مهاجرت

اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد

اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد

اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد از مواردی است که طی چند سال اخیر برخی افراد از کشورهای در حال توسعه از جمله افغانستان، پاکستان و غیره به آن توجه داشته اند. البته باید توجه داشت که تاجیکستان در سال 2024 خود یک کشور در حال توسعه به شمار می رود که بیش از 84% جمعیت آن را تاجیک ها و مابقی آن را ازبک ها، قزاق ها، روس ها و سایرین تشکیل می دهند. دین بیش از 97% مردم تاجیکستان اسلام است و پایتخت و مرکز سیاسی آن شهر دوشنبه می باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه امکان یا عدم امکان اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد بررسی می گردد. چرا که تنها کشورهایی با تولد به افراد اقامت و تابعیت اعطا می کنند که نظام حقوقی آن ها تابع سیستم خاک باشد و باید دید تاجیکستان در چه گروهی است.

سیستم خون یا خاک را بهتر بشناسیم

همان طور که پیش تر به طور خلاصه به آن اشاره شد کشورهای دنیا از جمله تاجیکستان به لحاظ اعطای تابعیت در نتیجه تولد در دو گروه قرار داده می شوند: کشورهای تابع سیستم خاک و کشورهای تابع سیستم خون. کشورهای تابع سیستم خاک کشورهایی هستند که به محض تولد نوزادی در خاک سرزمین خود به وی تابعیت اهدا می کنند و برای نوزاد مزبور شناسنامه صادر می نمایند، صرف نظر از این که تابعیت پدر و مادر کودک چیست. از جمله کشورهایی که تابع سیستم خاک هستند می توان به کانادا و برزیل اشاره کرد هر چند غالب کشورهایی که نظام حقوقی آن ها تابع این سیستم است، کشورهای در حال توسعه می باشند نه کشورهای صنعتی و قدرتمند.


در نقطه مقابل کشورهای تابع سیستم خون قرار می گیرند و غالب کشورهای پیشرفته دنیا از جمله استرالیا، سوئیس، آلمان، انگلستان، فرانسه، اتریش و غیره تابع این سیستم اند. این قبیل کشورها تنها به کسانی در نتیجه تولد تابعیت اهدا می کنند که پدر یا مادری تبعه آن کشورها داشته باشند در غیر این صورت اخذ تابعیت بعد از چند سال اقامت اتفاق می افتد مثلا کسی که در سوئیس به دنیا آمده ولی پدر یا مادر وی سوئیسی نیستند اگر تبعه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باشد پس از گذشت 10 سال و اگر تبعه کشورهای حوزه اتحادیه اروپا باشد پس از گذشت 5 سال، در صورت تمایل پاسپورت سوئیسی دریافت می کند.

شرایط اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد

نظام حقوقی تاجیکستان رویه میانه ای در پیش گرفته است یعنی بیشتر تابع سیستم خون است اما تحت شرایطی اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد در خاک آن نیز امکان پذیر است. اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد از طرق ذیل اتفاق می افتد:

  • کودکی که هم پدر و هم مادر وی یا فقط یکی از آن ها تبعه تاجیکستان باشد، صرف نظر از محل تولد نوزاد
  • کودکی که والدینش تابعیت کشورهای متفاوتی را دارند و تنها یکی از آن ها تبعه تاجیکستان است در صورتی تبعه تاجیکستان به حساب می آید که داخل خاک تاجیکستان به دنیا آمده باشد و اگر خارج از خاک این کشور متولد شده توافق کتبی والدین تعیین کننده تابعیت فرزند خواهد بود (در صورت عدم توافق والدین تا سه ماه اگر کشوری که نوزاد در خاک آن متولد شده با قوانین خود از نوزاد حمایت نکند و تابعیت خود را اهدا نکند، کودک تاجیکستانی به حساب می آید)
  • کودکی که یکی از والدین وی تاجیکستانی و دیگری بی تابعیت است صرف نظر از محل تولد تبعه تاجیکستان به حساب می آید
  • نوزاد متولد شده در خاک تاجیکستان که هر دو والدین وی بی تابعیت هستند تبعه تاجیکستان به حساب می آید اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها اقامت دائم تاجیکستان را داشته باشند
  • نوزاد متولد شده در خاک تاجیکستان که پدر و مادر وی مشخص نیستند، تبعه تاجیکستان به حساب می آید
  • نوزاد متولد شده در خاک تاجیکستان که والدین وی تبعه کشور دیگری هستند یا یکی از آن ها تبعه کشور دیگری است و یکی دیگر بی تابعیت است یا هویت مشخصی ندارد، در صورتی که با توجه به قوانین پدر یا مادری که تبعه کشور خارجی است، پاسپورت دریافت نکند، تبعه تاجیکستان به حساب می آید.

شرایط اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد

اهمیت اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد

حقیقت این است که اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد خیلی ارزشمند نیست چرا که این کشور با مشکلات اقتصادی عدیده ای روبه رو است و در سال 2020 همچنان در حال توسعه به حساب می آید. در واقع والدینی که قصد دارند اقامت کشور دیگری را به دست آورند و با به دنیا آوردن کودک خود در کشور دیگری پاسپورت آن را برای فرزند خود اخذ کنند بهتر است توجه داشته باشند، اخذ اقامت تاجیکستان مزیت بزرگی نیست. در واقع با پرداخت هزینه های کم می شود اقامت کشورهای بهتری را به دست آورد به عنوان مثال تحصیل در ترکیه در سال های اخیر از جمله پرطرفدارترین و کم هزینه ترین روش های اخذ اقامت بوده است.

نکته بسیار مثبت در خصوص این کشور این است که برای دانشجو علاوه بر ویزای تحصیلی، ویزای همراه هم صادر می کند و همراه اجازه کار خواهد داشت. کسانی نیز که رد پی اخذ اقامت اروپا هستند می توانند آلمان را انتخاب کنند در سال های گذشته با توجه به بالا بودن تعداد فرصت های شغلی کار در آلمان برای ایرانیان، هموطنان زیادی این کشور را به عنوان مقصد انتخاب کرده اند. یعنی فرد با ویزای 6 ماهه به آلمان رفته و با پیدا کردن کار درخواست الحاق همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را داشته است، نکته بسیار مثبت این است که آلمان، برخلاف کشورهایی از جمله امارات، پس از چند سال به خارجی ها پاسپورت هم می دهد.

اخذ پاسپورت از طریق تولد در تاجیکستان

در رده بندی پاسپورت های جهان در سال 2024 پاسپورت کشور تاجیکستان در جایگاه هفتاد و سوم در کنار پاسپورت کشورهای زیمباوه، ازبکستان و سائوتومه و پرنسیپ جای گرفته است، با اخذ پاسپورت تاجیکستان فرد می تواند بدون اخذ ویزا به 70 کشور در دنیا سفر کند. همانطور که گفته شد تابعیت در کشور تاجیکستان بر اساس اصل خود به افراد اعطاء می شوند، افرادی که دارای تابعیت این کشور باشند می توانند پاسپورت تاجیکستان را نیز اخذ کنند. در سال 2010 آخرین تغییرات روی پاسپورت کشور تاجیکستان اعمال شد که به موجب آن شکل ظاهری و حالت بیومتریک تغییر یافت، در حال حاضر اعتبار پاسپورت تاجیکستان 10 ساله است.

برای مهاجرت به کشور تاجیکستان راه ها و روش های گوناگونی وجود دارد متقاضیان خارجی و بین المللی که قصد اخذ تابعیت و پاسپورت تاجیکستان را دارند می توانند از طریق مهاجرت کاری، سرمایه گذاری در تاجیکستان و ازدواج با فردی با تابعیت این کشور و رعایت قوانین و مقررات اقامت دائم و پس از آن تابعیت و پاسپورت تاجیکستان را کسب کنند. اخذ اقامت دائم و تابعیت تاجیکستان از طریق ازدواج راهی سهل و آسان است اما همانطور که گفته شد با قوانین و مقرراتی همراه است، برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به لینک اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد رجوع کنید.

هزینه زندگی در تاجیکستان

تاجیکستان اگرچه کشور در حال توسعه ای است و اقتصاد نسبتا ضعیفی دارد اما مزیت بزرگ آن کم بودن هزینه های زندگی در آن است در واقع در مقایسه با ایران زندگی در تاجیکستان بدون احتساب اجاره منزل بیش از 29% از ایران ارزان تر است. اجاره منزل در تاجیکستان نیز در سال 2020 در مقایسه با ایران بیش از 32% ارزان تر می باشد در نتیجه افرادی که بودجه کمی دارند می توانند این کشور را برای زندگی انتخاب کنند. در نمودار پایین متوسط هزینه زندگی یک نفر در ایران، ترکیه و تاجیکستان در سال 2020 با هم مقایسه شده اند البته باید توجه داشت این میزان با توجه به محل اقامت و سبک زندگی فرد ممکن است مقداری کمتر یا بیشتر شود.

مقایسه هزینه ماهیانه زندگی ترکیه، تاجیکستان و ایران

در مقاله بالا که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است سعی بر این بود تا اطلاعاتی راجع به اخذ اقامت تاجیکستان از طریق تولد ارائه گردد. البته همانطور که بیان شد بهتر است متقاضیان مهاجرت کشورهایی را انتخاب کنند که سطح زندگی در آن ها متوسط به بالا است و حتی اگر توانایی پرداخت هزینه های زندگی در کشورهای پیشرفته مثل آلمان، فرانسه، کانادا، انگلستان، سوئد، سوئیس و غیره را ندارند، کشور در حال توسعه ای که انتخاب می کنند روند رو به رشدی در زمینه اقتصادی و سطح رفاه اجتماعی شهروندان داشته باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *