مهاجرت

تولد فرزند در اتریش

تولد فرزند در اتریش

اتریش یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان که از فرهنگ غنی برخوردار است. تولد فرزند در اتریش یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است که با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که در سال های اخیر تصویب شده اند همانند گذشته ساده نیست.

  • آیا تولد در اترش منجر به اقامت می شود؟
  • مدارک لازم برای اقامت اتریش از طریق ازدواج چیست؟
  • کیفیت زندگی در اتریش 2023 چگونه است؟
  • هزینه های زندگی در اتریش به چه صورت است؟
  • شرایط اخذ تابعیت اتریش چیست؟

متقاضیان محترم همچنان می توانند با کمک گرفتن از وکلای مجرب امور مهاجرتی به جهت اخذ اقامت و تابعیت اتریش از طریق تولد فرزندان اقدام کنند. این مقاله توسط کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و به جهت راهنمایی شما بزرگواران نگارش شده است.

اینفوگرافیک تولد در اتریش

تابعیت اتریش چیست؟

قانون تابعیت اتریش شرایطی را توضیح می دهد که یک فرد چگونه می تواند شهروند اتریشی محسوب شود. در کل به قوانین ناظر بر همین شرایط نیز قانون تابعیت اتریش گفته می شود که در تاریخ 31 جولای سال 1985 به تصویب رسیده است. بر اساس همین قانون اتریش کشور عضو اتحادیه اروپایی (EU) است و کلیه اتباع اتریشی بنوعی شهروند اتحادیه اروپایی نیز محسوب می شوند. بر طبق همین قانون نیز شهروندان و یا افراد مقیم کشور اتریش به طرق زیر می توانند به تابعیت اتریشی خودشان دست یابند:

انواع روش های اخذ تابعیت اتریش از طریق تولد

اما اهمیت اخذ تابعیت اتریشی به خاطر امتیازات استثنائی آن است و به همین خاطر خیلی از افرادی که در سال های گذشته به اتریش مهاجرت کرده اند و یا به شهروندان اتریشی ازدواج کرده اند به دنبال اخذ این تابعیت هستند. پس ارزش و اهمیت تابعیت اتریشی را می توان در 3 مورد زیر خلاصه کرد:

ارزش و اهمیت تابعیت اتریشی

قوانین تولد فرزند در اتریش

اواخر سال 1983 میلادی قانون تولد فرزند در کشور اتریش دچار تغییرات بزرگی شد که طبق آن اتریش تابع قانون خون قرار گرفت. تابع قانون خون بودن یک کشور بدان معنی است که اگر یک کودک که پدر یا مادر او شهروند کشور اتریش نیستند در خاک کشور اتریش متولد شود هم اقامت این کشور را دریافت نخواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر پدر کودک یا مادر کودک یا هر دوی آن ها شهروند کشور اتریش باشند کودک در زمانی که به دنیا می آید حتی اگر در خاک کشور دیگری متولد شود شهروند کشور اتریش خواهد بود.

همان طور که گفتیم تولد نوزاد در داخل خاک اتریش سبب اخذ تابعیت این کشور برای کودک یا والدین او نخواهد شد اما می تواند با توجه به شرایط متقاضیان سبب تسهیل فرآیند اخذ تابعیت این کشور برای کودک و والدین او باشد. لازم به ذکر است که اگر ازدواج والدین یک کودک ثبت قانونی نشده باشد در صورتی که مادر شهروند کشور اتریش باشد کودک در بدو تولد تابعیت اتریش را دریافت خواهد کرد. هنگامی که یک کودک در خاک کشور اتریش متولد می شود والدین او باید بلافاصله برای اخذ اقامت و تابعیت کودک اقدام کنند و نوع اقامتی که برای کودک صادر می شود تابع زمان و مجوز اقامت مادر می باشد. توجه داشته باشید که برای هر کدام از فرزندان متولد شده باید فرم درخواست جداگانه پر کنید و ارائه دهید.

گواهی تولد فرزند در اتریش

کودکی که در کشور اتریش متولد می شود، تنها می تواند گواهی تولد این کشور را به دست آورد. این مسئله هیچ امتیازی برای کودک نخواهد داشت مگر آن که پدر یا مادر کودک تابعیت کشور اتریش را در اختیار داشته باشند.Baby Point با متن آلمانی برای کودکانی که در بیمارستان متولد می‌شوند، تعلق می‌گیرد. فرم ثبت نام اقامت را می‌توان دریافت نمود و مدرک تابعیت را برای کودک خود بلافاصله گرفت. افرادی که می توانند تولد را به ثبت برسانند عبارتند از:

  • رئیس بیمارستان
  • پزشک یا ماما
  • پدر یا مادر نوزاد
  • مقامات یا اداره پلیس

گواهی تولد فرزند در اتریش

مدارک اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در اتریش

اخذ شهروندی اتریش و دارا بودن پاسپورت این کشور به افراد اجازه می دهد تا آزادانه به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنند و بدون محدودیت غیرقابل حل در آن ها به تحصیل و و کار بپردازند. افرادی که شهروند کشور اتریش هستند در این کشور معاف خواهند شد و حتی می توانند در کشورهای انگلستان و فرانسه بدون طی کردن مراحل پیچیده قانونی و اداری اقامت دائم داشته باشند. از جمله مدارک لازم عبارتنداز:

  • ارائه اسناد و مدارک مبنی بر جواز اقامت والدین
  • ارائه پاسپورت معتبر والدین
  • ارائه گواهی تولد صادر شده در یکی از بیمارستان های اتریش
  • ارائه یک قطعه عکس با زمینه سفید از فرزندتان
  • ارائه اسناد و مدارک مبنی بر تمکن مالی
  • تهیه بیمه سلامت کودک
  • ارائه اسناد و مدارک مبنی بر اجاره یک ملک در اتریش یا خرید ملک در اتریش
  • ارائه گواهی معتبر شهروندی مادر یا پدر

ثبت تولد در اتریش پس از زایمان

یکی از بزرگترین چالش هایی که خانواده فرزندان در خصوص تولد در اتریش با آن مواجه هستند، فرآیند ثبت تولد پس از زایمان در این کشور می باشد. به طور کلی، اگر در بیمارستان زایمان کنید بیمارستان های اتریش به طور خودکار تولد را برای نوزادان در اداره ثبت محلی ثبت می کند. علاوه بر این اتباع کشورهای خارجی یک فرم ثبت نام مسکونی دریافت خواهند کرد. همچنین اگر فرزند شما شهروند اتریش باشد متقاضیان یک گواهی شهروندی دریافت می کنند. نکته قابل توجه این است که، ثبت نام تولد مانند اثبات شهروندی و مدرک شهروندی در این کشور رایگان است. با این حال اگر تصمیم بگیرید که گواهی تولد فرزندان خود را در این کشور پست کنید، معمولا هزینه بسیار کمی به نسبت اغلب کشورهای اروپایی وجود دارد. هزینه گواهی تولد فرزندان در اتریش برای هر تبعه خارجی در این کشور حدود 790€ (یورو) می باشد.

نکته قابل توجه در خصوص ثبت تولد در اتریش این است که، به طور معمول متقاضیان باید ظرف 1 هفته تولد نوزاد خود را در این کشور ثبت کنند. البته لازم به ذکر است که، برای ثبت تولد در اتریش باید ابتدا شناسنامه داشته باشید، بنابراین باید ظرف 3 روز پس از تولد در خانه برای این درخواست اقدام نمایید. به عبارت دیگر، یکی از اصلی ترین مزیت های اتریش برای تولد فرزندان در این کشور، روند ثبت تولد بسیار ساده این کشور به نسبت اغلب کشروهای اروپایی می باشد. به همین جهت اغلب اتباع خارجی این کشور را برای ثبت تولد فرزند خود در خارج از کشور انتخاب می کنند.

در نهایت اینکه، برای ثبت تولد در اتریش باید مدارک زیر را نیر ارائه دهید:

مدارک لازم ثبت تولد در اتریش

کیفیت زندگی در اتریش 2023

اولین چیزی که با شنیدن کلمه زندگی در اتریش به ذهن مهاجران خارجی می آید، کیفیت زندگی در این کشور اروپایی است. بر اساس شاخص های استخراجی از سایت معتبر Numbeo اندیکس کیفیت زندگی در اتریش با عدد 182.00 این کشور را در رده کشورهایی با استاندارد خیلی بالا در جهان و اروپا قرار می دهد. دسته بندی انواع شاخص های کیفیت زندگی اتریش و ارزش عددی آنها از نظر این سایت در سال 2023 از این قرار است:

شاخص هامقدارنسبت
قدرت خرید81.25متوسط
امنیت75.56بالا
مراقبت های درمانی78.56بالا
آب و هوا77.79بالا
هزینه زندگی74.89متوسط
نسبت قیمت املاک به درآمد10.82متوسط
زمان رفت و آمد ترافیکی25.79پایین
شاخص آلودگی21.65پایین
 شاخص کیفیت زندگی182.00خیلی بالا

اکنون با این توضیح می توان به رتبه بین المللی و اروپایی اتریش از نظر کیفیت زندگی نیز پی برد. با توجه به نمودار به روز زیر، اتریش از نظر شاخص کیفیت زندگی در کل اروپا در رتبه پنجم و در سراسر جهان در رتبه ششم قرار دارد:

رتبه بندی بهترین کشورهای جهان از نظر شاخص زندگی

هزینه زندگی در کشور اتریش

اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. هزینه زندگی در اتریش به هیچ عنوان ارزان نیست. برای اشخاصی که فرزند خود را در اتریش بزرگ می کنند، هزینه تحصیل در اکثر مقاطع تحصیلی و سیستم های آموزشی در این کشور رایگان است اما با توجه به کیفیت زندگی و امکانات رفاهی که در این کشور به شهروندان ارائه می شود هزینه های زندگی گران هستند.

طبق آماری که در سال 2023 توسط کارشناسان متخصص جمع آوری شد به طور میانگین هر فرد در کشور اتریش که حدود 1000€ تا 1400€ (یورو) به صورت ماهانه برای رفع امورات زندگی شامل اجاره مسکن حمل و نقل هزینه غذا و تهیه لباس نیاز دارد که این مبلغ با توجه به سبک زندگی افراد می تواند بالاتر برود. نیست که همانند دیگر کشورهای جهان عمده هزینه های شما مربوط به اجاره مسکن و تهیه غذا می باشد که تا بیش از 70% از مخارج ماهانه شما را در برخواهد گرفت.

اتریش در مقایسه با سوئیس، سوئد، انگلستان، ایسلند، دانمارک و برخی کشورهای دیگر کم هزینه تر و در قیاس با مجارستان، اوکراین، آلمان، ایتالیا، ترکیه و غیره گران تر است. با این حال هم نرخ بیکاری در اتریش پایین است یعنی تنها 4.3% است در نتیجه فرصت های شغلی زیادی برای مردم وجود دارد و هم سطح درآمد دریافتی مردم این کشور بسیار بالا است و نشان دهنده بالا بودن قدرت خرید آن ها می باشد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است سطح درآمد در اتریش در سال 2023 بیان شده است:

سطح درآمد ماهانه در اتریش به یوروتوضیحات
€960کمترین میزان درآمد ماهانه در اتریش
€3790متوسط درآمد ماهانه در اتریش
€16900بیشترین میزان درآمد ماهانه در اتریش

تابعیت مضاعف اتریش چیست؟

طبق قوانین بین المللی کشورهای مختلف، دیدگاه متفاوتی برای اخذ تابعیت دوم دارند. برخی معتقد به ترک تابعیت کشور اول هستند و برخی تابعیت مضاعف را می پذیرند. افراد در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند در اتریش تابعیت مضاعف یا دوگانه داشته باشند:

  • کسانی که بواسطه تولد، تابعیت کشور دیگری را بدست می‌ آورند.
  • افرادی مانند استادان دانشگاه‌ های اتریش که سمت‌ های مهمی در این کشور دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت از طریق تولد در اتریش با کارشناسان متخصص و وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید. همان طور که مطالعه فرمودید تولد در اتریش منجر به اعطای اقامت و تابعیت نمی گردد.

سوالات پرتکرار در خصوص تولد فرزند در اتریش

متقاضیانی که قصد تولد فرزند در اتریش دارند سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند در اتریش چگونه امکان پذیر است؟ سیستم خون را در بحث تابعیت می ‌پذیرد یعنی کودکی که از پدر و مادر اتریشی متولد شود یا یکی از والدین وی شهروند اتریش باشد می تواند تابعیت اتریش را از طریق خون به دست آورد.
  • در صورتی که ازدواج پدر و مادر به صورت قانونی ثبت نشده باشد تکلیف تابعیت فرزندان چیست؟ حتی اگر ازدواج والدین یک کودک قانونی هم ثبت نشده باشد در صورتی که پدر یا مادر آن کودک شهروند اتریش باشند، تابعیت اتریشی به فرزند داده می شود.
  • چه کسانی در اتریش میتوانند تولد را به ثبت برسانند؟ رئیس بیمارستان، پزشک یا ماما، پدر یا مادر نوزاد و یا مقامات اداره پلیس.
  • ارائه چه مدارکی برای اخذ اقامت از طریق تولد الزامی است؟ پاسپورت معتبر والدین، گواهی تولد صادر شده از بیمارستان اتریش، عکس از فرزند، تمکن مالی و بیمه سلامت کودک.
  • آیا اسناد و مدارک زندگی برای دادن تابعیت به فرزند مورد سوال قرار می گیرد؟ بله، برای اقامت فرزند باید اسناد و مدارکی مبنی بر اجاره یا خرید یک ملک در اتریش به مقامات مربوطه ارائه داد.
4.9/5 - (12 امتیاز)

20 دیدگاه برای “تولد فرزند در اتریش

  1. منوچهر گفت:

    پاسپورت چی امکان اخذ پاسپورت در بدو تولد نیست ؟ فقط با تولد به این بچه شناسنامه اتریشی می دن ؟

    1. داوری گفت:

      کشور اتریش تابع قانون خونه و اگر فرزند در اتریش به دنیا بیاد بهش پاسپورت نمیدن

  2. شقایق گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

  3. قراری گفت:

    آیا اخذ اقامت از طریق ازدواج در اتریش هم امکان پذیر است؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله ولی بایستی واقعی بودنش رو اثبات کنید

  4. امید گفت:

    اگر پدر و مادر نوزاد متولد شده در خاک اتریش ایرانی باشند والدین هم میتونن تابعیت این کشور رو بگیرن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر این امکان وجود نداره متاسفانه

  5. قاسمی گفت:

    اخذ تابعیت از طریق تولد در اتریش که تفاوتی به حال ما نداره

  6. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  7. amir abbas گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد اخذ تابعیت از طریق تولد در اتریش تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد
    شرایط تحصیل پزشکان و دندان پزشکان در اتریش هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقاله تحصیل پزشکی در اتریش رو مطالعه نمایید

  8. احمدرضا گلزار گفت:

    میخوام برای فرزندم اخذ تابعیت از طریق تولد در اتریش رو بدست بیارم باید به اتریش سفر کنم یا از همینجا هم میتونم تابعیت اتریش براش بگیرم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کشور اتریش از طریق تولد فرزند تابعیت اعطا نمیکنه اما میتونید برای کشورهایی چون کانادا و اوکراین اقدام کیند

  9. ناصر زارعی گفت:

    پس میشه گفت در مورد تولد در اتریش ی جورایی سیستم خاک هم اعمال میشود منتها با گذر زمان معینی هان؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در اصل سیستم خون اولویته

  10. leilakk گفت:

    سلام. خیلی خوبه

  11. anaa گفت:

    سلام و تشکر
    از مطالب خوبتون بسیار ممنونم

  12. عادل گفت:

    سلام ایا بعد از این مراحلی که توی مقاله توضیح دادید میتونیم تابعیت اتریش رو دریافت کنیم یا فقط اقامت دایم میدن

    1. رهنما گفت:

      دوست گرامی سلام
      امکان اخذ تابعیت پس از دریافت اقامت با رعایت شرایط آن وجود دارد.

    2. داوری گفت:

      سلام
      برای اخذ اقامت دائم باید از روش های کاری یا سرمایه گذاری اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *