مهاجرت

تابعیت از طریق تولد در چک

تابعیت از طریق تولد در چک

اخذ تابعیت از طریق تولد در چک یکی از دغدغه های اصلی خانواده هایی است که قصد مهاجرت به این کشور را دارند و میخواهند در آن زندگی کنند. در برخی کشورها امکان اخذ اقامت و یا تابعیت با تولد فرزند برای آن بچه و یا سپس خانواده امکان پذیر است. ابتدا ما با تعریفی جامع مفاهیم تابعیت از طریق تولد و تابعیت از طریق وراثت را از هم تفکیک می کنیم. در ادامه شرایط و مقررات تابعیت از طریق تولد در چک و امتیازات تابعیت چک را بیان می کنیم. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مشاوره با شما در هر زمینه ای از مهاجرت و اقامت می باشند.

  • تولد فرزند در چک منجر به اخذ اقامت این کشور می شود؟
  • تولد فرزند در چک چه هزینه هایی به همراه خواهد داشت؟
  • آیا می توان به عنوان یک خارجی فرزند خود را در چک متولد کرد؟
  • آیا کودک متولد شده می تواند اقامت جمهوری چک را به دست آورد؟

درباره زندگی در جمهوری چک

جمهوری چک به پایتختی شهر پراگ در مرکز اروپا قرار دارد، این کشور با کشورهایی مثل آلمان، اتریش و اسلواکی همجوار می باشد. اهمیت بحث درباره جمهوری چک زمانی بیشتر می شود که بدانیم جمهوری چک در 70 سال گذشته هیچ ناامنی یا جنگی به خود ندیده است. از این نظر، بر اساس آمار جهانی، جمهوری چک ششمین کشور امن جهان می باشد. در حقیقت، قانون تابعیت جمهوری چک بر مبنای اصول حق خون یا “Right by blood” می باشد. تولد در خاک جمهوری چک بدون یک والد چکی به تنهایی برای احراز تابعیت چکی کافی نیست. در ضمن، هر شهروند چک همچنین شهروند اتحادیه اروپا نیز محسوب می شود. قانون مذکور در زمان انحلال چک و اسواکی، به تاریخ 1 ژوئیه سال 1993 به مرحله اجرا درآمد و طی سالهای متمادی مورد اصلاح قرار گرفت.


اخذ تابعیت در جمهوری چک در 2024

اخذ تابعیت در جمهوری چک طی سال 2024 از راه های مختلفی دریافت می شود که عبارتند از:

آیتمشرح
از طرق تولدتولد در جمهوری چک به طور خودکاری به منزله تایید تابعیت چک نیست. اشخاص زیر 17 سال، یافت شده در جمهوری چک، تابعیت چک را اخذ خواهند کرد، اگر تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد. کودک متولد قلمرو جمهوری چک از والدین بی تابعیت، با یک والدین دارای اقامت دائمی جمهوری چک، صلاحیت اخذ تابعیت چک را دارد.
از طریق ارثکودک که حداقل یکی از والدینش شهروند جمهوری چک باشد.
اعطای تابعیتاشخاص مقیم در جمهوری چک به مدت 5 سال و دارای دانش زبان چکی، بدون سابقه کیفری حق اخذ تابعیت جمهوری چک را دارند.
اظهارنامههر شخصی که تا 31 دسامبر سال 1992 شهروند چک و اسلواکی بوده و مشخص نشده که آیا شهروند چک است یا اسلواکی. شخص مذکور می تواند تابعیت چک را انتخاب بکند.
تابعیت دوگانه*به رسمیت شناخته نشده است

*استثنا: شخص به مدت 5 سال در جمهوری چک زندگی کرده باشد و کشورش به او حق انصراف از تابعیتشان را ندهد.

تفاوت تابعیت از طریق تولد و از طریق وراثت چیست؟ در تابعیت از طریق تولد، یکی از والدین دارای اقامت دائمی جمهوری چک می باشد و کودک صلاحیت اخذ تابعیت چک را دارد. اما در تابعیت از طریق وراثت، یکی از والدین دارای تابعیت جمهوری چک می باشد و کودک صلاحیت اخذ تابعیت چک را دارد. در کلیه بحث های تابعیت از طریق تولد همانند این مقاله، منظور از تابعیت از طریق تولد در واقع، تابعیت از طریق وراثت است. چرا که قانون تابعیت اروپا بطور عام و جمهوری چک بطور خاص، اصل را بر “حق خون” قرار داده است.

انصراف از تابعیت از طریق تولد در چک

انصراف داوطلبانه از تابعیت چک تحت شرایط زیر امکانپذیر است:

  • شخص به طور دائمی در جمهوری چک زندگی نکند.
  • شخص، در زمان درخواست تابعیت کشور دیگر از تابعیت جمهوری چک انصراف دهد.
  • شخص به مدت حداقل 10 سال در خارج زندگی کرده باشد.

انصراف از تابعیت از طریق تولد در چک

قانون تولد در چک

قانون جدید (قانون شماره 186/2013) مربوط به تابعیت چک از اول ژانویه سال 2014 به طور قابل توجهی تعداد افرادی که حق دریافت تابعیت چک از طریق اجداد را دارند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. كسانی كه چكسلوواكی یا جمهوری چک را ترك كرده و تابعیت خود را در گذشته از دست داده اند، هم اکنون می توانند تابعیت چک را اعلام كنند. (یعنی ادعا به شهروندی نمایند) و حداقل آن را برای آینده حفظ كنند.

برای اعطای تابعیت از طریق تولد 2 سیستم وجود دارد: سیستم خاک و سیستم خون و چک بیشتر تابع سیستم خون است. این 2 اصل یا سیستم در ادامه تعریف شده اند:

  • اصل خاک برای تولد: تولد با سیستم خاک یکی از شیوه های اعطای تابعیت در این روزها می باشد که بر اساس آن هر فردی که در قلمرو یا سرزمین کشوری متولد شود و والدین او حتی تابعیت کشور مقصد را نداشته باشند، دولت مربوطه به او تابعیت و شهروندی (پاسپورت) اعطا خواهد کرد. این اصل بیشتر شامل حال کشورهای مهاجر پذیری است که عضو کنواسیون کاهش بی تابعیتی 1961 هستند.
  • اصل خون برای تولد: تولد با سیستم خون یکی از شیوه های اعطای تابعیت در این روزها می باشد که بر اساس آن فرد متولد شده بر طبق ملیت و تابعیت یکی یا هر 2 والدین او تعیین تابعیت می شود که همواره این نوع شهروندی یا تابعیت گاها بر اساس قوم های فرهنگی و اقلیت های اجتماعی نیز تعریف می گردد.

نحوه اخذ تابعیت از طریق تولد در چک

به منظور تعیین صلاحیت برای تابعیت جمهوری چک، معمول در اروپا، اصل حق خون مورد استفاده قرار می گیرد. قانونا، هر فرد متولد از شخص با تابعیت چک دارای حق تابعیت چک می باشد. خواه شخص در جمهوری چک متولد شده باشد یا در جای دیگر، فرقی نمی کند. اگر پدر اهل چک باشد و والدین ازدواج نکرده باشند، اثبات پدری از طریق دادگاه و اداره ثبت الزامی است. اما کودکان متولد در جمهوری چک از والدین غیر چکی تابعیت چک را اخذ نمی کنند؛ مگر والدین بدون تابعیت باشند یا حداقل یکی از والدین مقیم دائمی جمهوری چک باشد. به کودکان کمتر از 15 ساله یافت شده در قلمروی جمهوری چک، بطور اتوماتیک تابعیت چک داده می شود.

اعطای تابعیت متولدین چک از والدین غیر چکی

كودكان متولد شده در جمهوري چک به دليل والدين غير چكي تابعیت چك را به دست نمي آورند مگر اينكه:

  • ولدین کودک متولد شده بی وطن و یا بی تابعیت باشند.
  • حداقل یکی از الدین مقیم دائم جمهوری چک باشد.
  • کودکانی که دارای تابعیت چک از قبل نیستند و در سن کمتر 15 سال در قلمرو چک سکونت دارند (جایی که هویت پدر و مادر آن ها نمیتواند اثبات شود) شهروندان جمهوری چک محسوب خواهند شد.

افراد خارجی که از طرق راه های مهاجرت مختلف مانند ویزای تحصیلی و کاری و یا سرمایه از طریق پدر و مادر خود وارد کشور چک شده اند و حداقل 5 سال در چک زندگی کرده و اقامت دائم خود را کسب نموده اند و به زبان رسمی چک تسلط دارند با تشخیص وزارت کشور تابعیت این کشور را به دست اورند.

مزایای تابعیت جمهوری چک

در وهله اول، بایست بدانیم که شما با تابعیت جمهوری چک در اصل، شهروند اتحادیه اروپایی می شوید، شما نیز می توانید از طریق ازدواج در چک نیز به اقامت این کشور دست یابید. مزیت شهروند اتحادیه اروپایی چیست؟ شما می توانید قانونا در هر یک از 28 کشور عضو EU بدون هیچ محدودیتی زندگی و کار بکنید. در مقایسه با روادید اقامت دایم که به اکثر حقوق عمومی در سیستم حقوفی جمهوری چک مرتبط است، تابعیت مزایای زیر را دارد:

  • حقوق رای دهی فعال و غیر فعال
  • شهروند را نمی توان تبعید یا اخراج کرد
  • شهروند را نمی تواند از دسترسی به قلمروی جمهوری چک منع کرد
  • جمهوری چک حفاظت دیپلماتیک را تهیه می کند (کشورهای دیگر اتحادیه اروپایی در حال حاضر حفاظت خاص را تهیه می کنند).
  • مسافرت به خارج با پاسپورت جمهوری چک آسان است.
  • با کسب تابعیت جمهوری چک، سایر دولت ها شخص را به عنوان شهروند چکی می دانند.
  • افراد خارجی هنوز در معرض مقررات ویزا قرار دارند، در حالیکه شخص با تابعیت جمهوری چک از این قضیه مستثناست
  • دسترسی به آموزش رایگان
  • دسترسی به بهداشت رایگان
  • دسترسی به رفاه اجتماعی

دریافت کارت شناسایی چک

توسط اخذ تابعیت جمهوری چک، شما می توانید کارت شناسایی چک “občanský průkaz” را درخواست کنید. مزیت کارت شناسایی این است که شما به هنگام احراز هویتی، بجای ارائه پاسپورت می توانید از کارت شناسایی چک استفاده بکنید. از موضوعات پر مخاطب مهاجرت به چک، تابعیت از طریق تولد در چک می باشد. قانون اعطای تابعیت در جمهوری چک از طریق خون می باشد که والدین نقش مهمی ایفا می کنند. تابعیت از طریق تولد در چک تنها با حضور یکی از والدین دارای تابعیت چک/ یا اقامت دائمی چک امکانپذیر است. کارشناسان و وکلای متخصص امور مهاجرتی در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در این مورد، اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار دهند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *