مهاجرت

تولد در ایرلند

تولد در ایرلند

پاسخ این پرسش که آیا امکان اخذ تابعیت و پاسپورت ایرلند از طریق تولد در ایرلند موجود می باشد، وابسته به قوانین حقوقی این کشور است. علی رغم اینکه اعطای تابعیت اغلب کشورهای اروپایی پیرو یکی از مسیرهای قانون خاک یا قانون خون می باشد، برخی از این کشورها هردو این شرایط را برای افراد قائل شده و طی فرآیند ساده تری اقدام به ارائه اقامت می نمایند. همچنین در ادامه این قوانین تبصره هایی برای تعیین ملیت افرادی که هویت والدین آنان شناسایی نشده یا فاقد تابعیت هستند نیز ذکر شده است. در ادامه این نگارش که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، به بیان مسائلی از این دست و چگونگی تخصیص تابعیت ایرلند به شهروندان خواهیم پرداخت.

  • کشور ایرلند پیرو کدام یک از قوانین تابعیت می باشد؟
  • آیا امکان اخذ پاسپورت ایرلند از طریق تولد فرزند در این کشور فراهم است؟
  • مزایا و معایب تولد فرزند در ایرلند به چه صورتی است؟
  • فرایند زایمان در کشور ایرلند چیست؟
  • آیا ایرلند کشوری مناسب  برای زایمان است؟
  • مدارک لازم جهت دریافت تابعیت ایرلند کدام است؟

قوانین تولد در ایرلند

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی چون کانادا که از قانون خاک پیروی کرده و فرزندان متولد شده در این کشور مجاز به دریافت اقامت و تابعیت می باشند، کشور ایرلند برای اعطای تابعیت تنها از قانون خون پیروی می نماید. بدان معنا که تنها افرادی امکان حضور در بین اتباع ایرلندی را دارند که یکی از والدین آن ها تبعه ایرلند باشد. به این صورت که متولد شدن در ایرلند و سایر کشورهای پیرو اصل خون، به تنهایی موجب کسب تابعیت نمی گردد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر فرد در کشوری ثانویه متولد شده باشد اما پدر یا مادر او از اهالی ایرلند باشند، در این صورت نیز امکان اخذ تابعیت برای شخص فراهم است.


چگونگی اخذ تابعیت از طریق تولد در ایرلند

دولت ایرلند ضوابطی را برای افرادی که از اتباع این کشور نبوده اما اقدام به تولد فرزند در خاک ایرلند کرده و خواهان تخصیص تابعیت ایرلندی به فرزند خود می باشند، در نظر گرفته است. شایان ذکر است تمامی این موارد مربوط به ثبت قانونی در ژانویه 2005 و پس از آن می باشد. پیش از اعمال چنین قانونی افراد با تابعیت کشورهایی چون بریتانیا و ایرلند شمالی نیز قادر بودند فرزندی به دنیا آورند که از اتباع ایرلند باشد. افراد از روش های گوناگونی چون ثبت شرکت، اخذ ویزای تحصیلی، اخذ ویزای کاری و پناهندگی اقدام به دریافت اقامت در کشورهای اروپایی می نمایند؛ ایرلند نیز یکی از کشورهای اتحادیه اروپا بوده که افراد بدون درنظر داشتن شرایط ذکر شده قادر خواهند بود پس از مدتی اقامت آن را کسب کنند.

والدین مهاجری که با اختیار خود یا تحت شرایطی ناخواسته فرزندی را در خاک ایرلند به دنیا می آورند، می توانند با پذیرفتن شروط و همچنین سه سال زندگی متوالی در ایرلند، اقدام به اخذ اقامت نمایند. این امکان در کشورهای همسایه چون بریتانیا وجود ندارد. از شرایط مورد نیاز می توان به تکمیل فرمی تحت عنوان Inis اشاره کرد که در نتیجه آن اقامت افراد خانواده تمدید شده و می توانند دو هفته پیش از تاریخ انقضای اقامت فعلی خود، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات مهاجرین ایرلند آن را ثبت نمایند. از دیگر ملزومات این دوره اقامت می توان به ممنوعیت سابقه محکومیت جنایی هر یک از اعضای خانواده اشاره کرد.

چگونگی اخذ تابعیت از طریق تولد در ایرلند

مدارک لازم برای اخذ تابعیت ایرلند از طریق تولد فرزند

تابعیت فرد متقاضی، پس از مدت سه سال ضمن پیروی از قوانین بیان شده، به مثابه یک شهروند ایرلندی بوده و مجاز است برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کند. هزینه این فرآیند 300€ (یورو) می باشد. مدارک لازم جهت دریافت تابعیت از این طریق دارای وجه تشابه بسیاری با شرایط ویزای همراه ایرلند می باشد. با توجه به امتیاز 165 پاسپورت ایرلند در بین تمامی کشورهای جهان، می توان شرایط مطلوب را برای اتباع این کشور متصور شد. واجد بودن نقش پدر و مادر فعال از دیگر ملزوماتی است که دولت ایرلند لحاظ کرده است. همچنین فرد مجاب می گردد جهت رشد و رونق اقتصادی در ایرلند فعالیت داشته باشد. مدارک لازم جهت اخذ تابعیت به شرح زیر است:

  • پاسپورت با حداقل اعتبار 6 ماه
  • کارت GNIB
  • مدارکی دال بر سکونت دائم در کشور ایرلند مانند آدرس محل سکونت و قبوض آب و برق
  • ارائه سند ازدواج به همراه ترجمه
  • رسید حساب یا مدرکی جهت اثبات تمکن مالی برای زندگی در ایرلند
  • مستنداتی جهت اینکه فرزند متولد شده در ایرلند متعلق به شخص است

مزایای تولد فرزند در ایرلند

کشور ایرلند به فراخور وجود خط ساحلی طولانی و بنادر بازرگانی متعدد، توانسته است در سال های اخیر ثبات اقتصادی قابل توجهی را برای متقاضیان بین المللی و شهروندان ساکن این کشور به ارمغان بیاورد؛ ایرلند از کشورهای ثروتمند اروپا به شمار رفته و از لحاظ تولید ناخالص داخلی در بین 10 کشور برتر جهان حضور دارد. نرخ بیکاری در سال 2022 از سوی دولت این کشور 5.6% اعلام شده است و تنها 7% از مردم زیر خط فقر حضور دارند. اکثر افراد مسیحی بوده و واحد پول این سرزمین یورو می باشد. تنها 2% از جمعیت هفت میلیون نفری ایرلند را آسیایی ها تشکیل داده اند. به علت موقعیت جغرافیایی مناسب ایرلند، رودخانه ها و کوهستان های زیادی چون کوه استوارت برای تفریح علاقه مندان وجود دارند. مشاغلی چون مهندسی کشاورزی در ایرلند به علت ارتباط فراوان با صنایع این کشور نوید فرصت های شغلی مناسبی را می دهد.

حقوق متوسط در کشور ایرلند حدود 150000€ (یورو) بوده که نسبت به سال های گذشته رقم مناسبی به نظر می رسد. باید خاطرنشان کرد اخذ تابعیت برای فرزاندانی که از شرایط قانون خون برخوردار نمی باشند، تنها زمانی امکان پذیر است که فرد به تمامی قواعد و قوانین پایبند بوده و در صورت تخطی، دولت ایرلند مجاز خواهد بود اقامت موقت را از فرد سلب کند.

مدارک لازم برای اخذ تابعیت ایرلند از طریق تولد

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت اخذ تابعیت ایرلند از طریق تولد به شرح زیر می­ باشد:

  • گذرنامه هویت ملی اصلی
  • کارت GNIB
  • مدارک و شواهدی مبنی بر اقامت مستمر در کشور ایرلند مانند قبض آب، برق و غیره
  • ارائه آدرس فعلی محل سکونت در ایرلند
  • ارائه شواهدی مبنی بر کودک متولد شده، فرزند متقاضی می­باشد مانند نامه­ای از پزشک و غیره
  • ارائه مدارک و شواهدی مبنی بر نقش فرزند متولد شده که این کودک به متقاضی وابسته است.

در صورتی که متقاضیان قادر به زندگی همراه با کودک متولد شده در کشور ایرلند نباشند یا مدارک فوق را نتوانند تکمیل نمایند، این افراد می­بایست برای اداره مهاجرت کشور ایرلند، دلایل محکمی ذکر نمایند. اگر به هر نحوی دلایل متقاضیان مورد قبل واقع نشود، تمدید مجوز اقامت رد خواهد شد. در صورت عدم تمدید مجوز اقامت والدین و کودک متولد شده در کشور ایرلند، متقاضیان مجوز زندگی و مجوز مشروع دیگری نظیر حق رای در این کشور را نخواهند داشت.

شرایط تمدید Ibc و اطلاعات فرد در ایرلند

بر اساس تصمیمات وزیر جمهوری ایرلند، مجوز اقامت مجدد برای 3 سال زمانی اعطا می­گردد که متقاضیان واجد شرایط ذیل برای اخذ تابعیت ایرلند از طریق تولد باشند:

  • متقاضیان می­ بایست به طور دائم در کشور ایرلند مستقر باشند و یک نقش فعال به عنوان والدین فرزند متولد شده داشته باشید.
  • متقاضیان می ­بایست به قوانین این کشور آگاه باشند و فعالیت جناحی نداشته باشند.
  • فعالیت مناسب در کسب و کار و کمک به رشد اقتصادی ایرلند، در کسب تابعیت تأثیر زیادی خواهد داشت.
  • پذیرفتن کسب مجوز اقامت به عدم حق رای یا مشورت

ذکر این نکته نیز لازم است که اخذ اقامت دائم یا تابعیت هنگامی محقق می­گردد که والدین غیر ایرلندی و کودک متولد شده در خاک کشور ایرلند، کلیه شرایط فوق را قبول داشته باشند و اگر یکی از شرایط فوق پذیرفته نشود، در هنگام اعطای مجوز موقت منجر به باطل شدن اقامت می­ گردد. همکاران مجرب و با سابقه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگویی به سوالات بیشتر شما عزیزان پبیرامون این موضوع می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *