچون سایر کشورهای عضو شنگن، از اصل خون تبعیت می کند.
  • آیا از طریق تولد می توان اقامت این کشور را بدست آورد؟ تولد در ایتالیا هیچ گونه مزایای اقامتی برای افراد نخواهد داشت.
  • تولد در ایتالیا چگونه منجر به تابعیت می شود؟ کودکان متولد شده از پدر یا مادر ایتالیایی در هر نقطه از جهان می توانند تابعیت ایتالیا را بدست آورند.
  • شرایط تولد کودکان بی سرپرست در ایتالیا چیست؟ همه کودکان بی سرپرست در ایتالیا می توانند تابعیت این کشور را در اختیار داشته باشند.
  • پاسپورت ایتالیا پاسپورت چندم دنیاست؟ این پاسپورت مشترکا در رده 4- ام پاسپورت های جهان قرار دارد.
  • مهمترین مزیت داشتن پاسپورت ایتالیا چیست؟ دارندگان این پاسپورت شهروند اتحادیه اروپا (EU) به حساب آمده و می معاف از ویزا نیز می توانند به 190 کشور جهان سفر کنند.
  • آیا داشتن پاسپورت دوم در ایتالیا مجاز است؟ بله، ایتالیا از معدود کشورهای جهان است که داشتن تابعیت مضاعف در آن قانونی است.
4.9/5 - (12 امتیاز)

21 دیدگاه برای “تولد در ایتالیا

  1. سام گفت:

    سلام وقت بخیر ، اگر یک فرد با یک ایتالیایی ازدواج نکند ولی از هم دارای فرزند باشند آیا ویزا و اقامت به فرد غیر ایتالیایی تعلق میگیرد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که اون فرد براتون دعوتنمامه بفرسته بله ولی در غیر این صورت خیر

  2. محمدی گفت:

    با سلام شوهر من متولد ایتالیا هست با توجه به قوانین ایتالیا کخ حق خون ملاک می باشد نتونسته شهروندی اونجارا بگیره مثل اینکه اخیرا با توجه به کرونا مثل اینکه دولت ایتالیا مهاجرت را اسون کرده سوالم اینه امیدی هست که بتونیم مهاجرت به اونجا را داشته باشیم و شوهرم شناسنامه اونجا را دریافت کنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر ایشون باید پدر یا مادرشون ایتالیایی باشه

  3. سعید گفت:

    ممنون، توضیحات کاملی بود

  4. مهراد گفت:

    سایتتون خیلی نسبت به سایت های دیگه واضح تر و قابل درک تر و نزدیک به واقعیت می نویسه ممنون از شما

  5. اردلان باهوش گفت:

    چند سال باید در ایتالیا زندگی کرد تا تابعیت گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      فردی که در ایتالیا به دنیا میاد تابع پدر و مادرشه برای اخذ ویزا

  6. لیدا بهرامی گفت:

    خیلی خوب بود ممنون

  7. سحر گفت:

    سلام
    لطفا در مورد ویزای تحصیلی در ایتالیا توضیح دهید.
    ممنون از مطالب خوبتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ویزای تحصیلی ایتالیا رو در این خصوص مطالعه نمایید

  8. مهسا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    چقدر پروسه مربوط به تولد فرزند زمان میبرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در کشور ایتابیا صرفا با تولد فرزند به شما اقامت اعطا نمیکنن

  9. amir abbas گفت:

    میشه در مورد شرایط ازدواج در این کشور هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      بله لطفا مقاله قوانین ازدواج در ایتالیا رو هم مطالعه نمایید

  10. آریانا گفت:

    ببخشید یعنی اگه فرزندو تو ایتالیا به دنیا بیاریم تابعیت ایتالیایی نمیگیره؟؟؟؟ فقط برای کانادا این اتفاق ممکنه؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کانادا و باقی کشورهایی که تابع قانون خاک هستند

  11. hiva گفت:

    با سلام از مقالع جامع و کاملتون ممنونم

  12. شروین شمشکی گفت:

    لذت بردیم ممنون

    1. داوری گفت:

      خواهش میکنم

  13. رسایی گفت:

    ظاهرا دیگه هیچ کدوم از کشورهای اروپایی از طریق تولد، تابعیت نمی دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *