مهاجرت

تولد در دومنیکن

تولد در دومنیکن

قبل از تولد در دومنیکن والدین کودکان باید اطلاعات کامل از شرایط ثبت تولد، قوانین پاسپورت و سایر موارد مرتبط کسب کنند. در این راهنما، متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تمامی موارد مرتبط با تولد در دومنیکن را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. به طور کلی، انتخاب محل تولد فرزند در هیچ کشوری تصمیم آسانی نمی باشد و تصمیم به بچه دار شدن در یک مکان جدید کل تجربه را دلهره آورتر می کند. با این حال، با کمی آماده سازی، کل روش می تواند بسیار آسان تر شود. دومنیکن یکی از کشورهای زیبای منطقه کارائیب می باشد که فرصت های مختلف را به مهاجران خارجی ارائه می دهد. هر ساله افراد زیادی برای کار، تحصیل یا سرمایه گذاری وارد خاک دومنیکن می شوند و فعالیت خود را در زمینه های مختلف آغاز می کنند.

قوانین تابعیت از طریق تولد در دومنیکن

قانون تابعیت جمهوری دومنیکن توسط قانون اساسی 2015، قانون 1683 سال 1948، قانون تابعیت 2014 شماره 14-169، و معاهدات مربوطه که جمهوری دومنیکن امضا کننده آنها است تنظیم می شود. این قوانین تعیین می کند که چه کسی شهروند جمهوری دومنیکن است یا واجد شرایط آن است. ابزار قانونی برای کسب تابعیت و عضویت رسمی در یک ملت با رابطه حقوق و تعهدات بین یک تبعه و ملت که به عنوان شهروندی شناخته می شود، متفاوت است. تابعیت در جمهوری دومنیکن معمولاً یا بر اساس اصل jus soli به دست می‌آید، یعنی با تولد در جمهوری دومنیکن یا تحت قوانین jus sanguinis، یعنی با تولد در خارج از والدین با ملیت دومنیکن. همچنین می تواند به یک مقیم دائمی که برای مدت معینی در جمهوری دومنیکن زندگی کرده است از طریق درخواست تابعیت یا برای یک خارجی که خدمات استثنایی به کشور ارائه کرده است اعطا شود.

قانون اساسی 2015 در ماده 18، بخش 1، تصریح می کند که کسانی که حق دارند تابعیت حق تولد در دومنیکن را دارند عبارتند از:

  • کسانی که در قلمرو جمهوری دومنیکن متولد شده‌ اند و فرزندان دیپلمات‌ ها، بیگانگان غیرقانونی یا خارجی‌ های در حال عبور نیستند.
  • کسانی که در خارج از کشور از پدر و مادری که شهروند دومنیکن هستند متولد شده اند، که پس از رسیدن به 18 سالگی، ملیت دومنیکن را انتخاب کرده و تابعیت سابق خود را ترک کرده یا تابعیت مضاعف دریافت می کنند.
  • کسانی که طبق قوانین قبل از اجرای قانون اساسی فعلی، حق تابعیت از طریق تولد داشتند.

شرایط ثبت تولد در دومنیکن

با تصویب قانون مدنی ناپلئونی در سال 1804، دومنیکن با ایجاد دفاتر دولت مدنی (officialías del estado civil) مسئول ثبت وقایع تولد، ازدواج و مرگ در زندگی شهروندان خود، ثبت احوال را آغاز کرد. با این حال، تنها برخی از کتاب های ثبت احوال مربوط به سال 1823 در دفتر ثبت احوال بایاگوانا (Oficialía del Estado Civil de Bayaguana) یافت شده است. قبل از آن زمان، جمهوری دومنیکن تحت سلطه هائیتی بود. تا ژوئن 1944 بود که کنگره ملی قانون ثبت احوال 659 را ایجاد کرد که مقررات جدیدی را برای عملکرد سازمان ثبت احوال ارائه می کرد.

یکی از مقررات ایجاد دفتر مرکزی دولت مدنی (Oficina Central del Estado Civil)، با دفتر مرکزی ثبت احوال در شهر پایتخت سانتو دومینگو و یک یا چند دفتر در هر شهرداری بود. قرار بود ثبت احوال در 2 نسخه انجام شود و سالانه یکی از دفاتر اصلی برای حفظ به اداره مرکزی ارسال شود.

در نمودار زیر به نرخ تولد در دومنیکن در هر 100 نفر اشاره شده است:

نرخ تولد در دومنیکن در هر 100 نفر

تولد فرزند در جمهوری دومنیکن باید ظرف 30 روز پس از تولد ثبت شود و بعد از آن ثبت نام دیرکرد محسوب می شود و جریمه دارد. برای جلوگیری از مجازات، بسیاری از کودکان در ثبت احوال این کشور بعد از دیرکرد ثبت نشده اند. ثبت احوال جمهوری دومنیکن به افراد اجازه می دهد تا به عنوان شهروند شناخته شوند و بنابراین بتوانند از مزایای دولتی در آینده برخوردار شوند. این روزها بیشتر شناسنامه ها در جمهوری دومنیکن از ادارات ثبت احوال در سراسر کشور دریافت می شود. از سال 1945 سوابق تولد دوینیکن در 2 دفتر ثبت تولد یکسان در دفاتر ثبت محلی ثبت شده است. یکی در اداره ثبت محلی و دیگری برای نگهداری ایمن در پایان سال به اداره ثبت مرکزی در سانتو دومینگو ارسال می شود.

اطلاعات ثبت تولد در دومنیکن

در فهرست زیر به اطلاعات ثبت تولد در دومنیکن اشاره شده است:

  • سوابق تولد
  • نام و جنسیت فرزند
  • تاریخ، مکان و زمان تولد
  • مشروعیت کودک
  • نام و سن والدین
  • شغل و محل سکونت والدین
  • نام پدربزرگ و مادربزرگ
  • تاریخ، مکان و زمان ثبت نام
  • شغل و محل سکونت شخص ثبت نام کننده

هنگامی که تولد در یک اداره ثبت دومنیکن اعلام می شود، جزئیات تولد در یکی از 3 دفتر ثبت تولد مختلف زیر وارد می شود:

نام دفترتوضیحات
دفتر ثبت تولد به موقعبرای تولدهای اعلام شده در 60 روز قانونی (یا 90 روز اگر تولد در حومه شهر اتفاق افتاده باشد).
دفتر ثبت تولد با دیرکردبرای تولدهای اعلام شده خارج از 60 یا 90 روز ذکر شده در بالا.
دفتر ثبت تولد خارجیتولد نوزادانی که والدین آنها خارجی هستند.

اطلاعات ثبت تولد در دومنیکن

ترک تابعیت جمهوری دومنیکن

همانطور که گفته شد، تولد در دومنیکن براساس شرایط خاص می تواند موجب اخذ تابعیت این کشور شوند. اما باید در نظر داشت که ترک یا از دست دادن تابعیت دومنیکن نیز براساس قوانین و شرایط خاص انجام می شود. شایان ذکر است که افرادی که تابعیت دومنیکن را دریافت می کنند می توانند تابعیت خود را با خروج از کشور به مدت 10 سال یا ایجاد اقامت طی 1 سال پس از اخذ تابعیت در خارج از کشور از دست بدهند. پذیرش استخدام از یک دولت خارجی، ارتکاب جنایات علیه دولت، رفتار غیراخلاقی یا تقلب در درخواست تابعیت می توانند موجب لغو تابعیت دومنیکن شوند. آنها همچنین می توانند تابعیت آنها را برای مدتی که ممکن است به دلیل جرایم مرگ در زندان باشند به حالت تعلیق درآورند.

متقاضیان می توانند با تماس با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از شرایط مهاجرت به دومنیکن و سایر کشورهای منطقه اطلاعات کامل و دقیق کسب کنند و برای مشاوره حضوری اقدام به رزرو وقت ملاقات کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *